Rattaan kiinnitys sileään akseliin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miten voin kiinnittää sähkömoottorin sileään 10mm akseliin polkupyörän rattaan jonka keskeltä kulkee putki jonka reiän halkaisija on 8 tai 9 mm?

Hitsauslaite löytyy (puikko). En mielellään hitsaisi suoraan kiinni, koska hitsaustaitoni kusevat sen verran, että menisi kuitenkin vinoon ratas

Yritin jo porakoneeseen kiinnitetyllä pyöreällä viilalla suurentaa putkea sen millin kaksi, että akseli olisi mahtunut siihen tiukasti, mutta viilasta raapantuivat hampaat pois siitä kohdasta, mistä sen olisi pitänyt raapia putkea pois. Voin tietysti viilata käsiviilalla putkesta millin pois, mutta se vie aikaa ja on hankala saada tasaiseksi.

Onko jotain hienoa ja helppoa tapaa kiinnittää sileä akseli ylipäätään mihinkään?

Sivut

Kommentit (69)

Vierailija

Ei ole kuin käsipora, sillä putken suuremmaksi poraaminen ei varmaankaan onnistu. Se, mitä pitäisi porata on siis rattaan läpi kulkeva paksu metalli"putki"

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Etkö pysty teettämään siihen krymppisovitusta jossain sorvaamossa? Krymppäämällä junan pyörätkin pysyvät kiinni akselissa.
Wikipedia ei tunne krymppäämistä, mutta se tarkoittaa sellaista, että pyörässä oleva reikä on hiukan liian pieni siihen akseliin. Sen jälkeen lämmität pyörän n. 200 asteeseen, jolloin pyörä laajenee ja se menee akseliin. Kun pyörä jäähtyy, se puristuu akseliin niin lujasti kiinni, että lähtee vain polttoleikkaamalla.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Heksu
Ertsu
Wikipedia ei tunne krymppäämistä



Oikea termi on ahdistussovite.

Yritäs kysyä vanhemmilta metallimiehiltä, mikä on ahditussovite. Moni ei tiedä ja minullekin tuo oli ihan uusi termi. Sen sijaan krymppäämisen tietävät kaikki.

Vierailija
Ertsu
Heksu
Ertsu
Wikipedia ei tunne krymppäämistä



Oikea termi on ahdistussovite.

Yritäs kysyä vanhemmilta metallimiehiltä, mikä on ahditussovite. Moni ei tiedä ja minullekin tuo oli ihan uusi termi. Sen sijaan krymppäämisen tietävät kaikki.

Wikipediassa on selviä puutteita. Pitäisi saada vanhat metallimiehet notkumaan netissä.

Vierailija

En jaksa mihinkään sorvaamoon sitä viedä. Voisinko vain lämmittää uunissa ja sitten paksuilla nahkahanskoilla yrittää laittaa kiinni akseliin? Jos 200 astetta riittää?

Kaipa tuota voisi laskea paljonko se laajenee missäkin lämpötilassa.

Vierailija
stume618
En jaksa mihinkään sorvaamoon sitä viedä. Voisinko vain lämmittää uunissa ja sitten paksuilla nahkahanskoilla yrittää laittaa kiinni akseliin? Jos 200 astetta riittää?

Kaipa tuota voisi laskea paljonko se laajenee missäkin lämpötilassa.


Ei riitä. Reiän tulisi tuolla halkaisijalla olla jotakin 3-4 sadasosamilliä akselia pienempi. Sorvaamo on ainoa keino tehdä tuo toimivasti.

Sittenkin pari sataa astetta ja kerrasta paikalleen, koska holkki jäähtyy ja akseli kuumenee sovituksessa hyvin nopeasti ja siinähän sitten on.

Vierailija
Pacanus Rusticanus
Protsaamalla avarrus.

Ei vaineskaan. Ei siitä tuu mittää jos ei ossaa mittää, eikä ole työkalujakaan.


No sitä minäkin. Vanha metallimies. Protsaus = kalvamista. (Kalvimella).

Vierailija

9.9mm poralla suurennat reiän (pora kyllä keskittää itsensä), hiot vielä hieman tavaraa pois ja sitten tuo aiemmin mainittu ahdistusjuttu. Jos ei holkki ahdistu niin sitten ahdistuu tekijä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
stume618
En jaksa mihinkään sorvaamoon sitä viedä. Voisinko vain lämmittää uunissa ja sitten paksuilla nahkahanskoilla yrittää laittaa kiinni akseliin? Jos 200 astetta riittää?

Kaipa tuota voisi laskea paljonko se laajenee missäkin lämpötilassa.


Jos se ei mene akselin päälle kylmänä, niin ainahan sitä koittaa voi. Se krymppisovitus ei muistaakseni ollut kuin jokunen satku.

vorrester
Seuraa 
Viestejä615
Liittynyt22.7.2005

Kierrepakalla M10 kierre akseliin.
M10 kierretapilla rattaan putkeen kierteet.
Mutterit molemmin puolin lukitsemaan ratas akselille.
Jos moottorin vääntö kova, lukitusnestettä rattaan kierteeseen.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Vierailija

Muttereilla juu, mutta kandee rattaan ja akselin väliin laittaa pieni kiila, eli viilata aksellin ja rattaaseen kolo mihin mahtuu pieni pala jotain kovaa rautaa.. Muuten ratas lähtee väkisinkin aikaamyöden pyörimään oli mutterit kuinka kireällä tahansa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat