Vaimo/mies ulkomailta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ajatuksia aiheesta. Minä reissaan paljon ja tulin keväällä pitkästä aikaa suomeen. Koko kesän alkoholisoitumisen uhallakin metsästin neitokaisia kotimaisista ravintoloista. Tapasinkin suomineitoja ja mukavia sellaisia, mutta jossain vaiheessa tajusin, että täältä minulle sopivan seurustelukumppanin löytäminen on vaikeaa. En halua ainakaan vielä tuoda esiin syitä, miksi seurustelumppanin löytäminen suomesta tuli jopa poissuljetuksi. Minä pohdin enää sitä, että mihin lähden elämääni rakentamaan. Suomeen vai muualle? Suomessa yrittäminen on tehty mielestäni kannattamattomaksi, joten yritykseni ei ole suomeen edes rekisteröity ja sekään ei ainakaan puolla suomeen jäämistä.. Yhä useammat eivät enää laillani etsi suomesta kumppania ja ovat valmiita muuttamaan pois suomesta. Tämä välittyy ystäväpiiristäni yhä voimakkaammin.

Erilaisen kulttuurin ja lähtökohdan omaavasta kumppanista on varmaan ajatuksia muillakin? Tästä pääsemmekin asiasta kiinnostuneiden mukana toivoakseni aiheen syvempiin yhteiskunnallisiin, moraalisiin ja psykologisiin ajatuksiin.

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

Kieli on ainakin selvä kynnystekijä. Esimerkiksi itse olisin kiinnostunut venäläisistä naisista, mutta heillä ei usein ole kovin hyvä englannin kielen taito. Venäläisillä ajatuskulut poikkeavat myös selvästi suomalaisista, joten huono kielitaito johtaa helposti väärinkäsityksiin ihmisten välillä. Keski-Eurooppalaisilla naisilla, ja etenkin muissa slaavilaisissa kulttuureissa, osataan yleensä paremmin englantia. Heidän ajatusmaailma on myös selvästi eurooppalaisempaa venäläisiin verrattuna.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
kulkutauti
Erilaisen kulttuurin ja lähtökohdan omaavasta kumppanista on varmaan ajatuksia muillakin? Tästä pääsemmekin asiasta kiinnostuneiden mukana toivoakseni aiheen syvempiin yhteiskunnallisiin, moraalisiin ja psykologisiin ajatuksiin.

Itsellä tuskin toimisi se, että ei voisi kommunikoida äidinkielellään. Vaikka osaankin englantia riittävästi työasioiden hoitamiseen, taito ei kuitenkaan ole sillä tasolla, että ymmärtäisi kaikki kielen vivahteet ja pystyisin pukemaan ajatukseni, esimerkiksi tunteet, sanoiksi täsmällisesti. Jos vielä englanti olisi naisellekin vieras kieli, ongelma tuplaantuisi. Noin perusteellista kielitaitoa ei edes ihan lyhyesä ajassa opi. Toisaalta tuskin minulla toimisi suhde suurimpaan osaan suomalaisistakaan naisista siksi, että haluan kommunikoida puhumalla enkä epämääräisillä eleillä ja vihjeillä, ja haluan että nainen omaa samanlaisen kommunikointitavan.

Ei kai tuosta kannata yhteiskunnallista tai moraalista ongelmaa vääntää. Totta kai on parempi lähteä, jos löytää paremman elämän muualta sen sijaan että jää tänne murehtimaan menetettyjä mahdollisuuksia. Siinä ei voita yksilö eikä Suomi.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Minäkin haluaisin ymmärtää täydellisesti kumppaniani ja tulla ymmärretyksi. En ole niin fyysinen ihminen että kehonkieli riittää...

Erityisesti häiritsisi jos en ymmärtäisi toisen huumoria, sillä en halua antaa itsestäni totaalisen huumorintajutonta ja kylmää kuvaa. Tätä tajua syö jo sekin että suomalaistenkin kanssa minun on välillä vaikea nauraa muodon vuoksi jollekin vitsille jota en välttämättä pidä tarpeeksi huvittavana, enkä myöskään osaa hirnua komediaa katsottaessa mikäli juoni on jo minulle entuudestaan läpipuhki tuttu. En siis erikoisemmin kaipaa lisärasitteita tähän huumorin viljelyyn.

Vierailija

Minä löysin miehen Yhdysvalloista, jossa nyt myös asun. Kieli ei ole ollut ongelma, koska englantini on yhtä vahva kuin äidinkieleni suomi. Arki täällä ei poikkea mitenkään arjesta Suomessa, eikä kaksikulttuurisuus ole ongelma, sillä sopeudumme molemmat nopasti uusiin ympyröihin. Tulevaisuudessa olisi tarkoitus muuttaa takaisin Suomeen, mutta katsotaan nyt mihin suuntaan mielipiteet maahanmuuttajista siellä liikkuvat. En aivan välttämättä halua muuttaa amerikanjuutalaisen mieheni kanssa takaisin takapajulaan, jossa kaikki maahan ulkomailta muuttavat niputetaan julkisessa keskustelussa samaan kasaan Somalipakolaisten ja Itä-Euroopan rikollislaumojen kanssa.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008

Minulla on ollut elämäni aikana kolme pitkäaikaista suhdetta joista 2 ulkomaalaista. Oma kokemukseni on se että kieli ei ole minkäänlainen ongelma, mutta kulttuuri on. Täydellinenkään kielitaito ei auta tippaakaan jos ei ymmärrä toisen ajattelutapaa ja kulttuuria. Yhteinen kieli löytyy äkkiä ja ensimmäisen ulkomaisen suhteeni aikana opin (khmerin) kielen melko hyvin ja käytin sitä sujuvasti. Nykyisen vaimoni äidinkieltä, thaikieltä, en osaa puhua paljoa mutta ymmärrän hieman. Melko pian meille on kuitenkin kehittynyt thai/suomi/englanti sotku ja pystyn sen avulla ilmaisemaan itseäni aivan riittävästi ja vaimoni myös.

Sen sijaan erilaiset tavat tuottavat joskus päänvaivaa. Sanotaan nyt esimerkkinä vaikka se että kun äitini osti minulle jotain ruokaa (makkaraa tms) ja sanoin että en pidä siitä hirveästi vaan otankin jotain muuta, niin vaimoni suuttui minulle verisesti. Hänen mielestään minun olisi pitänyt syödä sitä makkaraa vaikka hampaat irvessä koska äitini osti sitä minulle varta vasten. Minun ja äitini mielestä taas asiassa ei ollut mitään erityistä ihmeteltävää ja joku muu söi sitä makkaraa tms. kuitenkin sitten hyvillä mielin. Toinen myös melko kuvaava esimerkki on se että loukkasin alkuun tietämättäni vaimoani kun tein itse ruokaa. Hän ajatteli että hänen ruokansa ei ole mielestäni hyvää joten sen takia kokkaan itse. Minä taas haluan joskus kokkailla ihan omaksi huvikseni.

Vastaavia tapauksia sattuu toisinaan ja jos niihin ei osaa suhtautua oikealla tavalla, niin ne voivat olla vaaraksi suhteelle. Niistä pitää oppia ja jos kumpikaan ei jousta, niin huonolta näyttää. Täytyy hyväksyä se etten voi muuttua thaimaalaiseksi tai vaimoni suomalaiseksi vaikka mitä tekisi. Paljon puhutaan siitä kuinka eri maista kotoisin olevien avioliitot päättyvät eroon ja luulen että huonoin ennuste on varmaan sellaisessa suhteessa jossa kumpikaan ei tiedä etukäteen toistensa kulttuureista mitään. On melkoinen harhaluulo että joku kaakkois-aasialainen ajattelisi samalla tavalla kuin eurooppalainen tai pohjoismaalainen. Luulen että minua on auttanut suuresti se että olen asunut Kaakkois-Aasiassa niin kauan ja vaimoni on ollut vuosia Euroopassa ja jopa Suomessakin.

Minä en muuten enää osaa kuvitellakkaan että seurustelisin suomalaisen kanssa enkä usko että tulen täällä Suomessa kovin pitkään enää edes asumaankaan. Melkein vuosi on takana mutta enpä ole oikein vielä tottunut tähän maahan.

Vierailija
Desi
En aivan välttämättä halua muuttaa amerikanjuutalaisen mieheni kanssa takaisin takapajulaan, jossa kaikki maahan ulkomailta muuttavat niputetaan julkisessa keskustelussa samaan kasaan Somalipakolaisten ja Itä-Euroopan rikollislaumojen kanssa.

Onpas arvolatautunutta tekstiä. Eikö yhtään hävetä? Et ole sitten mitään oppinut suvaitsevaisuudesta Yhdysvalloissa asuessasi. Parempi vaan, että tuollainen rasisti pysyy poissa Suomesta.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
iMuke
Täydellinenkään kielitaito ei auta tippaakaan jos ei ymmärrä toisen ajattelutapaa ja kulttuuria. Yhteinen kieli löytyy äkkiä ... Melko pian meille on kuitenkin kehittynyt thai/suomi/englanti sotku

Saman suuntaista kokemusta itsellä. Olin pitkähkössä (?) suhteessa slovakkimieheen ja alkuun toki molempien kankea englanti ei riittänyt. Mutta pian meillekin syntyi englanti-suomi-slovakki sotku, jonka avulla ymmärsimme toisiamme varsin vaivatta. Kaikkia englannin sanoja emme tienneet joten keksimme jopa niille oman merkityksen. Toisen kulttuuriin tutstuminen auttaa myös tuntemaan ja oivaltamaan käytettyjä käsitteitä ja abstraktioita.

Mitään suurempia kulttuurikolareita välillämme ei syntynyt. Hän oli ajattelussaan jollain tapaa perinteisempi ja perhesuuntautuneempi kuin minä. Tavallaan minä olen suomalaiseksi ehkä hieman perhekeskeisempi kuin keskimäärin ja hän oli slaaviksi hieman ei niin perhekeskeinen, joten olimme siinäkin aika lähellä toisiamme. Oikeastaan muita selkeitä eroja ei näin kertaistumalta tule mieleeni. Muutoin hän oli aika samanlainen kuin miehet muuallakin, siis Suomessa. Muutoinkin tuntuu että europpalaisten välillä niitä eroja ei juurikaan hirveästi ole, ainakaan silmiinpistäviä. En osaa saksalaisten miespuolisten ystävieni kohdalla sanoa että tuo on saksalaisen miehen käytöstä. Tai slovakialaisen. Miehiä kaikki tyyni.

Hämmentää.

Vierailija
Carloz
Onpas arvolatautunutta tekstiä. Eikö yhtään hävetä? Et ole sitten mitään oppinut suvaitsevaisuudesta Yhdysvalloissa asuessasi. Parempi vaan, että tuollainen rasisti pysyy poissa Suomesta.

Vierailija
JW
Desi
Tulevaisuudessa olisi tarkoitus muuttaa takaisin Suomeen,

Miksi?

Henkilökohtaisista syistä, joiden luetteleminen tässä ei hyödytä ketään tai mitään.

Vierailija
Desi
JW
Desi
Tulevaisuudessa olisi tarkoitus muuttaa takaisin Suomeen,

Miksi?

Henkilökohtaisista syistä, joiden luetteleminen tässä ei hyödytä ketään tai mitään.

Ei täällä ole lapsille niin hyvää ympäristöä. Kohta täälläkin on muurit suojelemassa rikkaita ja lapsikaappaukset ovat arkipäivää.

Vierailija
JW
Ei täällä ole lapsille niin hyvää ympäristöä. Kohta täälläkin on muurit suojelemassa rikkaita ja lapsikaappaukset ovat arkipäivää.

Pointtisi oli? Lapsia emme tee, joten tuo oli suhteellisen turha kommentti.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008

[quote="Vatkain"....En osaa saksalaisten miespuolisten ystävieni kohdalla sanoa että tuo on saksalaisen miehen käytöstä. Tai slovakialaisen. Miehiä kaikki tyyni. [/quote]
Asuin monen Aasiassa vietetyn vuoden jälkeen puoli vuotta Saksassa ja ehkä pari vuotta Englannissa ja nyt n. vuosi täällä Suomessa ja kaikki kolme ovat minusta hyvin samanlaisia maita. Varsinkaan Saksassa ja Suomessa ei ole minusta juuri mitään eroa, sama rahakin käy molemmissa nykyään.

En ole kyllä koskaan seurustellut teutoni- tai brittinaisen kanssa joten en osaa naisista sanoa mitään. Mutta näyttävät kaikki ihan samanlaisilta, paitsi englantilaiset jotka ovat isompia ja juovat hirveästi olutta. Kaksin käsin oikein kumoavat kurkkuunsa sitä ja vielä syövät hirveästi ranskanpottuja kalan kanssa.

Vierailija

Ei hemmetti teitä... Ei kannata mennä merta edemmäs kalaan, sakemannin ja ruotsalaisen kanssa olen joskus deittaillut ja se vahvisti tuota olettamusta tarpeeksi. Mutta se 'suomi-nainen' -sanakirja olisi aika kova juttu saada jostain. Ainakaan meidän perän kirjastoissa semmoista ei ole vielä näkynyt.

Nimim. 20 v kokemuksella.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
Taivaantallaaja
Mutta se 'suomi-nainen' -sanakirja olisi aika kova juttu saada jostain. Ainakaan meidän perän kirjastoissa semmoista ei ole vielä näkynyt.

Nimim. 20 v kokemuksella.

Tuossa on vain se ongelma, että se on kuin suomi-kaikki ulkomaan kielet -sanakirja. Eihän sellaista voi olla. Kyllä ainakin itse olen huomannut, että vuosikymmen yhdessä on kehittänyt meille suomi - oma rakas -sanakirjan. Ei tietysti täydellistä, mutta varsin kattavan kuitenkin. Moni sanoista ja ilmaisuista on itse keksimiämme. Mutta voin kyllä kuvitella, että kenen tahansa toisen naisen kanssa se olisi yhtä hyödyllinen kuin japanin kielen sanakirja Ruotsissa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat