Ionisointi

Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Kuulema huonetilassa olevien positiivisten ionien runsas määrä voi aiheuttaa kaikenlaista ikävää oloa, ja tähän pitäisi auttaa mikäli tilaan päästetään negatiivisia ioneita jotka tarraavat positiivisiin ja täten saavat hiukkasista raskaampia, jolloin ne putoavat nopeammin alas ilmatilaa pilaamasta. Ionisoinnin pitäisi vähentää ilmasta eläinperäisten allergeenien, homeiden, siitepölyn, bakteerien ja kaikenlaisten hajujen määrää.

Erityisen kiinnostunut olen siitä miten nopeasti ja täydellisesti tällainen ionisointi voisi poistaa tupakansavua ilmatilasta?

Onko kenelläkään kokemuksia ja onko olo parantunut sellaisissa tiloissa oleskellessa missä ionisointi on otettu käyttöön?

Kommentit (15)

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Liittyykö tämä samaan asiaan kuin sähkösaunassa olevat ionit? Väitetään, että sähkösaunassa syntyy ioneja, joita puulämmitteisessä ei ole ja tämä vaikuttaisi löylyjen paremmuuteen.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Mikä ettei? Lueskelin tänään jostakin että ainakin kaikki kodin sähkölaitteet kehittävät näitä vastenmielisiä positiivisia ioneja, ja tämän vuoksi hiukkaset kilpaa leikkiä lyö ilmatilassa laskeutumatta ikinä ja ilmassa on jatkuva staattinen varaus. (Tieteellisemminkin tämän voinee sanoa, tsekatkoon kiinnostuneet materiaalia muualta...)

Elämäni ensimmäinen kokemus lapsena sähkösaunasta oli hirveä. En pystynyt olemaan löylyssä ollenkaan koska se jumalaton rutikuivuus ja kuumuus teki niin pahaa. Aikuisena olen näihin sähkösaunoihin totutellut, ja sellaiset missä on noin 80 astetta ja kosteaa (kiukaassa mielellään paljon kiviä) ovat siedettävimmästä päästä.

Toisaalta voisi ajatella että puusaunassa syntyy myös haitallisia hiukkasia, koska juurikin tupakanpoltto luo niitä, joten kaiketi siis kaikki mahdollinen poltto (puu, suitsukkeet)?

Vierailija
Rousseau
Elämäni ensimmäinen kokemus lapsena sähkösaunasta oli hirveä. En pystynyt olemaan löylyssä ollenkaan koska se jumalaton rutikuivuus ja kuumuus teki niin pahaa.

Kuinka se sähkösauna on kuivempi kuin puusauna?

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Positiivinen ioni on atomi jolla on positiivinen varaus.

Noi ionipelleilyt on urpoja varten.

Tupakansavuun (ja muihin pienhiukkasiin) ionisaattori toki tepsii, sen olen henkilökohtaisesti itse todennut, vaan mikään ihmelaitos se ei ole ja itse sijoittaisin mielummin vaikka ilmanpuhdistimeen, jos sellaista todella tarvitsen joskus.

http://www.youtube.com/watch?v=8O_ydqPWKLg

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
jees

Tupakansavuun (ja muihin pienhiukkasiin) ionisaattori toki tepsii, sen olen henkilökohtaisesti itse todennut, vaan mikään ihmelaitos se ei ole ja itse sijoittaisin mielummin vaikka ilmanpuhdistimeen, jos sellaista todella tarvitsen joskus.

Toivottavasti pelittää nimenomaan tupakansavuun, sillä se on se pääsyy miksi moista masiinaa aloin ajattelemaan. Taloyhtiössä on tiukkaa tekstiä paperilla että asuintiloissa sisällä EI saa tupakoida, mutta siitähän nämä Luojan lahjat vähät välittävät. Tiskipöydän alakaapista tulee sikarinkatku (vähintään kaappiin, toisinaan loitommallekin) ja ulko-ovesta tällä viikolla silkkaa tupakkaa vaikka ähräsin ulko-oveen tuplatiivisteen kesemmällä. Vaan kun on vain yksi ainoa ulko-ovi, niin läpihän ne saastat siitä tulevat tuosta noin vaan.

Eläinallergeenejakin toki riittää, mutta vuosien varrella olen kissoilleni niin siedättynyt ettei tunnu missään vaikka periaatteessa minun pitäisi prick-testin mukaan olla niillekin allerginen. Astma on kyllä, mutta se ei tunnu kissojen läsnäolosta tai olemattomuudesta muuttuvan miksikään. Pahimmillaan se oli itseasiassa 2003 kun olin ollut kaksi vuotta täysin kissoitta (sittemmin aloin käyttää satunnaisesti tarpeen mukaan lääkkeitä).

fraatti
Seuraa 
Viestejä59
Liittynyt11.11.2009

Kun aloin lukemaan tätä ajattelin että olet rakas naapurini jolla "rattaat" pyörivät tyhjää.. Naapurillani ei kuitenkaan ole kissaa..

Naapurin edesottamuksia:
Naisen asuntoon tunkeutuu jatkuvasti jostain "kemikaalien hajuja", ja näistä hän sitten kyselee aina mistä nämä ovat peräisin. Kuulemma terveys menee moisten myrkkyjen takia. Myös puhtaan nahan haju on kuulemma tunnistettavissa, sunnuntaisin ilmeisesti haju on vaihtunut mokanhajuun..

Asunnossa ei saa nukuttua, koska aina joku käyttää jossain vettä ja nukkuminen ei onnistu. Putkistot paukkuvat myös niin ettei edes radiota kuule päiväsaikaan.

Tupakanhaju tulee suljettujen ovien ja ikkunoiden välistä. Aiheuttaa hengenahdistusta ja sairauksia.

Joku on käynyt varastamassa ulko-oven kynnyksestä pätkän.

Naisen asunnosta on VTT:n toimesta mitattu että magneetti kentät ovat paikoillaan, remontissa olisivat kuulemmat voineet mennä pois paikoiltaan ja aiheuttaa oireita...

Viimeisin naisen kotkotus on säilyttää autoansa parin sadan metrin päässä tienvarressa, pois taloyhtiön tupakanhajuiselta, homeitiöseltä ja siitepölyiseltä parkkipaikalta mikä aiheuttaa autoon tullessa hengenahdistusta.

Mitään ylläolevista kukaan muu taloyhtiön asukkaista ei ole havainnut. Mahtaakohan rouvalla olla tekemiset itsellään niin vähissä että muiden tekemiset vain yksinkertaisesti kiinnostavat liikaa.. ja alkaakohan jo pikku-ukot puhelemaan mukavia?

Ohessa pieni muistutuslappu minkä hän oli liimannut roskakatokseen asukkaisden ihmeteltäväksi. Saa nauraa.. toivottavasti et tunne pistoa rinnassa..

"Kuluneen viikon jatkunut piina"
(joku "syyllinen" kai otti alkuperäisen seinältä pois)

Onko koko yö pakko lemuttaa lähes koko yön aamuun saakkajotain väkevää KEMIKAALIA ? JA JOKA YÖ! Kyllä ne höyryt leviää laajalle ympäristöön ja tunkeutuu muiden asuntoihin. ASIA ON HELPPO KOKEILLA KÄYTÄNNÖSSÄ. Muuten ei haittaisi, mutta tuntuu järjettömältä ja oma terveys alkaa jo horjumaan jatkuvassa myrkyssä.
ps. tosiaan joku ottaa ilmoituksen heti pois, olisko ite syyllinen?
t. as X

Vierailija

Kyllä pönttökiukaisessa saunassa virkistyy aivan eri tavalla kuin sähkösaunassa, jossa hehkuvat raudat ovat esillä.

http://plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terve ... nto-kutsuu

Professori Gunnar Graeffe on tehnyt vuonna 1973 savusaunan vaikutuksista tutkimuksen, jossa selvitettiin eri saunoissa syntyviä positiivia ja negatiivisia ioneja. Negatiiviset ionit ovat terveydelle hyödyllisiä, positiiviset haitallisia. Tutkimuksessa selvisi, että savusaunassa negatiivisten ionien määrä kasvoi, kun taas sähkösaunassa lisääntyivät selvästi positiiviset ionit.

http://yle.fi/akuutti/arkisto2000/211100_c.html

Savusauna löylyjen erilaisuus johtuu professori Gunnar Graeffen tekemän tutkimuksen mukaan savusaunan ilman erilaisista ioneista verrattuna sähkösaunaan. Teorian mukaan savusaunan kiukaan musta hehkuminen saa aikaan vesihöyryn kanssa negatiivisten ionien muodostumisen ilmaan. Sähkösaunassa löyly irtoaa punaisena hehkuvasta metallista ja ionit ovat etumerkiltään positiivisia.

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/e ... usinnumero

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Sisso. Että sitä on automaattisesti hullu jos haistaa tupakansavun asunnossaan ja vieläpä inhoaa sitä hajua? Höh, sanon minä. Jos tupakansavua on rappukäytävässä kuten taannoin täällä oli, niin mikä mahti maailmassa sen pakottaa jäämään sinne käytävään kun ei ole kuin yksi ainoa ulko-ovi jota ei pysty kunnolla tiivistämään vaikka tapiseeraisi kaikki mahdolliset reunat ja sivut ja tahot ja moneen kertaan.

Jos kuvittelisin nämä hajut päästäni, varmaankin niitä olisi ollut jokaikisessä asunnossa jossa suinkin olen asunut, yhtä hulluhan minä kuitenkin olen ollut jo vuosia kuin mitä olen nykyään. Kuitenkaan kaikissa asunnoissa ei tätä problematiikkaa ole ollut. Melkein kaikissa paikoissa on kyllä tupakoitu missä olen asunut, mutta joissakin paikoissa on eristäminen onnistunut paremmin. En tiedä mikä helvetin vitsi tämä on että ei olekaan kuin yksi ainoa ulko-ovi.

Ehkä tuo keittiökaapin sikarinlöyhkä oli enempi sellaiselta hullun houreelta kuulostava... Täytyypä sanoa yhdelle vieraalleni joka taannoin siitä hajusta itsekin huomautti että on tainnut hulluus tarttua minusta häneen.

En pidä kyllä mistään hajuista, enkä varsinkaan sellaisista jotka änkevät naapureistani lupaa kysymättä asuntooni. Haiskoot vapaasti keskenään (jos haluavat ehdointahdoin rikkoa taloyhtiön sääntöjä ja tupakoida sisällä), mutta pitäkööt lemunsa itsellään. Oikeastaan tupakoijat pitäisi edellyttää tiivistelemään ja eristelemään OMAT asuntonsa. Sittenhän voisivat edelleen ylläpitää niitä kliseitään joihin kuuluu suvaitsevaisuus ja tyhjät horinat huomaavaisuudesta.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Ihmetellä kyllä sopii että miksiköhän sitten kaikki vastenmielinen ja haitallinen (bakteerit, sienet, homeet, eläinallergeenit, tupakansavu) sattuisi esiintymään nimenomaan positiivisina ioneina. Miksei osa inhokeista ole positiivisia ja osa negatiivisia? Miksi nimenomaan pahikset ovat + ja hyvikset -?

Osaisiko joku selventää tätä ilmiötä tarkemmin? Minulle tämä on täyttä hepreaa, tosin edellytän ja toivon ettei kyseessä ole pelkkä uskonasia. Tarkoitukseni ei suinkaan ole pystytellä asuntooni kaikenlaisia aparaatteja vain sen vuoksi että joku jossakin sanoo sen auttavan johonkin. Kyllä selkeitä perusteluita ja syitä toimivuudelle pitää olla. (Josko sitten ymmärrän niitä vaikka selitettäisiinkin, on eri asia...)

Vierailija
Rousseau
Ihmetellä kyllä sopii että miksiköhän sitten kaikki vastenmielinen ja haitallinen (bakteerit, sienet, homeet, eläinallergeenit, tupakansavu) sattuisi esiintymään nimenomaan positiivisina ioneina. Miksei osa inhokeista ole positiivisia ja osa negatiivisia? Miksi nimenomaan pahikset ovat + ja hyvikset -?

Osaisiko joku selventää tätä ilmiötä tarkemmin? Minulle tämä on täyttä hepreaa, tosin edellytän ja toivon ettei kyseessä ole pelkkä uskonasia. Tarkoitukseni ei suinkaan ole pystytellä asuntooni kaikenlaisia aparaatteja vain sen vuoksi että joku jossakin sanoo sen auttavan johonkin. Kyllä selkeitä perusteluita ja syitä toimivuudelle pitää olla. (Josko sitten ymmärrän niitä vaikka selitettäisiinkin, on eri asia...)

Itse käytin vuosikausia jonkinlaista ionisaattoria ja huomasin, että sen lähellä olevaan seinäpintaan kertyi paljon likaa, joka ilmeisesti oli ollut ilmassa ennen ionisoitumistaan. Ionipilven ja otsoninkaan henkeenveto ei tuntunut pahalta. Spekuloisin, että ihon, limakalvojen jne. molekyylien elektronithan sijaitsevat aina jonkinlaisilla energiavöillä, joiden verkosto suorittaa biologisia tehtäviä. Positiiviset ionit puolestaan aiheuttavat sähkökentällään tähän verkostoon kohdistuvan "elektroni-imun", joka voi haitata verkoston toimintaa kasaamalla elektroneja positivisten ionien kontaktialueisiin. Negatiiviset ionit sitä vastoin kokevat poistovoiman eivätkä niin voimakkaasti sekoita elektronivyöverkkoa. Niinpä esimerkiksi kunnon pönttökiuassaunasta tullaan kirkkain silmin, mutta hehkuvarautaisesta sähkösaunasta usein punoittavin silmin eikä yhtä pirteänäkään.

Fysiikanprofessori Gunnar Graeffen johtaman ionitutkimuksen tuloksia ja spekulaatioita

[size=85:362qz6qz]DUODECIM 96: 471—478, 1980 Ilman laatua arvioitaessa eivät lämpötila, kosteus ja saasteet ehkä olekaan ainoat ihmisen hyvinvointiin vaikuttavat ominaisuudet. Negatiiviset ionit näyttävät ainakin saavan fyysisen rasituksen tuntumaan siedettävämmältä, kuten tämä pilottitutkimus osoittaa. — Toimitus. ILMAN IONIEN VAIKUTUS SYDÄMEN LYÖNTI- TAAJUUTEEN JA SUBJEKTIIVISEEN RASITTAVUUTEEN FYYSISEN RASITUKSEN AIKANA A. R. A. Sovijärvi, S. Rosset, J. Hyvärinen, A. Franssila, G. Graeffe ja M. Lehtimäki[/size:362qz6qz]

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/e ... usinnumero

Haluaisimme kuitenkin esittää uuden mekanismin, jolla ilmassa olevat pienet negatiiviset ionit voisivat vaikuttaa elimistöön ja joka voisi selittää mm. tässä tutkimuksessamme saatuja tuloksia (Sovijärvi ym. 1979). Viimeaikaiset biokemialliset tutkimukset ovat osoittaneet peroksidiradikaalin (Ojf~) esiintyvän laajalti elollisessa luonnossa ja vaikuttavan merkittävästi useissa biologisissa toiminnoissa. Tämä vahvasti reaktiivinen happiradikaali pelkistyy vetyperoksidiksi eläinsoluissa peroksidi-dismutaasin vaikutuksesta ja sitoo samalla H+-ioneja (kuva 3) (Fridovich 1978). On ilmeistä, että negatiivinen ionisaatio tuottaa peroksidimolekyylejä atmosfäärin hapesta. Perolksidiradikaali tO2~) (saattaisi näin ollen perofesididismutaasin vaikutuksesta lisätä kudosten vetyperoksidi (HL>O2)- pitoisuutita. Tällöin olisi ajateltavissa, että peroksidatiivinen hapetus saattaisi pienentää metabolisten välituotteiden pitoisuutta kudoksissa, kuten vetyionin, maitohapon ja NADH:n (ks. de Duve and Baudhuin 1966). Negatiivinen ionisaaitio voisi tällä tavoin vaikuttaa subjektiiviseen rasittavuustuntemukseen ja mahdollisesti myös sydämen lyöntitaajuuteen rasituksen aikana,..

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Itselläni silmät kuivuvat ja sitten rääppäävät aika reippaastikin toisinaan tavanomaisen sähkösaunan jäljiltä. En nyt varmuudella muista onko samaa puusaunan jälkeen, kun en ole kauheammin moisessa päässyt pyörimään viime vuosina.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Rousseau
Tiskipöydän alakaapista tulee sikarinkatku (vähintään kaappiin, toisinaan loitommallekin) ja...

Minä sen ionisaattorin sitten tungin sinne alakaappiin poistettuani sieltä ensin roskat ja kompostin (jotka vein). Kaapissa kun on nimittäin pistorasia. Öpauttia tunnin värkki siellä pihisi ja ovi oli kiinni, ja tukeva katku oli poissa.

On kyllä nyt illan mittaan pikkuhiljaa palaillut. Enhän minä tietysti varmuudella osaa sanoa että on sikaria, kun en mikään sikari-Sakari ole ja spesialisti täten, mutta en muutakaan ole syyksi keksinyt kun sentään upouusi kaappi joka ei ole hörpännyt vettä ja haise sen vuoksi että olisi läpimätä, kuten edellisessä asunnossani oli käynyt.

Mutta hyvä tietää että aina silloin kun lemahdus alkaa tarpeeksi jurppia siitä pääsee ainakin hetkeksi eroon tällä ionisaattorilla. Sille nakkaan piut ja paut pinttyykö kaapin seiniin kenties shaissea, pääasia on että ei haise.

[size=50:3cdwjak9]Tyhmiä väittäville tiedoksi että komposti ja roskis siellä eivät nyt haise, kun niissä ei ole tällä hetkellä mitään haisevaa.
[/size:3cdwjak9]

Uusimmat

Suosituimmat