Nokian tulevaisuus - uudet innovaatiot

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nokian johdon kannattaisi vihdoin ymmärtää ettei aina vain uusia kännyköitä parantelemalla ja kehittelemällä tulosta voi jatkuvasti parantaa - tarvitaan uusia kehityskohteita. Kumisaappaista ja renkaista se Nokian menestystarina aikoinaan alkoi.

Nyt, kun öljyhuippukin on jo saavutettu, olisi Nokian korkea aika alkaa toden teolla kehittämään sähköautoa - perinteiset autonvalmistajat kun eivät tähän näytä lähtevän - mutta niiden aika jo alkaakin olla ohi. GM ei olisi selvinnyt ilman yhdysvaltojen valtionapua. Jos ei nimittäin Nokia lähde ajoissa kilpailuun mukaan, potin korjaa joku muu teknologiajätti, esim Apple tai LG, Sony tai vastaava.

Riittääkö Nokialla rohkeutta jättää vanha ja etsiä uusia tuulia?
Jos ei, on Nokia 5-10 vuoden sisällä kuollut ja kuopattu firma.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Jos hyvät herrat vois keksii jotain muuta symbioosia nokia menoks kun sähköauton,mä en ainakaan haluu ajaa autolla joka tilttaa ihan ilman syytä,ja pitää akku repiä irti et sen saa taas tulille,tai siinä on liian monimutkainen valikko....
Teehkää vaikka sukellusvene kompassi puhelin...

Vierailija

Neukkulan kaapelitilaukset ne taisi rikastuttaa, ei kumpparit ja renkaat, mutta pystyyn kuolleen haju tuntuu jo. Bulkkia aasian markkinoille taitaa olla päätuote ja lännessä rynnitään kovaa kisaa innovaatioilla johon organisaatio on liian kankea ja pörssiarvon määrää tämän kisan tulos.

Autot romuttaisivat pörssiarvon heti. Sinclair tiekkarivalmistaja alkoi sekoilla sillä ja ... Näin yhden kirpparilla.

Vierailija
ZiPA
Mihinkään autojen valmistukseen en usko enkä toivo Nokian kuitenkaan ryhtyvän



Mikset? Ihmisethän tunnetusti haluavat matkustaa autolla - paljon mieluummin kuin julkisilla kulkuvälineillä. Nokialla oikeasti olisi resursseja toistaiseksi tällaiseen projektiin. Riskinsä siinä tietysti on, mutta riskin ottamisesta silloinkin oli kyse kun Nokia alkoi kännykköjä tehtailemaan. Nyt vain on niin, että kännyköiden aika oli ja meni. Öljyhuippu on täällä - hyvästi fossiililautot. Tulevaisuuden menestystuote on sähköauto. Autoistahan Nokialla sitäpaitsi on jo kokemusta, jopa niiden peruselementeistä, nimittäin RENKAISTA.

Vierailija

Maailmanlaajuisen autoteollisuuden polkaiseminen tyhjästä pystyyn on sen verran kallis ja riskialtis investointi, että osakkeenomistajana en halua moista nähdä. Pienimuotoinen valmistus taas ei lyö leiville, ellei onnistu luomaan jotain unelma-konseptia jonka saa myytyä jollekin isolle toimijalle.

Vierailija
tietää
Autot romuttaisivat pörssiarvon heti. Sinclair tiekkarivalmistaja alkoi sekoilla sillä ja ... Näin yhden kirpparilla.



Heh, silloin oli vuosi 1985 eikä öljyhuipusta vielä tietoakaan... olihan se 70-luvun öljykriisi mut ei mitään akuuttia öljykriisiä toisin kuin aivan lähitulevaisuudessa. Sinclairin oli liiaksi edellä aikaansa. Kun Nokian insinöörit pistäisivät hihat tässä asiassa NYT heilumaan, firman tulevaisuudella EHKÄ hyvässä lykyssä saattaisi olla vielä jokin pohja. Uusi slogan Nokialle voisi olla vaikka: Öljyhuippu meni jo! Älä usko öljyhuiputtajaa!

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Mikä rykäisy tämä sähköautoidea oli? Signaalinkäsittelyn saloja osaavilta dibloomi-insseiltä vaaditaan sähkömoottoriosaamista? Just joo.

Kyllä vaan kannattaa keskittyä tekemään yhtä juttua kunnolla kuin sutasemalla tuottaa vähän kaikkea.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Mikä olisi Nokian erityinen vahvuustekijä nimenomaan autovalmistajana?

Miksei vaikka Valmet Metsätraktorit mieluummin rupea valmistajaksi? Käsittääkseni heillä on enemmän käsitystä auton teosta kuin Nokialla....

Valmet Automotionilla on Uudessa kaupungissa kyllä aivan riittävän sci-fi yksikkö autontekoon. Jos se vaan onnistuu.

En kyllä käsitä mihinkä perustui väitteesi, ettei perinteiset autonvalmistajat saa aikuiseki sähköautoja. Niitähän on tullut - ja tulossa useammastakin tuutista!

Ininäsi olisi ollut ajankohtaista 10 vuotta sitten, muttei enää.

Vierailija
Saw
Signaalinkäsittelyn saloja osaavilta dibloomi-insseiltä vaaditaan sähkömoottoriosaamista? Just joo.



Ei välttämättä. Nokiahan voi alkaa palkkaamaan uusia alan osaajia ja yhdistää ja fuusioitua eri firmojen kanssa. Vähän aikaa sitten uutisoitiin suomalaisten osaamisesta sähköautoalalla. Nokian uudelta pomolta ei muuta kuin puhelinsoitto näille herroille ja yhteistyö alkakoon!

Kysymyksessähän ei olisi vain "pelkkä" auto - kysymyksessä olisi elämäntapa, jossa yhdistyisivät kaikki Nokian tähänastiset saavutukset. Samalla Nokia voisi alkaa laajamittaisen yhteistyön energiayhtiöiden kanssa siitä kuinka sähköautojen tankkaus järjestettäisiin.

Ihan oikeasti. Nyt Nokia tekee tyhmästi kun se laittaa kaikki munat samaan koriin - kännykkäteollisuuteen. Sen aika oli ja meni jo. Ei kukaan kiinnostu mistään ihme uusista supehyper-kameroista kännyköissä. Ei se ole mitään tuotekehitystä. Yksi todellinen valopää-idea tässä suhteessa Nokialta oli kuulokeliitännän mini-plugin korvaaminen jollain omalla surkealla standardilla, joka oli täysin älytön idea. Toinen homma missä Nokia ampui omaan jalkaan ovat nämä erilaiset laturin plugi-standardit. Miksi ihmeessä niitä piti mennä muuttelemaan? Suurin osa ihmisistä ei kaipaa puhelimelta muuta kuin toimivuutta sekä helppokäyttöisyyttä.

Nokian ihmiset! Aloittakaa uuden tuotteen kehittely! Puhtaalta pöydältä! Nyt! Ennenkuin on liian myöhäistä!

Vierailija

Hehhee, kyllä Nokialle neuvojia tässä maassa riittää. "Tee sitä, tee tätä".

Kuka enemmällä järjellä, kuka vähemmällä varustettuna "neuvoo".

Tuo "Nokia tekemään sähköautoja" oli kyllä vähämmän älykkäästä päästä.

Mieluummin sitten vaikka takaisin paperin- tai gummisaappaiden tekoon kuin autonvalmistajaksi.

Sähköautoja syntyy maailmalla hurjaa vauhtia. Ei Nokialla enää siellä mitään annettavaa olisi. Eikä Suomesta löydy edes osaamista, vaikka yrittäisi "palkkailla"?

Mitäs muuten niille signaalikäsittelyinsinööreille sitten tehtäisiin kun Nokia suuntautuisi automobiileihin? Annettaisiin kenkää vai?

Vierailija
Saw
En kyllä käsitä mihinkä perustui väitteesi, ettei perinteiset autonvalmistajat saa aikuiseki sähköautoja. Niitähän on tullut - ja tulossa useammastakin tuutista!



Siitä yksinkertaisesta syystä, että niillä on diilit öljy-yhtiöiden kanssa. Niiden osaaminen perustuu miltei yksinomaan polttomoottoreihin ja vastaaviin öljypohjaisiin moottoreihin. Itse asiassa öljy-yhtiöt ovat ostaneet autonvalmistajilta patentteja vähäpäästöisistä tekniikoista. Näin vähän aikaa sitten dokumentin ko. aiheesta. Tässä dokumentissa mainittiin juuri ajatus, että tulevaisuuden autoa ei valmista Ford tai Opel tai mikään näistä, vaan Apple!

Nokialla olisi tässä asiassa nimenomaan se etu, että se olisi uusi tulokas alalla! Uuttahan ihmiset nimenomaan kaipaavat ja haluavat. Etuna olisi myös Nokian osaaminen navigaatiotekniikan alalla. Nokia voisi alkaa valmistamaan esimerkiksi autoja, joissa ei olisi ohjaimia edes ollenkaan. Se ohjautuisi automaattisesti - tällaista osaamista Nokialla varmasti olisi. Eli olisi niille signaalinkäsittelijöille tässäkin hommia!!!!

Vierailija

Ehkä ennen olikin noin Detroitissa, mutta kovasti se vaan pukkaa sähköautoa nykyään:

Tässäpä sinulle sähköautoja suurilta valmistajlta, osa jo tuotannossa, osa aivan kohta saatavilla:

Chevrolet Volt
http://www.chevrolet.com/pages/open/def ... re/volt.do

VW on aloittanut kehittelyn, tuote 2013
http://www.alternative-energy-news.info ... tric-cars/

Mercedes tuplaa sähköauton kehitysbudjetin, ensimmäinen tuote ulos erittäin pian
http://blogs.edmunds.com/greencaradviso ... -says.html

Subaru Re1 on jo myynnissä:
http://www.nytimes.com/2008/03/22/autom ... Y-RE1.html

Toyotalta on tulossa plug-in-hybridi Prius 2010

Mistubishiltä on saatavilla jo MiEV-sähköauto. Peugeot aloittaa kyseisen auton myynnin Suomessa aivan just. Voit mennä vaikka heti ostamaan sen. Siitä vaan rahatukon kanssa autokaupoille.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/ajettua-peugeot-ion
(ja Peugeothan ehti jo 1995-2003 myymään 10000 Peugeot 106 Electriciä, joka on siten maailman eniten myyty sähköauto)

Renaultilta ja Nissanilta on myös sähköautot valmiina, ja myynti alkaa aivan justiinsa.

Joten Applelta sähköauto vai? In my ass.

Ja ilman ohjaajaa toimiva auto? Hehheh, mikä "visionääri" täällä meillä. Vaikka nyt sivuutettaisiin kokonaan GPS:n ongelmat maan päällä tai vaikka taskuparkkeerauksessa, niin mahtais olla kokemus vaikkapa parkkitalossa tai tunnelissa...

Olispa kiva auto. DoD sammuttais GPS-satelliitit ja sun autollas ei tekis mitään.

Alex
Seuraa 
Viestejä486
Liittynyt2.1.2006
hOx

Ja ilman ohjaajaa toimiva auto? Hehheh, mikä "visionääri" täällä meillä. Vaikka nyt sivuutettaisiin kokonaan GPS:n ongelmat maan päällä tai vaikka taskuparkkeerauksessa, niin mahtais olla kokemus vaikkapa parkkitalossa tai tunnelissa...

Olispa kiva auto. DoD sammuttais GPS-satelliitit ja sun autollas ei tekis mitään.




"Itsestään" ajavien autojen ohajaaminen ei perustu GPS:ään, vaan nykyratkaisuissa kameroiden ja muiden paikallisten antureiden toimintaan. GPS:ää toki käytetään aputietona, mutta matkapuhelinten tukiasemien avulla saadaan kohtuullisen tarkka sijainti selville.

Kuten tiedät, taskuparkkeeraus toimii jo nykyisin varsin hyvin automaattisesti.

Automaattisesti kulkevat autot tulevat luonnollisesti ensin käyttöön siirryttäessä moottoriteillä tai muilla valtaväylillä pidempiä matkoja. Kaupunkiliikenteessä toimiminen tulee mukaan vasta paljon myöhemmin.

--

p.s. tuossa tekniikassa on kyllä paljon töitä signaalinkäsittelyä osaaville asiantuntijoille.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Sorry kirjotusvirheet. Näpytin vaan ihan tajunnanvirtaa. Miniläppärillä. Kahvipöydässä. Jossain päin Suomea.

Minä ratkaisin taannoin takavuosina asian omakohtaisesti miniläppärillä kaikilla mausteilla ja perus kännykällä. Kaikki hoituu siellä missä tarvitaan.

Luulen, että jos älypuhelimeen saisi liitettyä normi näytön,tv-näytön, videotykin, , massamuistit, näppiksen, kaiuttimet, tulostimen, bt, wlanin, lanin, jne, se jyräisi monta laitetta. Eli älypuhelinta voisi käyttää kodin, työpaikan ulkopuolella keskusyksikkönä, sen lisäksi että sitä ääritilanteessa voi näprätä myös omana yksikkönään. Lisäksi sen tulisi olla sopiva yleisimmille käyttiksille ilman rajoituksia. Portit ja rajapinnat yleiset.

Jos tuo onnistuisi, olisi se askel eteen päin tuntemattomaan.

Politiikkana kuitenkin on, että edelläkerrottu ei ole mahdollista.

Siksi meikä rahjustaa tulevaisuuteen miniläppäri povarissa ja peruskänny toisessa. Ei se miniläppäri Ensimmäisiä NMT-tiiliskiviä enempää hankala ole kantaa, päinvatsoin.

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija
Saw
Mikä rykäisy tämä sähköautoidea oli? Signaalinkäsittelyn saloja osaavilta dibloomi-insseiltä vaaditaan sähkömoottoriosaamista? Just joo.

Kyllä vaan kannattaa keskittyä tekemään yhtä juttua kunnolla kuin sutasemalla tuottaa vähän kaikkea.


Aika siististi kumisaappaiden tekijöistä, sellunkeittäjistä ja kaapelin venyttäjistä tuli koodinvääntäjiä

Ehdotan, että Nokia OYJ alkaisi tekemään multimedia-ajotietokoneita autoihin,
käyttiksenä saisi olla Android 3,3 Windroid

Jos kyseisen käyttiksen koodaaminen tuntuu ylivoimaiselta,
niin Nokia OYJ voisi alkaa tekemään kosketusnäytöllisiä, kolmivaihteisia UFOja kuumatkailuun,
joissa olisi Android 2,2 käytiksenä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat