Autolla autiomaassa hätätilanteessa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olet jossakin esim Etelä-Amerikassa poikkeustilan vallitessa, vihamielisesti suhtautuvan paikallisen väestön armoilla. Joudut lähtemään ylittämään autiomaata tankki täynnä bensaa. Tie on kovapintaista, mutta matkaa on arviosi mukaan 1,5 tai 2 kertaa tai jopa enemmän kuin autosi kuluttaa matka-ajossa keskimäärin. Täydennystä ei ole saatavissa. Muita tiellä liikkujia ei ole. Laki on vaihtunut anarkiaan. Miten menettelet? On kysymys elämästä ja kuolemasta.

Sivut

Kommentit (22)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

nyt joku on sitten mennyt lähtemään kesälomareissulle omalla autolla. kuka sitä nyt akkaa ja penskoja mukanaan raahaa varsinkin jos pitemmälle matkalle on lähtenyt, häh?

kuski vilkaisee taustapeiliin ja näke pirtupullot peräkontissa joilla pitäisi selvitä viikko. kuka hullu sitä nyt lappiin vettä kantaisi? eipä hätää juppi tyhjä nuppi sattuu olemaan myyntimulkkuna isossa yrityksessä jolloin kaupankäynnistä on tullut vähän optioita ja siinä samalla myös tottunut kitalaki jos ei aivan heti kauppakirja maljoja saa.

optioilla tämä juppi oli sitten ajatellut pelastaa maailman ja ostanut etanoli pirssin. ei nyt mitenkään pientä mutta sellaisen keskikokoisen volvon. sen hän oli hakenut suoraan tehtaalta itse. työhön tottumattomin ottein hän tarttuu koriin täyttääkseen tankin viinaksella joka ei hievahda vaan juppi joutuu tyytymään pullo kerrallaan liikeeseen.

vaikka matkaa olisi vielä paljon on volvo vielä yli puolillaan viinaksi sillä reissunhan piti kestää viikon. renkaan paikkauskin onnistui viinasten avulla kapinallisten kylässä. myyntimies kun oli ja kyllähän se viina muillekkin maistuu.

hommahan ratkaistiin kun käytettiin mielikuvitusta mielikuvitukselliseen ongelmaan... eiks jeh?

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Heh.

Lähinnä ajattelin että menetetäänkö hiljaa ajamisesta saatava hyöty, siis mikä säästetään ilmanvastuksen voittamisessa, pienen vaihteen aiheuttaman vaihteistovälityksen kitkassa verrattuna suoraan vaihteeseen.

Autokoulun opettaja sanoi kouluautojen polttoainelaskun olevan varsin pieni, mutta en muista lukemia.

Renkaat kivikoviksi. Kaikki irroitettava turha paino pois. Penkit veks kuskin pukkia lukuun ottamatta.

Voisiko moottorin hengittävyyttä parantantamalla saada lisää säästöä? Äänenvaimentaja pois? Entäs ilmansuodattimen poistaminen? Vai karkaako huohotushöyryt joita ainakin muistaakseni joskus on johdettu ilmanottoon?
Valot pois. Turhat pysähdykset pois, ettei tarvitse enää kiihdyttää paikaltaan 20kmh vauhtiin. Muutamaa kymmentä kilometriä ennen päätepistettä voisi katkaista laturin remmin ja kusta tankin vesipesän täyteen.

Vierailija

Jos käytössä on työkaluja niin puran autosta kaiken ylimääräisen pois, takapenkit, vänkärin penkin, tunkin, vararenkaan, kaiken vaan mikä irti lähtee että säästää painossa ja sitä kautta bensassa. Jos kerta on anarkia niin jos tiellä tulee joku onneton vastaan autolla niin pysäytän hänet jollakin konstilla, otan hengen pois ja varastan bensat ja kaiken hyödyllisen, ruuat, vedet yms.

Eiköhän sitä tuolla tavalla melko pitkälle pääsisi.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Gazillion
Heh.

Lähinnä ajattelin että menetetäänkö hiljaa ajamisesta saatava hyöty, siis mikä säästetään ilmanvastuksen voittamisessa, pienen vaihteen aiheuttaman vaihteistovälityksen kitkassa verrattuna suoraan vaihteeseen.

Autokoulun opettaja sanoi kouluautojen polttoainelaskun olevan varsin pieni, mutta en muista lukemia.

Renkaat kivikoviksi. Kaikki irroitettava turha paino pois. Penkit veks kuskin pukkia lukuun ottamatta.

Voisiko moottorin hengittävyyttä parantantamalla saada lisää säästöä? Äänenvaimentaja pois? Entäs ilmansuodattimen poistaminen? Vai karkaako huohotushöyryt joita ainakin muistaakseni joskus on johdettu ilmanottoon?
Valot pois. Turhat pysähdykset pois, ettei tarvitse enää kiihdyttää paikaltaan 20kmh vauhtiin. Muutamaa kymmentä kilometriä ennen päätepistettä voisi katkaista laturin remmin ja kusta tankin vesipesän täyteen.




Optiminopeus kulutuksen kannalta on yleensä jossain 50-60 km/h tienoilla. Katso esim TM:n kulutuskäyriä, niin homma selviää. Tuollakaan nopeudella kulutus ei tosin ole alle puolta normaalista maantiekulutuksesta (90 km/h), joten tarvitset myös muuta viritystä.
Heivaa ylimääräinen massa, laita renkaisiin niin paljon painetta kuin uskallat, lataa akku täyteen ja irroita kaikki turhat sähkölaitteet laturi, jne.. Ilman laturia ajat helposti päivän jollain nykyauton 100 Ah akulla, jos turhia sähkölaitteita ei ole päällä.

Vierailija

Jos pyytäisi paikallisia sissejä ampumaan metallisen jerry-kannun pohjaan ja korkkiin muutamia ilmareikiä ja täyttäisi sitten pöntön tikuilla ja sytyttäisi palamaan. Korkin rei'istä tupruavan puukaasun voisi johtaa ilmanoton suulle bensiini-seoksen avuksi. Mikkosen Vesalta onnistuisi varmasti. Suodatuksesta viis, sillä auto olisi sivu seikka.

Vierailija

Tuo optiminopeus oli se mitä tässä juuri aprikoinkin. Googlaillessa löysin sellaisia suuntaviivoja että kulutus putoaa 0,5 litraa kun nopeus putoaa 10 kmh. Menisikö oikein jos ajattelisi että jos auto kuluttaa esim 6,5 litraa/100km normaalilla matkanopeudella niin 50 kmh nopeudella voisi päästä neljän litran pintaan. Jos tankki on 50 litraa niin täytyisi valita alun toista tuhatta kilometrinen aavikkotaival pelkällä bensalla. Tuon vaatimattoman laskelmani mukaan n 300 km pääsisi pitemmälle.

Vierailija
Gazillion
--mutta matkaa on arviosi mukaan 1,5 tai 2 kertaa tai jopa enemmän kuin autosi kuluttaa matka-ajossa keskimäärin.

Eli jos autoni kuluttaa 7 litraa per 100 km, on matkaa noin 10.5-14 km, tai jopa enemmän?

Vierailija

Kannattaa suunnata alamäen suuntaan jos luotiotiheys ei sitä estä. Alamäessä ei paino haittaa. Jarruja kannattaa vältttää.

Tip Vortex
Seuraa 
Viestejä679
Liittynyt10.3.2009

Otetaan tilannearvioon Gazillionin mainitsema "Laki on vaihtunut anarkiaan, on kysymys elämästä ja kuolemasta"! Nyt nimittäin ei ole talousautoilun aika.

Varma konsti on vallata bensa-asema, ja muodostaa saapuvista asiakkaista ajoneuvokalusto, ja hallitseva heimo, aseita ja väkivaltaa käyttäen.
Autiomaahan voikin sitten lähteä convoyllä johon kuuluu riittävä määrä tiedustelu (lue taistelu)ajoneuvoja, sekä keskellä tankkiauto. Näin päästään perille, mitä kysyttiinkin...

Primitiivijärjestys saattaisi olla aseet, polttoaine, lääkkeet + päihteet, autokalusto, korjauspaja, viestintä, hierarkia. Homma muistuttaa tavallaan laittomia moottoripyöräjengejä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat