Säilyykö energia sittenkään

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Moi

Mihin liike-energiaa häviää kahden kappaleen kimmottomassa törmäyksessä?

Ilmaradalla on kaksi sama massaista vaunua. Toinen vaunu on levossa ja toinen törmää siihen tietyllä nopeudella. Vaunujen väliin on laitettu tarranauhaa, joten törmäyksen jälkeen ne liikkuvat yhtenä kappaleena. Laske kineettinen energia alussa ja lopussa.

Laskeskelin, että kineettisestä energiasta häviää puolet. Minnehän tuo katoaa?

Sivut

Kommentit (37)

Guarani River Oil
Seuraa 
Viestejä467
Liittynyt19.8.2010

Ekan kappaleen täytyy saada toinen kappale liikkeelle joillain energialla, joten tarrautuneiden kappaleiden yhteinen liike-energia on pienempi kuin sen yksittäisen. Jos nyt tätä tarkoitit.

Cargo
Seuraa 
Viestejä979
Liittynyt27.8.2007

Liike-energia lopussa on alun liike-energia miinus törmäyksen aiheuttavat muodonmuutokset, värähtelyt sekä lämpö.

" sähkö (se sähkö, jota tuotetaan mm. voimalaitoksissa) ei ole energiaa "
- Vastaaja_s24fi

“Jos et ole kaksikymppisenä vihreä, sinulla ei ole sydäntä. Mutta jos et ole nelikymppisenä perussuomalainen, sinulla ei ole aivoja.”
- Cargo

Zäp
Seuraa 
Viestejä2299
Liittynyt19.10.2009
Jurtala
Laskeskelin, että kineettisestä energiasta häviää puolet. Minnehän tuo katoaa?



Jos energiaa ei häviä muodonmuutoksiin niin laskuissasi on virhe.

Vierailija

Itsekin olen joskus tavallaan vastaavaan ongelmaan törmännyt kun lasketaan liikemäärää ja liike-energiaa. Esimerkki: Kaksi autoa painoiltaan 1000kg kipale ajavat vastakkaisiin suuntiin 10m/s ja 20m/s nopeuksilla. Kuinka kovaa mötikkä liikkuu kun kappaleet osauvat yhteen ja jäävät kiinni toisiinsa vaikka teipillä, kappaleet eivät muuta muotoa eikä kitkaa ole.

1 on auto, joka ajaa 20m/s
2 on auto, joka ajaa 10 m/s
3 on mötikkä

m1*v1-m2v2=m3v3

eli v3 on siis 5m/s.

Liike-energia mötikällä on 25 000 joulea

autolla 1 se on 200 000 joulea

ja autolla 2 se on 50 000 joulea

200 000-50 000=150 000.

Mihin katoaa 125 000 joulea vai onko jossain virhe?

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005

Lopullisen inertiaalikoordinaatiston suhteen sitä liike-energiaa ei ollut alunperinkään sen enempää kuin mitä laskemasi lopputulos kertoo.

Nimittäin 2*(v/2)^2 = 2*v^2/4 = V^2/2.

Muodonmuutoksiin ja muihin kuluva energia vähentää nopeuden muutosta, eikä se yhteinen loppunopeus enää olisikaan puolet alkuperäisestä. Täällä on vain näitä huipputiedemiehiä kommentoimassa joilla on hieman syy ja seuraussuhteet hakusessa.

Loppunopeuden saat laskettua ulos liikemäärän säilymisen perusteella ja liikemäärän muutokset ovat parempi lähtökohta kuin liike-energian käyttäminen. Kokonaisenergia toki säilyy, mutta sitä pitää käsitellä oikein.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Energian täytyy olla lisääntyvää jossain suhteessa, koska energiaa elipäätään on olemassa. Vai miten se oli, alkuräjähdyksessä syntyi vaan POKS kaikki energia?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
Ielmoere
200 000-50 000=150 000
Vaikka autot liikkuvat vastakkaisiin suuntiin, on molempien liike-energiat positiivisia ja ne on siis summattava eikä laskettava niiden erotusta. Kokonaisenergia on siis 250 kJ joten lämmöksi, ääneksi jne. muuttuu 225 kJ.

Vierailija

Totta, jotenkin arkijärjen (merkitys fysiikassa kyseenalaista tosin) mukaan olisi loogista, että kun toiseen suuntaan liikkuu määrä x energiaa niin jos siihen osuu toisesta suunnasta määrä y energiaa olisi syntyvän härpäkkeen kokonaisenergia |x-y|. Jotenkin energian ajattelee vektorisuureena vaikkei se sitä olekaan.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Luoti voisi olla hyvä esimerkki, se melkein sulaa osuessaan kohteeseen.

Joskus on ollu älykkäitä ihmisiä kun tajusivat liike-energian kasvaman nopeuden toisessa potensissa. Itselleni se ei mene vieläkään järkeen. Ei vain voi tajuta mitä eroa on kiihdyttää kappale nopeuteen 0->10 tai 10->20, johan koko linnunrata itsessään pörrää mieletöntä kyytiä.

Vierailija

Jos liikeenergia kasvaa nopeuden toisessa potenssissa, niin täytyy olla näin:

0 ^ 2 = 0

eli liike-energia on nolla

Guarani River Oil
Seuraa 
Viestejä467
Liittynyt19.8.2010
Guarani River Oil
Ekan kappaleen täytyy saada toinen kappale liikkeelle joillain energialla, joten tarrautuneiden kappaleiden yhteinen liike-energia on pienempi kuin sen yksittäisen. Jos nyt tätä tarkoitit.



Bullshit! Miks menin syytämään tämmöstä häränkakkaa tänne? Huh ja anteeksi.

Vierailija
Tuppu L 2.0
Ei vain voi tajuta mitä eroa on kiihdyttää kappale nopeuteen 0->10 tai 10->20, .
Kokeile vaikka juosten kiihdyttää jotain ensin 0 -> 10 km/h ja sitten 10 -> 20 km/h.

Vierailija

Tuossa ideassasi on tosin se ongelma, että ilmanvastus kasvaa nopeuden kasvaessa ja muutenkin suht hankala sanoa kuinka raskasta se oli ja kuinka kovaa meni. Kokeile ennemmin jarruttaa jollakin pyörällisellä vehkeelle suht pienistä nopeuksista jolloin ilmanvastuksen osuus ei ole kovinkaan suuri ja saat katsottua tarkemmin paljonko vehje liikkui eteenpäin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat