Homofobia: Synty ja vaikutus miesrooleihin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Homouden rooli on erilainen eri aikoina ja eri kulttuureissa.
Valtamediat Suomessa tuntuvat suhtautuvan varsin myönteisesti homouteen. Kuitenkin arkielämässä näkee jatkuvasti homottelua ja neidittelyä. Itsekin olen monesti joutunut homofoobien vainon kohteeksi vaikka, näin nimimerkin takaa uskaltanen myöntää totuuden, tunnen itseni täysin heteroksi.
Wiki tarjoaa homofobian syyksi ennakkoluulojen synnyttämää pelkoa ja jopa oman seksuaalisuuden kieltämisestä kumpuavaa vihaa.
Homottelu voi toimia myös sosiaalisen kontrollin välineenä, joka estää 'naisellisen' kättäytymisen ja ajattelun leviämistä. Pyrkien näin pitämään miehisen kulttuurin yhtenäisenä ja korostaen sukupuolten erilaisia rooleja.

Itse olen taipuvainen uskomaan fobian pääsyyn olevan homofoobien seksuaalisessa epävarmuudessa. Tämä aiheutunee valtakulttuurin luomasta myytistä, jonka mukaan ihminen on joko homo tai hetero. Jostain syystä ääripäiden väliin jäävä biseksuaalisuuden alue on kuitenkin jäänyt pimentoon ja arkisessa puheenkäytössä molempiin sukupuoliin vetoa tuntevan ajatellaan ilman muuta olevan puhdas homo.

wiki
Tutkija Alfred Kinsey loi "Kinseyn asteikon" kuvaamaan ihmisen seksuaalista identiteettiä. 0 merkitsee asteikolla täyttä heteroseksuaalisuutta ja 6 täyttä homoseksuaalisuutta. Kaikki näiden väliltä olevat henkilöt määritellään hänen mukaansa biseksuaaleiksi. Täyttä biseksuaalisuutta eli yhtäläistä homo- ja heteroseksuaalisuutta kuvaa arvo 3.
Muistaakseni Kinseyn keräämän aineiston pohjalta myös seksuaalisuuden jakauma eri asteille on 1:6. Tältä pohjalta kaapeissaan olisi valtava määrä biseksuaaleja...

Sivut

Kommentit (206)

offmind
Seuraa 
Viestejä14547
Liittynyt19.8.2008
Arvuuttelija
Muistaakseni Kinseyn keräämän aineiston pohjalta myös seksuaalisuuden jakauma eri asteille on 1:6. Tältä pohjalta kaapeissaan olisi valtava määrä biseksuaaleja...

Mutta ovatko biit hetero vai homokaapissa, vai ovatko he hieman kuin kahdessa kaapissa samanaikaisesti. Ja kummasta pitäisi tulla ulos. Pitääkö biin julkisesti tunnustaa harjoittavansa silloin tällöin jopa heteroseksiäkin .

Mutta aiheeseen hieman liittyen päivän uutisia:
http://www.abc.net.au/news/stories/2010 ... 004765.htm
The luxury car maker announced late yesterday that it was parting ways with Rice after she made the offensive tweet in response to the Wallabies' win over South Africa on Saturday night.

Following the Tri-Nations game, Rice tweeted: "Suck on that faggots".

Ja sama "suomeksi"
http://uutiset.msn.hs.fi/urheilu/muut/u ... 5259956189
... Kirjoituksessaan hän iloitsi Australian voitosta ja totesi eteläafrikkalaisille alatyylisesti "siitäs saitte".

Hieman väritön käännös

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Vierailija
offmind
Mutta ovatko biit hetero vai homokaapissa, vai ovatko he hieman kuin kahdessa kaapissa samanaikaisesti. Ja kummasta pitäisi tulla ulos. Pitääkö biin julkisesti tunnustaa harjoittavansa silloin tällöin jopa heteroseksiäkin

just

Mielestäni kenenkään ei tarvitse tulla ulos kaapeistaan, eikä etenkään julkisesti tunnustaa mitään seksuaalisuutta. Sensijaan lisäämällä informaatiota ihmiset voivat tulla tietoisemmiksi sekä itsestään että ympäröivistä ihmisistään. Tällöin vältyttäisi turhalta ajojahdilta, joka aiheutuu ihmisten epävarmuudesta ja tarpeesta tulla hyväksytyksi jonain muuna, kuin mitä he todellisuudessa ovat.

edit.
Kuuluukohan peruskoulun seksi-opetukseen edelleenkään muuta, kuin tarina uroksen ja naaraan kohtaamisesta?

Vierailija

En ole homofobinen, mutta minua on kyrpinyt useaan otteeseen homppimiesten käytös, kun ovat ymmärtäneet minunkin olevan homppi. Eikä se mitään jos luulee, minua hompiksi, mutta se lapsellinen käytös kun ei kikkeliä homppiseen ahteriinsa saa. On se nyt helvetti, jos ei ole munaa sanoa rehellisesti, että on peräsmies tai puolisukeltaja sorsa... tullaan iholle salaa, ja se pitäs sitten ymmärtää. Kiukutellaan kun kukaan ei sitä hokkus pokkus tajua, ja sit kun itse on tajuavinaan ja tajuaa väärin kiukuttaa...

Kyllä hompit on luonut fobian ihan itse noilla salailuillaan.

Kai siinä salailussa, on semmoinen etu, että kun se on niin salaista voi kai kuvitella, että kysyntää on... kuinka suosittu olisinkaan, jos olisin julkinen homppi. Kun näin piilohomppinakin käy flaksi, kerran vuoteen... kuinka laajat markkinat oliskaan kun olisin julkimo. Ja ai, että se on jännää kaksoiselämää, toisaallla tätä toisaalla sitä, tai tänään tota huomenna sitä.

Kyllä minä ainakin tekisin koko maahan homppi ratsian, ja painasin iltikseen kaikkien homppien nimet, mielummin kuvatkin. Ei olis kenelläkään epäselvää, kuka mistäkin reiästä tykkää. Siinähän vois sitten olla näkyvillä myös se Gymsleyn hommppius aste 0-100%.

Jos minut tulkitaan homppi foobiseksi, syytkin kait on selviä. En vain koe seksuaalista vetovoimaa miehiä kohtaan... nykyään tuntuu kuin kuuluisi vähemmistöön, tai ei olisi muotitietoinen... siihen ei kuitenkaan liity omasta mielestäni mitään foobista, karvainen perse ja, raidalliset pöksyt jarrutuksineen... ei vain kiihota, kyllä niitä löytyy ihan omasta takaa. Voin vaikka tukea harrastusta ja myydä muutaman paria pesemättömiä. Veikkaampa, että niitä hetken nuuhkittua, % kolisevat alaspäin.

T:Top Secret

Vierailija
pienisieni
En ole homofobinen, mutta...
täynnä vihaa?
Olet tainnut tulla aika pahasti ahdistelluksi...

Itsekin olen joutunut joitain kertoja miehen iskuyritysten kohteeksi. En kuitenkaan ole tuntenut ahdistusta tai vihaa tämän vuoksi. Itse asiassa pari kertaa meni niin, etten edes tajunnut kyseisten miesten motiiveja ennekuin paljon myöhemmin. Sen lisäksi parille ihan hauskalle tyypille olen ilmoittanut suoraan etten ole kiinnostunut miehistä ja keskustelu jatkui muista aiheista sen jälkeen.

edit. niin kaksi tapausta oli Suomen puolustusvoimissa varusmiespalveluksen aikana.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
pienisieni

No, nytpä tiedät miltä keskivertonaisesta tuntuu, kun mies ei millään tajua että "ei" tarkoittaa ei.

EDIT. Jaa niin, on minullekin naiset tulleet flirttailemaan, mutta koska bi-ihkö luonteeni ei ota siitä ongelmaa, olen useimmiten vain flirttaillut takaisin ja sanonut sitten, että tämä on niin pitkällä kuin haluan mennä. Jostakin syystä naiset tuntuvat ottavan sen paljon paremmin kuin miehet, tiedä sitten mistä johtuu.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
Arvuuttelija
pienisieni
täynnä vihaa?
Olet tainnut tulla aika pahasti ahdistelluksi...

Kysykääs nyt niiltä heteronaisilta miltä se sitten tuntuu, kun se etanoli puudutteinen heteroapina tulee iholle kiinni... ensin juttelee ihan niitä näitä mukavia, ja sitten kun tuntuu juttu luistamaan tarraa perseestä tai rasvaulokkeesta kiinni, tai hivuttelee niitä kondylooma käsiään vappuviuhkaan mahdollisesti jopa ilman minkäänlaista keskustelua. Toisin sanoen väärin ymmärtää tilanteen... ei osaa lukea peliä, peliä jota toinen ei edes pelaa, ainakaan kyseisen yksilön kanssa.

Ja sitten, miltä näyttää tilanne jossa, tämä surullisen hupaisa karvakäsi närkästyy tai suuttuu naiselle, joka käskee ahdistelu yrityksen jälkeen imemään yksikseen itse kelju k kojootin keppiä, kun väärin veikkasi. Paiskoo tuo gorilla sitten ovia, haukkuu huoraksi ja ruhjoo baari illan jälkeen ohikulkijoita. Oli sitten homppeli tai hetero,sukeltaa siltä väliltä... kyllä sitä toista osapuolta voisi jollain tapaa kunnioittaa, vaikka keppi kuinka tanassa olisikin, tai haukireppu kuinka limainen. Voihan sitä vaikka kysyä suoraan lähdetäänkö panemaan, mitä sitä kiertelee ja kaartelee ensin koko illan, monta vuotta ja itkee sitten kun toinen ei ymmärrä...

Eikä tämä närkästyminen, koske siis pelkästään homppeli miehiä, kyllä naisetkin monasti närkästyvät, jos niille lempsut antaa liian päällekäyvän ahdistelun vuoksi. Tai kun ilmoittaa ettei ole kiinnostunut edes keskustelemaan.
Joten olisin voinut kirjoittaa saman vaikka osasta heteronaisia, niin pahoin on ahdisteltu

Tilannehan on naurettava. Aivan kuin satunnaisen pervostelun kohde ei saisi edes sanoa ei kiitos. Pitäisi vain hymyillä ja vaihtaa sujuvasti keskustelun aihetta, ottaa samaan pöytään ja helliä ainakin verbaalisesti. Persepuristuksen jälkeen voisi vaikka keskustella siitä kuinka kiva oliskaan harrastaa yhdessä platonista keppijumppaa, miekkailua tai naisten kanssa vaikka tiirikointia.

Vihainen... tut minä mikään vihainen ole, taas tuli huti, tanan hetero... että huvittaa, ihmisten gugukuu kuvitelmat muista ihmisistä. Sanoinhan itse, etten ole homofoobikko... ihan niinkuin baarissa kun sanoo, että ei kiinnosta... No, kyllähän sun nyt musta pitää olla kiinnostunut, kun mä oon ihan varma, että sä oot kiinnostunut musta. Nyt musta tiu_tuli, kyllä...

T:Heterofoobikko

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Jos lähestymisyritysten kokeminen ällöttävinä luetaan fobiaksi, niin olen sitten hetero ja - homofobikko, oikeastaan seksuaalifobikko.

En tiedä, mutta päälle 25-vuotiaana jonkun kännissä olevan kuusikymppisen miehen lääppimisen kohteeksi joutuminen ei herättänyt minussa kovin lämpimiä tunteita.

Mielipiteeni on, että ihmiset syököön kupista vaikka toistensa paskaa ( http://en.wikipedia.org/wiki/2_Girls_1_Cup -> katsokaa sivulla oleva videon linkki, jos pystytte. Ei ole kaunista katsottavaa ), kunhan eivät tunkeile.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Vierailija

Jotenkin sitä olin ajatellut, että toi PoVo drinksun tarjoaminen voisi olla se viimeinen mahdollisuus päästä eroon ahdistelijoista, mutta näemmä sekään kaikille auta.

Toisaalta, jos näin läheiseen ja sisäsyntyiseen, elävän ravinnon syömis suhteeseen on valmis menemään, voin vaikka ryhtyä itsekin homppeliksi, ja alkaa vuorostani kauhistelemaan HoPoVofobisia.

Aina välillä, jättäisin HoPoVo sielunkumppanini kotiin ja lähtisin saalistamaan yöhön muita HoPoVobeja. Muitakin täytyy olla, muidenkin täytyy nauttia tästä...
Istuisin PoVo-laseineni ravintolassa viereesi ja kimmahtelesin kun välitön pöydän alus biljardi, tahi epäsuorempi verbaalinen analysointi uudesta harrastuksestani ei kiinnosta. Pyytäessä poistumaan pöydästä, huutaisin perääsi hävyttömyyksiä. Sinulla ei olisi oikeutta tästä närkästyä, tahi suuttua. Sinä toimit minua kohtaan epäinhimillisesti. Minä mitään itselleni voi.

On ihmisarvoa alentavaa, tuntea vastenmielisyyttä aitoa läheisyyttä kohtaan. Minulla ei ollut mitään taka-ajatuksia, halusin vain että ymmärtäisit minua tällaisena kuin olen, ja osaisit nauttia ja arvostaa PoVon tuoksuista seuraani. Olisin vielä ymmärtänyt sen, ettet halua kanssani seksiä, koska olet naimisissa, ja hetero. Satuttaessasi näppäriä PoVo:n tahrimia sormiani siellä pöydän alla, näin kuitenkin vihansiemenen silmissäsi.

Kannattaisi muistaa mitä Buddha vihasta sanoi.

En tule koskaan ymmärtämään sitä miksi selvästikin vihaat, tai ainakin tunnet vastenmielisyyttä minun läheisyyttäni kohtaan. On luonnotonta tuntea näin toista ihmisolentoa kohtaan.
Miksemme voisi olla edes ystäviä, tai edes vain jutustella hetken? Voisit tutustua minuun paremmin ihmisenä, oppia tuntemaan salaisen harrastukseni jalon taidon, ja joukon mieltä ylentäviä temppuja. Selvästikin leimaat ihmisen omien ennakkoluulojesi perusteella. Oletko kenties HoPoVofoobikko. Ja vieläpä vihainen selllainen?

Tarjoan seuraavan kierroksen...

http://en.wikipedia.org/wiki/2_Girls_1_Cup

T:HoPoVo

Vierailija

Wikipedian mukaan, homofobia on homoseksuaalisuutta tai homoseksuaalisia henkilöitä kohtaan tunnettua pelkoa, vastenmielisyyttä tai heihin kohdistuvaa syrjintää.

En pelkää, en syrji ainoastaan koen vastenmieliseksi lähentely yritykset.

En suostu homofoobikoksi, sillä silloin kiihoittuisin tutkimuksen mukaan homoseksuelleistä kuvista... voit tulla tarkistamaan näin ei kuitenkaan käy, en, vaikka yrittäisit avittaa, tai mistäpä sen muuten tietää, en ole homosivuilla edes käynyt... pitääpä tutkia.

T:Ehkä homofobinenkin?

Vierailija

Topicciin, itteä ei oo vielä homot tullu iskemään mutta homottelua saa kuulla sillointällöin. Oikeastaan kaverini kanssa joka viikonloppu jos käydään baarissa tms. Meikän taideharrastukset ja kaverin ulkonäkö ilmeisesti viestittää jotain Eipä olla kumpikaan homoja ja ainakin vielä se jaksaa naurattaa...

Meikää ei homous tai muu oikeastaan haittaa, vain yksi sivutuote homoudessa... En tiedä kuka sen on luonut (media ainakin pitää siitä kiinni hampain ja kynsin) mutta jos sen luoja kävelee vastaan niin vetelen turpaan, eli puhutaan ns. fägottimaisuudesta.
Puhutaan ja lässytetään kuin akat ja heilutellaan ranteita että tuuli käy. Väitän jokaista homoa valehtelijaksi joka väittää että se on heille synnynnäistä käyttäytymistä, ei varmasti ole... (paitsi niitäkin tapauksia on, harvinaisia kylläkin). Joku ihme homokulttuurintuoma feikkikäytös, uskomatonta.

Eiks homous ole vain kiinnostumista samasta sukupuolesta?

Vierailija
Mandix

Meikää ei homous tai muu oikeastaan haittaa, vain yksi sivutuote homoudessa... En tiedä kuka sen on luonut (media ainakin pitää siitä kiinni hampain ja kynsin) mutta jos sen luoja kävelee vastaan niin vetelen turpaan, eli puhutaan ns. fägottimaisuudesta.
Puhutaan ja lässytetään kuin akat ja heilutellaan ranteita että tuuli käy. Väitän jokaista homoa valehtelijaksi joka väittää että se on heille synnynnäistä käyttäytymistä, ei varmasti ole... (paitsi niitäkin tapauksia on, harvinaisia kylläkin). Joku ihme homokulttuurintuoma feikkikäytös, uskomatonta.

No minuakin ärsyttää heteromiehissä ne, jotka kävelevät isoa kaappia muistuttavalla motorisella joustavuudella, puhuvat korostetun möreästi ja alleviivaavat maskuliinisuuttaan voimasanoilla ja piereskelyllä. Väitän jokaista heteropullistelijaa valehtelijaksi, joka väittää sen olevan synnynnäistä. Joku ihme maskuliinisuuskulttuurin tuottama feikkikäytös, uskomatonta.

Eikö heteroseksuaalinen mies ole vain mies, joka on kiinnostunut seksuaalisesti naisista?

Vierailija

Juup. Toivotaan vähän enemmän objektiivisuutta keskusteluun.

Toinen aihe liittyi homofobian vaikutukseen miesrooleissa. Eli mahdollisuus siihen ettei 'homottelija' oletakaan kohteen olevan homo, vaan arvostelee tämän käytöstä ja toivoo homofobisuuden saavan kohteen luopumaan käytöstavastaan.

Vierailija
Feminine
Mandix

No minuakin ärsyttää heteromiehissä ne, jotka kävelevät isoa kaappia muistuttavalla motorisella joustavuudella, puhuvat korostetun möreästi ja alleviivaavat maskuliinisuuttaan voimasanoilla ja piereskelyllä. Väitän jokaista heteropullistelijaa valehtelijaksi, joka väittää sen olevan synnynnäistä. Joku ihme maskuliinisuuskulttuurin tuottama feikkikäytös, uskomatonta.

Eikö heteroseksuaalinen mies ole vain mies, joka on kiinnostunut seksuaalisesti naisista?

Noh tottapuhuen en kyllä itse ole tavannut motoristia joka puhuu sen möreämmin, voi ollakkin. Pointtini oli kyllä ihan sama kuin sinulla. Feikkikäytös ärsyttää. Homoissa se on juuri tuo puhetyyli, intonaatio jokaisen sanan lopussa jne.

Ja muutenkin, esimerkkisi on hiukan kaukaa haettu, heteroista vain pieni osa on niitä sinua ärsyttäviä motoristeja jotka piereskelee ja käyttäytyy yliäijämäisesti. Homoudessa taas on yleistä jokin ihmeellinen käytöksen ja puhetyylin muutos seksuaalisen suuntautumisen muututtua.

Jos tuo intonaation käyttö koskisi vain pientä osaa homoja, kuten heteroja jokin äärikäyttäytyminen seksuaalisen suuntautumisen ulostuomiseksi, ei meikällä ois mitään ongelmaa sen kanssa, teennäisiä ihmisiähän riittää. Harmittaa vain että homous nykyään lähestulkoon tarkoittaa lässyttelevää puhetta ja seksuaalisen suuntautumisen ylitsevuotavaa esilletuontia.

Tutkimukset kyllä osoittaa että homoimiesten aivot muistuttaa naisten aivoja toiminnoltaan, sitten herääkin kysymys että miksi se synnynnäinen käytös herää vasta kaapista ulostulon jälkeen ja homouden hyväksymisen jälkeen. Muiden ihmisten painostus toki voi vaikuttaa, en tiedä. Joku homoseksuaali voisi valaista asiaa? Tunsiko painostusta puhua ja käyttäytyä normaalien mukaan jne.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat