DVD-R vai DVD+R?

Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Kumpaakohan olisi parempi käyttää? Jos sillä on merkitystä niin rakkineeni on pöytäkone Windows 7 -järjestelmällä varustettuna; mutta tarkoitus olisi aika paljonkin askarrella paskarrella lättyjä joita pyöritellä tavallisessa dvd-soittimessa, myöhemmin ehkä bluray-soittimessa.

Sivut

Kommentit (21)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Saa valita ihan vapaasti hinnan ja värin mukaan ne levyt, jotka esteettisesti miellyttävät eniten.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

En edes tiennyt, että dvd-soittimia myydään vielä. Piti oikein varmistaa. On ollut sellainen viimeksi n. 5v. sitten kai. Sellainen jossa oli vhs ja dvd-pesät.

- Ubi bene, ibi patria -

kfa
Seuraa 
Viestejä2516
Liittynyt13.3.2008
Rousseau
Kumpaakohan olisi parempi käyttää? Jos sillä on merkitystä niin rakkineeni on pöytäkone Windows 7 -järjestelmällä varustettuna; mutta tarkoitus olisi aika paljonkin askarrella paskarrella lättyjä joita pyöritellä tavallisessa dvd-soittimessa, myöhemmin ehkä bluray-soittimessa.

Aikoinaan DVD-R oli yhteensopivampi laitteiden kanssa kuin DVD+R. Leffakokoelmani alkupää on pelkkiä DVD-R - levyjä. Uudemmat laitteet eivät ole ronkeleita levyn tyypin suhteen, kunhan laatu on OK. Tärkeämpää kuin +/- valinta on siis levyn valmistajan valitseminen. Itse siirryin jo vuosia sitten DVD+R - levyihin ongelmitta.

Jos levy on hyvin halpa (siis ulkomailta ostettuna, Suomessahan hinnoissa on pohjana teostomaksut eli sekä hyvät että huonot levyt maksavat likimain yhtä paljon) niin se todennäköisesti on huono riipumatta +/- -valinnasta. Tämän mukaan

http://netforbeginners.about.com/cs/mul ... ined_2.htm

sekä DVD+R että DVD-R - levyt olisivat nykyään itse asiassa ihan samanlaisia tunnistuskoodia lukuunottamatta. Wikipedia kertoo

http://en.wikipedia.org/wiki/DVD%2BR

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Moose
Seuraa 
Viestejä203
Liittynyt2.5.2007

Nierlen takia liuta ihmisiä joutui uusimaan luottokorttinsa joitakin vuosia sitten. Tiedä sitten ovatko pistäneet tietoturvansa kuntoon tuon jälkeen.

kW MW GW - kWh MWh GWh - µ º • ø ¼ ¾ ¹ ² ³

kfa
Seuraa 
Viestejä2516
Liittynyt13.3.2008
Rousseau
Hm... Pitäneekö heittää noppaa että kumpaa kamaa tilaa.

http://www.nierle.com/s01.php?shopid=s0 ... etterid=37

Vai onkohan se nyt sitten ihan luokatonta kuraa jos tuolta tilaa halvinta mahdollista, otti kumpaa vain.

Luokattoman kuran ongelmana on se, että se voi ilmetä eri tavoin:

- Levyt lahoavat nopeasti. Pari vuotta vanha DVD ei enää suostu pyörimään soittimessa.

- Levyjen käyttökelpoinen alue on oleellisesti vähemmän kuin nimelliskapasiteetti. Reunan lähellä eli kapasiteetin yläpäässä oleva osa levystä on kelvotonta ja aiheuttaa virheitä.

- Polttaminen ei onnistu loppuun asti eli tietty prosentti levyistä muuttuu "paahtoleiviksi" jo polttovaiheessa.

- Ostetut levyt toimivat kaikissa muissa laitteissa paitsi siinä ainoassa, jossa niitä olisi tarkoitus käyttää.

Täältä voisi aloittaa ja katsoa, millaisia kokemuksia muilla on eri merkeistä:

http://www.videohelp.com/dvd

Mihin sitten päädytkin niin hanki aluksi levyjä pienempi määrä per vaihtoehto ja testaa toimivuutta. Se V -kirjaimella alkava levymerkki on ollut mun suosiossani jo pitkään.

Moose
Nierlen takia liuta ihmisiä joutui uusimaan luottokorttinsa joitakin vuosia sitten. Tiedä sitten ovatko pistäneet tietoturvansa kuntoon tuon jälkeen.

Mistä ihmiset nykyään tilaavat levynsä ja kuinka suurina erinä (jotta eivät jää tulliin)? Edelliset isot tilaukset tulivat mulle Verkkokaupasta mutta se lopetti hinnaltaan järkevät suoratoimitukset jo jonkin aikaa sitten.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Ai perhana tuo tullikin vielä, tuppaa aina unohtumaan. Mutta enpä toisaalta kauheaa läjää kai ensialkuun tarvitsekaan.

Hyvä tietää että V:lle on suositus!

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Mulla on pari kakkua käyttämättömiä Verbatimeja. Miten kauan niillä säilyvyysaikaa? Muistaakseni vuonna 2008 ostettu.

Mä en paljoa jaksa levylle poltella, kun netistä valuu tavara nopeammin kuin mitä sen poltto levylle kestäisi.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Moose

Nyt siellä on näemmä mahdollisuus maksaa verkkopankin kautta. Ehkäpä turvallisempi vaihtoehto.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
SamBody
Rousseau
Ai perhana tuo tullikin vielä, tuppaa aina unohtumaan.

Tää EU on ihan yhtä tullialuetta...

Gyyd. Aikoinaan tuli kaikenlaista tilailtua Ameriikan ihmemaasta, joten eipäs tuokaan mieleen ihan ekaksi olisi tullut.

Vierailija

Tilaa plussia, ainakin vanhemissa soittimissa pääsääntoisesti plussat toimi paremmin.

Uudemmissa vehkeissä ei varmaan eroa ole, vaan varmuuden vuoksi.

Vierailija
Saw
Mulla on pari kakkua käyttämättömiä Verbatimeja. Miten kauan niillä säilyvyysaikaa? Muistaakseni vuonna 2008 ostettu.

Mulla osa CD:istä alkoi lahota muutaman vuoden päästä käyttökelvottomiksi. Veikkaan että DVD:iden suhteen aika sama on mahdollista, joten en luottaisi niihin pysyvänä backupina.

Paras taitaa kait olla tilava USB-tikku hyllyyn fiksusti jäsenneltynä ja numero päälle ja skannaa jollain diskbasella niin voi tutkia listaa.

Tai sit suoraan vaan USB HD täyteen ja hyllyyn. Mutta siinä on jo selaamista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat