Suomen historia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen viimeksi kuluneiden parin vuoden aikana lukenut Suomen historiaa käsittelevää aineistoa keskiajasta tähän päivään. Tämähän ei liene mikään sensaatio, että joku näin tekee.
Asia muuttuu oitis mielenkiintoisemmaksi sen myötä, että olen lukenut muiden meistä kirjoittamia teoksia. Takana ovat luonnollisesti ruotsalaisten tekemät arviot ja heidän esittämänsä fakta. Saksalainen näkökulma eroaa sekin meidän suomalaisten laatimista versioista, samoin ranskalainen, joka enimmäkseen sivuaa kohtaloitamme muissa yhteyksissä, mutta sitten balttilainen käsitys meistä ja kohtaloistamme, olkoonkin, ettei se volyymiltaan ole niitä kaikkein suurimpia, huomioi Suomen tärkeänä osana historiallista tapahtumasarjaa.
Eurooppalainen historiankirjoitus yleensä tuntee kyllä Suomen, vaikka meistä joskus saattaa tuntua siltä, ettei meitä ole tarpeeksi noteerattu.
Yleispohjoismainen tutkimus ja tiedon rekisteröinti kohtelee Suomea ja suomalaisia jokseenkin arvostavasti. Jopa ruotsalainen, vai sanoisinko, että varsinkin se.
Heikki Ylikankaan Nuijasota on valikoimassani noussut sarjaan, jota kutsuisin yhden henkilön persoonalliseksi käsitykseksi, mutta kun kyseessä on hän, niin en tohdi sitä tehdä.
Muista lähteistä saamani käsitys vaihtelee jonkin verran, mutta niiden kesken on olemassa selvä "punainen lanka".
Venäläinen näkökulma historiaamme on kokonaan käännettyjen tekstien varassa. En itse osaa edes kyrillisiä kirjaimia. Se on suuri vahinko se.

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat