Minun on ollut aina vaikea keskittyä, mikä mulla oikein on?

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Elikäs. Mulla on sellainen vaiva että keskittymiseni häiriintyy erittäin helposti.
Parhaiten tämän olen huomannut tilanteissa joissa on ns. yleisöä tai muita ihmisiä.
Työpaikoistani paras on ollut itsenäisiä työtehtäviä sisällään pitävä rautakaupan varastomies.
Keväällä 2005 olin Hesburgerissa pihvinpaistajana. Siellä unohtelin mallisalaatista esim. persikat kun joku tuli kysymään minua salia siistimään. N. ½-h ravintelin avaamisen jälkeen havaittiin että 20-30 salaattirasiasta jotka olivat tuolloin n. 8€ arvoisia oli unohtuntu persikat. Siitä ei ollut itku tai persikkamehu kaukana. Onneksi älysin itse kysyä potkuja tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

Bussissa saatan tehdä sudokua tiettyyn rajaan asti hyvin kunnes en vain huomaa että laitan samaan 3X3 ruudukkoon saman numeron kahteen kertaan ja sitten ihmettelen pitkään miksi oikein jumituin kun muutama tunti sitten se onnistui niin mallikkaasti.

Yksinkertaiset päässälaskutehtävät muodostuvat ylivoimaisen vaikeaksi jos joudun jännittämään sitä huomaako kanssaihminen että jännitän.

Lopuksi...
Osaan ajaa tönäriä ja vastapainotrukkia hyvin ilman että rikon paikkoja kunhan saan ottaa rauhallisesti. Trukkikorttikurssilla tosin meinasin ajaa kouluttajan päälle joka taisi leveillä olevansa herra joku iso herra reservissä. Uudessa koulutustrukissa oli polkimet eri järjestyksessä ja ohjaus uudenlainen. Suurinosa tts:n kurssilaisista ajoi maltilla ja rauhassa trukin oikealla tavalla oikeaa reittiä pitkin. No onneksi kurssin pääsi läpi kun toistin koko ajan kouluttajille että maksan kurssin omast pussista eikä työnantaja maksa sitä, tämän lisäksi asiaa helpotti kenties että läpi pääsi kun osasi peruuttaen ja oikein päin ajaa sähkökäyttöisellä tönäri tai oliko se nyt vastapainotrukilla reitin ja laskea lavat hallitusti siistiin pinoon.

Referoiden, en kertakaikkiaan kykene oppimaan ryhmätilanteessa tehokkaasti uusia taitoja. Mieleni on keskittynyt epäolennaisiin asioihin ja tämä aika on pois sisäisten mallien kehittämisestä mikä varmaankin on psykologisessa mielessä eräitä oppimisen kulmakiviä.. En varmasti osaa sanoa tuliko termit ja käsitteet oikein mutta varmaan ymmärrätte pointtini...

Siksi ajattelin kysyä että minkähänlainen oireyhtymä parhaiten kuvaisi vaivaani? Aspergerin oireyhtymässä on joitakin minulle tuttuja piirteitä muttei kaikki ihan hyvin natsaa minuun...

Tiedän ainakin kokemukseni syvällä tissiäänellä etten ainakaan hakeudu lennonjohtajan, junaliikenteen ajojärjestelijän tai veturinkuljettajan duuniin.

Mulla on hoitokontakti kuntani psyk. polille ja siellä on tehty musteläiskätestit ja todettu muistaakseni ettei merkittävää alentumista kognitiivissa kyvyissä.. Minkälaisella ilmaisulla tai mitä minun oikeastaan pitäisi kysyä kallonkutistajaltani jos haluaisin että minulle tehtäisiin testejä. Mulle on sanotu nätisti että mun pitää vaan varata aikaa reilummin muihin nähden. Mutta minulle se ei riitä!!!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtym%C3%A4

-

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat