Terveys voi myös mennä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olin aiemmin melko ahkerasti mukana täällä käydyissä keskusteluissa. Halua osallistua on toki ollut koko sen ajan, kun olen ollut poissa.
Minulle kävi nimittäin niin, että aiemmin nauttimani vahva terveys petti ja putosin seisovilta jaloiltani invalidiluokkaan.
Eräänä aamuna voimat olivat tyystin poissa ja puuskutin kuin höyryveturi. Ahaa, infarkti ajattelin ja siitä heti lääkärin pakeille. Infarkivaihtoehto sulkeutui melkein heti pois ja tapaustani alettiin tutkia muista lähtökohdista. Tutkiminen vei runsaasti aikaa antamatta juuri mitään tietoa siitä, mitä pitäisi alkaa hoitaa. Tähystyksiä tehtiin. Röntgenkuvia otettiin, ultraääni ja viipalemenetelmin tutkittiin ties mitä. Luustokartoitus tehtiin. Luuydinnäyte otettiin, se epäonnistui, en tiedä miten. Se otettiin pari kertaa uudelleen, kunnes lääkärit alkoivat epäillä tautia, jota kutsutaan nimellä amyloidoosi. Kun näin pitkälle oltiin päästy, alkoivat lihakseni surkastua. Jumppasin, mitä olen tehnyt koko elämäni ajan. Se ei (ainakaan näennäisesti) auttanut vaan surkastuminen jatkui.
Päivän tilanne on se, että olen pyörätuolipotilas ja joudun käyttämään invatakseja.
Jumppaa en ole jättänyt, vaikka minua hoitava lääkäri arveli sen voivan olla myös pahaksi.
Viimeksi kuluneiden parin kuukauden aikana olen huomannut, että lihaskudos on alkanut lisääntyä ja voimistua. Kehitys on verkkaista, mutta oloni tuntuu paremmalta ja nyt voin istua tietokoneen ääressä tunteja ilman, että väsyn totaalisti niin kuin vielä jonkin aikaa sitten. Selkärankani ei aiemmin istumista juurikaan sietänyt, vaan kipeytyi pakottaen minut makuuasentoon. Jossakin vaiheessa minulla oli hirvittäviä kipuja. Ne alkoivat yllättäen ja saattoivat päättyä yhtä kummallisella tavalla. Nuo kivut eivät olleet tästä maailmasta, eikä niitä lievittänyt mikään minulle määrätty lääke. Saatoin herätä yöllä kipuun !
Ihoni pisaroi kookkaita nestehelmiä, mutta minulla saattoi samanaikaisesti olla vilu.
Viimeksi kuluneiden kuukausien aikana kipuja ei ole ollut.
Elämänhaluni on voimakas ja nautin jokaisesta päivästä hyvin paljon. Minulle ei tulisi mieleenikään yrittää lyhentää elämääni itsemurhalla tms. Tunnen oloni varsin usein onnelliseksi huolimatta rajoituksista, jotka johtuvat sairaudestani. Tällä välin minulle on syntynyt kaksi lapsenlasta, joiden kummankin syntymä on lisännyt arvokasta sisältöä elämääni.
Kerroin tämän kaiken siksi, että ehkä joku täällä kiinnostuisi tapauksestani ja mahdollisesti jopa kommentoisi sitä.
Niin tai näin.
Tuntuu hyvältä voida osallistua keskusteluun ja sillä tavoin olla mukana yhteisöllisessä elämässä.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Kiitos sinulle fenomenologi vastauksesta ja siihen liitystä tutkimusaineistosta.

Sukuni ei ole kymenlaaksolaista sikäli, kun tiedän.
Se minulle on selitetty, että sairaus on melko harvinainen ja että Englannissa on yksi klinikka (maailman ainoa) joka on keskittynyt amyloidoosin tutkimiseen ja hoitamiseen. Tiedossani ei ole onko kukaan toipunut tästä sairaudesta, vaan käsitykseni on, että se johtaa kuolemaan.
Takanani on pitkä, kaunis elämä (68 vuotta) enkä koe minkäänlaista pelkoa enkä luopumisen tuskaa. Olen kiitollinen elämälle jokaisesta päivästä mikä vielä jäljellä on. Kuten jo avauspuheenvuorossani totesin, tunnen itseni jopa onnelliseksi.
Minua hoitaa Satakunnan Keskussairaala ja koska olen ollut terve, en ole joutunut turvautumaan sairaalahoitoon muualla. Näin ollen kaikki potilastiedot sekä hoidossani käytetyt lääkitystiedot yms. löytyvät yhdestä ja samasta paikasta eli SKS:sta. Olen esittänyt SKS:lle toivomuksen, että kun elämä aikanaan pakenee ruumiistani, niin minulle suoritettaisiin avaus, jossa heti tuoreeltaan päästään tutkimaan (varmaankin) lääketieteellisesti mielenkiintoisia asioita ja varsinkin lääkityksen merkitystä sekä tehoa minun tapauksessani. Tämä taholtani lähtenyt toivomus tähtää siihen, että jos mahdollista, niin joku jälkeeni säästyisi edes osalta niitä kärsimyksiä, jotka ovat vaivoikseni tulleet. Tietenkin toivon myös sitä, että voitaisiin löytää jokin parannuskeino tai menetelmä jo ennalta korjata kyseinen geenivirhe. Viimeksi mainittu ajatus tuntuu utopistiselta, jos oireet yleensä alkavat samalla tavalla kuin minun kohdallani kävi. En käytä alkoholia enkä huumeita, elin säännöllistä, kuntoilevaa elämää ja vältin epäterveellisiksi epäiltyjä ruokia. Kala ruokana ja pyöräily harrastuksena näkyvät profiilissani tälläkin keskustelufoorumilla.
Avauspuheenvuorossani mainituille tuskille en löydä mitään sanallista vastinetta, jonka avulla kykenisin kertomaan kivun määrää enempää kuin sen laatuakaan. Olen käyttänyt kivuistani ilmaisua, että ne ovat helvetin tuskia, joita kukaan ei voi kokea elävien kirjoissa ollessaan. No. olen voinut. Ja vielä suurempi no on se, että olen edelleen hengissä ja nautin elämästä. Ne ovat ihmeellisiä asioita, kun ajattelee, että sydämen on tarvinnut toimia ääriolosuhteissa pitkän aikaa yhtä mittaa.
En elättele ajatuksia ihmeparantumisesta enkä ole tuntenut pienintäkään vetoa hurmosliikkeisiin. Tämä ei merkitse sitä, että olisin ateisti tai asennoituisin muiden tekemiin valintoihin niitä arvostamatta. Omaa tunneälyäni kiinnostaa vaan enemmän tiedon lisääminen ja sen myötä ehkä myös ymmärryksen kehittyminen. Pidän noita kahta asiaa toisistaan erillisinä tekijöinä. Ymmärrys on mielestäni laadultaan niin ylivertainen ominaisuus kaikkeen ihmisen muuhun toimintaan verrattuna, että en osaa enkä tohdi ruveta sitä enempää arvostelemaan.

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005

Jotkut flavonoidit saattaisivat ehkä hidastaa amyloidin kerääntymistä

Esimerkiksi tuossa on havaittu että vihreässä teessä esiintyvä EGCG estää erään rokotteen amyloitumista.

Inhibition by flavonoids of amyloid-like fibril formation by Plasmodium falciparum merozoite surface protein 2.

Abstract

Merozoite surface protein 2 (MSP2) is a glycosylphosphatidylinositol (GPI)-anchored protein expressed abundantly on the surface of Plasmodium falciparum merozoites. The results of a phase 2 trial in Papua New Guinean children showed MSP2 to be a promising malaria vaccine candidate. MSP2 is intrinsically unstructured and forms amyloid-like fibrils under physiological conditions. Oligomers containing beta-strand interactions similar to those in amyloid fibrils may be a component of the fibrillar surface coat on P. falciparum merozoites. As the propensity of MSP2 to form fibrils in solution also has the potential to impede its development as a vaccine candidate, finding an inhibitor that specifically inhibits fibrillogenesis may enhance vaccine development. In this study, we tested the ability of three flavonoids, EGCG, baicalein, and resveratrol, to inhibit MSP2 fibrillogenesis and found marked inhibition with EGCG but not with the other two flavonoids. The inhibitory effect and the interactions of the flavonoids with MSP2 were characterized using NMR spectroscopy, thioflavin T fluorescence assays, electron microscopy, and other biophysical methods. EGCG stabilizes soluble oligomers and blocks fibrillogenesis by preventing the conformational transition of MSP2 from a random coil to an amyloidogenic beta-sheet structure. Structural comparison of the three flavonoids indicates an association between their propensity for autoxidation and their fibril inhibitory activity; the activity of EGCG can be attributed to the vicinal hydroxyl groups present in this flavonoid and their ability to form quinones. The molecular mechanism of fibril inhibition by EGCG appears to be complex and involves noncovalent binding followed by covalent modification of the protein. Although the addition of EGCG appears to be an effective means of stabilizing MSP2 in solution, the covalent modification of MSP2 would most likely not be acceptable in a vaccine formulation. However, these small molecule inhibitors of MSP2 fibril formation will be useful as mechanistic probes in studying oligomerization and fibril assembly of MSP2.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20545323

Ainakin EGCG vähentää gelsoniinin pilkkoutumista, jolloin syntyisi vähemmän myös amyloidia:

Preservation of platelets by adding epigallocatechin-3-o-gallate to platelet concentrates.

Abstract

The effect of epigallocatechin-3-O-gallate (EGCG), a major component of green tea, on platelet preservation was evaluated. Single donor platelets (N = 10) were collected and preserved by the standard method. EGCG was added to the platelet concentrates before preservation and then the functional and biochemical parameters were monitored throughout the storage period. After 6 days of preservation, the aggregability of the platelets was significantly maintained by addition of 50 and 100 microg/ml of EGCG. Platelet prothrombinase activity was also significantly retained by the addition of EGCG. The accumulation of P-selectin and RANTES in the plasma preserved with EGCG was less than those preserved without EGCG, which indicated that EGCG might inhibit platelet activation. Furthermore, EGCG reduced the increase of LDH in plasma during preservation and inhibited the activation of caspase-3 and cleavage of gelsolin, thereby showing that EGCG could inhibit the apoptosis of platelets. These results suggest that EGCG may play an effective role in preserving platelets by inhibiting the activation and apoptosis of platelets.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19775512

Vierailija

Kiitos myös sinulle totinen !

Minua on toistaiseksi hoidettu sytostaatein lisättynä kortisoniannoksella (suun kautta) kerran kuukaudessa neljä päivää yhteen menoon kestävin kuurein, sekä hemoglobiinin laskiessa punasoluja lisäämällä. Ensimmäinen solumyrkkykuuri sujui lähes ongelmitta. Seuraava päättyi tilanteeseen, jossa luulin menehtyväni lääkkeisiin heti kuurin päätyttyä. Tällöin tehtiin pehmeämpi lasku eli otin kortisonia ensimmäisenä kuurin jälkeisenä päivänä 2 tablettia ja vielä seuraavana yhden. Sytostattihoidon merkityksestä kerrottiin, että koettaisimme sillä tavoin vähentää amyloidien kertymistä elimistöön ja ruoansulatuskanavissa olevan vähentämistä niin, että ravinto voisi paremmin imeytyä. Aluksi puhuttiin, että sytokuureja otettaisiin 8. Nyttemmin lopettamisesta ei puhuta mitään, vaikka nuo kahdeksan kertaa ovat täyttyneet.
Tämän kuukauden kuuri jätettiin väliin. Tunnen oloni varsin hyväksi, eikä kipuja ole. Jumppa on koko ajan tuntunut hyvältä, se ehkä lievitti kipuakin kohtausten vielä ollessa ajankohtaisia.
Nyt, kuten olen aiemmin kertonut, ravintoa on alkanut jonkin verran imeytyä, koska lihaksistoni on alkanut näyttää vaurastunmisen ja kestämisen merkkejä. Saatan istua pitkiä aikoja esim. tietokoneen ääressä, ilman että se tuntuisi kohtuuttoman vaikealta tai että jaksaminen alkaisi asettaa sille rajoituksia. Tietysti lopulta väsyn, mutta niin olen tehnyt terveinäkin aikoina.
Jossakin vaiheessa kalkkitasapaino horjahti pahoin, kokeet alkoivat osoittaa päinvastaisia arvoja kuin tälle taudille on tyypillistä. Vieläkin kalkki on liian matala. Myöskin albumiini pysyttelee alhaisella tasolla. Tulevana maanantaina on laboratoriopäivä. Silloin saan tietää uusimmat tulokset verikokeista.
Keskiviikkona on lääkärin vastaanotto. Hän kertoo arvionsa ja minulla on tilaisuus esittää kysymyksiä.
Ruokahaluni, joka vaihteli aiemmin hyvin paljon on viime aikoina vakiintunut. Syön varsin hyvin ja nyt kun meillä saa täällä nahkiaisia (satakuntakaisia herkkuja, joita suinkaan kaikki eivät arvosta), melkein himoitsen niitä.
Olen yllättänyt siitä, että sairauskertomukseni on kiinnostanut monia. Toivottavasti antamani tiedot voivat olla hyödyksi muuallakin kuin täällä kotona.

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
Pentti Naumanen

Ruokahaluni, joka vaihteli aiemmin hyvin paljon on viime aikoina vakiintunut. Syön varsin hyvin ja nyt kun meillä saa täällä nahkiaisia (satakuntakaisia herkkuja, joita suinkaan kaikki eivät arvosta), melkein himoitsen niitä.
Olen yllättänyt siitä, että sairauskertomukseni on kiinnostanut monia. Toivottavasti antamani tiedot voivat olla hyödyksi muuallakin kuin täällä kotona.

Uskaltaisikohan etsiä syytä parempaan vointiin nahkiaisista? Niissä on paljon D-vitamiinia; miltei kaksinkertaisesti kalojen keskimääräiseen tasoon. Myös kesä oli varsin aurinkoinen. D-vitamiinilla voidaan korvata ainakin jossakin määrin kortisonia.

Lontoon King’s Collegessa tehdyn tutkimuksen mukaan D-vitamiini lisää keuhkoissa tulehdusta vaimentavan tulehdussytokiinin, interleukiini 10:n (IL10:n) tuotantoa. Silloin astman oireet vähenevät, jopa sellaisilla potilailla, joihin kortisoni (deksametasoni) ei ole tehonnut
http://fi.wikipedia.org/wiki/D-vitamiini

lisäksi gelsoliinilla on jotain tekemistä kalsiumin kanssa, kuten D-vitamiinillakin.

Samoin D-vitamiinia sitova proteiini DBP ja gelsoliini molemmat vievät ylimäärästä aktiinia maksaan hajotettavaksi. Mikäli DBP:n osuus kasvaa, niin enemmän gelsoniilia jää kudosten rakennusaineeksi täten hajoten vähemmän?

Role of plasma gelsolin and the vitamin D-binding protein in clearing actin from the circulation.

We conclude that while plasma gelsolin and DBP may both clear actin from the circulation, DBP appears to play a more important role. By so doing, DBP may conserve the filament-severing activity of plasma gelsolin.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC423663/

Vierailija

Olipa hyvä perustelu nahkiaishimolleni, kiitos !

Arvosta hyvin suuresti sitä, että terveyden menettäminen kiinnostaa aiheena niin monia kuin tässä ketjussa on käynyt.
Keskustelu antaa minulle lisää pohtimista. Uskon, että mietiskely auttaa sopeutumaan muuttuviin tilanteisiin ja hyväksymään sellaisia asioita, jotka monilla ihmisillä johtavat masennustilan syntymiseen. Olen joskus kirjoittanut muistiin itse keksimiäni mietelauseita, joista yksi kuuluu seuraavasti: Masennus on ihmismielen velkaa. En tiedä mistä tuollainen ajatus on päähäni pälkähtänyt, sillä sen keksimisen aikoihin olen ollut terve ja elinvoimainen.
Nykytilanteessa pohtiminen on suorastaan nautinnollista. Se on opettanut näkemään todellisuuden myös sellaisesta kulmasta, että olen osa sitä enkä vain tarkkailija, joka tekee havaintoja siitä.

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005

Gelsoliinin tarve lisääntyy loukkaantumisissa, joten siinä mielessä sinun kannattaisi elellä varovasti ja pysytellä muutenkin mahdollisimman terveenä.

Relationship of Admission Plasma Gelsolin Levels to Clinical Outcomes in Patients after Major Trauma

Actin-scavenging proteins, e.g., plasma gelsolin, counteract the pathophysiological consequences of actin leaked into the circulation from dying cells, but the capacity of this defense system can be overwhelmed by massive tissue injury.

We measured serum levels of gelsolin throughout the hospitalization of a patient with complicated Plasmodium falciparum malaria and found that increasing gelsolin concentration heralded the onset of clinical recovery

http://ajrccm.atsjournals.org/cgi/conte ... 160/5/1673

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

saatat kiinnostua myös tästä http://www.jaakkohalmetoja.com/fi/?page_id=7
myös David Wolfen kirjat saattavat auttaa sinua http://www.bookplus.fi/kirjat/wolfe%2c_ ... ds-4830496

myös meditointia kannattaa kokeilla, ei siinä ainakaan minkään menetäkkään.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

Täytyi oikein googlettaa tuo sana gelsoliini

"Gelsoliini on kalsiumista ja fosfoinositidistä riippuvainen
aktiinia sitova ja muunteleva proteiini, jota esiintyy sekä solun
tukirangan osana että solujen ulkopuolella plasmaproteiinina."

Kalkkitasapainon heilahdus minun tapauksessani uskomattoman alas (taidettiin puhua luvusta 2) sekä fosforin suolojen häiriötila hämmästytti tutkivia lääkäreitä niin, että he pitivät sitä uskomattomana ja alkoivat etsiä virheitä suoritetuista kokeista. Kun näytteet otettiin uudestaan ja tulokset tutkittiin muuallakin kuin täällä Porissa (muiden muassa Turussa), niin tuli hätä alkaa antaa minulle lisää kalkkia. Se taas johti komplikaatioihin.
Luuston kartoitus antoi tulokseksi terveen luuston (ei osteoporoosia).
Noiden tapahtumien jälkeen kyläilin sukulaistalossa Jämsässä, missä sain yöpyä isäntäväen ylpeänä esittelemässä amerikkalaismallisessa vuoteessa. Se oli motorisoitu ja paljon korkeampi kuin meikäläiset nukkumatasot. Kuinka ollakaan, niin aamulla putosin siitä lattialle.
Sääriluu osui kaapin kulmaan ja haavasta tuli melko syvä. Verta tuli kuin Napoleonin käymissä sodissa. Isäntäväki hämmästyi suuresti, kun minua rupesi naurattamaan hillittömästi ja nimitin hetkeä onnenpäiväkseni. ???? en kuullut heidän sanojaan, mutta melkein näin kuinka kysymysmerkit sinkoilivat ilmassa.
Kerroin heille, että minun luustoni pitäisi olla hauras ja edelleen haurastua, mutta jummijammi! Tuollaisia iskuja ei kestä kenenkään luusto, mutta minun sääriluuni kesti sen.
Haavaa hoidettiin SKS:säkin ja se parani aikanaan. Syvä se oli, mutta viis siitä, kun loppu oli hyvin.
Tämän kerroin korostaakseni sitä, että sairauskin voi olla hauska juttu.

Vierailija

Tänään kävin verikokeessa, keskiviikkona saan tietää tulokset.

Nyt, kun olen alkanut istua enemmän kirjoittelemassa, on jalkoihini kertynyt jonkin verran nestettä. Nestekertymä yltää kivespusseihin ja penikseen asti. Viimeksi mainitut ovat turvonneet.
Koska en omatoimisesti pääse WC:hen, minulla on käytössäni virtsapullo, sellainen muovinen, keltaisella kannella varustettu. Muistelen joskus siitä käytetyn nimitystä "kuikka".
Turvonnut penikseni vetää terskan sisäänsä ja on hankala sovittaa pullon kuikkamaiseen nieluun. Tästä seuraa sellainen hankaluus, että uriinia tihkuu toisinaan käsille ja lähistölle yli päätään.
Se on hyvin epämiellyttävää.
Käytän nesteenpoistoaineena Furesis 40 mg, nimistä lääkettä. Laatikkoon liimatussa lääkärin (tai apteekin) kirjoittamassa ohjeessa lukee: "Yksi tabletti kerran vuorokaudessa + tarvittaessa, nesteenpoistolääke".
Olen kysynyt lääkäriltä, voinko tarvittaessa ottaa kaksi tablettia, mihin hän on antanut myöntävän vastauksen.
Tarvetta on joskus ollut ja olen ottanut silloin 2 tablettia vuorokaudessa. Siitä on ollut seurauksena, että koko elimistöni alkaa kuivua, eivät pelkästään jalat.
Nyt ongelma on jälleen ajankohtainen.
Olisin hyvin kiitollinen tiedosta, onko keinoja, mitä tahansa, olemassa lievittää jalkojen ja sukuelinten vaivalloista oloa?

Vierailija

Siinäpä asiallinen neuvo!

Minkähän lainen tuon pullon pitäisi olla? Ymmärrän sinun kenties tarkoittavan hyvää, mutta ongelmani on todellinen ja kiusaa minua paljon. Terveyden menettäminen ylimalkaan on asia, jota ei ymmärrä vaikka näkisi invalideja. Vasta sitten, kun menetys koskee itseämme silmät avautuvat. Minulle on käynyt niin. Olen tuossa aiemmin kertonut, kuinka olen vajaata paria viimeksi kulunutta vuotta laskematta ollut aina terve. Ei edes flunssa ole ollut mikään erityinen ongelma. Sellaiset ovat menneet ohi melkein huomaamatta. Sairaudet, jotka minulla hoitavien lääkäreiden mukaan ovat, ovat molemmat parantumattomia. Ensin löydettiin amyloidoosi, sen jälkeen verikokeiden tuloksista löytyi luuytimestäni myeloomasoluja, minkä sanottiin tarkoittavan luuydinsyöpää. Myeloomasolujen määrä on vakioitunut suunnilleen terveen tasolle, mutta amyloidoosista sanotaan, että se on minulle suuri uhka. Invalidisoitumistodistuksessa sanotaan, että haitta-aste on 16. Tämä merkitsee sitä, etten selviydy edes pyörätuolissa ilman avustajaa. Se on kuule iso pudotus romahtaa terveestä tähän tilaan mielestäni lyhyessä ajassa. Ulkonäkönikin on muuttunut niin paljon, että jotkut eivät tunnista minua muuten kuin äänestä. Avatarkuvani ja rujon olemukseni, joka minulla nyt on, välinen ero on jokseenkin hirveä.
Sanoin tuossa aiemmin, että sairauskin voi olla hauska juttu. Saattaa olla, ettei tuota lausumaa ole helppo mieltää vitsiksi. Sellaiseksi sen kuitenkin olen tarkoittanut.
Elämänhaluni on kaikesta huolimatta pysynyt ja nautin jokaisesta päivästä, jonka vielä saan elää. Itsetuhoisia ajatuksia minulla ei ole. Ne opetukset, jotka olen omakohtaisesti saanut sairauden myötä ovat kasvattaneet minua enemmän kuin mikään muu tätä ennen. Arvelen kokemuksillani olevan jopa sivistävää vaikutusta.
Tänä aikana, jolloin olen saanut tutustua myös helvetillisiin tuskiin, elämässäni on tapahtunut myönteistäkin. Olen saanut kaksi lapsenlasta, molemmat poikia. Osa ilosta, jota tunnen tulee varmasti sitä kautta. Vanhempi pojista on nyt runsaan 2,5 vuoden ikäinen ja nuorempi noin puoli vuotta vanha.
Näillä sanoilla haluan tervehtiä sinua, arvoisa kirjoittaja. Toivon sinulle hyvää ja kaunista elämää!

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Olisi kiva kuulla tarkemmin miten sairautesi on vaikuttanut maailmankuvaasi.

Sattuman kaupalla luinkin juuri leukemioista ja samalla myeloomasta, mutten kyllä voi kertoa niistä mitään mitä et lääkäriltäsi ole kuullut, saati antaa mitään poliittisesti korrektia neuvoa sairauksiisi liittyviin vaivoihin. Kahvia sentään voit vatsan kestäessä vetäistä niin paljon kuin sielu sietää.
Varmuuden vuoksi nyt kerron lukemastani, jonka mukaan amyloidoosi voisi johtua myeloomasta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nefroottin ... htym%C3%A4

Toivotan kaikkea hyvää ja mahdollisimman terveitä päiviä. Voimia sinulla tuntuu olevan jo omasta takaa.

Vierailija

Hyvä nimimerkki jees,

Maailmankuvani muuttumisesta tuskin voin sanoa mitään. En edes sitä, onko se muuttunut. Tällöin tarkoitan sitä kuvaa, joka meillä jokaisella on ympäristöstämme, muista ihmisistä, tapahtumista, joita huomaamme ja seuraamme jne. unohtamatta tietenkään vertailua siitä, miten on ollut ja mitä on muuttunut.
Luen paljon. Viihdekirjallisuus ei erikseen kuulu asioihin, joita kaipaan tai arvostan. Luen lähinnä tietokirjallisuudeksi toisinaan nimitettyä tarjontaa. Tällä hetkellä menossa on erilaisten näkökulmien hakeminen historiankirjoitukseen. Ihan viimeksi aineisto on koskenut Euroopan ja erityisesti Pohjoismaiden historiaa keskiajalta meidän päiviimme. Ihan tämän päivän aineistossa minua kiinnostaa tieteellinen dicipliini eli kuri. Se ei salli rahoittajatahoista laadittavien sankaritarinoiden sepittämistä, vaan pyrkii kurinalaisesti tutkimaan kuinka tapahtumat ovat vaikuttaneet lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
Mainitsit jotenkin sanan politiikka, se on kiintoisa aihe, mutta en näe sen liittyvän sairauksiini sellaisella tavalla, että ymmärtäisin tarkoituksesi.
Terveysasioista sen verran, että minulla ei ole diabetesta, ei munuaisvikoja, eikä myöskään esimerkiksi korkeaa verenpainetta, mikä näyttää vaivaavan suurta määrää ihmisiä.
Monessa suhteessa olen siis terve mies, joka on vakavasti sairas. Aikamoinen paradoksi, eikö olekin ?

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
jees

Sattuman kaupalla luinkin juuri leukemioista ja samalla myeloomasta, mutten kyllä voi kertoa niistä mitään mitä et lääkäriltäsi ole kuullut, saati antaa mitään poliittisesti korrektia neuvoa sairauksiisi liittyviin vaivoihin. Kahvia sentään voit vatsan kestäessä vetäistä niin paljon kuin sielu sietää.

Sattumalta eräs asiantuntija suosittelee myeloomaan juuri samaa päivittäistä D-vitamiinilisää kuin 100 g nahkiaista sisältää:

Dr. Badros's latest research (reported at the 11th International Myeloma Workshop in Kos, Greece, June, 2007) describes the first report of vitamin D deficiency and secondary hyperparathyroidism in multiple myeloma patients.

"This is practically important today as the use of bisphosphonates is limited to two years, due to side effects with prolonged use. We recommend that patients should have vitamin D levels checked and supplementation instituted to correct any deficiencies. We emphasize the need for higher daily supplementation of 1000 IU of vitamin D, rather than the standard recommendation for 400 IU daily dose. The study also addressed the role of bone turnover markers in patients receiving bisphosphonates and its implications for patients who developed osteonecrosis of the jaw," says Dr. Badros.

http://www.umgcc.org/hem_malig_program/mm_research.htm

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat