Isännöitsijäntodistus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Huoneistoa ostaessaan on tavallista katsoa isännöitsijäntodistuksesta, onko huoneistolla yhtiövelkaa ja paljonko mahdollisen velan omaosuutta on.

Isännöitsijäntodistuksessa numeroin ilmoitettu velkasumma ei aina pidä paikkaansa, ja jos myöhemmin ilmenee, että velkaa onkin enemmän, siitä on vastuussa huoneiston ostaja.

Näin, sillä isännöitsijäntodistuskaavakkeita painettaessa on kaavakkeen alareunaan kirjoitettu hyvin pienellä näin:
"1
Velkaosuuden poismaksaminen edellyttää huoneistokohtaista lainaosuuslaskelmaa.
Osuus lainapääomasta on velallisen osuus koko lainasta ja velkaosuus velallisen osuus lainapääomasta, josta on vähennetty /lisätty ali /ylijäämä. "

Juuri tätä alijäämää en osannut ottaa huomioon. Olin maksanut toista vuotta pääomavastiketta, luullen lyhentäväni sillä isännöitsijäntodistuksessa numeroin ilmaistua omaosuutta yhtiölainasta, - alkaen huoneiston ostamisesta (22.7.2009) tähän asti. Suurin osa siitä oli mennyt viime vuonna syntyneen alijäämän tasoittamiseen, eikä suinkaan isännöitsijäntodistuksessa mainitun pitkäaikaisen lainan lyhennykseen.
Nyt maksettuani yhtiölainan kokonaan, piti vielä maksaa melkein 1000 euroa kertyneen alijäämän tasoittamiseksi.

Olen vieläkin pyörtynyt tämän alijäämä -sanan merkityksen ymmärtämisopista,
enkä ole varma, ymmärränkö vieläkään kokonaan tätä. Näyttää sille, että tavallisen ihmisen, aikoessaan ostaa huoneiston, kannattaa ensin suorittaa tradenomin tutkinto.

Kommentit (2)

Vierailija

Kiinteistönvälittäjä, jonka kanssa olin tehnyt kaupat, sanoi, että ostajan on luottaminen isännöitsijäntodistukseen, eikä sitä muuta mikään. Menin takaisin isännöitsijän toimistoon ja sanoin hänelle mitä olin kuullut.

Isännöitsijä luopui tuosta juonestaan.

Mutta hän piti edelleen kiinni siitä, että asia oli ollut yhtiökokouksessa, eikä kenelläkään ollut mitään huomauttamista siitä alijäämästä.

Kun olen nyt tullut tuntemaan muita osakkaita, uskon, että kukaan ei ymmärtänyt niin nopeassa tahdissa läpikäytyjä asioita.

Vasta muutama päivä sitten sain tietää, että keväällä pidetyn kokouksen osanottajista kaikki muut olivat maksaneet yhtiövelkansa, paitsi minä. Kolmen muun yhtiövelkaisen huoneiston edustusta ei ollut kokouksessa läsnä.
Kun nyt kysyin alijäämästä eräältä osakkaalta, joka oli kokouksessa läsnä, oli hän yhtä hämmästynyt kuin minäkin. Asia ei tosin häntä paljon liikuta, koska hänellä ei ole velkaa.

Isännöitsijä kertoi alijäämää alkaneen kertyä kesällä 2009 ja sitä oli jatkunut sen vuoden loppuun.
Tutkin tarkemmin tilinpäätöksessä syntyneitä papereita, mutta en löytänyt sitä, mistä alijäämä olisi voinut syntyä.

Soitin tilintarkastajalle. Hän kehotti ottamaan yhteyttä asianajotoimistoon.

Uusimmat

Suosituimmat