Epätäydellisyydet ja niitten vaikutus ihmismieleen?

Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Epätäydellisyydet ovat osana kaikkialla mitä näet, koet, kuulet, haistat, maistat jne.
Minkä takia epätädellisyydet, jopa pienetkin sellaiset vaikuttaa mieleen negatiivisesti?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija
deep'n'dark
Epätäydellisyydet ovat osana kaikkialla mitä näet, koet, kuulet, haistat, maistat jne.
Minkä takia epätädellisyydet, jopa pienetkin sellaiset vaikuttaa mieleen negatiivisesti?

Vaikuttavatko ne? Eikö se ole yksi tapa huomata, ettei haittaa vaikka itsekin olet epätäydellinen (paitsi äitisi mielestä)?

Vierailija

Koska kulttuurimme on luonut illuusion täydellisyydestä, jotain mitä ei ole olemassa.

Samaa sarjaan kun hyvän ja pahan taistelu.

Pitää kansakunnan omantunnon likaisena ja huomion poissa todellisuudesta.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Tää aihe tuli mulle mieleen siitä kun teen musaa ja nauhotan ääniä jolloin mä koko ajan joudun kuuntelee epätäydellisyyttä äänen muodossa. Olenkin ajatellut käydä läpi vanhoja biisejä ja nysvätä ne paremmaksi. Olen myös huomannut että epätäydellisyydet musassani saa mun aivot hylkimään todellisuutta.

Juu ja kun ajattelee luontoa niin onhan se aika moitteetonta - mun mielestä epätäydellisin olento on ihminen.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
Alarik
Koska kulttuurimme on luonut illuusion täydellisyydestä, jotain mitä ei ole olemassa.

Samaa sarjaan kun hyvän ja pahan taistelu.

Pitää kansakunnan omantunnon likaisena ja huomion poissa todellisuudesta.

Juu kyllähän media ruokkii aikas lailla tota täydellisyyteen pyrkimistä. En itse oo vuosiin avannut TV'tä.

Vierailija
deep'n'dark

Niinpäs, olen monasti pohtinut vastaavia asioita, voittaessanikin, niin muut kuin itsenikin, pettymys ihmiseen, miten epätäydellisyys voisi muka luoda puitteet menestykseen?
Rahvaanomaista, joskus jopa hieman masentavaa.

Otan esimerkiksi vaikkapa lumileopardin, itse täydellisyys, ihailtava eliö, kaunis,
olosuhteet jossa se on selviytynyt ja toivottavasti selviytyy täst´edeskin.

Ehkä ei, kenties liika täydellisyys turmiona, ei voi valita, voiko sellainen täydellisyys olla täydellisyyttä?

Ihminen, jokseenkin vajavainen suorituksissaan, se kuitenkin vahvuus? pärjää joinkuin kaikessa?

Musiikki
Itse pyrin täydelliseen äänenkäyttöön, turhaan,
kuitenkin pidän rosoisesta viimeistelemättömästä saundista.

Riittää että hylkää logiikan ja antaa tunteensa?

TV:tä en minäkään paljoa katso, en halua syödä valmiiksi pureskeltua informaatiota.

Japetus
Seuraa 
Viestejä9006
Liittynyt20.6.2009

Itse koen melkeinpä päinvastoin. Täydellisyydet ovat häiritseviä, koska ne esteetisyydellään peittävät kaiken muun alleen. Taiteessa tämä tietenkin on pelkästään kunniaksi, juuri kauneuttahan siinä tavalla tai toisella yleensä tavoitellaan. Mutta kun jokin banaali asia on silmiinpistävän kaunis, se menettää alkuperäisen funktionsa ja muuttuu kauneuden ilmentymäksi. Saman olen kokenut ihmisissäkin: jos nainen on liian kaunis, hän ei enää ole seksuaalisesti vetovoimainen. Tämä on tietysti hyvin subjektiivinen kysymys, mutta en kykene näkemään esteettistä ja seksuaalista vetovoimaa samanaikaisesti. Ne ilmenevät täysin toisistaan riippumatta.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Vierailija
Japetus
Itse koen melkeinpä päinvastoin. Täydellisyydet ovat häiritseviä, koska ne esteetisyydellään peittävät kaiken muun alleen.

Komppaan. Kaiken täydellinen täydellisyys on samalla yksilöllisyyden loppu. Tehdastuotanto on hyvä esimerkki kuolettavasta täydellisyydestä. Se saa aidon puunkin näyttämään muovilta. Erilaisuus ei ole viallisuutta. Luonto nimenomaan on "täydellinen" siksi, että se on niin monimuotoinen ja täynnä variaatioita. Luonnonmetsä on monimuotoinen, mutta talousmetsässä on vain suoria, samanikäisiä puita. Musiikki on kamalaa, jos se on "täydellistä" eli siinä ei ole mitään, mitä ei olisi jo sataan kertaan kuultu. Rosoisuus on kiinnostavaa, herättävää ja - kaunista.

PS. Taiteessa pyrkimys ns. täydellisyyteen on sitä, että yrittää saada tuotoksen "täydellisesti" vastaamaan sitä visiota, mielikuvaa, sisäistä kokemusta, jota yrittää teokseksi muuntaa. Toisaalta tuo muuntaminen on sen vision käsittelyä, jolloin se edelleen syvenee, laajentuu, kiteytyy. Siksi täydellisyys ei ole edes mahdollista. Taidetta tehdessäsi itse myös muutut ja kehityt, joten et voi koskaan "päästä perille" visioosi.

Vierailija

Kasvoissa epäsymmetrisyys nähdään, noh rumuutena. Symmetriset kasvot ovat kauniita, monissa testeissä osoitettu.

Itse taidetta harrastavana pidän täydellisyydestä, tai en edes ehkä siitä, mutta että kaikki pysyy hallinnassa, perfektionismi. Jopa täysin sekavalta vaikuttava kohtaus voi olla täydellinen kun se on hallittu. Näyttämöllä puhutaankin hallitusta kaaoksesta.

Feminen kommenttiin, säröisyys juuri voi olla se täydellisyys. Täydellinenhän tarkoittaa että siinä on kaikki osaset tekemään siitä kiinnostavan, miellyttävän, kauniin. Sen vuoksi täydellinen -sanan käyttö... niih.
Huono sanoa

Vierailija
Mandix
Kasvoissa epäsymmetrisyys nähdään, noh rumuutena. Symmetriset kasvot ovat kauniita, monissa testeissä osoitettu.

On kovin eri asia, mitä pidetään yleisesti - kulttuurisesti opitusti - kauneutena, ja mikä taas on sellaista yksilöllistä kauneutta, joka herättää juuri oman ihastuksen ja kiinnostuksen. Onko sekin todettu testeissä, että ihmiset ihastuvat juuri ns. kauniisiin ihmisiin? Veikkaanpa, että esim. bodausta harrastava ja balettia harrastava eivät jaa yhteistä näkemystä siitä, millainen keho on "kaunis". Osa kauneuskäsityksestä on opittua. Jopa symmetria voi toteutua kovin erilaisilla tavoilla ja piirteillä. Jotkin symmetriarikotkin koetaan miellyttävinä - esim. ns kauneuspilkut.

Vierailija

Täydellisyyden tavoittelun ongelma on mielestäni vain kokijan omassa mielessä. Tietysti nyky-yhteiskunta painostaa täydellisyyden tavoitteluun, mutta se ei ole oikein. Kun pystyy myöntämään itselleen, ettei ole täydellinen (kuten ei ole kukaan mukaan, vaikka kuinka muuta väittäisi), ei tarvitse ottaa stressiä ja negatiivisia tunteita epätäydellisyydestään.

Vierailija
Mercury
Täydellisyyden tavoittelun ongelma on mielestäni vain kokijan omassa mielessä. Tietysti nyky-yhteiskunta painostaa täydellisyyden tavoitteluun, mutta se ei ole oikein. Kun pystyy myöntämään itselleen, ettei ole täydellinen (kuten ei ole kukaan mukaan, vaikka kuinka muuta väittäisi), ei tarvitse ottaa stressiä ja negatiivisia tunteita epätäydellisyydestään.

Kukaan ei yksinään ole kaikkea. Mutta yhdessä ja yhdistäen meidän kaikkien kykyjä ja ominaisuuksia, olemme aika hyviä. Jos itse ei osaa, voi kaveri jeesata. Toisaalta itse osaa jotain, mikä sille kaverille ei luonnistu. Vain viisivuotiaat uskovat olevansa täydellisiä ja kaikkeen kykeneviä. Ovatkin muuten aika hauskoja juuri tuossa uskossaan itseensä ja tyytyväisyydessään omaan olemukseensa.

Vierailija
Mercury

Näin. Minusta on itsestä kiinni, miten ympäristönsä näkee. Yhteiskunta yrittää heittää kauhaansa siihen soppaan aika aktiivisesti, mutta minusta se on helppo torjua. Katse peiliin aamuisin ja toinen siihen lähimpään peti- tai työkaveriin. Finnejä sen pakkelin alla on, ei sitä muuten käytettäisi.

Vierailija
Feminine
Mandix

On kovin eri asia, mitä pidetään yleisesti - kulttuurisesti opitusti - kauneutena, ja mikä taas on sellaista yksilöllistä kauneutta, joka herättää juuri oman ihastuksen ja kiinnostuksen. Onko sekin todettu testeissä, että ihmiset ihastuvat juuri ns. kauniisiin ihmisiin? Veikkaanpa, että esim. bodausta harrastava ja balettia harrastava eivät jaa yhteistä näkemystä siitä, millainen keho on "kaunis". Osa kauneuskäsityksestä on opittua. Jopa symmetria voi toteutua kovin erilaisilla tavoilla ja piirteillä. Jotkin symmetriarikotkin koetaan miellyttävinä - esim. ns kauneuspilkut.

Tottakai tottakai,

Testit perustuvatkin tyyliin, 2 samaa kasvoa joista toinen muokattu vain hieman epäsymmetriseksi, ei siis merkittävästi.

Silti ihminen valitsee näistä lähes samalaisista kasvoista sen symmetrisen, vaikka muokkaus olisi erittäin pienikin. Eli kyky hahmottaa symmetriaa löytyy.
Oikeassa elämässä kuitenkin jotkut pitää bruneteista tai blondeista, laudoista tai muodokkaista jne. ja nämähän yleensä ovat kulttuurista ja kasvatuksesta opittua.

Noissa testeissä on myös huomattu että kulttuurista ja mantereesta huolimatta, valinta menee siihen symmetrisempaan kasvoon. Eli jonkinlainen "yleinen" kauneudenkäsitys löytyy kaikista.

Vierailija
Mandix

Noissa testeissä on myös huomattu että kulttuurista ja mantereesta huolimatta, valinta menee siihen symmetrisempaan kasvoon. Eli jonkinlainen "yleinen" kauneudenkäsitys löytyy kaikista.

Tuo symmetrian suosiminen kuitenkin johtuu siitä, että epäsymmmetrisyys on usein merkki viallisuudesta tai heikkoudesta. Tunnistamme siis 'sairauden'. Toisaalta juuri viat ovat osa sitä variaatiota ja muuntelua, joka takaa perimämme kehityksen ja sopeutumisen muuttuvaan ympäristöön. Eli vaikka 'kaunein' on keskimääräisin ja symmetrisin, olisimme pulassa, jos ne muunnelmat katoaisivat. Siksi sen symmetrian tunnistamisen ohella on aika tärkeää toisaalta kyetä hyväksymään - näkemään omalla tavallaan kauniina - myös muut versiot.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Riippuu tarpeistasi ja niiden opitusta tyydyttämisestä se, että miten koet täydellisyyden ja epätäydellisyyden. Joillekin epätäydellisyys antaa mahdollisuuksia ja joillekin vastaavasti täydellisyys. Tarkasteltava objekti pitää sisällään ne koukut, joihin tarkastelija tarttuu tai on tarttumatta.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat