Syitä miesvihamielisyyteen

Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Ehkä tätäkin olisi syytä tarkastella vaikka palstalla ei naisia olekaan kuin nimeksi(???)

Itse koen tällä hetkellä että yksi syy mahdollisiin antipatioihin miesväkeä kohtaan on kyllästyminen niihin loputtomiin vaatimuksiin mitä miehillä on. Mikseivät ihmiset ja jopa naisetkin saa olla vain omia itsejään, minkä takia pitää kokoajan luetella kuin ranskalaisten viivojen listasta että pitää olla semmoinen ja tämmöinen?

Vai lienenkö lukenut ja kuunnellut liikaa juurikin akateemisten-, tietokonetta käyttävien- ja muiden puutteenalaisten miesten juttuja taas kerran. Kertakaikkiaan menee hermo kun alkaa vaikuttaa siltä että joku jossakin on senkin määritellyt kuinka monta milliä naisen pikkuvarvas saa sojottaa sivuun vasemmassa jalassa. Jos edes saa.

Tervetuloa talebanit Suomeen. Täällä odottaa miesväki jo innoissaan kunnon HC-porukkaa laittamaan naiset lopullisesti ruotuun. Elämähän on niin paljon mielenkiintoisempaa, rikkaampaa ja onnellisempaa kun kaikki elävät saman tiukan kaavan mukaan, eikä kukaan vähänkään poikkea toisista ja osoita minkäänlaista omintakeista persoonallisuutta. Tai jos osoittaa niin etsitäänpäs taas joku sopiva diagnoosi ettei suotta häiritse muita poikkeavuudellaan. Hoitoakin ehkä löytyy.

Myöskin 1984-tyylinen systeemi voisi olla ihan asiallinen että saadaan kaikki ärsyttävät erilaisuudet tasoitettua porukoiden keskuudessa.

Mutta epäilyttää hivenen että yhden miehen kaavat eivät välttämättä vastaakaan toisen miehen kaavoja, joten ihanaa, täydellistä, paratiisillista loputonta tylsyyttä jossa me kaikki päätyisimme olemaan samanlaisia ei taida ikinä tulla?

Pitänee vain vältellä listamiehiä, ettei vihamielisyys paisu yli äyräiden?

Sitten voidaan toki kinastella siitä että kumpi sukupuoli on enemmän tasapäisyyden kannattaja loppujenlopuksi, mutta jos kuitenkin kerrankin jokainen toisi oman osuutensa otsikon tiimoilta ketjuun ja keksisi ihan itse omasta päästään mikä juuri omasta mielestä on syy miesvihamielisyyteen!

Tai toki suotavaa on vedota tutkimuksiin ja tilastoihinkin. Eli muiden ihmisten päiden aivoituksiin. Miten vain, kunhan käsitellään otsikkoa eli aihetta.

Sivut

Kommentit (76)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Mandix
Mitä loputtomia vaatimuksia, jos saa kysyä?

T:mies

Pitää olla hoikka mutta hinkit kuin lihavalla naisella. Ei saa olla miestä pidempi ja mielellään olisi parempi kun olisi ihan helvetin lyhyt (mutta ei lihava). Silloin kun on blondi ei saisikaan olla vaan pitäisi olla brunette, ja jos on brunette niin pitäisikin olla blondi. Pitäisi pukeutua naisellisesti mutta sitten jos pukeudut niin oletkin huora. Pitää olla kiinnostunut seksistä, mutta jos on niin sitten onkin taas huora, tai ainakin nymfomaani. Pitää olla itsetietoinen ja vahva, mutta ei saa puhua itsestään. Ei saa olla hiiri eikä vässykkä, mutta pitäisi olla yli kaiken kiinnostunut vain ja pelkästään miehestä. Pitää olla siisti ja puhdas, mutta ei saa käyttää liikaa aikaa peseytymiseen ja itsensä laittamiseen. (Sekunnissako se pitäisi sujua vai?)

Ei saa olla etäinen, muttei saa olla puhelias. Pitää olla lapsi- ja eläinrakas, mutta ei saa olla yksinhuoltaja eikä saa olla lemmikkejä koska jostain syystä ne ovat miehestä ärsyttäviä (mustasukkainen?)

Ei saa kehua itseään eikä sanoa muutenkaan mitään hyvää itsestään, tai on leuhka. Mutta ei saa kritisoida itseään, koska sitten on negatiivinen ihminen ja mahdollisesti masentunut ja muutenkin tyyppiä ali-ihminen.

Koska itsestään ei saa puhua, pitäisi puhua muista ihmisistä, mutta jos näistä puhuu on juoruakka.

Ja näin päin pois. Eivät nämä ole välttämättä omia kokemuksiani, olen vain sivustakin seuraillut jo pidempään mitä kaikkea miehet naisilta edellyttävät että voisivat tehdä sen valintansa että kuka kelpaa rinnalle.

- Eikä tähän tarvitse takertua, kuten sanottu ketjussahan aiheena on miesvihamielisyys. Tuossa oma versioni: tuleehan sitä vihamieliseksi kun kyllästyy ristiriitaisuuksiin ja odotuksiin. (Pitäisi oppia nakkaamaan pitkät siitä mitä ihmiset ääneen louskuttavat omista kumppanivaatimuksistaan...)

Vierailija

Kummankin sukupuolen "vaatimustasosta" saa laadittua (ja on laadittukin) vaikuttavia listoja..... booooring

Kilpaillaanko kumman listat ovat pidemmät ja onko sillä sitten jotain suurtakin merkitystä? Siis osa miehistä meinaavat että asiat joita heiltä vaaditaan ... niin, niitä on liikaa. Osa naisista meinaa samoin.

Kukaan ei ole tyytyväinen ja kaikilla on hankalaa. Melko tasa-arvoiselta kuulostaa
Vaatimuksia taitaa olla paljon enemmän oman pääkopan sisässä ja hulluksihan sitä menisi, jos asiaa tuota kautta lähestyisi.

En ole kohdannut mitään järisyttävää miesvihamielisyyttä... no aina jotain tietenkin ja syinä yleensä omat heikot kokemukset ihmissuhteista. Sama pätee toisen sukupuolen kohdalla. Sitten kun pelimerkit sekoaa elämässä, on "hyvä" kohdistaa viha johonkin helppoon kohteeseen kuten koko vastakkaiseen sukupuoleen.

Vierailija

Okey, senverran hypätä topicista että jotenkin vinksahtanutta tuo naisen elämä nykyään. Kaikki haluaisi olla omanlaisiaan mutta samalla ajavat näitä kauneusihanteita. Eiks muotilehdenkin kirjottajista suurinosa ole naisia?
Joissa on näitä täydellisiä naisia ja kaikkien pitäisi olla sennäköisiä tms. En oikein ymmärrä,

Mutta eipä mulla muuta tähän.

EDIT: Taino toki voisin jotain nakata vaatimuksista, itse pidän älykkäistä ja tanssijoista. Ehkei tanssijahommalla niinkään merkitystä mutta aina se kolahtaa omalla lailla.

Vierailija

Rousseau, uskon, että itse luot ainakin osan noista vaatimuksista. En itse tiedä yhtäkään miestä jolla olisi tuollainen vaatimuslista. Itse olen aika eri mieltä monista esittämistäsi vaatimuksista naiselle. Aiheessa kun ollaan niin sanoisin, että myös naiset vaativat mieheltä usein aika paljon.
Itse olen mies. Ja aiheeseen vielä liittyvä vitsi:

Miamissa on kauppa, jossa myydään aviomiehiä. Kaupan sisäänkäynnillä on ohje kaupan käytöstä:
"Voit vierailla kaupassa vain yhden kerran. Kerroksia on kuusi ja eri kerroksissa miesten ominaisuudet ovat erilaisia.Voit valita miehen mistä tahansa kerroksesta, tai voit mennä ylöspäin, mutta et voi enää palata alempiin kerroksiin ostoksille!"
Nainen menee kauppaan.
Ensimmäisessä kerroksessa myydään miehiä, joilla on työ. Hän jatkaa ylöspäin.
Toisessa kerroksessa myydään miehiä, joilla on työ ja jotka pitävät lapsista. Hän jatkaa edelleen ylöspäin.
Kolmannessa kerroksessa myydään komeita miehiä, joilla on työ ja jotka pitävät lapsista."Vau" nainen ajattelee, mutta jatkaa silti ylöspäin.
Neljännessä kerroksessa myydään komeita miehiä, joilla on työ, jotka pitävät lapsista ja jotka auttavat kotitöissä. "Tämä vaikuttaa todella hyvältä "nainen ajattelee " Melkein tekisi mieli jäädä tänne", mutta hän jatkaa silti ylöspäin.
Viidennessä kerroksessa myydään komeita, romanttisia miehiä, joilla on työ, jotka pitävät lapsista ja jotka auttavat kotitöissä. Nainen tuntee suurta houkutusta jäädä, mutta toivoo ylemmässä kerroksessa olevan tarjolla jotain vielä parempaa, joten hän jatkaa ylöspäin.
Kuudes kerros on tyhjä, lukuunottamatta kylttiä, jossa lukee "Olet 6.kerroksen 31 456 012. vierailija. Täällä ei ole miehiä. Tämän kerroksen olemassaolon tarkoitus on ainoastaan todistaa että naisia on mahdotonta miellyttää.
Kiitos vierailustasi Aviomieskaupassa."
Aviomieskaupan naapurissa sijaitsee Vaimokauppa. Myös siinä on 6 kerrosta.
Ensimmäisessä kerroksessa on tarjolla vaimoja jotka pitävät seksistä.
Toisessa kerroksessa on tarjolla kauniita vaimoja jotka pitävät seksistä.
Kukaan ei ole koskaan käynyt kerroksissa 3-6.

Vierailija

En usko, että pinnallinen ja yksinkertainen ajattelu on jotenkin miesten etuoikeus näinä päivinä: Viime viikolla luin verkkohesarista, miten tytöt eivät ole kiinnostuneet tietotekniikasta ammattina, vaikka muuten tietotekniikkaa kovasti käyttävätkin. Työtä ict-alalla ei mielletä kovin ihmisläheiseksi tai luovaksi ja uutisessa eräs peruskoulun yläasteen tyttö huomautti, että "mieluummin olisin vaikka patologina eli putsaisin ruumitta kuin istuisin jonkun koneen ääressä koko ajan".

linkki uutiseen: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tyt% ... 5260007114

Viikon päästä puolestaan luen täällä, että...

Vai lienenkö lukenut ja kuunnellut liikaa juurikin akateemisten-, tietokonetta käyttävien- ja muiden puutteenalaisten miesten juttuja taas kerran.

... on hienoa olla IT-läinen

Kuitenkin itse aiheesta: mututuntumalla miesvihamielisyys taitaa juontaa juurensa historiasta ja huonoista pari/ihmissuhteista - kaikki miehet on sikoja! Suomessa todennäköisesti löytyy miesjoukko, joka haluaisi pitää naisensa nyrkin ja hellan välissä. Sitten on myös niitäkin miehiä, jotka ovat turhautuneet siihen, että tasa-arvon edistämisellä mielletään lähinnä naisiin kohdistuvien epäkohtien parantamista, ei miesten. Nämä sitten tulvivat jokaisen keskustelupalstan täyteen vihaviestejä, jotka puolestaan pistävät naisväen vihaiseksi.

Osaltaan voitaisiin myös pohtia, mikä rooli medialla on ollut miesvihan synnyssä? Sinkkuelämää ja Täydelliset naiset tekivät miehistä kertakäyttöisiä, Good wife puolestaan vaikuttaisi mainosten perusteella tekevän miehistä häikäilemättömiä alistajia.

Elämähän on niin paljon mielenkiintoisempaa, rikkaampaa ja onnellisempaa kun kaikki elävät saman tiukan kaavan mukaan, eikä kukaan vähänkään poikkea toisista ja osoita minkäänlaista omintakeista persoonallisuutta. Tai jos osoittaa niin etsitäänpäs taas joku sopiva diagnoosi ettei suotta häiritse muita poikkeavuudellaan. Hoitoakin ehkä löytyy.

---

Pitänee vain vältellä listamiehiä, ettei vihamielisyys paisu yli äyräiden?

Eiköhän meillä jokaisella ole omat arvot ja kriteerit, jotka vaikuttavat sitten siihen, mitä odotamme toiselta osapuolelta ja mitä emme. Ei sillä ole mitään tekemistä tasapäisyyden kanssa - välttämättä. Esimerkiksi atleettinen ystäväni vaati itseltään melkoista kurinalaisuutta herkkujen yms. kanssa, minkä vuoksi hän myös arvostaa enemmän atleettisia naisia ja kokee lihavat naiset laiskoina tai luovuttajina, eikä ole sen vuoksi heistä kiinnostunut.

Ehkä miesviehamielisyys (ja naisvihamielisyys) juontuu osaltaan individualismista: mieleen ei mahdu kuin minä ja minun toiveeni. Ei ymmärretä ottaa huomioon muita.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26883
Liittynyt16.3.2005

Naiselle nyt on maailman helponta löytää mies, jonka ainoa vaatimus on, että nainen antaa seksiä silloin tällöin. Vaan eivätpä kelpaa. Osaavat sitä muutkin vaatia.

Rousseau lienee yhdistänyt useiden eri miesten vaatimukset (ja toiveet, jotka on luokitellut vaatimuksiksi). Saahan sillä tavalla hommasta vaikeaa ja kohteen vihalleen (ei silti, kyllä sitä on ihmisiä molemmissa sukupuolissa, joiden vaatimuslistat ovat sisäisesti ristiriitaisia, mutta varsinkaan miehissä nuo eivät ole mitenkään hallitseva osuus).

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Rousseau
Itse koen tällä hetkellä että yksi syy mahdollisiin antipatioihin miesväkeä kohtaan on ...

Tunnistan tämän tunteen itsestäni aina koettuani päähäntaputtelua ja tytöttelyä joltain mieheltä. Silloin miesviha tulee jostain hyvin sisältä ja sen kohteeksi joutuu kaikki lähistöllä olevat miehet.

Olen miettinyt joskus, mistä tämä joukkoviha voi tulla ja päätynyt siihen, että tällaisessa tilanteessa minua ei ole ikinä kukaan paikalla olevista miehistä puolustanut. Kaikki vain naurahtavat ja poistuvat tilanteesta. Pahimmassa tapauksessa muut jatkavat jotain typerää toisen aloittamaa. Jos vähättely ilmenee jotenkin muuten kuin selkeästi naiseuteen liittyen, niin silloin kyllä monet puuttuvat asiattomiin kommentteihin.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Wiisas
Rousseau
Itse koen tällä hetkellä että yksi syy mahdollisiin antipatioihin miesväkeä kohtaan on ...

Tunnistan tämän tunteen itsestäni aina koettuani päähäntaputtelua ja tytöttelyä joltain mieheltä. Silloin miesviha tulee jostain hyvin sisältä ja sen kohteeksi joutuu kaikki lähistöllä olevat miehet.

Olen miettinyt joskus, mistä tämä joukkoviha voi tulla ja päätynyt siihen, että tällaisessa tilanteessa minua ei ole ikinä kukaan paikalla olevista miehistä puolustanut. Kaikki vain naurahtavat ja poistuvat tilanteesta. Pahimmassa tapauksessa muut jatkavat jotain typerää toisen aloittamaa. Jos vähättely ilmenee jotenkin muuten kuin selkeästi naiseuteen liittyen, niin silloin kyllä monet puuttuvat asiattomiin kommentteihin.

No nyt tuli asiatavaraa. Nimittäin on äärimmäisen vaikea yrittää selittää miehille, varsinkin keskustelufoorumilla, minkä vuoksi tulee toisinaan erittäin turhautuneeksi kun joutuu sellaisen "huumorin" kohteeksi missä ronkitaan nimenomaan sukupuolta. Jos huumoriin vastaa samalla mitalla eli heittää vastaavaa matskua, pelleily ei lopu koskaan, ja jonkinlaista (miehen näkökulmasta) "kisailua" joutuu sietämään päivästä toiseen. Jos taas vastaa heti alunperin että minä en tällaista halua enkä jaksa ja vaadin asiallista kohtelua, saa nutturapäisen nipottajan maineen. Mikä tosin ei miehiä haittaa mitenkään, sillä minusta vähän tuntuu että miehet haluavat naisten olevan tosikkoja. Kun se joku irstas peräkammarinpoika alkaa ehdotella naiselle puistonpenkillä, niin naisen kuuluu alkaa mätkiä käsilaukulla päähän (vanhimmat meistä muistanevat Vesku Show't?) - Siis tämä tällaisena kuvainnollisena esimerkkinä, en tietenkään kehota ketään väkivaltaan.

Joskus vaikuttaisi siltä kuin miesten olisi pakko saada vaikka väkisin jonkinlainen sukupuoliero aikaiseksi, se että selkeästi erotetaan ketkä ovat miehiä ja ketkä naisia. Naiset taas joskus yrittävät vaikka väkisin "pärjätä miehisesti", ja tästä tulee sitten ongelma kun toiset yrittävät ottaa välimatkaa ja toiset kuroa sitä umpeen.

Kaiketikin jokaisen pitää sitten vain yksilökohtaisesti mietiskellä että kenen joukoissa haluaa seisoa, perätikö omassaan niin että kulloinkin esiintyy siten kuin parhaaksi katsoo, eikä omaa mitään jäykkää "ainoaa oikeaa" roolia jossa pitää pönöttää meni minne meni?

- Sen kun tosiaan näkisi että edes yksi ainoa mies uskaltaisi joskus olla ns. porukan petturi ja ERI MIELTÄ naiseen liittyvästä asiasta isossa miesjoukossa!

Vierailija

Näin naisena voin kertoa, että en ole omassa elämässäni kohdannut moisia vaatimuksia. Tuntemieni miesten (tunnen tosi monia!) vaatimukset naisten suhteen ovat ihan realistisia. Sekä miehet että naiset laukovat toisinaan kommentteja, jotka voitaisiin tulkita seksistisinä tai jopa vaatimuksena toista sukupuolta kohtaan. Me ihmiset vain puhumme ajattelemattomasti, eikä kaikkea arkikeskustelussa sanottua ehkä kannata ottaa niin vakavasti.

Sen sijaan kommentti tasa-arvosta: ”… tasa-arvon edistämisellä mielletään lähinnä naisiin kohdistuvien epäkohtien parantamista, ei miesten.” on hieman hassu. Tasa-arvoisemman yhteiskunnan rakentamisen tuleekin edistää naisiin kohdistuvien epäkohtien parantamista siitä syystä, että naiset tosiasiassa ovat huonommassa yhteiskunnallisessa asemassa. Kyseessä ei ole mielipiteeni vaan fakta, jonka jokainen asiaan edes pintapuolisesti perehtynyt ymmärtää.

En tunne käsitettä miesvihamielisyys (paljonko sellaista esiintyy, miten se ilmenee tai mistä se johtuu). Tuollaisen miesten vaatimukset – listan sisältö on kuitenkin mielestäni yleistys, joka toimii osaltaan miesvihan lietsontana. Listaus ei edusta kaikkien miesten mielipidettä, vaan sekä miesten että naisten odotukset omalta kumppanilta ovat YKSILÖLLISIÄ.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
rewind
Sen sijaan kommentti tasa-arvosta: ”… tasa-arvon edistämisellä mielletään lähinnä naisiin kohdistuvien epäkohtien parantamista, ei miesten.” on hieman hassu. Tasa-arvoisemman yhteiskunnan rakentamisen tuleekin edistää naisiin kohdistuvien epäkohtien parantamista siitä syystä, että naiset tosiasiassa ovat huonommassa yhteiskunnallisessa asemassa. Kyseessä ei ole mielipiteeni vaan fakta, jonka jokainen asiaan edes pintapuolisesti perehtynyt ymmärtää.

Myös miesten asemaa pitää parantaa, jos halutaan tasa-arvoa. Tarja Filatov nosti miesten ongelmiksi esimerkiksi alhaisemman keskimääräisen eliniän ja syrjäytymisen sekä erotilanteissa isien aseman.

Tarja Filatov toteaa:"Sukupuolisuuntautunut politiikka on tarpeen tulevaisuudessa. Tarvitaan naiserityisyyden tunnistavaa politiikkaa ja miehille erityisten ongelmien tunnistavaa politiikkaa. Molemmilla on tasa-arvo-ongelmia, mutta ne ovat erilaisia. "

http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/pu ... tx?id=3527

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija

Kiitos linkistä Wiisas. Kuvatunkaltaiset miesten ongelmat ovat saaneet paljon julkisuutta lähiaikoina. Miesten syrjäytyminen ja muut ongelmat ovat totta kai hyvin vakavia ja puuttumisen arvoisia.

Kuitenkaan se, että miehilläkin on ongelmia ei muuta sitä tosiasiaa, että naiset ovat huonommassa asemassa yhteiskunnallisesti liki kaikilla elämänalueilla.

Filatovin teesit sekä miesten että naisten asemasta pohjaavat kiistatta tieteellisesti tutkittuun tietoon, joskin politiikan retoriikka ja motiivit nostaa eri aiheita esille ovat paljolti populistisia – olisi ollut tietyllä tapaa saman vanhan toistoa ja yllätyksetöntä puolustaa vain naissukupuolta. Tulkintani mukaan puheenvuoron ydinsanoma oli kuitenkin toiveessa parantaa naisten asemaa.

Vierailija

Alustajan ajatukset kulkevat omia kulkujaan.
Ei miehiä voi syyllistää edellä olevista asioista, jos puhutaan kaikesta aiheeseen liittyvästä.
Ihmisten poliittinen ja yhteiskunnallinen ajattelu ei perustu miesten oletettuun ylivaltaan.
Toivoisi nykyään älykkäämpia kannanottoja.
Naiset ja miehet elävät yhdessä maailmasa.

Vierailija
rewind
Kuitenkaan se, että miehilläkin on ongelmia ei muuta sitä tosiasiaa, että naiset ovat huonommassa asemassa yhteiskunnallisesti liki kaikilla elämänalueilla.

Sehän on selvä. Ei mikään ikinä tule muuttamaan tätä "tosiasiaa".

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

En nyt tiedä onko minulla mitään varsinaista miesvihamielisyyttä. Yleensäkin ottaen rakastan miehiä ja kaikkia itseä heikommat yleensäkin herättävät äidillisä tunteita. Yksi valittamisen aihe minulla kumminkin on. Sen olen kokenut aika ajoin hyvinkin ahdistavaksi ja jopa pelottavaksi. Nimittäin miesten tunteettomuus ja kylmyys. En ylensäkään näytä tunteitani kovin vahvasti, olen siinä mielessä hieman arka. Mutta miehistä huokuva välinpitämättömyys ja jopa ajoittainen ivallisuus eivät kyllä houkuta tekemään sitäkään vähää. En usko että miehet tuntevat niin vahvasti kuin naiset ja en usko että tunteet merkitsevät miehille yhtä paljon kuin naisille keskimäärin. Miehet ovat hyvin laskelmoivia ja tunteiden puuttumisen vuoksi jopa latteita. Harvoin miehet ovat kovinkaan mielenkiintoisia ilmaisultaan tai sisällöltään johtuen juurikin tunteettomuudesta jonka vuoksi miehet ovat kuin metallihaarniskassa. Eivät kovinkaan syvällisiä. Pahimmillaan miehet ymmärtävät tunneilmaisun tärkeyden, eritoten sen miten tärkeää se on naiselle, ja käyttävät sitä sitten tunteettomasti hyväkseen satuttaen tai manipuloiden naista tai itseään herkempää miestä tekemään oman tahtonsa mukaan. Miehet osaavat kiristää tunteilla, mutta eivät itse kykene niitä samassa määrin tuntemaan ja kokemaan tai ilmaisemaan. He eivät myöskään tunne siihen tarvetta. Miesten robottimaisuus pelottaa ja kauhistuttaa. Varmaan siksi miehet keskimäärin kykenevät naisia suurempiin julmuuksiin koska he eivät tunne niin syvästi tai kykenevät vain harvoin ja vaivoin empatiaan. Tunteiden puuttumisen vuoksi miehet ovat pelottavia koska tunteettomus tarkoittaa että he ovat kykeneviä millaiseen käytökseen hyvänsä.

Hämmentää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat