Kebabliha? Makkaraa vai lihaa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko kebabliha aitoa naudanlihaa vai onko kebabliha makkaraan rinnastettava lihan johdannainen, jossa on jotain jauhoja ja muita sälää.

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Kebabvartaassa on vain maustettua/marinoitua kokolihaa. Eikä välttämättä pelkästään naudan, vaan monesti esim. lampaan tai sian lihaa tai jopa sekoituksia.

Näin siis sivistyneessä maailmassa. Periferian verojenkiertoon tarkoitetuissa kännisten kebabsyöttölöissä vartaan sisältö on täysi mysteeri.

Vierailija

Positivista, että se on pelkkää lihaa ja eläinrasvaa. Toisin sanoen saa proteiinit, aminohapot jne niistä.

Negatiivista se, että se on marinoitu - vähemmän terveellistä kuin marinoimaton.

Vierailija

Kebabravintoloiden käyttämässä kebabissa on yleensä vain lihaa ja mausteita (joskus mukana on kalkkunaakin). Sen sijaan kauppojen pakastealtaiden "kebablihassa" olen nähnyt mukana vehnääkin. Joo turkinpojat harvemmin myy sikaa, elleivät kuulu kristittyihin vähemmistöihin.

Negatiivista se, että se on marinoitu - vähemmän terveellistä kuin marinoimaton.

Oikea marinadi vähentää paistamisessa syntyviä syöpää aiheuttavia yhdisteitä, joten se ei suinkaan vähennä lihan terveellisyyttä vaan lisää. Mutta nyt puhun oikeista marinadeista (esim. viinietikka, jugurtti, öljy, yritit) enkä mistään kauppojen oransseista liejuista.

Vierailija

Aivan.

Kiitos tarkennuksesta.

Eli jos paistaa lihaa kannattaa käyttää oikeita marinaadeja.

Toisaalta voisi vetää raakana lihaa tulee ihana eläimellinen fiilis kun syö raakana. Korkeintaan paistaa pintaa hieman, jotta saa hieman lämpöö ja pahimmat bakteeri, loiskakat hiiteen.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Kebab. Kunhan on ärhäkkä soosi, niin ei sillä ole väliä mitä tavaraa sitä naamaansa tunkee.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Eräs puolihämärä tuttu oli taannoin osilla kebabsyöttölässä. Ei ole sen jälkeen syönyt ainuttakaan murenta kebablihaa (lihankaltainen valmiste) ja aikaa on kulunut luokkaa 15 v. Itse syön toisinaan mutta olen ronkeli siitä missä valmistettua syön. Kebablihamöykky muotoillaan syöttölän takahuoneessa "taikinasta" jonka sisällöstä on vain sen tekijän sana.

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija

Näkemissäni kebabravintoloissa mötikkä ostetaan ravintoloille suunnatulta alkihankkijalta ja pyörii grillissä asiakkaan näkyvissä. Mitään siis missään takahuoneessa muotoilla. Koska en siedä viljaa, olen koostumuksesta joutunut kysymään, ja aivan asiallisesti turkinpojat ovat tuoneet kääreen tuoteselosteineen nähtäväksi.

Tiedä sitten missä murjussa tuttusi oli ollut.

John Carter
Seuraa 
Viestejä7535
Liittynyt17.2.2006

Eräs ystäväni joka toimi ravintoloitsijana kertoi minulle, että hän ihmetteli aikoinaan tukussa käydessään, että miksi ulkomaalaiset kebab/pizzeria yrittäjät lastasivat aina kärrynsä täyteen sellaisia tuotteita, jotka ovat juuri vanhenemassa ja ovat näin ollen alennusmyynnissä. Hän kertoi ymmärtäneensä, että kyseiseisien yrittäjien myymä ruoka on siksi halvempaa, kun suurin osa raaka-aineista on vanhaksi menossa olevaa tavaraa, joka vain pakastetaan ravintolassa ja käytetään myöhemmin ruuan valmistukseen. Monesti nämä "vanhentuneet" raaka-aineet sitten seisovat jääkaapissa pitkiäkin aikoja pakastuksen jälkeen, ennen kuin päätyvät lautasille.

Suomessa myytävä kebab on yleensä kaikkea muuta, kuin kokolihaa, se valmistetaan yleensä sian, naudan, lampaan, poron, kanan ym. eläinten jauhelihasta, johon lisätään sekaan mausteet ja öljy. Olen joskus syönyt Turkissa kebabia ja suurin ero mielestäni Suomessa tarjottavaan kebabiin on ollut kebabsiivujen paksuus, sillä Turkissa syömässäni kebabissa siivut olivat todella paksuja ja aitoa lihaa. Myös kebab kastikkeissa on eroja ulkomailla, sillä monessa maassa, jossa olen tilannut kebabia mukana on ollut paksua tulista kastiketta, kun taas taas suomessa kastike muistuttaa yleensä vedellä laimennettua ketsuppia.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Vierailija

Kebabbiloiden moskiin en ole enää koskenut sen jälkeen kun tein luomu nauta-siasta omat kebabit.

Aikaahan se hauduttelu uunissa vie, mutta pakastimeen saa samalla mukavasti useita kebab-annoksia. Viimeksi kymmenkunta.

Vierailija
John Carter
Suomessa myytävä kebab on yleensä kaikkea muuta, kuin kokolihaa, se valmistetaan yleensä sian, naudan, lampaan, poron, kanan ym. eläinten jauhelihasta, johon lisätään sekaan mausteet ja öljy. Olen joskus syönyt Turkissa kebabia ja suurin ero mielestäni Suomessa tarjottavaan kebabiin on ollut kebabsiivujen paksuus, sillä Turkissa syömässäni kebabissa siivut olivat todella paksuja ja aitoa lihaa. Myös kebab kastikkeissa on eroja ulkomailla, sillä monessa maassa, jossa olen tilannut kebabia mukana on ollut paksua tulista kastiketta, kun taas taas suomessa kastike muistuttaa yleensä vedellä laimennettua ketsuppia.

Olen kyllä nänyt kuinka erään kebabpaikan keittiössä rakennettiin kebabrullaa, ja kyllä siellä kokolihaa näytettiin käytettävän. Keittiöön näki avoimesta ovesta tiskille. Tosin tämä paikka teki kebabbinsa lampaasta joten tukusta ei ehkä olisi saanut valmista rullaa.

Kebabit vaihtelevat todella paljon paikasta riippuen. Mikä toisaalta on vaihtelun takia hyvä. Jotkin kebabpaikat pitävät tulisuudeltaan erilaisia kastikkeita. Ei moni mutta olen muutamassa sellaisiin törmännyt.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
John Carter
Eräs ystäväni joka toimi ravintoloitsijana kertoi minulle, että hän ihmetteli aikoinaan tukussa käydessään, että miksi ulkomaalaiset kebab/pizzeria yrittäjät lastasivat aina kärrynsä täyteen sellaisia tuotteita, jotka ovat juuri vanhenemassa ja ovat näin ollen alennusmyynnissä. Hän kertoi ymmärtäneensä, että kyseiseisien yrittäjien myymä ruoka on siksi halvempaa, kun suurin osa raaka-aineista on vanhaksi menossa olevaa tavaraa, joka vain pakastetaan ravintolassa ja käytetään myöhemmin ruuan valmistukseen. Monesti nämä "vanhentuneet" raaka-aineet sitten seisovat jääkaapissa pitkiäkin aikoja pakastuksen jälkeen, ennen kuin päätyvät lautasille.
Tähän tulee myös lisätä aika, jonka lihat muhivat kuljetuksen aikana kebab-yrittäjän pakussa, jossa ei todellakaan ole jäähdytystä.

Mutta kuinka moni sitten sairastuu näitä jämiä syötyään? Onhan luonnossa raadonsyöjiäkin, jotka nauttivat erittäin pilaantunutta safkaa.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Vierailija
Saw
John Carter
Tähän tulee myös lisätä aika, jonka lihat muhivat kuljetuksen aikana kebab-yrittäjän pakussa, jossa ei todellakaan ole jäähdytystä.

Mutta kuinka moni sitten sairastuu näitä jämiä syötyään? Onhan luonnossa raadonsyöjiäkin, jotka nauttivat erittäin pilaantunutta safkaa.

Kebabpaikat menettävät nopeasti maineen jos sieltä alkaa samaan ruokamyrkytyksiä. Itse en ole koskaan ruokamyrkytystä saanut ja valmis kebabi tulee niin harvoin syötyä että vaikka sisältäisi nauloja ei varmasti vaikuta terveyteeni millään lailla.

Vierailija

Toisin sanoen tukusta ostettavat kebabit on lihatasoltaan parhaimmillaan jauhelihaa?

No on sekin karppaajalle hyvä juttu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat