Kaivinkoneen juoksevat kustannukset

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Paljonkohan hupenee rahaa vaikka kymmenen vuotta vanhan kaivinkoneen käytössä?

Ajatellaan työmäistä käyttöä. Hajoileeko esim hydrauliikka usein?

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija
Einheri
Paljonkohan hupenee rahaa vaikka kymmenen vuotta vanhan kaivinkoneen käytössä?

Ajatellaan työmäistä käyttöä. Hajoileeko esim hydrauliikka usein?


Tuossa olen katsellut Kalliossa työpaikan vieressä koko kesän kaukokylmäkaivantojen töitä, josta mieleen tuli itsellekin, että sillä alalla olis paljon töitä. Kaivurikuskit ovat kaiketi suurin yksittäinen ammattiryhmä, jonka perään huudellaan...

Jos pelkkää pehmeää maata kaivelet, niin kestää melko hyvin putkut, mutta jos alat paukuttaa hydraulivasaralla kiveä, niin aika usein näyttää öljyt lentelevän... Rypsiöljyä pitäisi käyttää

Vierailija
sinnipirtti
Koneista ei ole pulaa mutta osaavista kuskeista kyllä.



Ja se tiedetään. Nyt olisi kuitenkin kyseessä kaveri joka osaa kuskihommat mutta ala pelottaa yllättävien kustannuserien takia.

En siis puhu itsestäni, haluaisin vain tietää asiaa tuntevilta kuinka usein ja kalliita remppoja tulee. Vikatiheys tottakai riippuu myös kuskista.

Vierailija
mensaani
Rypsiöljyä pitäisi käyttää

Oman kylän teistä vastaava käytti sitä hydrauliikassa jo 30 vuotta sitten..

Vierailija
Einheri
Paljonkohan hupenee rahaa vaikka kymmenen vuotta vanhan kaivinkoneen käytössä?

Ajatellaan työmäistä käyttöä. Hajoileeko esim hydrauliikka usein?




Letkuja menee, mutta ei vielä kymmenen vuotta vanhasta koneesta jollei ole päässyt hinkkaamaan johonkin, tai muuten pahoinpidelty.. Jos on paljon ajettu niin telojen ketjut voivat olla kulluneet ja kaivata uusimista.

Tappeja, puslia ja sylintereiden tiivisteitä myös paljon ajetusta koneesta voi alkaa mennä.

Riippuu aika paljon käytöstä. Jotkut ovat olleet jatkuvassa kaivussa, jotkut ovat olleet työmaalla jossa kaivetaan monttu, tehdään kolme päivää montussa hommia koneen seistessä vieressä ja lopuksi peitetty monttu.

Paras kun otat jonkun kaivinkonekuskin mukaan ja kysyt mitä mieltä hän koneesta on.

Suuri osa kuskin hommasta on koneen huoltua. Ei niitä pienistä vioista pajalle viedä, varsinkin kun pieni vika estää koneen liikuttelun ja huoltomiehet ovat kaukana.

Letkut ja laakerit eivät ole kovin kalliita. Ketjut ovat sitten eri juttu.

Vierailija

Kaivinkonemies voisi myös suhteuttaa kulunsa muihin kuluihinsa.

Pitääkö säästää kymppi varaosassa, jos menee kymppi päivässä pariin tuoppiin, jotka sais kaupasta 2 eurolla?

Pitääkö tulla omalla autolla aina työmaalle, vaikka asuisi alle 30km päässä?

Pitääkö vetää röökiaski joka ikinen päivä? Suomessa ei ole yhtään kaivinkonekuskia joka ei polttaisi vähintään askia päivässä /1/

references
/1/ "Kaivinkonekuskien tupakan orjuus ja muut kehitysvammat" , väitöskirja 1986 Marja-Sisko Aaltonen, ISBN 34654645636-487

Vierailija
Lektu-Elli
Kaivinkonemies voisi myös suhteuttaa kulunsa muihin kuluihinsa.

Pitääkö säästää kymppi varaosassa, jos menee kymppi päivässä pariin tuoppiin, jotka sais kaupasta 2 eurolla?

Pitääkö tulla omalla autolla aina työmaalle, vaikka asuisi alle 30km päässä?

Pitääkö vetää röökiaski joka ikinen päivä? Suomessa ei ole yhtään kaivinkonekuskia joka ei polttaisi vähintään askia päivässä /1/

references
/1/ "Kaivinkonekuskien tupakan orjuus ja muut kehitysvammat" , väitöskirja 1986 Marja-Sisko Aaltonen, ISBN 34654645636-487




1986 taisi olla kaikki tupakan orjia. Ne kaivinkonekuskit jotka tiedän eivät polta.

Voisihan sen kaivinkoneen ajaa linja-autoonkiin. Meneekö 15 tonnisselle montakin paikkalippua. Ja mitähän linja-autokuski sanoisi jos sinne kantaisi 60 litraa polttoainetta jerrykannuissa? Tai letkun katkettua nousisi kyytiin mustana rasvasta vanha öljyinen letku kainalossa malliksi uutta varten?

Olet varmaan niitä ihmisiä joiden mielestä metsurinkin pitäisi mennä metsään linja-autolla.

Varaosat nyt maksaa sen minkä maksaa. Yleensä niissä ei paljoa vaihtoehtoja ole kun osa hajoaa.

Vierailija

Olen sitä mieltä että työmaalle mennään pyörällä ja 100kg polttoainetta on pyörän peräkärryssä.

Konehan siellä työmaalla on yleensä jo valmiina.

Jos letku katkeaa niin vaihdetaan uusi. Aika hämy tyyppi jos lähtee sellaista ostamaan. Se pitää olla jo ostettu, ja koneen lähellä valmiiksi.

Vierailija
Lektu-Elli
Olen sitä mieltä että työmaalle mennään pyörällä ja 100kg polttoainetta on pyörän peräkärryssä.

Konehan siellä työmaalla on yleensä jo valmiina.

Jos letku katkeaa niin vaihdetaan uusi. Aika hämy tyyppi jos lähtee sellaista ostamaan. Se pitää olla jo ostettu, ja koneen lähellä valmiiksi.




30km joka toinen päivä 100kg pyörän perässä? Kokeileppa itse ensin ja kerro kokemuksistasi ensi kuussa.

Äkkiseltään laskin että koneessa on ainakin kymmenen erilaista letkua. Ja letkut kuluvat sekä käytöstä että säilytyksestä.

Harvassa ovat kaivinkoneet joiden mukana kuljetetaan peräkärryllistä letkuja. Kaiken lisäksi niitä ei haeta varaosakaupasta vaan teetetään hydrauliliikkeessä vanhan mukaan. Joten kaikki nuo kymmenen letkua pitäisi irrottaa, viedä malliksi ja asentaa takaisin.

Ulkomaankomennuksilla ehkä tuota harrastetaan, mutta silloinkin niin että koneen kaikki letkut uusitaan ja vanhoja otetaan varaosiksi. JA näin vain silloin kun mennään maahan jonka infrastruktuuri on luokkaa polkupyörä.

Vierailija
mensaani
Jos pelkkää pehmeää maata kaivelet, niin kestää melko hyvin putkut, mutta jos alat paukuttaa hydraulivasaralla kiveä, niin aika usein näyttää öljyt lentelevän... Rypsiöljyä pitäisi käyttää

Kuinkahan kauan vaan rypsiöljyt tuossa käytössä kestää, en meinaan ihan heti usko sen lämmönkestoon saati vaahtoutumattomuuteen.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Letkut on aika pieni menoerä loppupeleissä. Ei tartte kuin ajomoottori posahtaa niin puhutaan tuhansista euroista vaikka kyseessä olisi käytetty osa.

Mitä tuohon polttoaine asiaan tulee niin harva sitä jerryllä koneelle kantaa ellei kyseessä ole sitten joku alle 3tkg kone.

Edit: käyttötunnit, missä käytössä ollut ja tehdyt huollot/korjaukset ovat oleellisimpia vanhassa koneessa. Ei ole niin sanottua että uusi kone olisi sen parempi ja varmempi kuin vanha.

Kannattaa painetta olla takataskussa vähintään kuukauden laskutuksen verran yllättäviä menoja varten. Se yleensä riittää pitämään koneet kunnossa ja ennenkaikkea tuottavassa työssä. Eli puhutaan 10000 eurosta jos normi päivää tekee. + Laskutuksesta kannattaa muistaa jättää "katastrofi rahastoon" 5% jos vain mahdollista.
(olen todennut myös itse hyvin käytännölliseksi)

Eli tärkeintä on ettei persaukisena lähde yrittämään. Se ei aiheuta muuta kuin epätervettä kilpailua että edes koneen maksut saisi maksettua.

Mimmosta konetta olet haaveillut?

toisen polven pilkkuvirhe

Lippa Luke
Seuraa 
Viestejä484
Liittynyt18.12.2005
Einheri
sinnipirtti
Koneista ei ole pulaa mutta osaavista kuskeista kyllä.



Ja se tiedetään. Nyt olisi kuitenkin kyseessä kaveri joka osaa kuskihommat mutta ala pelottaa yllättävien kustannuserien takia.

En siis puhu itsestäni, haluaisin vain tietää asiaa tuntevilta kuinka usein ja kalliita remppoja tulee. Vikatiheys tottakai riippuu myös kuskista.





Kannattas sun kaverin kayda opiskelemassa vaikka Rajamaen ammatillisessa kurssikeskuksessa maanrakennuskoneita niin saa kunnon perusteet sille kannattaako ostaa itse kone vai menna rengiksi. Kursseilla opetetaan koneen huoltoa ja siihen liittyvia kustannuksia niin ei tarvitse kylmiltaan alaale lahtea.

Toki jos perstaskussa on "patakkaa" riittavasti niin voipihan sita menna vaikka sinne kaukolampo tyomaalle harjottelemaan ja rikkomaan paikkoja

Kunhan opettelet avaamaan kruunu korkin pulloa rikkomatta tuolla Lokkerillla niin voit kaverisi kehua olevansa ammatti mies.

Tyosylinterit ovat kalleimpia, pumppujen jalkeen joten mittauta jollakin hydrauliikan paine niin tiedat onko pumpun uusiminen miten pian edessa.
Sylintereissa jos on raarmuja, niista lahtee kromi piinoite akkia pois ja joudut uusimaan joko pinnoitteen tai ostamaan uuden sylinterin.
Jos olet tuota Lokomolaista ostamassa, onko se "polkupyora kahvoilla ja kauha nappi ohjauksella, seka ota selvaa milloin sylintereiden tiivisteet on vaihdettu.
Letkut ei mene niin akkia jos et niita kolhi mihinkaan mutta tutki ovatko ne "kovettuneet", jos ovat, voit varautua niiden vaihtoon. Muistaakseni tuossa on Valmetin kone joten tarkista onko tehty mitaan kone remonttia aiemmin ja savuttaako/vieleko oljya.
Yla ja alavaunun valinen puoriva liitin saattaa "mehia" ja niiden tiivisteiden vahto vie muutaman paivan aikaa. samoin kannattaa katsoa etta kaantokehan on hyvin rasvattu ja siella ei ole valjaa.

Valjiin pusliin loytyy tallainen ratkaisu: http://www.expandersystems.com/index.ph ... olderID=22

Etkohan nailla vinkeilla parjaa aluksi

Ihminen kuolee muutenkin… Miksi siis tapamme toisiamme? Me kuolemme ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Maa jää, mutta me poistumme. Miksi siis sotia maan vuoksi,..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat