Talo + auto = lämpöä kotiin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En halunnu muitten keskusteluja lainata,olis tällainen idea:

Kun tuo talon lämmittäminen on niin haastavaa,niin olisko omasta autosta siihen,siis kun tulet autolla kotiin,työnnät letkut kiinni,ja annat motin pyörittää lämminvesi varaajan täyteen lämpöö,ja miksi ei sähköökin,hybridi autothan vois käydä tuohon,siis yhdistetään auto ja koti?

Idea ei ole mun,vaan kaverin,se on sellanen ropellihattu...

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Jos talo lämpiää löpöllä niin autosta dieseliä säiliöön tuottaa edullisemman tuloksen koska moottori ei kestä pyöriä vuottakaan yhtäsoittoa. Bensaa ei kannata sekoitella.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
tietää
Jos talo lämpiää löpöllä niin autosta dieseliä säiliöön tuottaa edullisemman tuloksen koska moottori ei kestä pyöriä vuottakaan yhtäsoittoa. Bensaa ei kannata sekoitella.

Joskus 40-50 vuotta sitten oli jonkinlainen buumi korvata öljypoltin dieselmoottori generaattori yhdistelmällä. Lopahti kait sitten kun en ole mitään enää kuullut.

Vierailija

Kertokaahan tyhmälle, miksi pitäisi suoraan lämmöksi palavalle öljylle saada mekaniikkaa väliin? Ei kuitenkaan dieseleissä tahdo hukkalämpö riittää edes auton lämmittämiseen pakkasella, saati sitten talon.

Vierailija

Ajatus oli joskus hetken mielessä. Auton hyötysuhde on surkea, ja lämpöä lasketaan harakoille satoja kilowatteja ajellessa. Keskimäärin 6-7 kW/10 km. Jos tämän lämmön saisi talteen, niin kotiin tullessa voisi todellakin laittaa letkut kiinni, ja tuupata lämmön taloon. Ongelma on se ikuinen: miten varastoida lämpöä... joku parin kuution säiliö autossa painaa reilu 2000 kg.. ja lisää polttoaineen kulutusta vastaavasti..

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
sikakoira
Kertokaahan tyhmälle, miksi pitäisi suoraan lämmöksi palavalle öljylle saada mekaniikkaa väliin? Ei kuitenkaan dieseleissä tahdo hukkalämpö riittää edes auton lämmittämiseen pakkasella, saati sitten talon.

Jos sulla on kellarissa dieselmoottor-generaattori yhdistelmä, saat talon lämmön hukkalämmöstä, jota on noin 70% lopun energian voit myydä sähkönä eteenpäin kohtuuhintaan.
Saattaapi olla, että tämä myyminen osoittautui mahdottomaksi.

Vierailija
tietää
Jos talo lämpiää löpöllä niin autosta dieseliä säiliöön tuottaa edullisemman tuloksen koska moottori ei kestä pyöriä vuottakaan yhtäsoittoa. Bensaa ei kannata sekoitella.



Mikä menee hajalle? Olenkin tätä joskus miettinyt miten kauan auto voi käydä tyhjäkäynnillä.

Vierailija
Jorma
sikakoira
Kertokaahan tyhmälle, miksi pitäisi suoraan lämmöksi palavalle öljylle saada mekaniikkaa väliin? Ei kuitenkaan dieseleissä tahdo hukkalämpö riittää edes auton lämmittämiseen pakkasella, saati sitten talon.

Jos sulla on kellarissa dieselmoottor-generaattori yhdistelmä, saat talon lämmön hukkalämmöstä, jota on noin 70% lopun energian voit myydä sähkönä eteenpäin kohtuuhintaan.
Saattaapi olla, että tämä myyminen osoittautui mahdottomaksi.

Tuosta mut riittävän isolla häkäpöntöllä+letukan pikkulohko sen meitsinkin idea lähti,ei tarviis dieseleitä hommata,oon melko varna et huolellisesti tarkoitusta varten modifioidut letukan pikkulohkot olis sopivimmat häkäpönttöön,ainakin "puolimoottottorit" ei olis kalliita,alakertoja vois omassa tallissa rakentaa vaikka kymmenen vuoden tarpeet valmiiksi.
Kauanko arvelette pikkulohkon häkäpöntöllä pyörivän,ja mitä kierroslukua sen pitäis pyöriä et sähkön+lämmön saisi tuosta?

Vierailija

Taitaa diesel tapauksessa rahoistaan päästä helpommalla polttamalla setelinsä vaikka takassa, vaikka sähkönsä saisi jonnekin myytyä, takkiin tule jotta ropina käy.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
sikakoira
Taitaa diesel tapauksessa rahoistaan päästä helpommalla polttamalla setelinsä vaikka takassa, vaikka sähkönsä saisi jonnekin myytyä, takkiin tule jotta ropina käy.

Kuinka niin?
Löpö on halvempaa kuin sähkö. !00% hyötysuhde takaa voiton. Mikä siinä on vaikeasti ymmärrettävää? Diesel käyttöisiä voimaloita on olemassa, tiesitkö? Missään niistä ei ole niin helppo ottaa lämpöenergiaa talteen kuin omakotitalossa.

Vierailija
tietää
Maailmalla on höyrykoneita jotka ovat pyörineet 50 - 70 vuotta tauotta. Ottomoottorit ei pärjää ei.
Missä tuollaisia moottoreita on?

Vierailija
Lepakko
tietää
Maailmalla on höyrykoneita jotka ovat pyörineet 50 - 70 vuotta tauotta. Ottomoottorit ei pärjää ei.
Missä tuollaisia moottoreita on?
Kaivoksissa mm.

Vierailija

Ostaa tarpeeks kalliin auton ja tekee sen eteen riittävästi velkaa, niin muija lämpenee niin, ettei muuta sitten tarttekkaan.

Vierailija

teollisuusdieseli kestää vakiokierroksilla n. 15.000-25.000 h. Ei autokäytössä, vaan paikallismoottorina. Jos käyntikierrokset saadaan pidettyä melko suurina, ikä kasvaa. Pienillä kierroksilla kuormitettuna motti saattaa olla jo paskana jo 5000 h kohdalla. (kokemusta)

Vierailija

chevyn sb (pikkulohko) on ihan kestävä laite. Niillä ajetaan autokäytössäkin puoli miljoonaa ilman remppoja. Todennäköisemmin ongelmaksi tulee ajan saatossa karstaantuminen, ellei kaasu ole todella puhdasta. Eli kansia joutuu availemaan, ehkä.

Ajatuksena tuo sb sähkön teossa on ihan hyvä mielestäni. hukkalämpö sitten talon lämmitykseen. Pellettikin kävis raaka-aineeksi. jossain näin modatun pellettipolttimen kaasua tuottamassa putkikehikkoautossa!

Myös dieseliä voi käyttää häkäkaasulla. Joskin polttoainetta pitää syöttää tyhjäkäynnin verran koko ajan, jotta häkä syttyy palamaan.

Hyötysuhteet: 3 kiloa kuivaa puuta= 10 kW lämpöä. kaasuttamisessa tästä hukkuu vajaa puolet, jää vaikkapa 6 kW. moottorin hyöty 0,3, jolloin lämmöksi tulee 4 kW ja akselitehona 2 kW, joka sähköksi generaattorilla (0,9), jä hiukka olle 2 kW.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat