Ajantasaisia tai muutoin eksakteja lakeja

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Keväällä tuli tutkittavaksi mitä laki sanoo ruumiin siirtämisestä ja niin ollen kuljettamisesta. Sanoo että laudan pitää olla riittävän leveä. Aika kaukaiselta ajalta tuo laki.

Tänään työsopimuslaissa löytyi tällainen helmi:

sivu 266, 3§ - työsopimuksen purkautuneena pitäminen
....
Jos työnantaja on poissa työpaikalta vähintään seitsemän päivää ilmoittamatta sinä aikana työntekijälle pätevää syytä poissaololleen, työntekijä saa katsoa työsopimuksen purkautuneen.

Oletteko itse törmänneet vastaaviin loogisuuksiin laeissamme?

Kommentit (5)

Vierailija
Miss Baker
Tänään työsopimuslaissa löytyi tällainen helmi:

sivu 266, 3§ - työsopimuksen purkautuneena pitäminen
....
Jos työnantaja on poissa työpaikalta vähintään seitsemän päivää ilmoittamatta sinä aikana työntekijälle pätevää syytä poissaololleen, työntekijä saa katsoa työsopimuksen purkautuneen.

Kuulostaa erikoiselta. Mutta looginen ehdottomasti.

Päinvastainen tapaus kuuluu läheltä seurattuna omaan kokomuspiiriini. Irtisanottiin. Mutta se olikin virkmieheksi kelvoton.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Kokemuksesta tuntuu, että vasta joku oikeusaste määrittelee, mitä laissa lukee. Olen viime vuosina ollut syytettynä, todistajana ja itse tutkintapyynnön tehneenä. Kaikissa tapauksissa normaalijärjellä asia on ollut ihan selvä. Mutta ei lakia lukeneiden mukaan kai mikään ole selvää. Aika lähellä ollaan yhteiskuntaa, jossa jokaisella pitää olla oma lakimies. Ja sen maksamiseen hyvä oikeusturvavakuutus osana kotivakuutusta.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija

Voimassa on Rakennuskaari vuodelta 1734. Sen seitsemännessä luvussa on määräyksiä siitä,

Miten humalisto on istutettava ja kunnossa pidettävä
1 §

Jokaisessa talossa pitää olla humalisto, ja istuttakoon talonpoika joka vuosi hyviä juuria neljänkymmenen salon varalle, kunnes näitä tulee kaksisataa kokonaiseen taloon. Joka ei sitä tee, vetäköön sakkoa kultakin vuodelta [talarin], ja istuttakoon kuitenkin niinkuin on sanottu, jollei havaita, että humalistoa ei voi siihen istuttaa taikka siinä voimassa pitää.
2 §

Nimismies pankoon syyskäräjissä syytteenalaiseksi sen, joka ei ole humalistoa näin istuttanut, ja ottakoon sakon ulos ennen Tuomaanpäivää. Jos nimismies sen laiminlyö, maksakoon itse sen sakon.
3 §

Jos talonpojalla jo on kaksisatasalkoinen humalisto, pitäköön sen voimassa, ja enentäköön sitä, jos voipi. Jos hän laskee humaliston rappiolle, vetäköön sakkoa talarin kustakin neljästäkymmenestä salosta. Jos hän sen ihan autioksi jättää, vetäköön sakkoa kymmenen talaria ja tehköön humaliston uudestaan.

Aika moni bönde Vaalruusin pinkkipöksypatruunastasta alkaen saa vetää sakkoa talarikaupalla.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008

Rakennuskaari sisältää tukun muitakin ilmeisen ikitähdellisiä määräyksiä:

12 luku
Miten sikoja saa terhometsään laskea

We're all mad here.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8909
Liittynyt18.8.2008
Sophia
Voimassa on Rakennuskaari vuodelta 1734. Sen seitsemännessä luvussa on määräyksiä siitä,

Miten humalisto on istutettava ja kunnossa pidettävä
1 §

Jokaisessa talossa pitää olla humalisto, ja istuttakoon talonpoika joka vuosi hyviä juuria neljänkymmenen salon varalle, kunnes näitä tulee kaksisataa kokonaiseen taloon. Joka ei sitä tee, vetäköön sakkoa kultakin vuodelta [talarin], ja istuttakoon kuitenkin niinkuin on sanottu, jollei havaita, että humalistoa ei voi siihen istuttaa taikka siinä voimassa pitää.
2 §

Nimismies pankoon syyskäräjissä syytteenalaiseksi sen, joka ei ole humalistoa näin istuttanut, ja ottakoon sakon ulos ennen Tuomaanpäivää. Jos nimismies sen laiminlyö, maksakoon itse sen sakon.
3 §

Jos talonpojalla jo on kaksisatasalkoinen humalisto, pitäköön sen voimassa, ja enentäköön sitä, jos voipi. Jos hän laskee humaliston rappiolle, vetäköön sakkoa talarin kustakin neljästäkymmenestä salosta. Jos hän sen ihan autioksi jättää, vetäköön sakkoa kymmenen talaria ja tehköön humaliston uudestaan.

Aika moni bönde Vaalruusin pinkkipöksypatruunastasta alkaen saa vetää sakkoa talarikaupalla.

Kiitos. Olen aina halunnutkin tietää, että onko tuo vielä voimassa.

Tiedän muutaman naapurin, jotka ovat laiminlyöneet humalasalkonsa (ellei isäntää sellaiseksi katsota). Kyllä nyt länsmanni innostuu kun ilmiannan muutaman väärää puoluetta äänestäneen.

Uusimmat

Suosituimmat