Jos lentokoneessa hyppää korkealle... Mitä tapahtuu?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Joo eli tossa juuri vähä aikaa sitten lentokoneella tulin takaisin etelään ja siinä matkalla ajattelin että jos lentokone kulkee ilmassa sen 800km/h. Mitä tapahtuisi jos esimerkiksi hyppäisi korkealle lentokoneen sisällä sen liikkuessa tuota vauhtia. Voisiko lentokoneen "alle jäädä" jos olisi tarpeeksi kauan ilmassa?

Sivut

Kommentit (24)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Jaffatus
Joo eli tossa juuri vähä aikaa sitten lentokoneella tulin takaisin etelään ja siinä matkalla ajattelin että jos lentokone kulkee ilmassa sen 800km/h. Mitä tapahtuisi jos esimerkiksi hyppäisi korkealle lentokoneen sisällä sen liikkuessa tuota vauhtia. Voisiko lentokoneen "alle jäädä" jos olisi tarpeeksi kauan ilmassa?

Ei, koska itsekin liikut täsmälleen samalla nopeudella kuin lentokone.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005
Jaffatus
Entä jos pystyisi leijumaan ilmassa niin kauan että oma vauhti hidastuisi?

Pidä kaasuilmapalloa narun päässä lentokoneessa. Jos kone etenee tasanopeutta, pallo pysyy paikallaan.

Japetus
Seuraa 
Viestejä9007
Liittynyt20.6.2009

Nerokas otsikko. Tuohon ei voi olla klikkaamatta.

Parhaiten ongelman ehkä voi hahmottaa vastakkaisen ajattelun kautta. Piirrä mentaalinen - tai vaikka ihan graafinenkin - vapaakappalekuva ja koita sitten asettaa siihen resultanttivoima, joka työntäisi leijujaa taaksepäin.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010
Sepi
Jaffatus

Pidä kaasuilmapalloa narun päässä lentokoneessa. Jos kone etenee tasanopeutta, pallo pysyy paikallaan.

Mutta lentokonetta kiihdyttäessä se kallistuu eteenpäin?

- Ubi bene, ibi patria -

Japetus
Seuraa 
Viestejä9007
Liittynyt20.6.2009
Pacanus Rusticanus
Sepi
Jaffatus

Varovasti nyt, Tanskanen on nähtävästi palannut.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Guarani River Oil
Seuraa 
Viestejä467
Liittynyt19.8.2010
Pacanus Rusticanus
Sepi
Jaffatus

Eka viesti!

Mihis siinä ''ilmapallo autossa'' keskustelussa päädyttiinkään. Eikös vauhtia lisättäessä pallo leijunut eteenpäin paineen kasaantumisen takia. Jarruttaessa siis päinvastoin.

Kuka on Tanskanen?

Vierailija
Jaffatus

No jos hyppäät tooosiii kovaa ja korkealle, niin pääsi menee koneen katosta läpi ja siitä taas ei hyvää seuraa.

Vierailija

Ilmeisesti lentokonekysymys on aika selvä...

Mutta kuvitellaampas seuraavanlainen asia.

Meillä on avaruusalus, joka kulkee avaruudessa melkein valon nopeutta. Sanotaan nyt vaikka että nopeus olisi 0.0001km/h pienempi, kuin valon nopeus. Itse olemme avaruusaluksen peräpäässä. Pystyykö tässä tilanteessa kävelemään avaruusaluksen keulaan? Eikös silloin liikkuisi valoa nopeammin? Hä?!

Guarani River Oil
Seuraa 
Viestejä467
Liittynyt19.8.2010
Haze-Ga

Meillä on avaruusalus, joka kulkee avaruudessa melkein valon nopeutta. Sanotaan nyt vaikka että nopeus olisi 0.0001km/h pienempi, kuin valon nopeus. Itse olemme avaruusaluksen peräpäässä. Pystyykö tässä tilanteessa kävelemään avaruusaluksen keulaan? Eikös silloin liikkuisi valoa nopeammin? Hä?!

Eikös tähän suoritukseen tarvittaisi potkua jaloista ääretön määrä energiaa. Valonnopeus mikä valonnopeus.

Vierailija
Guarani River Oil
Haze-Ga

Eikös tähän suoritukseen tarvittaisi potkua jaloista ääretön määrä energiaa. Valonnopeus mikä valonnopeus.

Eikös tässä tapauksessa se nopeus vääristyisi ajan hitaantumisella. Eli aika kulkee hitaammin, joten jalkasi voi kulkea valoa nopeammin, vertaa kaksi valon sädettä toisiaan vasten.

Guarani River Oil
Seuraa 
Viestejä467
Liittynyt19.8.2010
kabus
Guarani River Oil
Haze-Ga

Eikös tässä tapauksessa se nopeus vääristyisi ajan hitaantumisella. Eli aika kulkee hitaammin, joten jalkasi voi kulkea valoa nopeammin, vertaa kaksi valon sädettä toisiaan vasten.

En tunne teitä tiede-foorumilaisia vielä, joten en tiedä ketkä täällä kannattaa ottaa tosissaan.
Sanon kuitenkin että valonnopeus on kaikille havaitsijoille sama riippumatta niiden liiketilasta. Kahden kappaleen suhteellinen nopeus ei voi ylittää valonnopeutta eikä avaruusaluksen ajassa ole mitään ''hitaantumisia''. Paitsi tietenkin aluksen suhteen paikallaan olevan ulkopuolisen näkökulmasta.
Mitä edes yritit sanoa?

Vierailija
Guarani River Oil
Haze-Ga

Kyllä tämä minun käsittääkseni on mahdollista. Kuljet lähes valonnopeutta sivusta katsojan koordinaatistossa. Omasta näkökulmastasi et kulje mihinkään. Itse ajattelisin tämän vaikka pituuden kontraktion avulla: Sivusta katsojan näkökulmasta avaruusalus on mitättömän lyhyt ja siten matka, jonka sinä liikuit oli myös mitättömän lyhyt, eikä siten rikkonut valonnopeutta.?

Ainiin ja itse en asiaa tunne sen enempää kuin olen jostain netistä jaksanut mielenkiintoani lukea, joku joka oikeasti tietää asiasta voipi korjata jos olen väärässä.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Haze-Ga

Pystyy. Jos ollaan alle c:n, niin Lorentzin pituuskontraktio L=L(0)*sqrt(1-v²/c²) tekee sen mahdolliseksi.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat