Kelan tukiaisten palautus

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Töitä sain ja asumistukiasia oon saanut, en tiedä paljon on palkka kun ei ne merkinneet sitä työsopimukseen enkä muista oliko se ennen vai jälkeen sen kun iltalisät

eli joudun pienistä tuloista maksaan ainakin noin 460 euroa takasin kelaan.

myös kuntoutusrahasta voi olla että joudun maksan, mutta ne vähentää ylimääräset tulevista summista jos saan sitä vielä.

Sivut

Kommentit (17)

seppo78
Seuraa 
Viestejä120
Liittynyt6.6.2010
tiäremiäs
Töitä sain ja asumistukiasia oon saanut, en tiedä paljon on palkka kun ei ne merkinneet sitä työsopimukseen enkä muista oliko se ennen vai jälkeen sen kun iltalisät

eli joudun pienistä tuloista maksaan ainakin noin 460 euroa takasin kelaan.

myös kuntoutusrahasta voi olla että joudun maksan, mutta ne vähentää ylimääräset tulevista summista jos saan sitä vielä.

Maksoin toissa kesänä 3000 € ja tänä kesänä 2000 € takaisinmaksuja. Taskurahoja valtion kirstuun.

Seppo78

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Ystävällinen neuvo Tiärikselle. Mulla pyörii myös kuntsarit olen selvitellyt asiaa Kelan tätien kanssa. Ne on sanonut että kuntoutustuen voi joko vaihtoehtoisesti jättää lepäämään 3kk -2vuodeksi. Jos menee aluksi töihin ja ei ole varma kestääkö pää ei kannata ilmoittaa Kelaan virallisesti eläkkeen lepäämispyynnöllä vain että vaan on töissä, tällöin Kela tulkitsee esim. 1 kk mittaisen lyhyen pätkän työkokeiluksi. Vaihtari II voit tietana eläkkeen/kuntoutustuen rinnalla 600€ ilman että se vaikuttaa oikeuteen saada kuntoutustukea.

Ps. mun eläkeoikeus ratkaistaan päättyvän kuun vaihteen tietämillä. Harmittais vitsisti jos en saiskaan enää 1150€:a tekemättä mitään. Pää ei tunnu kestävään. Sorge, palstan sivarivihaajat..

-

Vierailija

Mutta miksei Kela maksa takautuvana niitä etuuksia, joihin itse olisi ollut oikeutettu? Maan tapa on ollut että oikeutusta etuuksiin pimitetään parhaan mukaan virkamiesten taholta, mutta heti kun sinä teet virheen, ollaan sutena kimpussa perimässä väärin maksettuina.

Tuttavaperhe muuten joutui maksamaan Kelalle takaisin, kun eivät huomanneet erikseen mainita asumistuen vuositarkastuksessa, että soviteltu työttömyyspäiväraha oli samaisessa Kelassa paraikaa haussa. Perhe siis sai toimeentulotukea samalla kun mies kävi osapäivätyössä. Ja koska palkka oli pieni, siihen sai soviteltua päivärahaa päälle.
Perhe oletti sovitellun päivärahapäätöksen otetun mukaan asumistukipäätökseen, koska on varmaan ilmeistä hakea sitä, ja sitä haettiin samaisesta laitoksesta.

No luulisi Kelan osaavan laitoksen sisällä katsoa, paljonko sieltä aletaan maksaa tuota soviteltua päivärahaa ja muuttaa asumistukea sen mukaan. No mahdotontahan tällainen sisäisen tiedon kulku byrokratian rattaissa on.

Perheen tulot olivat miehen osapäivätyöstä huolimatta toimeentulotukeen oikeuttavia, ja siitä summasta on varmasti kiva maksaa takautuvasti Kelan liikaa maksettua asumistukea. Varsinkin se takia, että mikäli asumistuki olisi ollut päätöksessä sovitellun päivärahan tulojen verran pienempi, toimeentulotukea olisi maksettu vastaavasti enemmän. Nyt kuitenkaan toimeentulotuessa tätä menoa ei otettu tietenkään huomioon. Perhe ei siis saanut mitään taloudellista hyötyä, vain maksut maksettavakseen. Valitus kelaan ei mennyt läpi, vaikka perheen tulotaso on toimeentulominimi, eikä Kelaa ollut tarkoituksella harhautettu. Joten ei kun maksamaan useiden satojen eurojen takautuvia maksuja Kelaan, joita he lyhentävät muuten vieläkin.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
psykonaut
Mutta miksei Kela maksa takautuvana niitä etuuksia, joihin itse olisi ollut oikeutettu? Maan tapa on ollut että oikeutusta etuuksiin pimitetään parhaan mukaan virkamiesten taholta, mutta heti kun sinä teet virheen, ollaan sutena kimpussa perimässä väärin maksettuina.
Itse asiassa osaa tuista voi hakea myös takautuvasti. Kelan ei ole mahdollista nykyisillä resursseilla valvoa kaikkia kansalaisia siltä varalta, että nämä saisivat kaikki tuet johon olisivat oikeutettuja. Ymmärtääkseni Kela ei pääse käsiksi esimerkiksi työsopimuksiin, vaan ainoastaan maksettujen palkkojen tietoihin.

Löytyy myös paljon niitä, jotka eivät kehtaa nostaa Kela-tukia vaan ylpeänä ovat ilman.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Tiedemiehet tutkineet että en oo enään kuntoutustuella vaan rahalla.

1100 euroa tienaan kun saan 551 euroa tienata palkkatuloa, mut nykyään vaikka huonot palkat onkin niin se menee reilusti yli, eli mutta ei kuitenkaan kun pari satasta.

eli ne vähentää ylimevän osan kuntoutusrahasta. Taas asumistukea mitä ennen sain 230 euroa niin nyt en saa kuin varmaan 30 euroa, eli tosta kai se palautus tulee.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Jipppii!!!

TÄnään tuli jatkopäätös työkyvyttömyseläkkeeseeni/kuntoutustukeen.

vajaa kaks vee tulee massii enemmän mitä sais sossussa ja työttömänä ollessa...JIpppii

[size=50:1lrp8m7i]
(1150€/kk) [/size:1lrp8m7i]

-

Vierailija

Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka antaa. Itsekin olen 100-prosenttisesti saajapuolella mitä veronmaksuun ja valtion palveluihin tulee.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
baal1984
Jipppii!!!

Mihin aiot sijoittaa?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

No elämiseen. Vuokraan menee kuukausittain n. 527€ sosialistiseen luoton lyhennykseen 70€ ja sitä rataa käteen jää n. 400€ ruokaan ja pääkaupunkiseudeun matkakorttiin...

-

Vierailija

Satanen kuussa riittää vallan mainiosti korkeaan elintasoon.

Olen parhaassa työiässä, on korkeita tutkintoja, kunto 80%:sti SM-tasosta ainakin hiihdossa ja ÄO Suomen korkeimpia. En ole sairastanut eläessäni mitään. Silti pian 3 vuotta 100% saajapuolella, lähinnä kai syrjäisen paikkakunnan takia. Mutta se johtui omaishoidollisista syistä.

Ei ainakaan ota pattiin poliitikkojen tyhmät verotuspäätökset

Sopeutuvaisena olen tietenkin sopeutunut tähänkin tulotasoon. Itse asiassa se on mielekäs haaste kuten yrittäjyys. Valitsin näiden kahden väliltä ja köyhän hulppea elintaso vaikutti vähemmän työläältä.

Ainoa syy miksi edelleen haen töitä on moraali. Mutta tiedän että se on turhaa jokaiselle joka on ollut yli 4kk työttömänä. Jokaista paikkaa hakee kymmeniä sellaisia jotka ovat valmiiksi töissä.

He eivät ole yhtä päteviä tai jaksavia kuin minä, mutta riskittömämpiä työnantajan näkökulmasta. Harmi ettei työnantajat testaa millään tavoin hakoijoiden kuntoa, taitoja, paineensietokykyä tms.

Vierailija
Lektu-Elli

Olen parhaassa työiässä, on korkeita tutkintoja, kunto 80%:sti SM-tasosta ainakin hiihdossa ja ÄO Suomen korkeimpia. En ole sairastanut eläessäni mitään. Silti pian 3 vuotta 100% saajapuolella, lähinnä kai syrjäisen paikkakunnan takia. Mutta se johtui omaishoidollisista syistä.

Ei ainakaan ota pattiin poliitikkojen tyhmät verotuspäätökset

Sopeutuvaisena olen tietenkin sopeutunut tähänkin tulotasoon. Itse asiassa se on mielekäs haaste kuten yrittäjyys. Valitsin näiden kahden väliltä ja köyhän hulppea elintaso vaikutti vähemmän työläältä.

Ainoa syy miksi edelleen haen töitä on moraali. Mutta tiedän että se on turhaa jokaiselle joka on ollut yli 4kk työttömänä. Jokaista paikkaa hakee kymmeniä sellaisia jotka ovat valmiiksi töissä.

He eivät ole yhtä päteviä tai jaksavia kuin minä, mutta riskittömämpiä työnantajan näkökulmasta. Harmi ettei työnantajat testaa millään tavoin hakoijoiden kuntoa, taitoja, paineensietokykyä tms.

Oho, onko sulla Suomen korkeimpia ÄO:ita? Mä perustan firman, jotta saan sut töihin. Laitan sut ohjelmoimaan tekoälyn, joka tekee musta rikkaan. Maksan sulle hyvää palkkaa, sitten ku rahaa rupee tulee. Elä huoli.

Vierailija
Lektu-Elli

Se on varmaan tuo järkyttävän korkea ÄO:si, jonka vuoksi en oikein sinua ymmärrä...

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
baal1984
Jipppii!!!

vajaa kaks vee tulee massii enemmän mitä sais sossussa ja työttömänä ollessa...JIpppii

[size=50:39685v3w]
(1150€/kk) [/size:39685v3w]

Mitessää noin paljon saat tukia? Mitä kaikkia tukia sä saat? Mitä mun kannattas sit hakee?

Mää saan kans työkyvyttömyyseläkettä/kuntoutustukea tai mitä lie onkaa. Se on vaa vähä yli 500 euroa. Eli multa uupuu vielä 600 euroa tuosta summastasi. Tosin tietysti en saa asumistukee, niin se sitten kaventaa sitä eroa.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat