Vanhan v-koneen kaasarin säätö

Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Meneekö tyhjäkäynti vanhansäännön mukaan eli kummallekkin puolen seosruuvit puolitoista kierrosta auki ja kumpaakin säädellään saman verran kunnes kuullostaa hyvältä tyhjäkäynti?

toisen polven pilkkuvirhe

Kommentit (6)

Vierailija

Suunilleen noin se menee. Mikäli siis kaasareissa on oikeat suutinvalinnat. Koneen kuin koneen pitäis lähteä käymään jollaintapaa sillä 1,5-2 kierrosta auki-säädöllä. Jos ei säädy, niin on ilmavuoto imusarjassa tai väärät suutimet. Myös bensapinta on syytä olla kohdallaan. Ilmavuoto oireilee niin, että tuntuu kuin säätö ei vaikuttaisi mitenkään.

Jos tuntuu puutuvan, kun kaasua painaa, niin hieman isomalleen ruuveja. Joskin kiihdytyspumppukin pitää toimia hyvin. Ja liian laihalla nakuttaa myös, kun vedättää kevyeti isommalla vaihteella. Hyvin kuulee vaikkapa 80 nopeudessa sellainen ripinä 4 vaihteella kuumana. Tämä ripinä saattaa tuhota koneen. (männät sulaa ja venttiilit palaa)
Liika rikas seos taasen värjää tulpat mustaksi, ja pakokaasu haisee nenään "ruohonleikkurilta" Myös käynti saattaa olla jo epätasaista. Röpöttää.

Käytä säätämisessä tuoretta bensaa. Toi nykyinen kun haihduttaa itsensä pilalle jopa muutamassa kuukaudessa. ja tarkasta myös sytytyksen ajankohta. Eihän vaan sattus oleen 8 -kone

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Olis edes pikkulohko mutta kun puuttuu pari sylinteriä sekä muuan litra.

Pitänee käyttä kaasari ensalkuun auki suljetussa huoneessa lentelevien osien vuoksi ja tuhauttaa pari purkkia brakleeniä erinäisiin onkaloihin. Jollei sillä puhdistu niin täytyy ottaa polttoöljykylpy käyttöön.

Pakoputkikin näytti olevan tukossa. reilu 10 vuoden seisominen on tehnyt tehtävänsä. Tosin oli helppo katsastaa kun ei ollut muuta kuin vähän ruosteen poikasta.

toisen polven pilkkuvirhe

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Kaasuttimet ne ovatkin eri veikeitä pelejä. Niin kauan menee hyvin kun on alkuperäistä kaikki. Rakennetuissa vaikeusaste kasvaa. Olen turannut joskus kölvinä parikinsataa litraa bensaa kun olen kaasutinta sovittanut.

On 15 vuotta aikaa kun oton kaasuttimeen on tarvinnut juurta jaksain paneutua, mutta jotain nousee mieleen.

Tyhjäkäyntiseoksella säädetään tyhjäkäynti. Tyhjäkäynti ja pääsuuttimen koolla taas haetaan siirtymävaiheen seokset. Seosputkea ei kannata lähteä hevin muuttamaan. Bensan pintakorkeus on ratkaisevan tärkeä. Ennen mittausta pitää varmistua että sytytyksen ajoitus on tehtaan arvoissa. Helpointa on kaasaripelin tyhjäkäyntiseos säätää kohdalleen katsastuksen yhteydessä jos ei muuten ole kaluja käsillä. Säätää ensin korvakuulolta ja loput katsastuksessa. Ylärajoille kun säätää niin on hjuva. Mittarin reagoinnissa on pitkähkö viive, joten ruuvin kerron jälkeen kannattaa vartoa ja katsoa mihin lukemat valuu. Vanhoissa on usein joku ehtinyt "ihan itse korjata" ja suuttimien koot voivat olla pielessä. Hyvin usein ykkös ja kakkoskurkun suuttimet ovat vaihtuneet. Ja yksi mistä on takuu, on se, että jos käyttää jotain nukkaavaa tms. kaasariremontissa, saa tyhjäkäyntisuuttimen putsata tien päällä parikymmentä kertaa ennen kuin nöyhtä loppuu. Kaasutin kannattaa EHDOTTOMASTI käyttää ultraäänipesussa.

- Ubi bene, ibi patria -

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Noh onhan tässä talvi aikaa tutkia kaasaria. Mitä tuohon ajoitukseen tulee näissä vanhoissa kamppeissa niin ajoitus on hyvä säätä tulpalla. Tällöin huomioon tulevat myös vanhat kuluneet osat joilla vaikutusta voi olla jopa pahimmillaan 2 astetta. En tiedä onko väite sitten huuhaata mutta se mikä ei ajotuslampulla ole onnistunut on onnistunut tulpalla.

Alkuperäiset hilut ovat paikallaan vain tyhjäkäynti säädöt hukassa. Koneella ajettu kuuleman mukaan karvan yli 100tkm. Kaikki puristukset tuntuivat olevan tallessa. Joka sylinteri pukkasi yli 8 baarin painetta.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Ja kannattaa ne vanhat V8 magazinet ja Pekka Leinon tarinat kaivaa esiin rakentelusta,on aika hyvää perus settiä nykyäänkin...

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Yhtäkkiä tupsahti mieleen, että unohdin ilmasuuttimet kokonaan. Pää on kuin pärekori. Vaikka kyllä peruskaasuttimen vielä ymmärtäisi kunhan saisi sen muutamaksi päiväksi käsiin pyöriteltäväksi.

Ne pakokaasun kierrätys/katalysaattori kaasuttimet ovatkin sitten jo jotain ihan muuta. Ne olen heittänyt aikoinani hevonkukkuun ja korvannut mekaanisilla vaihe-Webereillä. Pää ei riittänyt niihin.

Siis silloin kun kaasaripeleillä ihmiset vielä ajeli ja ruiskut oli luxusta.

- Ubi bene, ibi patria -

Uusimmat

Suosituimmat