Vihreät ja pedofilia - tapaus Vesa Hack

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

[size=150:mws6d1wo]Vesa Hack:[/size:mws6d1wo]

[size=150:mws6d1wo]"Eduskuntavaaliehdokkuuteni torjuttiin Vihreissä, koska ehdotin rekisteriä vaarallisimmista seksuaalirikollisista"[/size:mws6d1wo]

1.9.2010

"Helsingin Vihreiden hallitus esitti minua vihreiden eduskuntavaaliehdokkaaksi kevätkokouksessamme 29.4.2010. Olin suunnitellut valmistelevani kampanjan kesällä 2010. Yhteistyöstä globaalisti toimivan, johtavan viestintätoimiston kanssa oli sovittu ja valiteemoja pohdittu. Myös kampanjapäällikön rekrytointi oli hyvällä mallilla ja rahoituksen keräämisestä oli suunnitelmia.
Eduskuntavaaliehdokkuuteni piti olla selvä juttu, mutta matkaan tuli mutkia. Pari päivää ennen yleiskokousta sain kuulla, että Helsingin vihreät nuoret tulisivat yrittämään ehdokkuuteni torppaamista yleiskokouksessa. On erittäin harvinaista, lähes ennenkuulumatonta, että yleiskokouksessa lähdettäisiin vastustamaan piiriyhdistyksen hallituksen yksimielistä ehdokasesitystä.

Syy vihreiden nuorten kuohuntaan oli esittämässäni seksuaalirikollisten julkisessa rekisterissä. Ehdotin noin viikkoa ennen yleiskokousta blogissani, että Suomeenkin pitäisi perustaa lapsiin kohdistuvien rikosten ehkäisemiseksi julkinen pedofiilirekisteri ainakin pahimmista rikoksenuusijoista.

Poistin kirjoituksen ennen yleiskokousta blogistani, koska se oli aiheuttanut Vihreissä niin paljon mielipahaa. Tästä Aamulehden uutisesta selviää kirjoitukseni keskeinen sisältö.

Yleiskokouksesta muodostui kannaltani lähes painajaismainen grillaustilaisuus. Ehdokkuuteni nousi kokouksen asialistalla suhteettoman keskeiseen asemaan. Pystyin hallitsemaan tilanteen ihan hyvin, koska olen tottunut työssäni puhumaan ihmisten edessä ja kohdannut yksin haastaviakin yleisöjä. En kuitenkaan koskaan ole saanut osakseni yhtä epäoikeudenmukaiselta tuntuvaa kohtelua, joten ei tilaisuus mitenkään mieltäylentävä ollut. Olenkin kiitollinen tuossa vaikeassa tilanteessa minulle kannatuspuheenvuoroja esittäneille vihreille, erityisesti Riitta Skoglundille, Irene Gröhnille, Essi Kuikalle ja Husein Muhammedille. Kaikki he ovat muuten perheellisiä ihmisiä, toisin kuin minua arvostelleet vihreät nuoret. Korostan kuitenkin, että he puhuivat nimenomaan minun puolestani, eivätkä puheenvuoroissaan ottaneet kantaa ajatukseen rekisteristä.
Vihreiden nuorten puheenvuoroissa korostettiin, että kaikille tulee antaa uusi mahdollisuus eikä ketään saa tuomita ikuiseen häpeärangaistukseen. Mielestäni heidän näkemyksensä on sinänsä ymmärrettävä, mutta uusintarikollisuuden ennaltaehkäisyn kannalta se ei ole kovin hedelmällinen. Seksuaalirikolliset, kuten juurikin kirjoitukseni keskiössä olleet pedofiilit, ovat aika tyypillisiä rikoksenuusijoita, jotka usein vierittävät vastuun teoistaan uhreilleen.

Asioista ollaan tyypillisesti eri mieltä, varsinkin politiikassa. Vihreissä on kuitenkin yhä enemmän alkanut tuntua viime aikoina siltä, että pitää varoa mielipiteitään, vaikka virallisesti ryhmäkuriton porukka olemme. Joillakin on keskuudessamme aika matala kynnys leimata toinen huonoksi ihmiseksi mielipiteidensä vuoksi. Erityisesti ne vihreät, jotka eivät kannata erityisen innokkaasti romanikerjäläisten auttamista tai vastusta ydinvoimaa, ovat kovin hiljaisia kannanotoissaan. Mahtaako olla niin, että meilläkin on nykyään paine muodostaa ideologiaan pohjautuva, yhdenmukainen mielipide.

Itse liityin aikoinaan vihreisiin, koska puolueessa oli mielestäni liberaali pohjavire. Se on edelleen olemassa, mutta paine kollektiiviseen ajatteluun on tietyissä asioissa koventunut. Vihreät on edelleen Suomen puolueista lähimpänä ajatus- ja arvomaailmaani, mutta myönnän olevani hieman pettynyt.

Vihreiden nuorten eduskuntavaaliehdokas Henrik Jaakkola esitti blogissaan hiljattain mietojen huumeiden laillistamista. On mielenkiintoista seurata, mitkä asiat ohitetaan Vihreissä olankohautuksella ja mitkä aiheuttavat suunnattoman kohun ja vastustuksen. Vaalituloksen kannalta ainakaan tähän asti ei ole ollut hedelmällistä pyrkiä vapauttamaan huumepolitiikkaa. Esimerkiksi Markus Draken aiheuttama kohu aiheutti monen arvion mukaan äänimäärämme romahduksen aikoinaan. Myös Rosa Meriläinen joutui aivan uskomattoman myllytyksen kohteeksi kerrottuaan rehellisesti polttaneensa joskus kannabista.
http://www.vesahack.net "

http://vesahack.blogit.uusisuomi.fi/201 ... ollisista/

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/176936.shtml

Kommentit (2)

Vierailija

Pointtisi oli?

Rekisteri on jo olemassa, sitä kutsutaan rikosrekisteriksi ja se kysytään poikkeuksetta töissä, joissa joutuu olemaan tekemisissä lasten ja nuorten kanssa. Hyvä käytäntö asiantuntijoita ja ammattilaisia varten. Lynkkauslistalle ei ole sivistysvaltiossa tarvetta - enkä toki kannata muunkaanlaisia rikoksentekijöiden julkisia listoja.

EDIT1: Etsintäkuulutukset ovat sitten asia erikseen.

Uusimmat

Suosituimmat