Vanha Black & Deckerin iso rälläkkä

Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Black & Decker rälläkkään pitäisi löytää laikan karalle kiinnitysmutteri ja harjat. Onko tietoa kuinka tämä huolletaan.

http://www.richmondauctionservice.ca/ht ... nderBD.JPG

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Kommentit (14)

Vierailija

toi on todella kestävä laite. Hiilet on niiden mustien ruuvvien alla siinä lähempänä kädensijaa olevassa päässä. ne voin tietenkin vaihtaa, jos ovat kuluneet. Uudet hiilet on hyvä pyöristää kollektorin mukaiseksi. Ja ensimmäiset minuutit tulee ajaa pienellä kuormalla, ettei kolektori pala.

Laakerit voi rasvata, ja koneen muuten puhdistaa vaikkapa paineilmalla. Karamutterin löydät varmaan jostain muusta rälläkästä. (romuliike Kuusakoski, esim)

Muoks: vanhaan b&l:ään saa osia, kun löydät paikkakuntasi b&l edustajan. Kysy jostain pienkonekorjaamosta tai rautakaupasta.

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Myykö Kuusakoski roinaa. Tarvitsen HP Laserjet 4100TN takapaneelin. Siellä olisi varmaan näitä.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Vierailija

Eivät myy mitään, niille on taloudellisempaa pistää myllyyn roinat, kuin kierrättää.

Kaikki portaat tahtaasta loppusijoitukseen koittavat saada sinut heittämään tuon roskiin. Jokaisen niiden elinkeino turvautuu, jos et saa laitetta korjattua.

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Bosch kauppias kertoi, että ei myy B&D kauppiaatkaan näitä osia, mutta rälläkän toisessa hiilessä pyörimissuunnassa ylimääräinen 3 x 3 mm viiste ja se kipunoi keltaisena.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Vierailija

Hyvän rälläkän olet käsiisi saanut.
Muistaakseni kierre karassa on normaali M14, joten uusi kiristysmutteri pitäisi löytyä melkeen jokaisesta työkalukaupasta.

Jos löydät jostain harjat, niin kerro. Voisin itsellekkin ostaa varastoon, vaikka alkuperäisissä vielä onkin reilusti pintaa jäljellä.

Vierailija

Ota mitat niistä vanhoista ja isommasta koosta työstää samaan mittaan. Ovat ilm. tuumakokoisia, joten jenkkikoneista voi löytyä täsmälleen samat.

Vierailija

Sitten pitäisi tietää alkuperäisten hiilien tyyppi? käsittääkseni ainakin liian kovilla hiilillä pystyy näppärästi lyhentämään kommutaattorin elinikää.

Vai miten hyvin "standardoitu" on näitten käsityökalujen hiilet, kovuutensa puolesta?

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Huolsin laitetta ja vaihteeseen meni vanhaa perämoottorin tarkoitettua vaseliinia. Universaalikoneen toista hiiltä lyhensin smirgelillä tasaisemmaksi. Tuloksena on, että toinen puoli on keltaisella ja toinen hiili vähän isommalla sinisellä kipunoinnilla.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Jenkkikierteet on ja niitä ei saa kuin sorvaamalla tällaisiin erikoisiin kiinnikkeisiin. Ostin varalle hiiliharjat Hong Kong liikkeestä. Ne ovat vain jatkovarsia vanhoille nysille eli, jos joudun liittämään tuota ainetta, niin ilmeisesti liimaamalla vanhaan tai juottamalla.siihen jouseen.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
Diam
Universaalikoneen toista hiiltä lyhensin smirgelillä tasaisemmaksi. Tuloksena on, että toinen puoli on keltaisella ja toinen hiili vähän isommalla sinisellä kipunoinnilla.



Kova hiiliharjojen kipinöinti on kyllä yleensä merkkinä ankkurikäämityksen viallisuudesta.

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Huono kontakti varmaan. kun toinen on ok, mutta se sininen välke voi haitata. Millä tuon harsiin valetun roottorin voi putsata. Sitten pitäisi hartsata ja uunittaa uudelleen. Pinnat pitäisi oikaista. En ole purkanut tätä ja laakereissa voi olla iso välys.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Vierailija
ovolo
Diam
Universaalikoneen toista hiiltä lyhensin smirgelillä tasaisemmaksi. Tuloksena on, että toinen puoli on keltaisella ja toinen hiili vähän isommalla sinisellä kipunoinnilla.



Kova hiiliharjojen kipinöinti on kyllä yleensä merkkinä ankkurikäämityksen viallisuudesta.



Monesti hiilipöly kertyy siihen ankkurin lamelien väliin ja alkaa johtaa osan virasta toiseen käämiin. Roottori pyörii edelleen mutta vie enemmän virtaa eikä pyöri samalla voimalla.

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Barumin eturenkaista leikkelin tossua traktorin renkaisiin ja leikkaa kumia, mutta ei sitä teräsvyö reunaa sitten, niin helposti. Pikkurälläkällä olisi ollut jo kumin leikkaaminenkin hankalampaa.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Vierailija

Kipinöinti on ok, ellei kipinävana kierrä koko kommutaattoria ympäri. Eli siis alle 5 mm ketunhäntä on aika hyvä. ja kuparilamellien välit, ovatko ne auki? siis kuparien välissä pitää olla urat siinä pakeliitissa. Niistä hiilipöly veks.

Viilauksen jälkeen pitää ajaa pienellä kuormalla, jotta kuluu kohdalleen.

Uusimmat

Suosituimmat