Sähköauto TESLA voitti E-Miglia-rallin !

Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Uploaded with ImageShack.us

"Five Tesla Roadsters recently competed in e-miglia, a 560 km Rally through Germany, Austria, and Italy. e-miglia was designed to raise awareness about EVs, as Targa Florio, the Mille Miglia or the Rally Monte Carlo did for gasoline-powered cars in the 20th century. Twenty-five EVs, capable of traveling 200 km per day, completed the route through the Alps. Roadsters placed first and second.

Videos from each stage can be found on YouTube. See photos of the winning Roadsters on Facebook"

(Ote Teslan minulle lähettämästä tiedotteesta)

Sivut

Kommentit (151)

Vierailija

Mut entäs oikeesti hei!
Jos sähköautot osalistuis noihin kapinoihin ja saisivat esim. akuston pika vaihdettua tyyliin pika tankkaus,oisko kilpailukyky sitten kohdillaan,tai jos lisäksi akut ois noita toyotan uusia juttuja,ohan kuitenki selvää että autourheiluunkin joku päivä ne tulee mukaan kilpailemaan "vanhojen" systeemien kanssa

Vierailija
Lektu-Elli
Nuo voisivat saada LeMansissa energiaa ranskalaisesta itseriittoisuudesta.

Joo,sitä varmasti riittää.....mut miten se saadaan radan pintaan siirrettyä?

Vierailija

Laahaimet katolle.

Ei sillä eikä millään, mutta minusta Tesla ei oikein edusta kuluttajalle käytännöllistä autoa. Se voittaa näitä mailikilpailuja siksi että se on hyvin aerodynaaminen, siinä on kapeat renkaat ja varta vasten suunniteltu jousitus jotka painavat energiankulutuksen minimiin. Valitettavasti ne ominaisuudet tekevät siitä autona vähän heikon esityksen. Se ei ole edes urheiluautona vakuuttava, ellei ainoaksi kriteeriksi oteta kiihtymisnopeutta ja sitä että se näyttää Lotus Eliseltä. Teslan tarkoitus oli "todistaa" että sähköauto ei ole huonompi kuin tavallinen auto, mutta minusta he epäonnistuivat.

Uutinen on samaa luokkaa tämän kanssa:
http://www.carsuk.net/electric-car-worl ... pointless/
1000 kilometriä latauksella - kun nopeus on alle 40 km/h ja akkuja 3x normaalista.

Odotellaan vielä sitä tavallista sedania jolla voi ajaa yli 500 kilometriä vuorokauden sisällä oikeata moottoritietä pitkin. Nykytasolla jo 100 kilometriä tekee tiukkaa.

Vierailija
Taha
Tai jos laitettaisiin sähköautoille virtakiskot?



Tai jos upotettais tiehen magneetteja ja laitettais autoon käämi josta sais kulkiessa virtaa. pitenisi toimintamatka ainakin..

Mitenköhän muuten pyörrevirralla lataaminen onnistuisi??

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Niin, Lotus Elisehän sen pohjana on. Se on ajanut tuon jenkkien syklin mukaiset lähes 400 km
yhdellä latauksella ja Li-oniakusto, joka koostuu tuhansista läppärin akuista painaa n. 400 kg, toisaalta paljon polttomoottoriauton kamaa jää pois painosta. Onhan siinä matkaa vielä jokamiehen sähköautoon, vaikka bensaksi laskettu kulutus onkin vain jotain puolisentoista litraa/100km. Toistaiseksi auton ovat tilanneet, ehkä jo saaneetkin (toimitusaika silloin kun kävin Losissa katsomassa, oli useita vuosia) ainakin muutamat filmitaivaan tunnetut nimet, kuten Dustin Hoffman ja Bratt Pitt, oli muitakin,mutten muista nyt. Hinnalla saanee vielä varsin hulppean "oikean" auton. Ehkä sähköautot nyt todella tulevat, onhan jo Li-ioniakku kokonaan muuta kuin lyijyakut, mutta kun tuota sata vuotta on puhuttu, terve epäily on paikallaan. Varmuuden vuoksi voisi kyllä rakentaa pari ydinvoimalaa lisää.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Liittynyt29.11.2006
Veikko

Ei sillä eikä millään, mutta minusta Tesla ei oikein edusta kuluttajalle käytännöllistä autoa. Se voittaa näitä mailikilpailuja siksi että se on hyvin aerodynaaminen, siinä on kapeat renkaat ja varta vasten suunniteltu jousitus jotka painavat energiankulutuksen minimiin.


Minun mielestäni ei ollut väärin voitettu. Tuolla tavoin vähän kuluttavia autoja pitääkin suunnitella.

Paremmilla sähkömoottoreilla tuollaisia kisoja ei voiteta, sillä sähköautoissa käytettyjen sähkömoottoreiden hyötysuhteissa ei ole enää paljon parantamisen varaa. Akkuteknologia edistyy hyvää vauhtia, mutta sepäs onkin akkuja kehittävien firmojen käsissä. Ei siinä autotehdas voi muuta kuin yrittää ottaa parhaat akut aikaisin käyttöön. Tehoelektroniikan tilanne on suunnilleen samankaltainen kuin sähkömoottoreilla: Hyötysuhde on jo korkea.

Toinen vastaava kelpo esimerkki on Volkswagenin yhden litran dieselmoottorinen prototyyppiauto. Se on hyvin epätavanomaisen näköinen, kevyt ja aerodynaaminen. Kyse on siitä, että kun halutaan polttoainekustannukset minimoida, silloin otetaan tarvittavat keinot käyttöön, eikä ensimmäiseksi kysellä yleisöltä, halutaanko mieluummin perinteinen leveä laatikko läskirenkailla.

Kuvia löytyy lisää tuolta:
http://www.seriouswheels.com/cars/top-v ... er-car.htm

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Vierailija

tuo volkkari on hieno,ja oikee suunta noille autoille,vähä potkua vaan lisää,sellanen KTM:N Xbow tyyppinen laite,mitä vähemmän sen parempi....

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Liittynyt29.11.2006
pkinnune

Jos sähköautot osalistuis noihin kapinoihin ja saisivat esim. akuston pika vaihdettua tyyliin pika tankkaus,oisko kilpailukyky sitten kohdillaan,tai jos lisäksi akut ois noita toyotan uusia juttuja,ohan kuitenki selvää että autourheiluunkin joku päivä ne tulee mukaan kilpailemaan "vanhojen" systeemien kanssa


Voin kuvitella, kuinka tulevaisuudessa huoltoasemat mainostavat sähköautojen akkujen lataus- ja pikavaihtopalveluilla. Kun asiakas vaihdattaa akut, hän saa vanhoista akuista materiaaliperustaisen hyvityksen, sillä litium, muut raaka-aineet ja akuston mekaniikka eivät ole ilmaisia, vaan materiaali kelpaa hyvin tehtaalle kierrätykseen uusien akkujen tuotantoon. Vanhojen akkujen tilalle laitetaan vastaava uusi ja valmiiksi täyteen ladattu akkupaketti, josta asiakas maksaa uuden hinnan. Asiakas voi aivan itse optimoida, milloin hänen kannattaa vaihtaa vanhat akut uusiin.

Vielä joustavampi akkujen pikavaihtosysteemi olisi sellainen, että akkujen vaihdatus olisi nopea vaihtoehto huoltoasemalla latauksen sijaan. Silloin käytetty ja tyhjäksi ajettu akkupaketti vaihdettaisiin huoltoasemalla käytettyyn mutta valmiiksi täyteen ladattuun. Asiakas maksaisi akkujen todelliseen kuntoon ja lataustilaan perustuvan arvon erotuksen. Tällöin voisi olla mielekästä vaihtaa akut vaikka joka päivä.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Vierailija
Minun mielestäni ei ollut väärin voitettu. Tuolla tavoin vähän kuluttavia autoja pitääkin suunnitella.



Eri asia sitten että kuka niitä ostaa. Monesti hyötysuhde on ristiriidassa käytännöllisyyden ja käyttömukavuuden suhteen, ja toisinaan myös turvallisuuden suhteen.

Laittamalla autoon alle polkupyörän renkaat kuten 1900 luvun alun autoissa, saadaan ne rullaamaan hyvin. Samalla tosin jarruteho laskee ja sivuttaispito katoaa herkästi ja yllättäen koska renkaalla ei ole juuri ollenkaan dynaamista kitkaa pienen kosketuspinnan takia. Myös jousitusta jäykistämällä saadaan energiatehokkuutta nostettua, mutta autosta tulee yhtä mukava ajaa kuin kivireestä.

Päälimmäinen kysymys sähköautojen kanssa on ollut vuosikymmeniä se, että minkä takia niistä pitää rakentaa niin omituisia ettei kukaan halua niillä ajaa.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Liittynyt29.11.2006
Veikko

Päälimmäinen kysymys sähköautojen kanssa on ollut vuosikymmeniä se, että minkä takia niistä pitää rakentaa niin omituisia ettei kukaan halua niillä ajaa.


Olisin veikannut, että kysymys sähköauton toimintasäteestä olisi päällimmäinen, mutta mitäpä minä tietäisin muiden näkemyksistä.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat