Etiikkaa ja draamaa koululaisille

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Opettajien mukaan tuntijaon uudistus uhkaa vähentää perusoppiaineiden tuntimäärää. Kaikille pakolliset oppitunnit vähenisivät äidinkielessä, matematiikassa ja vieraissa kielissä samalla, kun etiikkaa ja draamaa kaavaillaan uusiksi aineiksi. Erityisesti äidinkielen tuntien vähentäminen huolettaa, sillä oppilaiden kirjoitustaidot ovat laskeneet Opetushallituksen arvioiden mukaan heikolle tasolle.

Suomalaisoppilaat loistavat lukutaidollaan PISA-tutkimuksissa, mutta kirjoitustaitojen laita on toinen. Opetushallituksen oppimistulosten arviot läpi 2000-luvun osoittavat, että kirjoitustaidot eivät ole riittävällä tasolla.

- Oppilaat ovat kyllä tottuneet kirjoittamaan perinteisiä aineita ja kertomuksia, mutta monien työelämässä tarvittavien tekstilajien hallinta sekä ammattiopinnoissa ja ammateissa tarvittavien tekstitaitojen hallinta on retuperällä, tietää arvioita laatinut opetusneuvos Hannu-Pekka Lappalainen.

Että häh? Voiko tuo olla totta? Minun puolestani koululaisille voi opettaa etiikkaa ja draamaa (mitä niillä nyt sitten tarkoitetaankaan), mutta että tunnit olisivat pois äidinkielen, matematiikan ja vieraiden kielten opetuksesta. Kiitos ei.

Mitähän tuo draaman opettaminenkin tarkoittaisi? Tuskin kuitenkaan Shakespearen näytelmien esittämistä, mikä sinänsä olisi ihan hyvä ja opettavainen kokemus. Suomessahan ei yhtään kunnon näytelmää ole kirjoitettu Aleksis Kiven Nummisuutarien jälkeen puhumattakaan että kunnon teatteria olisi ollut maassa Holmbergin ja Långbackan Turun kauden jälkeen. No, "kommareita" molemmat, mutta teatteri teatterina ja politiikka politiikkana.

Kommentit (1)

Vierailija

Ei ole helppoa olla lapsi/nuori

Ajattele kuinka paljon sinä muistat niistä asioista mitä sinun piti tietää koulussa ollessasi 7 - 16 vuotias, ja kuinka paljon sinulla on hyötyä niistä asioista mitä sinun piti tietää koulussa yksityis- ja/tai työelämässäsi. Noin 40% siitä mitä koulussa vaaditaan lasten ja nuorten tietävän, koostuu asioista jotka eivät suoranaisesti tue heidän henkilökohtaista lahjakkuutta joka on suora viite heidän ammattiinsa aikuisena. Kouluaikanaan lasten vaaditaan tietävän asioita joista heillä ei ole minkäänlaista hyötyä heidän yksityiselämässään, eikä myöhemmässä työelämässään.

Osa siitä mitä koulussa vaaditaan lasten tietävän, on tietämättömien ja epävakaiden ihmisten aikanaan levittämiä uskomuksia, jotka suoraan tai epäsuoraan ovat ristiriidassa todellisuuden kanssa, tai että ne ovat suoraan tai epäsuoraan lasten ihmisarvoa syvästi loukkaavia. Osa siitä mitä lasten ja nuorten vaaditaan tietävän ovat teorioita, jotka milloin tahansa korvataan n k uskottavammalla teorialla. Lapset ja nuoret jotka eivät ole kielellisesti lahjakkaita, pakotetaan oppimaan kieltä tai kieliä, jotka eivät millään tasolla tue heidän henkilökohtaisia lajhoja. Lapsille ja nuorille opetetaan asoita aikuisten ehdoilla, joita he ikäisekseen eivät osaa arvioida. Lasten ja nuorten koulupäivä on useinmiten pidempi ja henkisesti rasittavampi kuin monen aikuisen töissä käyvän henkilön työpäivä on. Lapsilla ja nuorilla ei yksinkertaisesti ole aikaa olla lapsi ja nuori. Että näin on tänään johtuu lähinnä siitä, että oppiaineiden määrä on ajan myötä kasvanut ja että oppiaineiden sisältö on ajan myötä laajentunut, ja että opetusta ei ole arvioitu 'lapsen maailman' mukaan.

Jos 30 -vuotias henkilö on unohtanut 40% siitä mitä kouluaikana vaadittiin hänen tietävän, tai että hänellä ei ole minkäänlaista hyötyä siitä mitä koulussa vaadittiin hänen tietävän hänen yksityis- ja/tai työelämässään, miten kaikki sellainen mikä on unohtunut tai mistä ei ole minkäänlaista hyötyä yksityis- ja/tai työelämässä voi olla yleissivistävää? 40% siitä mitä lasten ja nuorten vaaditaan tietävän kouluaikanaan, on hukkaan heitettyä aikaa ja varoja. Että henkilökohtaisia lahjoja ei huomioida ja tueta ensisijaisesti merkitsee lyhyesti sitä, että yritystoiminta ja yhteiskunta menettää suuren määrän eri alojen ammattilaisia, mistä koko ajan kasvava huonovointisuus kaikilla tasoilla kaikkine kustannuksineen kumpuaa.

Suoralinjaisesti ajateltuna, mitä edellä olen kertonut merkitsee sitä, että viisausarvo laskee 360:sta 120 - 180 välille. Että oppilas saa 7 - 10 kaikista oppiaineista sillä ei ole merkitystä, kun suuri osa siitä millä hänen korvien väli on täytetty, hänellä ei ole hyötyä jatko-opinnoissaan, eikä yksityis- ja/tai työelämässään. Ja suuri osa siitä mitä hänen on pakko tietää ja omaksua kouluaikana, on henkilökohtaisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti sivistyneen ihmisen silmin epäarvokasta.

"Suomen kilpailukyky ei kasva siitä, että lapset opetetaan heiluttamaan pensseliä ja potkimaan savea."

Uusimmat

Suosituimmat