Polkuauto vs. automaatti

Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Tässä topikissa on tarkoitus keskustella automaattivaihteiston ylivoimaisista eduista kytkimellisiin eli polkuautoihin verrattuna. Toivon moderoivan sosionomin ymmärtävän tämän olevan tekniikkaa, eikä paiskaavan sitä oitis vapaaseen sanaan ?

Siis faktaa kehiin, kuinka paljon enemmän/vähemmän nykyaikainen automaattivaihteisto kuluttaa todellisessa ajossa, jossa automaatti taitavintakin pihistysajajaa paremmin vaihtaa aina optimimomentilla? Mukavuus on toinen pointti, siitä ei kai kiistaa syntyne kenenkään kanssa, joka kerrankin on päässyt automaatilla ajamaan?

Ideologiset seikat ovat toinen asia, koska useimmat automaatit ovat Uudella Mantereella, se on monille punamarinadin uhrille vaikeaa niellä .

Sivut

Kommentit (267)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Itselläni on kolmivaihteinen automaatti (Mondeo vm 2008), aikaisemmin ajelin 5-vaihteisella manuaalilla, sama moottori. On käynyt kyllä selväksi, että tämä automaatti kuluttaa manuaalia enemmän, todennäköisesti juuri tuon harvan vaihteiston vuoksi: Automaatilla harvoin pääsee alle 10 l/100km, manuaalilla normikulutus oli luokkaa 8 l/100km. Nykyisen kierrokset ovat säännöllisesti korkeammat kuin mitä kätin manuaalivaihteistolla.

Entisellä kolleegalla on 7-pykäläinen (automaatti) pikku audi, kehuu käytettävyyttä ja taloudellisuutta vallan pirusti. Seuraavaksi autokseni hankin myös automaatin, mutta vaihteita täytyy olla >4.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Ripeä vaihtaminen 1-2-4-5 tai sitten 1-2-3-5 tilanteesta riipuen.

Kakkosella kiihdytys ripeästi 60 km/h asti.

Ajaminen aina isoimmalla mahdollisella vaihteella, kierrosluku > 1000:ssa.

Väitän, että pesee monet automaatit mennen tullen kulutuksen pienuudessa.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Carloz
Ripeä vaihtaminen 1-2-4-5 tai sitten 1-2-3-5 tilanteesta riipuen.

Kakkosella kiihdytys ripeästi 60 km/h asti.


(tai jopa 1-3-5)

Jeps. Ja tähän harvat automaatit pystyvät. Ongelma on vain se, että tuohon eivät
pysty kaikki kuskitkaan, vaan kituuttavat kiihdytyksessä

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008
Hannu Tanskanen
Tässä topikissa on tarkoitus keskustella automaattivaihteiston ylivoimaisista eduista kytkimellisiin eli polkuautoihin verrattuna. Toivon moderoivan sosionomin ymmärtävän tämän olevan tekniikkaa, eikä paiskaavan sitä oitis vapaaseen sanaan ?

Siis faktaa kehiin, kuinka paljon enemmän/vähemmän nykyaikainen automaattivaihteisto kuluttaa todellisessa ajossa, jossa automaatti taitavintakin pihistysajajaa paremmin vaihtaa aina optimimomentilla? Mukavuus on toinen pointti, siitä ei kai kiistaa syntyne kenenkään kanssa, joka kerrankin on päässyt automaatilla ajamaan?

Ideologiset seikat ovat toinen asia, koska useimmat automaatit ovat Uudella Mantereella, se on monille punamarinadin uhrille vaikeaa niellä .




Kulutuspuolesta on niin paljon tutkittua faktaa tälläkin foorumilla esitetty, että asia on aivan pihvi. Automaatti keskimäärin kuluttaa ympärivuotisessa ajossa enemmän.
Mukavuus. Se taas on kiinni omista mieltymyksistä. Ei voi julistaa automaatilla ajamisen olevan kaikkien mielestä automaattisesti mukavampaa.

Ideologisella puolella avaaja lienee hiukan asennoitunut itsekkin?

---

Vierailija
Hannu Tanskanen
Tässä topikissa on tarkoitus keskustella automaattivaihteiston ylivoimaisista eduista kytkimellisiin eli polkuautoihin verrattuna. Toivon moderoivan sosionomin ymmärtävän tämän olevan tekniikkaa, eikä paiskaavan sitä oitis vapaaseen sanaan ?



Faktaa on se että Suomessa ajamaan opetelleen ja Suomessa paljon ajaneen ihmisen mielestä automaattivaihteisella ajaminen on yhtä nykivää helvettiä. Varmaan siihen tottuisi, mutta jos ei ole pakko niin en kyllä sellaista vaivoikseni ottaisi.

Vierailija

Naiset usein ja vanhukset lähes aina vaihtavat liian hitaasti, johon kuluu aikaa ja energiaa. Synkat kyllä ehtisivät mukaan.

Vanhuksien motoriikalla automaatti on parempi.

Vierailija

Kyllä minun mielestä jo ihan "antiikkisetkin" automaatit, esim. jotkut jenkkifarmarit, on kunnossa ollessaan mukavia ajaa. Nykyaikaisemmat mallit on varmasti jo sitten ihan eri planeetalta.

Vaikka jonkun tietyn automallin automaattiversio kuluttaisikin numeroiden mukaan enemmän, esim. se Corveten 7 desiä suurempi kulutus automaattina, niin mites käytännössä? Manuaalilla taitaa ajotyyli vaikuttaa enemmän.

Hieman on vaikea keksiä mitään erityisiä haittapuolia automaatissa kuin henkilökohtaiset mieltymykset. Ehkä huonompi ääriolosuhteissa, esim. liukkaalla, mutta ralliautot erikseen.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Polkuauto on kyllä kiva. Lapsena halusin polkuauton, mutta ei sellaista ostettu. Koulun talkkarin pojalla oli hieno polkuauto, jossa oli oikean näköiset pellit ja siihen tuli valotkin lamppuihin. Sellainen olisi ollut kyllä hieno.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Noilla jenkeillä (ja kahdella omalla automaatillani, Mitsubishi Galant GDi ja Chrysler Sebring V-6,
molemmat viimeksimainitut nk. "oppivia" vaihteistoja), olen huomannut niiden pyrkivän pitämään kierroksen aika tarkkaan 2000 1/min:ssa. Vastaavia 2,5 ja 2,7 -litraisia manuaalilla ei ole ollut, joten en pysty vertamaan.

Ajatellaanpa, kunka monta kertaa keskivertoaitoilija painaa kytkimen pohjaan päivän aikana, se lienee varmuudella satoja? Minä itse asiassa siirryin automaattiin, kun 201 heppaisen Alfa 164:ni jäykän kytkimen paineleminen kehitti vettä polveen, jonka aikoinaan armeijassa 50 vuotta sitten vaurioitin. Vaihdekepin hipelöinti voi tietenkin olla ohjelmanumero sinänsä. Kerran Alfani ollessa huollossa sain samanlaisen 164:n automaatilla. En pitänyt siitä lainkaan. Mutta mm. noissa jenkkilän Corvettessa ja Camarossa se tuntui luontevalta, 431 heppaisen kytkin olisi kai aika raskas? Päivän Iltalehden auto-osio juuri kertoo, että molemmat uudet mallit ("hartaasti odotetut") tulevat Suomeen vasta syksyllä 2011, sain siis maistiaisia tulevaisuudesta !

Saisin tänne muutaman kuvankin toissa viikon Camarostani, mutta Nokian 5 megapikselin kamerakännykällä otettuina ne ovat yli 900 pikseliä kooltaan ja systeemi hyväksyy vain max. 800 pikseliä. Kuinka vähennän pikselimäärää, jos yritän sitä Paint:issa, jäljelle jää vain vasen yläkulma kuvasta?

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009
Jussi
Hannu Tanskanen
Tässä topikissa on tarkoitus keskustella automaattivaihteiston ylivoimaisista eduista kytkimellisiin eli polkuautoihin verrattuna. Toivon moderoivan sosionomin ymmärtävän tämän olevan tekniikkaa, eikä paiskaavan sitä oitis vapaaseen sanaan ?



Faktaa on se että Suomessa ajamaan opetelleen ja Suomessa paljon ajaneen ihmisen mielestä automaattivaihteisella ajaminen on yhtä nykivää helvettiä. Varmaan siihen tottuisi, mutta jos ei ole pakko niin en kyllä sellaista vaivoikseni ottaisi.



Lienet ajanut jollain hyvin vanhalla tai viallisella automaatilla, ei minulla tuollaista kokemusta ole uusista, päinvastoin, vaihtamista ei huomaa juuri ollenkaan ?

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

No, saahan siinä vaihtamisessa jotain tekemistä, jos täydellinen paikallaan pönöttäminen maistuu puulta.

Tykkään sitä paitsi ajaa hieman kankeammilla autoilla. Tuntuvat jotkut olevan liian herkkiä. Olen tässä(kin) asiassa melko outo tapaus.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Hannu Tanskanen

Saisin tänne muutaman kuvankin toissa viikon Camarostani, mutta Nokian 5 megapikselin kamerakännykällä otettuina ne ovat yli 900 pikseliä kooltaan ja systeemi hyväksyy vain max. 800 pikseliä. Kuinka vähennän pikselimäärää, jos yritän sitä Paint:issa, jäljelle jää vain vasen yläkulma kuvasta?



Imaise gimp tai edes infranview.

Automaateista kun puhutaan, olisi hyvä mainita minkälainen automaatti on kyseessä. Ero kun vanhalla jenkkiautomaatilla ja nykyaikaisella dsg -automaatilla on melkoinen.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
Hannu Tanskanen

Lienet ajanut jollain hyvin vanhalla tai viallisella automaatilla, ei minulla tuollaista kokemusta ole uusista, päinvastoin, vaihtamista ei huomaa juuri ollenkaan ?

Samaa mietin. Itselläni on 6-vaihteinen, momentinmuuntimella varustettu automaatti, eikä vaihtamista juuri huomaa. Ainoastaan ensimmäiset kilometrit -25 asteen lämpötilassa tekevät poikkeuksen, joskin yhtäkään autoa ei liene suunniteltu noihin lämpötiloihin.

Lisäksi automaatti on ehdoton, jos joutuu manoveeraamaan autotraileria tai muuta painavaa peräkärryä. Automaatilla ei haise kytkin, eikä huuda moottori, vaan homma hoituu mukavan pehmeästi.

Vanha jäärä

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Vanha jäärä
Hannu Tanskanen

Lienet ajanut jollain hyvin vanhalla tai viallisella automaatilla, ei minulla tuollaista kokemusta ole uusista, päinvastoin, vaihtamista ei huomaa juuri ollenkaan ?

Samaa mietin. Itselläni on 6-vaihteinen, momentinmuuntimella varustettu automaatti, eikä vaihtamista juuri huomaa. Ainoastaan ensimmäiset kilometrit -25 asteen lämpötilassa tekevät poikkeuksen, joskin yhtäkään autoa ei liene suunniteltu noihin lämpötiloihin.

Lisäksi automaatti on ehdoton, jos joutuu manoveeraamaan autotraileria tai muuta painavaa peräkärryä. Automaatilla ei haise kytkin, eikä huuda moottori, vaan homma hoituu mukavan pehmeästi.




Samaa mieltä. Ainoat haittapuolet, mitä olen automaatissa havainnut, on selkeästi korkeampi polttoaineenkulutus, jos laatikko on harva, sekä hankaluus irrottautua kinoksesta, kun heijaaminen ei oikein automaatilla onnistu.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat