Nostalgia

Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008

Miksi menneisyyttä kaivataan?

Minun on vaikea löytää mitään järkeviä mittareita, millä saisi nostettua menneitä aikoja nykyistä paremmaksi, puhutaan sitten oman elämän skaalasta tai laajemmin. Melkein kaikki on nykyisin helpompaa, kehittyneempää ja nautittavampaa kuin ennen. Tarjolla on kaikkea sellaista elämystä, mistä ei ennen edes voinut haaveilla.

Mistä sitten johtuu nostalgiset tunteet? Miksi menneisyyttä kaipaa, vaikka mitään laajaa aikamatkaa taaksepäin ei taatusti haluaisi tehdä, jos asiaa vaivautuu hetkeksikään miettimään? Kultaako aika muistot ja unohtuuko ne ikävät asiat, vai mistä on kyse? Onko nostalgisointi kirsikan poimintaa?

Mikä teissä herättää nostalgiaa?

We're all mad here.

Kommentit (3)

Vierailija

Ajattelen nostalgiseen sävyyn sitä aikaa kun olin alle 20 vuotta ja lukiossa. Tuolloin kaikki ovat tuntuivat olevan avoinna, vertauskuvallisesti sanoen. Tulevaa elämää odotin valoisassa hengessä ja toivoin siltä paljon mahdollisuuksia. Hauskaa opiskeluaikaa Helsingin yliopistossa ja urheiluvoittoja. Nuoret ihmiset ovat usein juuri samanlaisia idealistisia tyhjäpäitä kuin minä olin. Sellaisessa mielentilassa on mukava elää. Ehkä siksi ihmiset usein muistelevat nuoruudeksi kutsuttua ajanjaksoa hyvin myönteisesti. Kun vanhenee ja mieliala kyynistyy, elämästäkin tulee raskaampaa. Vuosi vuodelta tajuaa, että yhä vähemmän jää tekemättä ja saavuttamatta. Tiettyyn pisteeseen tullessaan tajuaa, että ne suuret unelmat ja tavoitteet jäävät todellakin vain ikuisiksi unelmiksi.

Toki nykyajassa on sellaista, mitä minun nuoruudessani ei ollut. Esimerkiksi tätä internettiä ei monilla ollut kun minä olin 10-16-vuotias. Siinä mielessä nykyään on paremmin.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008

Hmmm. Omat kokemukseni ovat vähän päinvastaisia. Mahdollisuudet ja unelmat ovat alkaneet avautua vähitellen iän myötä, ja liika kyynisyys karsiutuu (toivottavasti) pikku hiljaa.

Olisin enemmän taipuvainen uskomaan, että nostalgia kohdistuu tyypillisimmin vaikeisiin aikoihin.

We're all mad here.

Vierailija

Niinkin on. Poikkeuksellisen menestyneet henkilöt kertovat yleensä mielellään niistä ajoista, kun heillä ei ollut muuta kuin iso laina pankista ja liikeidea. He kertovat mielellään ponnisteluistaan menestyksensä eteen jälkikäteen vaikka aika olisi ollut vittumaistakin. Minäkin muisteln mielellään pääsykokeisiin lukua tai lukioon pyrkimistä koulukiusattuna. Niin

Uusimmat

Suosituimmat