Parin vuoden päästä köröttelet moottoritielläkin max 80 km/h

Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Liik ... 5260456308

Liikenneministeriön uuden loistokkaan suunnitelman mukaan. Kuten tunnettua, Liikenneministeriössähän ei ole yhtään ajokortin omaavaa. Tuosta taas pari vuotta eteenpäin toteutuu vihreiden stallareiden länsimaisen elämänmuodon romuttamisen toiseksi viimeinen vaihe, auton eteen vaaditaan kävelemään mies punaisen lipun kanssa, kuten autoilun alkuaikoina !

Sivut

Kommentit (49)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Uutisesta ei selvinnyt, miten liikenteen ruuhkauttaminen vähentää päästöjä. Sitäkään ei selvitetty, paljonko rahaa/aikaa käytetään "säästöjen" saavuttamiseen. Säästäminen on kyllä niin hyvä asia, ettei minkään rahamäärän käyttäminen ole liikaa tavoitteen saavuttamiseksi.

Vierailija

Voisivat aluksi tehostaa valvontaa, niin että hurjastelijat ajaisivat edes nykyisten nopeusrajoitusten mukaisesti. Sinänsä kyllä kannatan uudistusta. Eihän se tarkoita muuta, kuin että erillinen talvinopeusrajoitus maanteiltä poistuisi. Myös EU-tasolla voitaisiin tehdä direktiivi joka pakottaisi uusiin autoihin nopeudenrajoittimen. Mahtaisi corvettekuskeja hatuttaa, kun vanha lada köröttelisi motarilla ohi.

Vierailija

http://www.taloussanomat.fi/politiikka/ ... /12?rss=2i

Liikenneministeri Anu Vehviläinen tyrmää ajatukset yleisten nopeusrajoitusten alentamisesta. Ministeriössä ei myöskään ole valmisteilla toimenpiteitä nopeusrajoitusten alentamiseksi, ministeriö tiedottaa.



VTT: n erikoistutkija Juhani Laurikko arvelee, että alemmat nopeudet vaikuttaisivat myös niin, että osa autoilijoista kyllästyisi ajamaan alennettuja nopeuksia, ja he siirtyisivät junamatkustajiksi. Tämä lisäisi nopeuksien alentamisesta koituvaa ilmastohyötyä.
HS

Valtion paskalaarista taas tuo.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Kyllä pistää taas vihaksi

Ajan joka päivä n. 75km eessuntaas moottoritietä pitkin. Päivässä työmatka-aikaa kertyy n. 1.5h. Voisin periaatteessa mennä bussilla+junalla, mutta kustannuksissa (bensa vs. liput yhteensä/kk) säästää muutaman hassun kympin. Matka-aika sensijaan lisääntyisi huomattavasti. Autolla on paljon kätevämpää kulkea. Menen siis yksin autolla moottoritietä edestakaisin viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Julkisten käyttäminen ei houkuttele, koska ne on hinnoiteltu siten, ettei siitä koidu kansalaiselle merkittävää taloudellista etua. Jo kahden henkilön kimppakyyti tulee julkisia halvemmaksi Lahti-Helsinki-välillä.

Miksis ihmeessä ihmisiä pitää ajaa kepillä junaan? Eikö porkkana olisi paljon mielekkäämpi menetelmä? Jos ihmisten halutaan ihan aikuisten oikeasti käyttävän julkisia, niitä pitää tukea niin, että julkisilla kulkeminen tulee merkittävästi yksityisautoilua halvemmaksi. Raha tätä maailmaa pyörittää.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Heksu

Miksis ihmeessä ihmisiä pitää ajaa kepillä junaan? Eikö porkkana olisi paljon mielekkäämpi menetelmä? Jos ihmisten halutaan ihan aikuisten oikeasti käyttävän julkisia, niitä pitää tukea niin, että julkisilla kulkeminen tulee merkittävästi yksityisautoilua halvemmaksi. Raha tätä maailmaa pyörittää.

samaa mieltä. julkisen liikenteen tulisi olla ilmaista ja vain yksityisautoilusta rangaista. hullua, kun ihmiset pistetään ajamaan työmatkansa lähes tyhjällä autolla (yksin).

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Ueberweg
Seuraa 
Viestejä1167
Liittynyt12.9.2008

Aika monessa Yhdysvaltain osavaltiossa suurin sallittu nopeus on tällä hetkellä 65 mph (n. 105 km/h). Vuodesta 1974 vuoteen 1987 asti missään ei saanut ajaa yli 55 mph. Uskon, että koko maata koskevat yleisrajoitukset ovat sielläkin tulossa takaisin. Mainitsin tämän vain, koska Tanskaselle Yhdysvallat näyttää olevan jonkinlainen mallimaa. Toisaalta, eivät nämä nykyiset rajoituksetkaan Hannun menoa USA:ssa hillitse.

Vierailija

Neukkulassa+satelliitit oli subventoitu julkinen liikenne ja monet niistä koetti jatkaa hommaa sillään ja porukka siirtyi yksityisautoihin heti kun pystyi vaikkei infra ollut valmis.

Vierailija
taucalm
Heksu

Miksis ihmeessä ihmisiä pitää ajaa kepillä junaan? Eikö porkkana olisi paljon mielekkäämpi menetelmä? Jos ihmisten halutaan ihan aikuisten oikeasti käyttävän julkisia, niitä pitää tukea niin, että julkisilla kulkeminen tulee merkittävästi yksityisautoilua halvemmaksi. Raha tätä maailmaa pyörittää.

samaa mieltä. julkisen liikenteen tulisi olla ilmaista ja vain yksityisautoilusta rangaista. hullua, kun ihmiset pistetään ajamaan työmatkansa lähes tyhjällä autolla (yksin).



Sosialismi on ihan hyvä aate!

Vierailija
tietää
Neukkulassa+satelliitit oli subventoitu julkinen liikenne ja monet niistä koetti jatkaa hommaa sillään ja porukka siirtyi yksityisautoihin heti kun pystyi vaikkei infra ollut valmis.



Niin.. aatteet ja uskonnot ei tule koskaan valmiiks ja ihminenkin kuolee aina jotenkin keskeneräisenä..

Onhan pikkuautoilu kivaa ja mukavaa kun ei tartte kävellä pysäkille, ei odottaa, ei istua toisten vieressä ja pääsee ovelta ovelle ja silloin kun haluu..

Minä olen valinnut toisin. Nyt kyllä alkais kelvata jo pikkuautokyyti ovelta ovelle kun ikää alkaa olla ja lonkka vihoittelee välillä. Onneks on keksitty Kortisoni!
Kohta mua tullaan kuitenkin noutamaan kunhan nuoriso pääsee duunista ja ottaa kyytiin tuosta portinpielestä..

Sekatalous, sekäsettäsysteemi, se jolla ei ole vielä nimeä, säännelty markkinatalous vai oisko se markkinasosialismi.. kompromissi, se ois ihan ok.
Joittenkin ahneus senkin tietenkin pilais, Joittenkin veepäitten hölmöys ja itsekkyys. Kapitalisti tai sosialistiuskovaisten.

Mutta..
Mitä itse aiheeseen tulee.. Mistä ja miten H. Horisko Tanskanen taas on lööppinsä repinyt ja kesätoimittajia siteeraa.. hyh hyh!

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009
googeli
Voisivat aluksi tehostaa valvontaa, niin että hurjastelijat ajaisivat edes nykyisten nopeusrajoitusten mukaisesti. Sinänsä kyllä kannatan uudistusta. Eihän se tarkoita muuta, kuin että erillinen talvinopeusrajoitus maanteiltä poistuisi. Myös EU-tasolla voitaisiin tehdä direktiivi joka pakottaisi uusiin autoihin nopeudenrajoittimen. Mahtaisi corvettekuskeja hatuttaa, kun vanha lada köröttelisi motarilla ohi.



Tuohan "tavaritshille" sopisikin ! Meinaat, ettei Ladassa sitä nopeudenrajoitinta olisikaan?
No, mutta eihän sitä tarvita, eihän Lada kulje tuota kuin kalliolta pudottamalla !

Vierailija
taucalm

samaa mieltä. julkisen liikenteen tulisi olla ilmaista ja vain yksityisautoilusta rangaista. hullua, kun ihmiset pistetään ajamaan työmatkansa lähes tyhjällä autolla (yksin).



Mitä tarkoitat ilmaisella? Ei kai se raha muutenkaan mistään taikaseinästä tule vaan veronmaksajathan tuon "ilmaislystin" kustantaisivat.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Eipä tullut hankittua autoa, joten köröttelen Pendoliinolla 0-200 km/h.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009
Ueberweg
Aika monessa Yhdysvaltain osavaltiossa suurin sallittu nopeus on tällä hetkellä 65 mph (n. 105 km/h). Vuodesta 1974 vuoteen 1987 asti missään ei saanut ajaa yli 55 mph. Uskon, että koko maata koskevat yleisrajoitukset ovat sielläkin tulossa takaisin. Mainitsin tämän vain, koska Tanskaselle Yhdysvallat näyttää olevan jonkinlainen mallimaa. Toisaalta, eivät nämä nykyiset rajoituksetkaan Hannun menoa USA:ssa hillitse.



Niin, ikävä kyllä noin Vapauden Maassakin ja nopeuksia myös tarkkaillaan tiukemmin kuin meillä, keskimäärin kerran sadalla kilometrillä näet County Sheriffin auton pysäyttäneen ylinopeutta ajaneen .

Kyllä minä noudatan rajoituksia sielläkin ja vain kerran 30.vuoden aikana on sakotettu Kilroyn piirikunnassa Friskon alapuolella (kerran Floridassa pääsin pakoon ). Mitä nyt joskus pieni pyrähdys. Turnpikella, Floridan keskiosan oikotiellä (moottoritie) ei juuri tarkkailla nopeuksia.

Muuten, yleisin nopeusrajoitus moottoriteillä on 70 mailia, eli n. 113 km/h ja vastaavasti 65 mailia on n. 105 km/h. 1974 Nixonin aikaan tuli tuo paniikkirajoitus ensimmäisen öljykriisin aikaan.

EDIT: Hyvänä puolena on, ettei ylinopeussakko liity mitenkään tuloihin, vain ylinopeuteen. Minun n. 40 km/h ylitykseni maksoi n. 60 taalaa eli 45-50 euroa, jonka maksoin päätöksen tultua noin 3 kk:n päästä (kaikki ylinopeudet menevät oikeuteen, poliisi ei määrää niitä).

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Tiehallinnollisilla nopeusalueilla ja juridisella liikenneturvallisuuden vaarantamisella ei ole periaatteessa mitään yhteyttä toisiinsa. Minun puolestani nopeusalueet saa laskea vaikka 0 km/h päästöihin vedoten, mutta samalla turvalliseksi ajonopeudeksi sillä alueella korkein oikeus voisi tehdä periaatepäätöksen 150 km/h kohdalle. Nykyaikaiset autojen pienin kulutus on optimoitu 80 km/h matkanopeuteen, joten matka-ajossa sitä matalempi ajonopeus kasvattaa matkallisesti kulutusta. Hyvä kulutusta leikkaava suunnitelma voisi olla suoristaa teitä, jolloin polttoainetta, jousia, hermoja ja aikaa kulutuisi vähemmän. Nykyisessä ideaologiassa tiet tehdään mahdollisimman möykkyiseksi ja kiemuraksi, jotta kukaan ei uskaltaisi ajaa lujaa. Koska tiet tulevat samalla vaaralliseksi ja kuluttavaksi, niin nopeuksia pitää laskea. Koska kenelläkään ei ole liikaa aikaa ja hermoja, niin ajetaan järkevää ajonopeutta. Sitten pistetään kameroita jokaiselle vähänkin suoremmalle tielle. Lopputuloksena koko tieverkosto on mahdollisimman vähän joustava, hidas, pahoinvoinnille altista, pienikapasiteettinen, vaarallinen, kallis ja koko kansataloutta heikentävä. Herääkin vain kysymys; eikö tätä 30-luvun autokannalle ja tekniikalle suunniteltua tieverkostoa voitaisi kehittää modernia länsimaista tekniikkaa ja tieverkostoa vastaavaksi? Nykyään kun on tehokkaat kaivinkoneet, puskutraktorit, dumpperit ja muut koneet, niin tien rakentaminen ei ole ongelma. Samoin myös kaikki tieliikenteeseen suunnitellut autot ovat turvallisia ajettavia maksiminopeudella, jos tieverkosto vain mahdollistaisi sen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat