Sivut

Kommentit (66)

Eihän se ole helppo uskoa,mutta mää olin kans ihan varma,että aivoissa on jotain pahasti vialla.Sain just sellasia"kohtauksia"ettei mikään toiminut.Luulin joskus,että olen halvaantunut.Ja monesti mentiin piipaallakin.Aivot kuvattiin sekä ct että magneetilla,ei vikaa.Tension neckiä kyllä tarjottiin ,mutta kun ei saamistani lääkkeistä eikä fysioterapiasta eikä hieronnasta ollut apua uskoin jo olevani lopun elämän semmonen.Aivot ei vaan yksinkertaisesti saanut verta tarpeeksi.Tietysti voi todeta,että aloittaja on nuori vielä ja minä jo 5-kymppinen ja raskaita töitä tehnyt,että en tiiä sitten.Kokeilla kannattaa kyllä.Ei se ainakaan pahhemmaksi voi mennä.Toivottavasti selviää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
JVC
En oikein usko että kun lihakset jumissa niin tulee oireita puheenymmärtämisen, puheentuottamisen jne. kanssa?

Ei varmasti tule. Tee edelleenkin se yhteenveto, minä en viitsi sitä puolestasi tehdä.
Jos menet terveyskeskukseen, etkä muista kertoa oleellisia asioita, voi olla että saat särkylääkereseptin ja tilanne vain pahenee ilman hoitoa.
Onko niska- ja hartialihakset edes jumissa?

Jännityspäänsäryn oireet

Yleisin oire on vähitellen iltaa kohti paheneva tasainen, puristava tai kiristävä särky. Se tuntuu usein ohimoilla, myös päälaella tai takaraivon tienoilla. Särky on useimmiten molemmilla puolilla päätä, mutta voi olla toispuoleinen. Päälaella voi esiintyä vihlaisevia, repiviä kipuja.

Joskus päänsärkyyn liittyy muitakin oireita: päänahka voi olla kosketusarka, yöllä kädet puutuvat, seisomaan noustessa on huimauksen tunnetta ja tasapaino tuntuu katoavan hetkeksi.

Yleensä päänsärky ei ole jatkuvaa mutta voi toistua useita kertoja kuukaudessa. Joskus päänsärky voi olla miltei jatkuvaa. Jos särkyä on useimpina päivinä kuukauden aikana, kyseessä on krooninen päänsärky.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00024

Taulukko migeenin ja jännityspäänsäryn erottamiseksi

-------- Migreenisärky ----- Jännityspäänsärky -----

Kesto--tunteja-vuorokausia - vuorokausia-viikkoja
Alku--usein aamupainotteinen -usein pahenee iltaa kohti
Säryn luonne-- voimakasta ja usein sykkivää - jatkuvampaa ja epämääräisempää, harvoin voimakasta
Liikkuminen-tavallisesti pahentaa särkyä- ei yleensä pahenna särkyä
Työnteko usein estyy -harvoin estää työntekoa
Toispuoleisuus tavallista- harvinaisempaa
Edeltävät oireet--usein, mm. näköhäiriöt- ei erityistä
Liitännäisoireet--ääni- ja valonarkuutta, pahoin-vointia, oksentelua voi esiintyä -voi esiintyä huimaavaa tunnetta, niskaoireita, alavireisyyttä
Särkyä laukaisevat ja ylläpitävät tekijät--alkoholi, saunominen, syömättömyys,vuorokausirytmin muutokset, kirkas valo, hajuärsykkeet, estrogeenipillerit, hormonaaliset tekijät, tietyt
ruoka-aineet -liiallinen särkylääkkeiden käyttö, stressi, huonot työasennot, jännitys ja masennus
Sukuhistoria--lähisukulaisilla usein migreeniä- ei esiinny suvuittain

JVC
Niin, että mistä voi johtua ja onko normaalia pitkään kestänyt paineen tunne päässä? Aina iltaisin kun meen nukkumaan tulee ihan järkyttävä paineentunne oikeallepuolelle päähän. Olen netistä lukenut että joillakin on vasemmalla puolella, mutta minulla siis oikealla.
Niin, melkein unohdin että välillä puheentuottaminen ja ajattelu on vaikeaa, tahmeaa. " Puheripulia. "

Joku mainitsi aivoverenvuodosta, naapurille tuli tällainen tukos ja se ilmeni juuri noin, ettie saanut sanoja ulos. Sehän tulee äkillisesti kun tulee, en tiedä voiko tuo ennakoida jotain. Mene lääkäriin.

Tosin ihan migreenikin aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä oireita, onko sulla migreenitaimus ?

Ei mun tietääkseen, ei nuorempana tai oikeastaan milloinkaan koskenut päähän, paitsi heti alkoi koskemaan kun tuli nämäkin muut oireet. Niitten yhteydessä.

fenomenologi
Yleisin oire on vähitellen iltaa kohti paheneva tasainen, puristava tai kiristävä särky. Se tuntuu usein ohimoilla, myös päälaella tai takaraivon tienoilla. Särky on useimmiten molemmilla puolilla päätä, mutta voi olla toispuoleinen. Päälaella voi esiintyä vihlaisevia, repiviä kipuja.

Aamullakin on minulla tämmöistä paineentunnetta, ja varsinkin aamulla saan raivokohtauksia jne.

Vierailija
fenomenologi
JVC kirjoitti:
En oikein usko että kun lihakset jumissa niin tulee oireita puheenymmärtämisen, puheentuottamisen jne. kanssa?

Ei varmasti tule.

Mulle ainakin tuli. En edes huomannut että niska olisi mitenkään kummemmin jumissa. Aloin kuitenkin ihmetellä kun en kaupassa ollessa muistanut kuinka hedelmä/vihannesvaaka toimii. Puheen ymmärtäminen oli hankalaa. Yksinkertaistakin lausetta sain toistella päässäni että pystyin saamaan siitä järkevän kokonaisuuden. Sitten yhtäkkiä toinen puoli ruumiista puutui kokonaan. Olin ihan varma että kyse on jostain todella vakavasta, mutta neurologi selvitti syyksi niskan jäykkyyden. Sinnikäs venyttely siihen sitten auttoi.
Tuttava näki hallusinaatioita niskan jäykkyyden takia.
Vaadi perusteellisia tutkimuksia. Toivottavasti saat diagnoosin nopeasti ettei tarvitse arvuutella. Paranemisia!

Vierailija
mir
Eihän se ole helppo uskoa,mutta mää olin kans ihan varma,että aivoissa on jotain pahasti vialla.Sain just sellasia"kohtauksia"ettei mikään toiminut.Luulin joskus,että olen halvaantunut.Ja monesti mentiin piipaallakin.Aivot kuvattiin sekä ct että magneetilla,ei vikaa.Tension neckiä kyllä tarjottiin ,mutta kun ei saamistani lääkkeistä eikä fysioterapiasta eikä hieronnasta ollut apua uskoin jo olevani lopun elämän semmonen.Aivot ei vaan yksinkertaisesti saanut verta tarpeeksi.Tietysti voi todeta,että aloittaja on nuori vielä ja minä jo 5-kymppinen ja raskaita töitä tehnyt,että en tiiä sitten.Kokeilla kannattaa kyllä.Ei se ainakaan pahhemmaksi voi mennä.Toivottavasti selviää.

Normaali keski-iän kriisi

No voihan sen niinkin kuitata,mutta halusin vain kertoa josko kuitenkin kysyjä saisi apua ja lohtua ettei tarvitse miettiä jotain todella vakavia sairauksia.Olen ollut paikalla mm.kun äitini sai massiivisen aivoinfarktin ja ystäväni aivoverenvuodon ja kumppanini aivoinfarktin joten tiedän niistä jotakin.En halua,että ketjun aloittaja pelkää liikaa.Niinkin "harmiton"asia kuin jännitysniska voi todella aiheuttaa aivan invalidisoivia oireita.Toivottavasti apu löytyy!Ja jos se oli aivotapahtuma niin ei ainakaan enää ole epäselvä tapaus.Kaiken ei aina tarvitse olla niin kauhean vakavaa taustaltaan vaikka oireet voivat olla tosi hankalat!Onneksi itse sain avun vuosien kitumisen jälkeen ja ihan raseptivapaasti ja itsehoitaen.Mulla ei ole mitään linkkiä muuta kuin kokemusta omasta elämästä jossa koulutetut lääkärit eivät osanneet mua auttaa.Toivon parempia vointeja aloittajalle ja ihan kaikillekin!

ENSIMMÄINEN VIESTINI TÄNNE, ASIAAN: Oletkohan Jvc oikeasti olemassa vai syötätkö ns. vettä myllyyn jotta voit vastauksen jälkeisen kysymyksen jälkeen taas "keksiä" lisää ja naurat kotona räkäisesti kun ihmiset näkevät vaivaa kirjoitellessaan tänne tai sitten olet joku "vakkareista" ja esiinnyt toisella Nickillä...?
Mutta eikö joka tapauksessa sinun kuuluisi mennä lääkäriin!!?? Ainakin näillä eväillä mitä nämä pari täältä tykittivät, pistät ARVAUSKESKUS lekurin sapen räjähtämis pisteeseen, varsinkin "jo täällä ehdotettu" jos teet pienen vedoksen asioista...?? Toivottavasti voit hyvin ja sait kokeilla&tutkimuksilla OIKEAN diagnoosin lääkäristä, jos siis menit??

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973

**kirjoituksesta pyritty alleviivaamaan aihetta havainnollistavat kirjoitusvirheet**

En tiedä JVC:stä mitään.Kai se oikea nimimerkki on.Harvakseltaan vaan paikalla.
No,itse asiaan.Minä sain tänään Tension neck-diagnoosin paperiin.
Oireet aikalailla nimimerkki JVC:n kaltaiset.
Itse säikähdin myös joitain hurjimpia,minulle vanhalle niskavammaiselle ennestään tuntemattomia,oireita.

Eli kaikki alkoi pari viikkoa sitten(tai oikeastaan 20 vuotta sitten),äidiltä perittyä niskojen jäykkyytta ollut lapsesta asti.Pysyy kurissa kesäsin uimalla ja talvella jos venyttelee ahkerasti.
Itse asiassa taisi olla aikalailla tasan 2 viikkoa sitten tiistaina,kun tuli ensimmäiset todella voimakkaat "elohiiret" oikean ohimon seutuville syönnin jälkeen.Oikein kunnon täristys.En huolestunut sen kummemmin,ajattelin että purentalihakset rasittuneet ym.tai kivennäiset sekaisin ym.Tätä jatkui joinain päivinä enemmän,joinain vähemmän.Niskakin alkoi taas tuttuun syksyiseen tapaan jäykistyä.
viime viikon alussa alkoi elohiiriä löytyä jo vähän joka paikasta,päälaelta,niskasta,olkapäistä.Mitään yhdistävää tekijää en löytänyt.Siinä vaiheessa ajattelin jo niskaa.Niska ei ollut varsinaisesti kipeä,mutta pirun jäykkä ja päälakea kiristäviä nykäisyjä(ihan tuttuja)esiintyi.ohimot kipeät myöskin.

Nyt menneenä viikonloppuna huolestuin,alkoi toinen silmä vuotaa kyynelnestettä.Alkoi tulla pirusti kirjoitusvirheitä.Muisti pätki.Puhe oli toisinaan sammaltavaa(ei alkoholia) ja puhuessa tuli senat sakaisin-ilmiötä.(esim.kissa huusi ruokaa laittaessa vieressä,komensin että älä kessa kihtaa kitistä).Säikähdin siis todella ja kuten nimimerkki JVC:lläkin,mielessä kävi kaikki mahdolliset MS:ät ja aivokasvaimet.Olen aina ollut luulosairas ja arka asioissa mitkä tulee todelliseen terveyteen.Olen aina ollut niin kiusallisen terve niskojen ollessa ainut pidemmän linjan toisinaan vaivaava asia,että säikähdän todella helposti.
Vaimolle puhuin asiasta,että pitäisköhän huolestua.Myös kaverilta puhelimessa jtuellessa kysyin,ja se oli sitä mieltä,että väsymyksestä tuo sanojen hukkuminen vaan johtuu,koska olin sanonut olevani väsynyt.
No,sain pidettyä pääni kasassa ja pöngin tietoa-->löytyi joku Tension Neck-yhdistyskin-->rauhoituin.Aivan tavallisesti esiintyy kuulemma paljon hurjemppiakin oireita tiettyjen hermojen ollessa puristuksissa.
tänä aamuna tilasin lääkärin.Pääsin sinne ja lääkäri koitteli niskan eri seudut läpi.Testasi refleksit,katteli silmät,koordinaation ym.noin niinkuin "pikatestinä"-neurologisten juttujen varalta(jouduin muuten nytkin miettimään sanaa neurologia pari minuuttia ja sitten hain tuon ihan yleisen sanan googlesta sanalla aivotutkimus kun en sitä muistanut).Siinä sitten juteltiin ja kertoi,että on ymmärrettävää säikähtää moisia oireita,jos ei ole ennen kokenut.Sanoi,että jännitysniskan kanssa voi olla mitä ihmeellisimpiä oireita.Pahimmillaan kirjoitus taito voi hävitä vähäksi aikaa kokonaan,lähimuisti olla aivan reikäjuustoa,kaupassa saattaa pussittaa tomaatteja ja katsoa vaaksat tomaattipainiketta ja silti painaa kuin lukopuolisesta pakosta paprikan painiketta ym.Poskien nykiminen,silmän vuotaminen,hengityskatkokset nukahtaessa(olen kokenut parina iltana) kuuluu asiaan.
Itse kyllä niskahistoriallani osasin jo ennen lääkäriin pääsyä tätä odottaa enkä pelännyt enää niin kovasti.Haiinpahan vaan mielenrauhaa.Tokikaan ennen koskaan ei näin pahaksi ollut päässyt,vaan enemmänkin ollut raastavaa kipua ja puutumisia.Sirdaludia kirjoitti ja käski ottaa rauhassa rasitusten kanssa ja antaa niskan pehmetä

Eli mitä tulee nimimerkki JVC:hen ja oireisiin,niin hyvin samankaltaista asiaa olen tässä parin viikon aikana itse todistanut,eikä JVC ole missään kohdin (oletettavasti)liioitellut.
Tänään jutelleesani asiasta äitini kanssa(eirräin kovat taistelut niskojen kanssa aina ollut)hän sanoi että olisi tietäessään voinut jo rauhoitella minua valmiiksi.Eipä vaan tiennyt että olen noinkin oudoista oireista lääkärille menossa.On kuulemma itse kymmeniä kertoja kokenut niskan ollessa jäykkänä sanojen häviämisen,sanajärjestyksen muuttumiset,vasemman käden muuttumisen oikeaksi yms.

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973

mitä siinä oli?En ole ikinä C.S.I:tä seurannut.Mutta aihe kyllä kiinnostaa.Ite sain lihasrelaksanttia ja hivenen on niskat alkanut aukeamaan.Tosin laasatriahan se on,itse syyhyn eivät relaksantit auta.
Maksoin tänään aika nipun laskuja,huomasin että numerosarjojen kanssa ei tule pöpelöityä niinkuin kirjainten.Tosin on kirjain heitotkin alkanut väheneen viime päivinä koska a)psykologisista syistä.Minulla ei olekaan aivokasvainta.Jee! b)lihasrelaksantit vähentäneet hermojen puristusta.

Onko aiheen aloittajalle paineen tunne päässä selvinnyt. Mulle lääkärit vain sanoo paniikiksi, mutta voiko paniikki olla jatkuvaa päivästä toiseen joka ei ota loppuakseen.

Nuohan ovat tyypillisiä kofeinismin oireita. Itselläni oli samoja oireita yli 20 vuotta, eivätkä lääkärit voineet niille yhtään mitään. Nyt ne ovat historiaa.

M.J.F
Seuraa 
Viestejä2

Hei, Itselläni täysin samoja oireita. Aivot on kuvattu eikä mitään löytynyt. Kirjoittamis/puhumis ongelmia, sanat sekaisin, toinen silmä vuotaa usein, vanne korvan päällä/otsalla,  niskat jumissa jne jne.  Myös unettomuutta ja ahdistuneisuutta. Kaksi käyntiä osteopaatilla takana, hieromista ja selän rusauttelua. Toistaiseksi ei mitään apua... Minkälaisia venyttely liikkeitä teit ja pääsitkö lopulta oireista?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä50447

Keijona kirjoitti:
"Hyvin runsas kahvinjuonti tai kofeiinin saanti voi johtaa myrkytystilaan, jota kutsutaan kofeinismiksi"
Kovaa subjektiivista kahvin vastustamista voidaan kutsua pakkomielteeksi. Siellä silmäluomien takana itse subjektiivisesti rakennettu pakkomielle josta ei pääse irti kuvitellulla vapaa tahdollakaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat