Rekat ja ajovalot?

Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Laki määrittelee ajoneuvojen maksimivalotehoksi referenssiarvon 75, tai jotain siihen suuntaan. Miksei poliisi puutu raskaan kaluston valopatteristoon joka selvästi ylittää asetetut rajat vai onko raskaammalle puolelle omat lakipykälät?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Taitaa olla eri referenssit kun polttimotehokin muistaakseni suurempi.

Aika hiljaista tuo on henkilöautojenkin liikojen lisävalojen ratsaaminen.
Mielestäni saavat myös jatkossa keskittyä tärkeämpäänkin.

Vierailija
vihertaapero
Laki määrittelee ajoneuvojen maksimivalotehoksi referenssiarvon 75, tai jotain siihen suuntaan. Miksei poliisi puutu raskaan kaluston valopatteristoon joka selvästi ylittää asetetut rajat vai onko raskaammalle puolelle omat lakipykälät?



Laki on hiljattain muuttunut valojen suhteen. Valoja saa olla tänä päivänä hieman enemmän kuin ennen. Minkä takia rekoissa ei saa olla kunnon valoja???? Olisiko parempi että ne käsikopelolla menee tuolla tien päällä???????
Miten olet mitannut kyseisten referenssiarvot? Käytä kaukovaloja oikein itsekin ja vaihda ne ajoissa pois niin uskon vastapuolen tekevän samoin. Ruotsissa valoissa ei ole käytännössä mitään rajoituksia ja kummallisesti siellä ne vain on pärjännyt. Hyvät valot =turvallista huonot =vaarallista.
Ei kannattaisi ulista ihan joka asiasta ärsyttää nimim "älä tuijota valoja"

Vierailija

Eihän ajovalot häikäse kun koko patteristo ei oo päällä muuten kun täysin pimeillä osuuksilla. Ja silloin on suotavaa olla hyvin sitä valoa. Aja paskoilla valoilla niin ymmärrät.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Nyt kun osa on purkanut angstejaan, kysytään toki uudelleen onko rekoilla eri lakipykälät noudatettavana kuin muilla?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Ei sillä lailla ole mitään merkitystä, kun voi käyttää omaa tervettä järkeäänkin. Voithan toki sitten lukea raamattuakin, sehän on vähintään yhtä tärkeä kirja kuin lakikirjakin, koko Suomen laki nimittäin pohjautuu siihen. Voisit aikuistua niin paljon, ettet alistusuisi toisten käskyihin, sääntöihin ja lakeihin vain niiden itsensä takia. Kuin tarpeeksi paljon on remmissä porukkaa, niin tulee sääntöjä, kuten vaikka armeijan gona-säännöt, joiden ainut tarkoitus on alistaa muita.

Vierailija

Eipä ne ir-kamerat muissakaan autoissa pahitteeks olis. Tai ainakin mettästäjät sais ampua jotain heijastimia niihin vitun lehmiin jota noissa rämeissä tarpoo kun kaatoluvat menee umpeen.

Vierailija
vihertaapero
Nyt kun osa on purkanut angstejaan, kysytään toki uudelleen onko rekoilla eri lakipykälät noudatettavana kuin muilla?

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Löyly
Eipä ne ir-kamerat muissakaan autoissa pahitteeks olis. Tai ainakin mettästäjät sais ampua jotain heijastimia niihin ***** lehmiin jota noissa rämeissä tarpoo kun kaatoluvat menee umpeen.



Ei tarvitse edes varsinaista ir-kameraa: hyvän kuvan saa tavallisella videokameralla, kun laittaa valvontakameroihin tarkoitettuja ir-valonheittimiä katolle. Tästä on sekin hyöty, että kameratolpat sokaistuvat.

Vierailija
Denzil Dexter
Löyly
Eipä ne ir-kamerat muissakaan autoissa pahitteeks olis. Tai ainakin mettästäjät sais ampua jotain heijastimia niihin ***** lehmiin jota noissa rämeissä tarpoo kun kaatoluvat menee umpeen.



Ei tarvitse edes varsinaista ir-kameraa: hyvän kuvan saa tavallisella videokameralla, kun laittaa valvontakameroihin tarkoitettuja ir-valonheittimiä katolle. Tästä on sekin hyöty, että kameratolpat sokaistuvat.



Eikä tarvitse edes IR-valonheittimiä, vaan ihan tavallisetkin valonheittimet piisaa...

Vierailija
vihertaapero
Laki määrittelee ajoneuvojen maksimivalotehoksi referenssiarvon 75, tai jotain siihen suuntaan. Miksei poliisi puutu raskaan kaluston valopatteristoon joka selvästi ylittää asetetut rajat vai onko raskaammalle puolelle omat lakipykälät?

Muuten hjuva, mutta kun ei ylitä.
Referenssi on auton omissa valoissa ja lisävaloissa yleensä 17.5.
Omat valot + lisävalot = 4 x 17.5 = 70.
Henkilöautoissa on vaan yleensä niin huonot valot , että rekan valot tuntuvat häikäisevä kirkkailta.
Nimimerkillä: Ajan vuodessa noin 100 000km rekalla.

edittiä: Henkilöautoissa käytetään 55w/12v polttimoita ja rekoissa 60w/24v.
H7 polttimoista puhuttaessa siis.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Cain

Nimimerkillä: Ajan vuodessa noin 100 000km rekalla.



Sitten lienet huomannut jotta aika monessa rekassa on ohjaamon yläpuolella 4-6kpl lisävaloja. Koristeita eivät käsittääkseni ole, sillä kovin tuikkivat valoa pimeyteen.

nimim. en rekkakuski mutta pienemmillä vehkeillä työkseni ajeleva jolla autossa valot haettu lain salliman maksimin rajalle.

Joten, onko rekoilla samat lait noudatettavana kuin muilla?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Laki on sama kaikille, ja rekkaratsioissa tutkitaan myös valoja.
Sakko napsahtaa jos on liikaa valotehoa.
Jos katolla on neljä lisävaloa, niin ohjaamossa on kytkin jolla voi säädellä palavatko a) pelkät omat pitkät, b) omat pitkät sekä 2kpl lisävaloja vai c) omat lähivalot ja 4kpl lisävaloja katolla..
Vaihtoehto c on täysin laillinen, vaikka tuntuu järjettömältä ettei lähivaloja lasketa mukaa kokonaisreferenssiin.
Enemmällä kuin neljällä lisävalolla varustetussa ajokissa osa on luultavasti sumuvaloja.

P.S. Toki löytyy aina joku yksilö joka laittaa autoonsa 8kpl lisäpitkiä, poltaa niitä jatkuvasti, maksaa useita sakkoja, polttaa auton laturin parissa kuukaudessa ja laittaa sitten valot lailliseen kuntoon.

P.P.S. Näppituntumalta vähemmässä kuin 10% henkilöautoista on lisävalot, mutta rekoissa lisävalot löytyvät 99%.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
ZiPA
Denzil Dexter
Löyly
Eipä ne ir-kamerat muissakaan autoissa pahitteeks olis. Tai ainakin mettästäjät sais ampua jotain heijastimia niihin ***** lehmiin jota noissa rämeissä tarpoo kun kaatoluvat menee umpeen.



Ei tarvitse edes varsinaista ir-kameraa: hyvän kuvan saa tavallisella videokameralla, kun laittaa valvontakameroihin tarkoitettuja ir-valonheittimiä katolle. Tästä on sekin hyöty, että kameratolpat sokaistuvat.



Eikä tarvitse edes IR-valonheittimiä, vaan ihan tavallisetkin valonheittimet piisaa...



Tavallisissa valonheittimissä on pari puutetta:

- Niiden teho, suuntaus, e-hyväksynnät jne ovat laissa määritelty ja niitä myös valvotaan, ts et voi asentaa riittävän häikäisyn tuottavaa valonheitintä autoosi (etkä ainakaan suunnata sitä oikein).
- Tavallisista valoista ei ole paljon hyötyä kohtaamistilanteissa, joissa muutenkin helpoiten tulee ajettua hirven jalankulkijan tms päälle. Vaikka asentaisit DC-10.n laskeutumisvalonheittimet autoosi, kolarit lisääntyvät koska vastaantulija sokaistuu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat