Toisen maailmansodan aikaiset luut Lapissa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olin vuosia sitten vaeltelemassa Käsivarren Lapissa, jossa törmäsimme todella syrjäisessä paikassa pieneen poteroon/kuoppaan, jossa oli mitä luultavimmin toisen maailmansodan aikaisia luita, ihmisen käden luut erottuivat selvästi. Nyt aloin vain miettiä, että olisiko tästä havainnosta pitänyt välittää tieto johonkin? Voisiko siitä olla hyötyä esimerkiksi tutkimuksen kannalta? Kyseessä oli sen verran syrjäinen paikka, että pidän mahdollisena jopa sitä, ettei kyseisiä luita ole aiemmin havaittu.

Kommentit (8)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Kyllä ite oon ruukannu ilmottaa viranomasille jos ruumiinpalasia ja kappaleita tulee vastaan. Maallikon silmään toisen maailmansoan aikunen saatta oikeasti olla vaan pari vuotinen.

Hämmentää.

Vierailija

Niitä luita on siellä paljon, sakemanneilla oli tuhansittain sotavankeja linnoitustöissä ja menehtyneet jäivät lojumaan mikä mihinkin. Mallan luonnonpuistossa oli luita ja kalloja vielä 80-luvulla paljonkin, nyt lienevät jo kerätty pois.

Onhan noista aina hyvä ilmoittaa; paikallinen poliisiviranomainen on varmaan selkein kohde, he osaavat sitten laittaa asian eteenpäin jos eivät itse vaivaudu luunhakureissulle.

Vierailija
Vatkain
Kyllä ite oon ruukannu ilmottaa viranomasille jos ruumiinpalasia ja kappaleita tulee vastaan. Maallikon silmään toisen maailmansoan aikunen saatta oikeasti olla vaan pari vuotinen.

Saattoivat ne tietty olla tuoreempiakin, mutta kun kyseessä oli vanhan näköinen kuoppa, päättelimme sen olevan sodanaikainen.

Bitjuus
Niitä luita on siellä paljon, sakemanneilla oli tuhansittain sotavankeja linnoitustöissä ja menehtyneet jäivät lojumaan mikä mihinkin. Mallan luonnonpuistossa oli luita ja kalloja vielä 80-luvulla paljonkin, nyt lienevät jo kerätty pois.

Onhan noista aina hyvä ilmoittaa; paikallinen poliisiviranomainen on varmaan selkein kohde, he osaavat sitten laittaa asian eteenpäin jos eivät itse vaivaudu luunhakureissulle.

Selvä, tiedänpähän mitä tehdä jos tulevaisuudessa törmään vastaavaan . Tämän löydön kohdalla se on myöhäistä, en osaisi kertoa paikkaa kuin summittaisesti. Eipä vain tullut silloin mieleen, että löydöstä pitäisi johonkin ilmoittaa.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Luulöydön tarkat koordinaatit saa kätevästi kännykän GPS:ltä ja lisäksi paikka kannattaa merkitä jollain huomiota herättävällä.

Merkinnät toki kannattaa tehdä sen verran etäälle, ettei töhri mahdollisia rikoksen jälkiä.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Ottaen huomioon, että suomalaiset ovat kolunneet Karjalan metsiä etsimässä kaatuneita suomalaisia tunnistaakseen ja haudatakseen nämä kotimaan multiin, niin varmasti saksalaisetkin haluaisivat löytää kadonneita omaisiaan ja haudata heidät kotimaansa multiin. Joten olisi ainakin heitä kohtaan ystävällistä ilmoittaa löydöistä.

Vierailija

Itse olen rinkkareissuilla tekemäni 2. MS:n luulöydökset ilmoittanut karttapisteen ja kuvauksen muodossa rajavartioille. En tiedä mikä on milloinkin milläkin aluella komentoketjun suunta, mutta arvelisin kumminkin rajamiehien löytävän paremmin niissä oloissa kyseiselle paikalle.

Vierailija

Ei ne luut vaan oheisesineet joita on erillaisia eri kaudelta ja eri olosuhteissa. Sotilaasta jää tietynlaista metallitavaraa, koska hyvin harvoin kaatunut riisuttiin alasti ja niin ettei luissa näy vammoja. Nykyihmisestä jää hammaspaikkoja ja muovivaatteita yms. Mutta asiantuntijahommia on nuo.

Vierailija

Tuttavallani on on takanreunuksella talvisodassa kuolleen venäläisen pääkallo - harrastaa näitä toisen maailmansodan reliikkien penkomisia...

Uusimmat

Suosituimmat