Haittaavatko sumuvalot hirvien näkemistä?

Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Näin väittää poliisi:

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... 09/1189371

Kaikki kunnia pätevälle poliisillemme,mutta minä en tuohon usko! Oman kokemukseni mukaan
sumuvalot antavat valoa enemmän sivuille kuin ajovalot ja näin edesauttavat hirven havaitsemista ajoissa.

Sumuvaloja käytän luonnollisesti vain sumussa, kovassa sateessa, lumisateessa tms. ( ).
Sitäpaitsi, nykyisessä autossani ei edes ole sumuvaloja, vaikka on merkin GLX eli loistokkain malli . Siinä on myös eräs toinenkin kummallisuus,puute, jota en ymmärrä: Sisäpeilissä ei ole häikäisyasentoa, siis sitä, josta peili saadaan käännettyä kun takaa tulevan valot häikäisevät. Erittäin kummallista, koska kaikissa autoissani sitten 1960 on moinen mahdollisuus ollut ???

On muuten pötypuhetta,että sumuvalot häikäisevät, nehän ovat alhaalla, paljon enemmän häikäisevät rekkojen, pakujen ja citymaastureiden valot, jotka ovat pikkuautosta katsoen korkealla. Tämän havaitsin, kun minulla oli sumuvalollinen auto, mutta se pätee edelleen, vaikkei minulla sumuvaloja olekaan. Ilmiö johtunee siis vain kateudesta, Mosses ei moisia olekaan !

(Ha-haa ... neljän tunnin päästä alla Brand New mdl 2011 Chevy Camaro (312 hp) täällä Miamissa ! - Haluatteko, että kerron lisää? Ei se mitään, kerron kuitenkin !

WARNING: Kateelliset modet heittävät tämän Vapaan Sanan manalaan hetken ( 0.5 s ) päästä, vaikka selkeästi tekniikkaa )

Kommentit (10)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26854
Liittynyt16.3.2005
Hannu Tanskanen
Näin väittää poliisi:

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... 09/1189371

Kaikki kunnia pätevälle poliisillemme,mutta minä en tuohon usko! Oman kokemukseni mukaan
sumuvalot antavat valoa enemmän sivuille kuin ajovalot ja näin edesauttavat hirven havaitsemista ajoissa.

Ei sumuvalojen valaisualueella olevan hirven huomaamisesta ole hyötyä. Jos se juoksee eteen, törmäystä ei ehdi estää. Sen sijaan kaukovalojen alueella voi aikaa jäädä väistöön. Jos sumuvalot vievät keskittymisen lähelle, sekin hirvi jää huomaamatta kunnes se tupsahtaa syliin.

On muuten pötypuhetta,että sumuvalot häikäisevät, nehän ovat alhaalla, paljon enemmän häikäisevät rekkojen, pakujen ja citymaastureiden valot, jotka ovat pikkuautosta katsoen korkealla.

Niin, ja taivaalle suunnatut valot ja halvat (taivaalle suunnatut) kaasupurkausvalot.

(Ha-haa ... neljän tunnin päästä alla Brand New mdl 2011 Chevy Camaro (312 hp) täällä Miamissa ! - Haluatteko, että kerron lisää? Ei se mitään, kerron kuitenkin !

Kerro pois, mielenkiintoiselta kulkupeliltä tuo vaikuttaa, vaikka totuuden nimissä on sanottava, etten omalla rahalla sellaista ostaisi.

WARNING: Kateelliset modet heittävät tämän Vapaan Sanan manalaan hetken ( 0.5 s ) päästä, vaikka selkeästi tekniikkaa )

Kyllä tämä sieltäkin löytyy.

Vierailija

Kyllä varmaan hirvien silmät häikäistyvät sumuvaloista sillä hirvet ovat tottuneet varsinkin hämärässä tallusteluun.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Tottahan toki käytän kaukovaloja samaan aikaan, mutta kohtaamistilanteessa, kun lyhyet, sumuvalot antavat lisävaloa sivuille. Totta tietenkin on, että lyhyillä valoilla ei ehdi tehdä mitään, jos hirvi tulee eteen. Kysyin kerran vielä TM:ssa ollessani suvereenilta ekspertiltä eli päätoimittajaltamme Martti Merilinnalta, joka on ollut mukana liikenneturvallisuustyössäkin, minne päin on paras kallistaa päänsä, ettei hirvi vie mennessään, jos törmäys uhkaa. Jos kumarran eteen, turvatyyny ruhjoo minut, jos sivulle, se ei suojaa ja lyön pään yhteen pelkääjän paikalla istuvan kanssa. Martti sanoi, että et minnekään, kokemus tuhansista hirvikolareista kertoo kiistatta, että jos päätä ehtisi kääntää, ehtisi myös rattia, tilanne tulee aina yllätyksenä ja mitään ei ehdi tehdä. Ainoana keinona hän suositteli hirvenkaatolupien roimaa lisäämistä ainakin Etelä-Suomessa. No, kerran oli tuuria, ajelin 80 alueella, joka muuttui risteyksessä 50:ksi, oli juuri tullut pimeää. Hiljensin ja joku huligaani takaa paahtoi ohi arviolta sataa. Samalla nousi oikealta iso uroshirvi suoraan eteeni, vain 10 m päähän. Koska nopeutta oli vain nelisenkymppiä, ehdin juuri ja juuri jarruttaa, hirvi meni yli keulaa hipoen, se näytti kivitalon kokoiselta ja tuntui, että sen vatsan ali pystyy ajamaan. Ohittava raggari ei ikävä kyllä törmännyt siihen !

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Autoista lentokoneisiin off-topic:

Rymäyttipä muuten Air Francen Airbus A-340-300 Miamiin eilen iltapäivällä 15:30 laskeutuessaan rajummin kuin koskaan olen kokenut. Täräys tuntui päässä asti, kone heilahteli rajusti puolelta toiselle ja tuntui kuin olisi pompannut kerran takaisin ilmaan, tuliterän koneen lliitokset natisivat ja sitten vielä äkillinen jarrutus niin, että roikkui vyössä. Olikohan joku äkillinen putousvirtaus vai vain harjoittelija puikoissa? Kansa oli totinen ja hermostunut naurahtelu ja puheen pulina alkoi, kun ilmeni, että selvittiin ehjänä. Tulikohan laskutelineisiin vaurioita, tarkistetaankohan ne tuollaisen rajun laskun jälkeen? Vai räjähtikö siinä peräti rengas? Kone pysähtyi muutamaksi minuutiksi kiitoradalle ja jatkoi sitten rullaamista terminaaliin. Matkalla poikki Bermudan kolmion heitteli useasti aikalailla juuri Bermudan yllä, sinnehän hurrigaani Igor iskee juuri tänään, reunatuulet kai tuntuivat jo. "Fasten Seat Belt" - valo paloi jatkuvasti ja varoituksia rajusta turbulenssista tuli yhtämittaa. Tiistaina pitäisi lentää samaa reittiä takaisin ja Igor näyttää juuri silloin puhkuvan Bermudalla, toivottavasti kiertävät sen .... !

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

No niin,tässä taas erinomainen esimerkki moderoinnin puolueellisuudesta,tänne meni vapaaseen sanaan. Tällainen koskee vain minua, vaikka joku muu aloittaa topikin peuran pillusta,se pysyy otsikoissa !

Ja aivan äsken feno Nääsvillestä solvasi adsf:aa aivan analogisesti kuin minä taannoin saadessani kuukauden kirjoituskiellon, ilman mitään seuraamuksia. Onko tämä mielestänne tasapuolista?

Ei,sanon minä !!! Olen avannut kysely asiasta !

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

No niin,tässä taas erinomainen esimerkki moderoinnin puolueellisuudesta,tänne meni vapaaseen sanaan. Tällainen koskee vain minua, vaikka joku muu aloittaa topikin peuran pillusta,se pysyy otsikoissa !

Ja aivan äsken feno Nääsvillestä solvasi adsf:aa aivan analogisesti kuin minä taannoin saadessani kuukauden kirjoituskiellon, ilman mitään seuraamuksia. Onko tämä mielestänne tasapuolista?

Ei,sanon minä !!! Olen avannut kysely asiasta !

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Havaintoja.

Sumareista.

Sumarit kun valitsee ja säätää oikein, valokuvio ajovalojen kanssa saadaan sellaiseksi, että sivusektori on valaistu y+- 45 astetta kulkusuunnasta.

Se että sumarit on vastatuulessa lainsäädännössä, johtuu 124 taximersun sumareista jonka kyydissä ministeriöiden väki ja politrukit lain säätämisen aikoihin miltei 100% kulkivat, eli siis keskusteluista taxirenkien kanssa sumareista. 124 sumarit olivat katastrofi. Olin remmissä silloin. En taxirenkinä. Syntyi maan tapa, että sumarit=paha.

On pikkasen enempi valoista kokemusta, ja jos rakennetaan mainittu hyvä valokuvio, vaikkakin lainvastainen, se auttaa ajamista äärioloissa. Yhdenkään auton valolaitteilla ei päästä "hyvään" tuloksee. Kaikkein pahin kanto kaskessa on typerä tapa antaa disainereiden päättää umpioiden sijoittelusta ja muodosta. Inssi voi paikkailla syntynyttä jälkeä, mutta kermanekasta ei saa kypärää, kuten entinenkin seppä sanoi.

On "arkiautossa" 4 sumuvaloa ja ajovalot yhtenä vaihtoehtona kohtaamisessa. Kuviot on haettu tarkkaan sopivat, niin että pelaavat yhteen ajovalojen ja toistensa kanssa. Pitkillä palaa 4x pitkää, 2x ajovalo, 4 sumari, eli n. 10 x 100W lämpimällä sävyllä. Häikäisyä ei ole. Toisessa autossa (mersu) on pelkästään nämä tehtaanlaiset nykyaikaiset xenonit, ja se HÄIKÄISEE. Hiukankin on töppyrää ja keula nousee, niin vastaantulijat voi vaikka valokuvata tuulilasin läpi pimeällä. Omassa 1000W viritelmässä ei ilmiötä ole. Olevien sumarien valokuvio on niin tarkkaan rajattu.

- Ubi bene, ibi patria -

syytinki
Seuraa 
Viestejä8910
Liittynyt18.8.2008
Carloz
Eivätköhän hirvet näe ihan yhtä huonosti, oli autossa sumuvalot tai ei.

Pitänee paikkansa. Aiheesta ei kuitenkaan ole (tai en ole huomannut) tutkittua tietoa.

Sumuvalot ovat hieno asia. Aiheuttavat pientä valpastumista. Jos vastaantulija tai takana ajava käyttää niitä, tietää että penkin ja ratin välissä on jotain häikkää.

Polliisi on aivan oikeassa. Käytän jo hämärässä pitkiä, koska eläin aina vilkaisee autoa ja silmät välähtävät (mummojen silmien välähtämisestä ei ole havaintoa). Silmät sopeutuvat kirkkauden mukaan, lyhyillä ja sumuvaloilla jää varoaika liian pieneksi.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Mut hirveet pitäs värjätä loistemaalilla. Ei oo hullu idea, kas kun niihin puihin, joihin hirvet
yleisimmin hinkkaa kylkeään, laitetaan tuota maalia, hyvin pian kaikki hirveet loistaa pimeessä.
Olen patentoinut idean, joten turhaa lähtee kopioimaan ilman lisenssiä a eur 50 000.

Pitää lähtee taas Cape Kennedyyn neuvonpitoon, projekti etenee !

Palaillaan astialle !

Uusimmat

Suosituimmat