Tappamisesta

Seuraa 
Viestejä153
Liittynyt15.1.2009

Kysymykseen rehellinen vastaus.

Olen saattanut olla tätä mieltä

Sivut

Kommentit (24)

Japetus
Seuraa 
Viestejä9008
Liittynyt20.6.2009

Hieman olisi voinut tässäkin aloituksessa ajatusta käyttää. Tuskinpa vain kukaan voi tuolla kuvauksella vastata myöntävästi.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Vierailija

Hyvä kysymys! Esim sotatilassa ihminen voi saada komennon että vihollinen täytyy tappaa. Vastasin että en tapa jos käsketään, mutta olettaen että käskevä henkilö on siviili eikä tämä käsky tapahdu sotatilassa. Sotatilassa tappaisin jos tietäisin että jos en tapa niin voin itse kuolla.

i_gabe
Seuraa 
Viestejä153
Liittynyt15.1.2009
Japetus
Hieman olisi voinut tässäkin aloituksessa ajatusta käyttää. Tuskinpa vain kukaan voi tuolla kuvauksella vastata myöntävästi.

Ehkä joku voi... Itselleni "joku" tarkoittaa yleensä toista ihmistä.
Se, onko se sotilaspuvussa tai alasti, ei muuta sitä seikkaa.

Iso osa suomalaisista miehistä, sekä joku nainenkin, on vannonut valan, jossa he lupaavat puolustaa isänmaataan ja sen kansalaisia oman henkensä uhalla ja tappamaan niitä uhkaavia ihmisiä.
Valaan sisältyy myös lupaus totella ylempää sotilas henkilöä.

On ihmisiä, jotka ovat valmiita tappamaan vapaasta tahdostaan, kun he suojelevat kotiaan ja perhettään. Se on ihan ymmärrettävää.

Kysymys on kuitenkin tappamisesta toisen käskystä.

Olen saattanut olla tätä mieltä

Vierailija

Intissä oli kyl sellasia ylimielisiä punaniskoja vittuilemassa pienimmistäkin asioista että intissä heräs lähinnä ihmisvihaa ja anarkiaa järjestelmää kohtaan. Eihän se mukavaa tai järkevää ole tappaa toista ihmistä sen takia että joku paskanen mulkku naamioituna mieheks niin käskee. Itse asiassa tappaisin aluks sen joka mua komentaa ja sen jälkeen sen kenet se paskanen mulkku käski mut tappaa, niin saisin olla rauhassa niiltä nilkeiltä.

Vierailija

Kysymyksen asettelu ei antanut mahdollisuutta vastata myöntävästi. Tapan jos sotatilassa tulee käsky. En tapa jos kaupan kulmalla spurgu paskas ja kuset housussa käskee tappamaan hipit.

Japetus
Seuraa 
Viestejä9008
Liittynyt20.6.2009
i_gabe
Japetus

Ehkä joku voi... Itselleni "joku" tarkoittaa yleensä toista ihmistä.
Se, onko se sotilaspuvussa tai alasti, ei muuta sitä seikkaa.

Iso osa suomalaisista miehistä, sekä joku nainenkin, on vannonut valan, jossa he lupaavat puolustaa isänmaataan ja sen kansalaisia oman henkensä uhalla ja tappamaan niitä uhkaavia ihmisiä.
Valaan sisältyy myös lupaus totella ylempää sotilas henkilöä.

On ihmisiä, jotka ovat valmiita tappamaan vapaasta tahdostaan, kun he suojelevat kotiaan ja perhettään. Se on ihan ymmärrettävää.

Kysymys on kuitenkin tappamisesta toisen käskystä.

Kysymys "Tapatko, jos joku käskee?" ei kuitenkaan ihan tuota merkitystä tavoita. Varmasti moni voi jossakin tietyssä tilanteessa tappaa jonkun tietyn henkilön käskystä, mutta tuskinpa kukaan tappaa vain siksi, että toinen käskee.

Edit: pnuq sanoikin edellä jo suunnilleen saman.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005
abskissa
Jaa-a. Mikä siinä käskystä toimimisessa on ongelmallista, jos hyväksyy käskyn takana olevat tavoitteet?

Et voi aina etukäteen tietää käskyn takana olevia tavoitteita. Kuitenkin lupaus noudattaa käskyä täytyisi tehdä etukäteen.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Eihän tuo voi vastata muuta kuin "en tiedä". Tämä sen vuoksi että jos joku ihminen kärsii suunnattomia tuskia eikä hänen tilansa tule siitä enää muuttumaan ja hän käskee tappamaan itsensä, en tiedä sanoisinko julmasti EI.

Hyvin perusteltu tappokäsky aiheuttaa sen ettei voi sanoa suoraan että en suostu. Pelkän auktoriteetin voimalla tappamaan usuttaminen ei mene pirtaani.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat