Mielenhäiriöiden esiintyvyys - olemme kaikki hulluja?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Usein näkee eri mielenhäiriöistä ja persoonallisuushäiriöistä kertovan Wikipedia-artikkelin yhteydessä arvioita niiden esiintymisestä (=prevalenssi, prevalence) väestöpohjassa. Luvut ovat aina jostain prosentin kymmenesosista kymmeniin prosentteihin.

Jos leikitään ettei ko-morbiditeettia (co-morbidity) eli häiriöiden päällekkäisyyksiä esiinny, niin eikö esiintyvyysprosentit lähentele yhteenlaskettuna 100 %? Toisin sanoen se tarkoittaisi, että me kaikki olemme enemmän tai vähemmän "hulluja".

Esiintyvyydethän voisi laskea yhteen täysin perustuen ICD-10 -tautiluokitukseen.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Oikeassa olet taas kerran. Psykologia on ihan perseestä oleva tieteenala ja aivan turha tutkimuskohde, ja vammanen vielä siihen päälle. Ollaan kaikki mielenvikaisia, joten ei ole mitään tarvetta tutkia mielenvikaisuutta. Voitaisiin oikeastaan poistaa koko psykologia, aivot ja aistit osasto tältä forumilta, koska se on pseudotiedettä.

Niskalaukaus vain kaikelle turhalle tutkimukselle:
http://www.youtube.com/watch?v=fj6ugZAqg7g#t=9m9s

Vierailija

Niin mutta kun on onnellisia hulluja, ja onnettomia hulluja. Itse olen onnellinen hullu, mutta ymmärrän, että elämä voi olla tuskallista sellaiselle, jonka päässä saatana huutelee numeroita niin kovaa ettei yöllä saa nukutuksi. Onko väärin yrittää auttaa tällaista tapausta ?

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Eikä toi nyt oo mitenkään ihmeellistä. Tulkinta nyt vaan kusee.
"When we remember we are all mad, the mysteries disappear and life stands explained."
- Mark Twain

Toi on noissa kylmissä tieteissä vikana. Ne ei ota yksilöitä huomioon, vaan laskee perheille 2.11 lasta jatkuvuuden varmistamiseksi. Tekee meistä 12% hulluja ja antaa meille n.33 000€ palkkaa kuukaudessa.
Sen lisäksi se tekee meistä 99% sairaita, 16% työttömiä ja kaiken lisäksi potentiaalisia rikollisia.

*tun byrokraatit.

Vierailija
jees
Sanoo ihminen jonka 9/10 viestistä käsittää pseudologiaa.

Nyt kyllä jätit vielä aimon annoksen paskaa arvostelusi ulkopuolelle. Sanoisin itse, että olen puhunut paskaa 99,9999999998% prosenttia viesteissäni, jotka ovat käsitelleet psykologiaa.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Mua ärsyttää jo pilvenpolton holhoamisessakin nämä tilastotaiteen änkyrät jotka huomauttavat riskeistäni saada psykoosi johon joudun vastaamaan jostain transendenttisesta syystä että aineisto on propagandan värittämää ja saattaa siitä olla hyötyäkin mm. jos ajatellaan että sairastan tietämättäni leukemiaa, saan ehkäpä elinvuosia johon vastataan että todennäköisyys on pieni ja haitat ovat hyötyä suuremmat johon pyydän tilastoja joita ei tarvita kun moni ihminen elää ilman kannabista. Siihen vastaan että niin minäkin suurimman osan ajasta johon sitten tilastoilla tuodaan tietoisuuteen että niinhän ne kaikki sanoo johon itse laitan tilaston jonka mukaan suurin osa ihmisistä on ihan *itun tyhmiä verrattuna minuun, joten niillä idiooteilla ei ole painoarvoa johon vastataankin jo tilastoiduista älykkyyden muodoista jolloin päädyn viimeistään sanomaan että teen niin koska haluan tehdä niin ja siten minusta tuleekin itsekeskeinen rikollinen joka ei kykene noudattamaan yhteiskunnan pelisääntöjä ja silloin minä vetäsen psi-kikkelilläni litsarin pariin otteeseen ja lopulta päädyn itsekkin tilastoihin huumerikollisena tehden seuraavan tapauksen elämästä vieläkin hankalempaa tahtomattani.

Ja silleen...

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Shriek
jees
Sanoo ihminen jonka 9/10 viestistä käsittää pseudologiaa.

Nyt kyllä jätit vielä aimon annoksen paskaa arvostelusi ulkopuolelle. Sanoisin itse, että olen puhunut paskaa 99,9999999998% prosenttia viesteissäni, jotka ovat käsitelleet psykologiaa.

Totanoinniiku tilastollisesti jos 9/10 käsittelee psykologiaa ja niistä yhdeksästä 99,9999999998 prosenttiaprosenttia on paskaa, niin silloin saatoin jopa hieman liioitella.

Pyydän anteeksi.

Vierailija
jees
Pyydän anteeksi.

Hienoa, että on silti maistunut. Hei sulla on jotain ruskeaa tuossa suunpielessä... kas noin.

Japetus
Seuraa 
Viestejä9013
Liittynyt20.6.2009

Täytyy sanoa, että kyllä tähän aloitukseen pieni totuuden siemenkin on kylvetty. Populaarikulttuuri on kärppänä hiipinyt psykologian pesään ja imenyt sen munat tyhjiin. Psykopaatti on yleinen lyömäase, jonka uhalla raavitaan exältä kakarat itselle; masennus ja aspergerin syndrooma löytyvät viimeistään pyykkipäivänä jokaisen muotitietoisen jupinkin vaatekaapista ja asiantuntijan "syväluotaavia" neuvoja saa kuulla kahden "We'll be right backin" väliin mahdutetuissa viiden minuutin pätkissä. Kaikki tämä ja kaksi pakettia prozacia on sitten paikallisessa kirjakaupassa nätisti lokeroitu termin "psykologia" alle; veritimantit sekoittuvat puhtaisiin ja DSM-IV:n vierestä voi helposti bongata nettiyliopistosta väitelleen sammakkotohtorin onnellisuusoppaan, jonka runomitan tahdissa neljättä avioliittoaan harkitsevat rupiluuskat voivat lukupiireissään rytmisesti nyökytellä.

No, okei. Ehkei ihan, mutta melkein kuitenkin.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Vierailija

Vielä täsmennyksenä, että vaikkemme kaikki olisikaan hulluja, niin merkittävä osa kuitenkin. Siis esittämäni hypoteesin perusteella. Puhutaan ainakin 10 %, jopa 1/3 lukemista koko väestöön verrattuna. Ko-morbiditeetinkin saa laskea alhaisimpiin lukuihin mukaan.

Pelottavaa miten pöpiä kanssaihmissakkia täällä on.

Se, että hulluja olisikin "virallista" lukua enemmän, ei tarkoita sitä, ettei heitä pitäisi hoitaa. Eri asia on miten hoidetaan ja onko hoitoon riittäviä resursseja.

Ueberweg
Seuraa 
Viestejä1167
Liittynyt12.9.2008
jees
Toi on noissa kylmissä tieteissä vikana. Ne ei ota yksilöitä huomioon, vaan laskee perheille 2.11 lasta jatkuvuuden varmistamiseksi. Tekee meistä 12% hulluja ja antaa meille n.33 000€ palkkaa kuukaudessa.
Sen lisäksi se tekee meistä 99% sairaita, 16% työttömiä ja kaiken lisäksi potentiaalisia rikollisia.

Ongelma ei ole kylmissä tieteissä vaan ihimisissä (yleensä maallikkoja), jotka eivät osaa tulkita niitä.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
kornelius_kukko
Pelottavaa miten pöpiä kanssaihmissakkia täällä on.

"When we remember we are all mad, the mysteries disappear and life stands explained."
- Mark Twain
Mä en pelkää kuin itseäni.

Se, että hulluja olisikin "virallista" lukua enemmän, ei tarkoita sitä, ettei heitä pitäisi hoitaa. Eri asia on miten hoidetaan ja onko hoitoon riittäviä resursseja.

Ai tässäkin oli kyse kansantaloudesta..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat