Vasenkätisyys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Elikkäs haluasin tietää mistä tämä joidenkin kutsuma "vääräkäisyys" oikein johtuu / periytyy.
Itse en paljoa kerinnyt selata näitä keskusteluja näillä palstoilla, jotenka en ole että joku olisi jo kirjoittanut jotain kyseisestä aiheesta.

Olen joskus kuullut että "kätisyys" määräytää sillä kummalla kädellä ensimmäisiä kertoja pienenä lapsena ottaa esimerkiksi lelun taikka vastaavan käteen mutta toisaalta väite ei tunnu järkevältä sillä vasenkätisiä on arviolta viidestä kahteenkymmeneen prosenttiin väestöstä vaikka ihmisella on vain kaksi kättä eli luku pitäisi lähennennällä 50%.

Itse uskan että vasenkätisyys johtuu suoraan geeneistä?.

Voisiko joku selittää mistä tämä "ilmiö" johtuu?.

Kommentit (15)

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

o/

En tiedä, eikä hirveäsit kiinnosta. Sen tiedän, että sillä on syvempääkin merkitystä ja se kiinnostaa.
Oikeakätisten maailmassa vasureilla on etulyönti-asema vaikka enemmän joutuvatkin opettelemaan motoriikkaa.

Itse snoukkaan vasen jalka edellä, käytän vasenta kirjoittamiseen, oikeata hiiren liikuttamiseen ja kitaran kielien painamiseen. Oikeastaan kaikki oikealle kädelle standardisoidut työkalut käytän kuten oikeakätinen ja loput sitten sillä luontevammalla puolella.
Enkä muuten voisikaan kuvitella tekeväni.
Vasenkätiset taas sitten toisaalta ovat keskimääräisen sairaampia, joka viittaisi kyllä epä-edulliseen geneettiseen mutaatioon jota kokonaisuus vain kompensoi.

Vierailija
jees
Itse snoukkaan vasen jalka edellä, käytän vasenta kirjoittamiseen, oikeata hiiren liikuttamiseen ja kitaran kielien painamiseen. Oikeastaan kaikki oikealle kädelle standardisoidut työkalut käytän kuten oikeakätinen ja loput sitten sillä luontevammalla puolella.

Eikö nuo ole aikalailla tottumiskysymyksiä, kirjoittaminen varsinkin? Itse olen oikeakätinen, mutta käytän hiirtä vasemmalla, käytän jääkiekko- ym mailoista left-versioita ja skittaa soitan niin, että vasen pitelee kaulaa. Tosin tuo kitaransoitto onkin 'oikeakätistä', vaikka kielillä sormien juoksuttaminen voisi olla oikeasti helpompaa 'paremmalla' kädellä tehtynä.

Hiiren käyttö piti erikseen opetella. Tosin siihenkin oppi viikossa ja duunissa teen kaiken grafiikankin tuottamisen vasemmalla kädellä. Kotona hiiri on kyllä oikeassa kädessä. Ei vasemmalla kirjoittamaan opettelu varmaan kovin paljon hankalampaa voi olla?

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Taivaantallaaja
jees

Eikö nuo ole aikalailla tottumiskysymyksiä, kirjoittaminen varsinkin? Itse olen oikeakätinen, mutta käytän hiirtä vasemmalla, käytän jääkiekko- ym mailoista left-versioita ja skittaa soitan niin, että vasen pitelee kaulaa. Tosin tuo kitaransoitto onkin 'oikeakätistä', vaikka kielillä sormien juoksuttaminen voisi olla oikeasti helpompaa 'paremmalla' kädellä tehtynä.

Hiiren käyttö piti erikseen opetella. Tosin siihenkin oppi viikossa ja duunissa teen kaiken grafiikankin tuottamisen vasemmalla kädellä. Kotona hiiri on kyllä oikeassa kädessä. Ei vasemmalla kirjoittamaan opettelu varmaan kovin paljon hankalampaa voi olla?

Kyllä. Totuttelu käyttämään huonompaa kättäsi saa aikaa vaan kovemman aivomyrskyn ja esimerkiksi multi-tasking helpottuu huomattavasti.

Kitaraa 'kuuluukin' oikea-kätisen soittaa kaula vasemmalla.

Aivojen kannalta sillä ei niinkään ole merkitystä kuinka nopeasti opit, kuin sillä miten opit.
Vaikeimman kautta joutuu kartoittamaan enemmän päätään ja pitkässä juoksussa ymmärtäminen nopeutuu. Väittäisin että aivoista tulee itsetietoisempia.

Tota et sitten wikistä varmaan löydä, joten suhtaudu siihen varauksella.

..Tuli mieleen että asian voisi osaltaan tarkastaa vertaamalla eri kätisten palautumista samantyyppisistä aivo-infarkteista.

Vierailija
jees
Kitaraa 'kuuluukin' oikea-kätisen soittaa kaula vasemmalla.

Aivojen kannalta sillä ei niinkään ole merkitystä kuinka nopeasti opit, kuin sillä miten opit.
Vaikeimman kautta joutuu kartoittamaan enemmän päätään ja pitkässä juoksussa ymmärtäminen nopeutuu. Väittäisin että aivoista tulee itsetietoisempia.

Tota et sitten wikistä varmaan löydä, joten suhtaudu siihen varauksella.

Suurin osa kitaristeista soittaa noinpäin, se on totta. Tuo mailahomma puolestaan on aina askarruttanut minua. Jos mailassa lukee 'left', vasen käsi on alapuolella ja oikea pitää mailan päästä kiinni. Se on minusta nimenomaan oikeakätiselle parempi ote. Jos kiekkoa kuljettaa yhdellä kädellä mailasta kiinni pitäen, oikea on siihen hommaan oikeakätisellä parempi. Ei tarvitse siirtää kättä. Ja kun veivaa vastapuolen pakkeja jäätelökioskille, on parempi että oikea käsi mailan päässä tekee vaativamman osuuden. Miksi siis 'left'?

Edit: no, onhan se maila vartalon vasemmalla puolella...

Vierailija
jees
o/
Oikeakätisten maailmassa vasureilla on etulyönti-asema vaikka enemmän joutuvatkin opettelemaan motoriikkaa.

Etulyöntiasema ehkä tenniksessä, kun vasurivastustajia vastaan saa harjoitusta vähemmän. Etua ehkä myös siinä, että oikeakätiseksi rakennettu ympäristö pakottaa treenaamaan myös heikompaa kättä jossain määrin. Mutta haittaa siinä, että erilaisia tapaturmia sattuu vasureille useammin, koska se ympäristö ja mm. turvalaitteet ovat oikeakätisesti suunniteltuja. Kätisyyden voimakkuus tuntuu myös vaihtelevan. Jotkut ovat lähes molempikätisiä ja toiset hunommallaan aivan tumpeloita. Tämä näkyy usein jo ihan lapsena. Joillakin kestää pitkäänkin, ennen sen kätisyyden vakiintumista, mutta toisilla homma on laakista selvä.

Vierailija
Kopo
Itse uskan että vasenkätisyys johtuu suoraan geeneistä?.

Vanhempani ovat molemmat oikeakätisiä, lapseni ovat kaikki oikeakätisiä kuten puolisonikin, itse olen vasen-/kaksikätinen. Hieman epäilen tuota perimää, mutta vannomatta paras. Toiselta puolelta sukua serkuistani kun löytyy sitten muitakin "vääräkätisiä".

Vierailija

Veljeni on vasenkätinen, mieheni on vasenkätinen ja poikani on vasenkätinen. Saattaa siis olla perimää. Toisaalta oli napanuora pariin kertaan kaulan ympärillä, joten se lievä hapenpuutekaan ei ole mahdoton selitys.

Vierailija
Feminine
Veljeni on vasenkätinen, mieheni on vasenkätinen ja poikani on vasenkätinen. Saattaa siis olla perimää. Toisaalta oli napanuora pariin kertaan kaulan ympärillä, joten se lievä hapenpuutekaan ei ole mahdoton selitys.

En osaa arvoida tätä perimää.
Tosiasia on kuitenkin, että jostakin ( historiallisesta ) syystä vasenkätisistä lapsista yritettiin tehdä "oikeakätisiä".
Se ei luultavasti ole hyvä lapselle itselleen.
Jokaisen pitäisi saada itse valita kätisyytensä.
Vasenkätiset tuskin menestyvät huonommin maailmassa kuin oikeakätiset.
Historiassa vasenkätisyyttä pidettiin poikkeavana, joka oli negatiivista.

Vierailija

Valtaväestöstä poikkeavia on aina katsottu kieroon. Vielä 1980-luvulla oli käymässäni koulussa vanhan polven opettaja, joka yritti karsia vasenkätisyyttä minusta pois - eipä onnistunut.

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

ennen vanhaan koululaitoksella oli käytännön sykin vasenkätisten opettamisesta oikeakätiseksi-mustekynillä kirjoittaminen.Vasen käsit suttasi edetessään tekstiä,kun oikeakätisellä käsi menee "karkuun" eikä kosketa siis jo tuotettua tekstiä.

--------------
pitääkö paikkansa,että vasenkätiset sairastavat enemmän?

Vierailija

Vasurit ovat tilastollisesti huomattavan yliedustettuja kaikissa poikkeavissa toimissa kuten politiikassa ja erityisesti taiteessa. Jotkut ovat väittäneet että vasenkätisillä on parempi geometrinen hahmottelukyky ja ilmeisesti muutakin.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
RaahenTiikeri
ennen vanhaan koululaitoksella oli käytännön sykin vasenkätisten opettamisesta oikeakätiseksi-mustekynillä kirjoittaminen.Vasen käsit suttasi edetessään tekstiä,kun oikeakätisellä käsi menee "karkuun" eikä kosketa siis jo tuotettua tekstiä.

Siksi esim. Leonardo da Vinci, vasuri, kirjoitti peilikirjoituksella.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

RaahenTiikeri kirjoitti:

Siksi esim. Leonardo da Vinci, vasuri, kirjoitti peilikirjoituksella.

-eli koululaitoksen olisi pitänyt siirtyä vasenkätisten osalta peilikirjoitukseen?
hivenen hankalaa tuo yhteiskunnassa toimiminen myöhemmällä iällä kun on tottunut tuottamaan ainoastaan peilikirjoitusta.
Ja saatanallisenahan sitä olis tuolloin ennen muinoin meillä pidetty.

-----------
kuten joku yllä kirjoitti,niin sehän on totta,että vasenkätiset ovat yliedustettuina politiikassa ja vaikkapa taiteissa.Jotain heissä on....

mutta edelleen haluaisin tietää,pitääkö paikkansa heidän suurempi sairastuvuus joihinkin tauteihin.

Vierailija

Omasta mielestäni oikeakätiset soittavat kitaraa juurikin "väärin" päin. Itse olen vasenkätinen, ja vasen käsi on kitaran kaulalla. Otelaudan käsi vaatii parempaa motoriikkaa, kuin plektrakäsi. (Jos puhutaan jostain muusta kuin kolmen otteen poppilirkutteluista)

Kirjoitan vasemmalla, hiiri oikeassa, kuten melkein kaikki muukin tapahtuu oikealla.

Vierailija
Kopo
Elikkäs haluasin tietää mistä tämä joidenkin kutsuma "vääräkäisyys" oikein johtuu / periytyy.

Voisiko joku selittää mistä tämä "ilmiö" johtuu?.

Joskus yli 10v. sitten luin jostain tiedejulkaisusta, en muista mistä, että vasenkätisyyden aiheuttaa jokin lievä "aivovamma" eli ilmeisesti jokin "normaalista" aivorakenteesta poikkeava juttutsydeemi. En tiedä pitäneekö paikkaansa. Omalla kohdalla asiat sujuu kutakuinkin yht'hyvin (huonosti) molemmilla käsillä.

Uusimmat

Suosituimmat