Tarvitsemme akateemisen toisen asteen oppilaitoksen!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Akateemisella toisen asteen oppilaitoksella tarkoitan avoimen yliopiston kaltaista systeemiä, jonne kuitenkin olisi mahdollisuus hakea peruskoulun jälkeen yhteishaussa. Opiskelu olisi myös maksutonta.

Perustelut:
1) Ammattikoulu ei tarjoa akateemiselle persoonalle mitään. Lukio taas sisältää useita kursseja ja aineita, jotka vievät yhteiskunnan resursseja ja kuluttavat oppilasta niiden hyödyttömyydestä suhteessa oppilaan tulevaisuuden suunnitelmiin. Siis jo yläkoulussa lakimieheksi tai yhteiskuntatieteilijäksi aikova oppilas joutuu tuhlaamaan 2-4 vuotta kurssien kanssa, jotka eivät tue tulevia yliopisto-opintoja.

2) Akateeminen 2.asteen oppilaitos olisi keskittynyt tiettyihin aineisiin ja aiheisiin tukien yliopisto-opintoja. Ja näin tekisi opiskelusta mielyttävämpää. Lisäksi tämä nopeuttaisi valmistumista.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Ymmärtääkseni jenkkilässä on tuon tapainen systeemi. Proffat valittaa, että opiskelijat siellä ovat yleissivistymättömiä kakaroita Suomeen verrattuna. (Näin valittaa siis siellä opettaneet.) Toisekseen varsin harva tietää edes 18-vuotiaana, miksi aikoo tulla isona.

Minusta suurempi ongelma päin vastoin on tiedekentän pirstaloituminen ja yltiöspesialisoituminen niin, ettei kukaan kohta näe metsää puilta. Mitä kukaan tekee 22-vuotiaalla putkimaisterilla?

Moniin oppiaineisiin sitäpaitsi pääsee ammatillisen lukion kautta. Minusta se on paljon fiksumpi järjestelmä, koska tarjoaa samalla ihan oikean, konkreettisen ammatin, jota ei välttämättä yliopisto tarjoa lainkaan.

Vierailija

Ongelma on kyllä mahdollinen yleissivistyksen poisjääminen. Ratkaisuja olisi paineiden siirtäminen peruskouluun korkeamman yleissivistyksen tähtäämiseksi. Toinen parempana vaihtoehtona olisi vuoden kestävä yleissivistävä opetus. Yleissivistävän koulutuksen jälkeen alkaisi tiettyihin aiheisiin ja oppiaineisiin keskittyvä opiskelu.
Tämä systeemi myös tukisi siirtymistä kolmannelle asteelle; haettaessa (erikoistuessa) 3.asteelle huomioon otettaisiin opiskelumenestys vrt. Opetusministeriön kaavailema yo-tutkinnon perusteella valitseminen. Olisi järkevämpää hakea oppiaineiden, jotka ovat kytköksissä yliopiston aineisiin perusteella. Hyvänä esimerkkinä on oikeustiede. Sitä ei lukiossa opeteta. Olisi suoranaista idiotismia valita yo-tutkinnon peruusteella. Onneksi yliopistoilla melko suuri päätäntävalta opiskelijavalinnan suhteen. Akateeminen toisen asteen oppilaitos vähentäisi paineita pääsykokeissa ja tukisi siten myös tasa-arvoisempaa koulutusta.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

^^ oli lukiossa lakitiedon tms. kurssi.

Mikäli lukion oppimäärän suorittaminen tuntuu liian raskaalta, epäilen vahvasti menestymismahdollisuuksia akateemikkona.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Saw
Mikäli lukion oppimäärän suorittaminen tuntuu liian raskaalta, epäilen vahvasti menestymismahdollisuuksia akateemikkona.



Oon samaa mieltä. Peruskoulupohjalta akateemikoksi ei ryhdytä. Peruskoulun yleissivistävä vaikutus ei ole tarpeeksi voimakas, eivätkä oppilaat ole tarpeeksi ällipällisiä.

Vierailija

Viittasitko minuun tolla

Pointtina on pohtia vaihtoehtoja koulutukseen ja sen haittoja että hyötyjä. Ja miten se voitaisiin toteuttaa. Toinen pointti on se, että nykyinen järjestelmä kuormittaa jo yläasteella alansa tietäviä ei-amiksia. Kyse EI ole laiskuudesta vaan tehokkuudesta.

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009

Hienoa! Yhteiskuntamme tarvitsee kipeästi akateemisia toisen asteen maistereita jolla ei ole kielitaitoatai yleissivistystä, matematiikan, fysiikan tai kemian taidoista nyt puhumattakaan.

Tosin, jos odotamme kymmenen vuotta niin eiköhän niitä saada yliopistoistakin

Too many protest singers, not enough protest songs...

Vierailija

Ei tässä tarkotuskaan oo tehdä toisen asteen maistereita. Tarkoitus on tutustuttaa opiskelijoita alaan, joka on akateeminen, kuitenkin sen ikäisten psykologiset valmiudet huomioon ottaen.

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009
Pykälä
Ei tässä tarkotuskaan oo tehdä toisen asteen maistereita. Tarkoitus on tutustuttaa opiskelijoita alaan, joka on akateeminen, kuitenkin sen ikäisten psykologiset valmiudet huomioon ottaen.



Kiinnostaisi tietää, mitä akateemista alaa vaikkapa putkimiehen pitäisi sinun mielestäsi opiskella putkimiehen opintojen lisäksi ja kuinka se nopeuttaisi valmistumista putkimieheksi?

Too many protest singers, not enough protest songs...

Vierailija
T-Bolt
Hienoa! Yhteiskuntamme tarvitsee kipeästi akateemisia toisen asteen maistereita jolla ei ole kielitaitoatai yleissivistystä, matematiikan, fysiikan tai kemian taidoista nyt puhumattakaan.

Tosin, jos odotamme kymmenen vuotta niin eiköhän niitä saada yliopistoistakin


Kaikilla aloilla ei tarvitse fysiikkaa ja kemiaa. Lääkikseen aikova voisi opiskella lukion matikan, fyssan, kemman ja bilsan ehdottamassani systeemissä. Ei lääkärin tarvitse tietää imperialismista, vaikka se yleissivistävää onkin. Loppujen lopuksi jokaisesta tulee oman alansa asiantuntijoita, jolloin yleistieto menettää merkitystään. Voikin pienen gallupin muodossa: mitä opit lukiossa ja mitä muistat siitä?

T-Bolt: putkimieheksi aikovat menevät amikseen ja sieltä töihin tai erikoistuvat korkeakoulussa putki-insinööreiksi(?)

Vierailija
Mimei
Kouluaineista historia ja yhteiskuntaoppi ovat varsin olennaisia juristille. Ainakin jos ne opetetaan hyvin.

Tämä totta. Tosin kurssimäärä säälittävä verrattuna luonnontieteisiin(näkyy siis mitä yhteiskunta arvostaa)

Vierailija

Luin juuri pitkän tapauksen, jossa lämpöeristefirma oli haastanut kilpailijan markkinatuomioistuimeen (tjsp) katteettomista väittämistä. Taisi siinä juristi "pikkuisen" tarvita kemiaa ja fysiikkaakin. No, kaipa ne voi jostakin konsultoida.

Imperialismin tuntemus taas voisi antaa näkökulmaa maailmanlaajuiseen lääkebisnekseen. Ei se ole niin simppeliä. Kun mennään tarpeeksi pitkälle, kaikki tiedon osa-alueet alkavat jälleen kiertyä yhteen -jos niitä on.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008

Konkretiaa: mitä sellaisia sisältöjä se "akateeminen toinen aste" tarjoaisi, jotka eivät jo sisältyisi lukion tai korkea-asteen palettiin? Vai oliko vain tarkoitus tarjota suppeampi vaihtoehto lukiolle? Eikö tämä onnistuisi myös vähentämällä lukion pakollista oppimäärää?

We're all mad here.

Vierailija

Käytännössähän oikeudenkäynneissä käytetään asiantuntijoita apuna. Sama pätee eduskuntaan; ei kansanedustajat mistään tiedä vaan eri alojen asiantuntijat ovat niitä joilta asioita kysytään.

abskissa
Konkretiaa: mitä sellaisia sisältöjä se "akateeminen toinen aste" tarjoaisi, jotka eivät jo sisältyisi lukion tai korkea-asteen palettiin? Vai oliko vain tarkoitus tarjota suppeampi vaihtoehto lukiolle? Eikö tämä onnistuisi myös vähentämällä lukion pakollista oppimäärää?
Sisältö olisi johdattelua+kursseja tiedekuntaan, jonne aikoo hakea. Kaikien tiedekuntien kanssa tämä systeemi ei välttämättä olisi paras vaihtoehto lukion sijaan. Myös "turhia" lukion aineita karsimalla voisi systeemi toimia, jos tavoitteena on koulutuksen nopeuttaminen. Lukio-opintojen keventämisestä seuraisi kuitenkin jonkilainen shokki mm. sivumäärien kanssa yliopistoon siirryttäessä. Akateeminen toinen aste vastaisi kyllä mahdollisimman paljon lukion opiskelurankkuuta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat