Elämä tuurijuoppouden jälkeen? Kun lääkärit sanovat ei..

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Tänään, maanantaina, 27. syyskuuta terveysasemani lääkäri kertoi minulle murheellisia uutisia. Pitkään jatkuneiden vatsavaivojen selvittämisen tuloksena löydettiin maksastani jotain synkkää. Maksani on siis monikaikuinen, näin ultraääni kokeiden tulosten perusteella. Tämä tarkoittaa rasvamaksaa. Olen aikaisemmin juonut suuria määriä alkoholia viikonloppuisin ja satunnaisesti arkisin. Nyttemmin ystäväpiiristäni on poistunut kaksi kosteaa veikkoa hylkäämisen johdosta itseni taholta. He ovat kyllä työssäkäyviä mutta suomalaisen juomakulttuurista tuhdisti nauttineita sieniä.

Myös rasvainen ruoka sekä mielialääkkeet ovat ystävättäreni mukaan saattaneet vaikuttaa rasvamaksan syntymiseen. Kyseinen ystävär valisti minua haiman ja maksan poksahtamisesta ja kivuliaasta kuolemasta. Leikki on siis tästä 26-vuotiaan miehen elämäntapoihin liittyvistä pohdinnoista kaukana.

Mietin kuumeisesti sitä että jos ja kun aloitan AMK-opinnot pääkaupunkiseudulla niin kuinka voisin ns. sosialisoitua ja tutustua muihin luokkatovereihin ilman viinaa? Äitini sanoi että älä puhu paskaa väittäessäni että kyseessä on suuri haaste tutustua toisiin alkoholia rohkaistumisena käyttäen.
Ollesani illalla metron varrella asuvan ystäväni luona hän kertoi minulle että Metropolia AMK:ssa on raittiita agnostikkoja sekä ateisteja jotka ovat opiskelujen sekä sosiaalisen elämän imussa mukana.

Tätä maailmankatsomuksellista näkökantaa keskustelumme hipoi siksi koska minulla on hyvin uskontokielteinen katsontakanta. Tähän on johtanut taannoinen fundamentalismini kristinuskon lippua liehuttaen. Koin sen enemmän ahdistusta aiheuttavaksi kuin helpotusta tuovaksi. Kykenemättömyyteeni uskoa on vaikuttanut se etten ole kokenut että ihmeitä juurikaan tapahtuu.

Luopuessani uskosta olin masentuntut ja minulla oli pitkään/on arvotyhjiö. Tämä ilmenee siinä että saatoin töksäytellä masentuneita itseironisia vitsejä kavereiden ja työpaikan kollegojen seurassa. Muutenkin luovuuteni oli kahlittu kuin kala kuivalle maalle.

Nyt kun rasvaisen ruoan ja väkevien juomien sekä Jeesuksen aiheuttaman masennuksen kautta on päästy nykytilanteeseen on tullut aika luoda uusi uljas maailma ilman alkoholia, ja sit se hiton tupakka. Tänään annoin vikat röökit bussipysäkillä notkuville nuorille herroille jotka ilmeisesti olivat sen tarpeessa.

Tätä rakasta biisiä ihan tippa tulee linssiin. Zen Cafe, Todella kaunis. Mikä elämäss on tärkeintä, se että olisi ystävien lisäksi ihminen jota rakastaa ja jonkoa kanssa kenties myös vanheta....

-

Sivut

Kommentit (39)

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

2 kertaa elämässäni kokeillut. 1. kerralla nauroin mitä hassunhauskoimmille eriskummallisille asioille. Hyviä kokemuksia on ollut 50%. Viimeksi kun kokeilin olin poissaoleva. Johtunee varmastikin väsymyksestä ja alkoholin samanaikaisesta käytöstä.

Mutta eikös siinä ole sitten niitä psykoosivaaroja? Mulla on ollut yksi psykoosi jo ennestään, johtuen pitkälti henkisestä stressistä...

-

Vierailija
"baal"]Mietin kuumeisesti sitä että jos ja kun aloitan AMK-opinnot pääkaupunkiseudulla niin kuinka voisin ns. sosialisoitua ja tutustua muihin luokkatovereihin ilman viinaa? Äitini sanoi että älä puhu paskaa väittäessäni että kyseessä on suuri haaste tutustua toisiin alkoholia rohkaistumisena käyttäen.
Ollesani illalla metron varrella asuvan ystäväni luona hän kertoi minulle että Metropolia AMK:ssa on raittiita agnostikkoja sekä ateisteja jotka ovat opiskelujen sekä sosiaalisen elämän imussa mukana.

Tuota voikin ihmetellä miten alkoholi on saanut liian suuren osan ihmisten kanssakäymisessä. Onhan tuo lääkärin tuomio tuon ikäiselle aika rankka juttu Tsemppiä vaan sinulle baal.

Vierailija

Aloita liikuntaharrastus, mieluiten raudankolistelu. Ruokavalioonkin saisit kiinnittää huomiota. Aika noloon tilaan olet itsesi ajanut, mutta voisivat asiat olla huonomminkin. Eespäin! Ei saa jäädä tuleen makaamaan! Helpommin sanottu kuin tehty.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Sakarias
Aika noloon tilaan olet itsesi ajanut,

Asiaa turiset! Jos kaikki dokausringin X jäsenet Kasper, Jesper ja Joonatan syyttäisivät vain seuraansa huonoista elämäntavoista ei kukaan olisi syyllinen mikä on vailla totuuspohjaa. Peiliin tässä on katsottava!

-

Vierailija

Tietysti olen surulinen siitä että maksa on kaput ja se asettaa rajoiteita elämälle muutenkin.Sanon vaan sen sinulle veli baal että et sinä ole menettänyt elämästäsi muuta kun alkoholin.Itse asiassa voit kokea aivan uuden maailman ilman viinaa ja arvaas mitä tulet yllätymään minkäläinen se on........se on paljon mukavampi kuin ns viina maailma.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Meillä on laitoksella paljon myös viinatonta kivaa sosiaalista toimintaa.

Sitä pidetään niin päivän selvänä asiana, ettei siitä pidetä niin isoa meteliä kuin vuoden tärkeimmistä känneistä.

Mukaan pääsee kunhan vaan on asiasta kiinnostunut. Saa olla opiskelematon tai pariin kertaan valmistunut.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Baal1984 kirjoitti:

Peiliin tässä on katsottava!
Juurikin niin. Katsot syntymätamineissasi, mitä olet saanut aikaiseksi ja sitten otat tavoitteeksi kääntää kelkan parempaan suuntaan. Ei ole helppoa, mutta jos onnistut, niin kyllä se tuntuu perkeleen makialta.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

viinan juominen, tai epäterveellinen ruoka eivät tuo ainakaan minun elämääni mitään sellaista lisää, jota arvostaisin.

tietysti kaveripiiriä saa ja kannattaa vaihtamaan, kun baareissa notkuminen ei ole enää sinun tapauksessasi mahdollista. uusie ystävie, elämänkumppanin mitä nyt sitten haetkaan saa parhaiten verkottautumalla, ei siihen alkoholia tarvita. seuraile ihmisie ympärilläsi ja katsele vähän tarkemmin sivusta sitä ihmistä jolla seuraa tuntuu riittävän aina. jos kyseessä et ole sinä, mutta haluat olla niin pistä ajatus alulle ja mieti hetken aikaa hiljaa mielessäsi millä tavalla hänen käyttäytymisensä eroaa omasta käyttäytymisestäsi. mikäli et pelkää puhua ihmisille niin mene rohkeasti juttelemaan ja tutustu paremmin. sosiaalisuuden taidon koppaa parhaiten ihmisiltä jotka ovat sosiaalisie.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

Jokaisen ihmisen sisällä on suuri tyhjä tila. Sitä sitten koitetaan täyttää milloin milläkin addiktoivalla jutulla, juomalla, syömällä, työnteolla, harrastuksella, toisilla ihmisillä jne. Toinen yleinen syy juopotteluun on se, että nousuhumala lievittää stressiä ja ahdistusta - joka tosin pahenee krapulassa.

Jos opiskelijatoiminnan tapaamisen ohjelma on pelkkä baari, sen voi jättää väliin, jos ei ole varma pystyykö olemaan juomatta. Itse juon sosiaalisissa tilanteissa usein alkoholin tilalla kofeiinipitoisia juomia, koska ne piristävät. Näin usein vain sen takia, etten halua olla humalassa melko tuntemattomien ihmisten seurassa. Yhteisien tapaamisten ohjelmaan voi myös vaikuttaa pyytämällä jotain, jossa pääasia ei ole lärvien vetäminen.

Omaa juomavalintaansa ei muuten sitten tarvitse perustella kenellekään. Itse yleensä sanon että olen autolla, ja jos vänkääminen jatkuu, jätän vain vastaamatta. Siitä älykkäämmät tajuavat, ja idiooteista ei ole väliksi.

Lisäys: Joissakin psyykenlääkkeissä mainitaan maksavauriot mahdollisina haittavaikutuksina. Jos syöt niitä, niin selvitä asiaa oma-aloitteisesti; lääkärit eivät ole kovin innokkaita korostamaan lääkkeiden haittoja.

Vierailija

Maksansa saattaminen rapakuntoon 26-vuotiaana on jo aikamoinen saavutus. Itse suunnilleen samanikäisenä en voi kuin ihmetellä, että minkälaista porukkaa kaveripiiriisi oikein on kuulunut ja että onko mielipuolinen ryyppääminen oikea keino solmia sosiaalisia suhteita, jos tarjolla on vain rapajuoppoja - ja miksi solmia suhteita sellaisiin ylipäätään?

baal1984
Mutta eikös siinä ole sitten niitä psykoosivaaroja? Mulla on ollut yksi psykoosi jo ennestään, johtuen pitkälti henkisestä stressistä...

Se selittääkin sivariutesi.

Mutta joo, kyllä ihan oikeasti on olemassa ihmisiä, jotka osaavat pitää hauskaa raittiisti ja älyllisesti. Valitettavasti sellaisia on vaikea löytää ihmisiä vain päällisin puolin tarkastelemalla. Lukioaikoina meille kehittyi fantasiapeliharrastuksen myötä pirun hyvä porukka, joka sittemmin valitettavasti hajosi ympäriinsä omien opiskelujensa perässä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat