Lentokoneen ovi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miten muka paine-ero pitää lentokoneen ovia kiinni vaikka ne aukeavat ulospäin?

Voiko ihminen sitä sitten aukaista tietyllä korkeudella?

Sivut

Kommentit (16)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Telep
Miten muka paine-ero pitää lentokoneen ovia kiinni vaikka ne aukeavat ulospäin?

Voiko ihminen sitä sitten aukaista tietyllä korkeudella?




Riippuu ihmisestä. Ei ne ihan niin heittämällä enää aukea kuin joskus 727:ssa tms vanhemmissa koneissa.

Vierailija

Voisiko olla kyseessä nopeuden aiheuttama paine? Vertaa taloihin kohdistuvaa ilmanpainetta. Siinäkin yhteydessä käytetään sanaa ilmanpaine, kun lasketaan tuulen aiheuttama paine katon lappeelle ja sitä myötä rakenteille.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Matkustajakoneissa on yleensä ns. "tulppaovet":

http://www.youtube.com/watch?v=H2gYxDoGDrQ

Joissakin on "ei-tulppaovet" (esim A330):

http://www.youtube.com/watch?v=k59CbAdGFjE

Kumpiakaan ei avata edes apinan raivolla koneen ollessa matkalentokorkeudessa.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Telep
Miten muka paine-ero pitää lentokoneen ovia kiinni vaikka ne aukeavat ulospäin?

Voiko ihminen sitä sitten aukaista tietyllä korkeudella?




Kysymyshän on vaan karmien ja lukitusmekanismin rakenteesta. Koneen sisäpuolella on suurempi paine kuin ulkopuolella, joten ovi varmastikin pyrkii sangen ponnekkaasti avautumaan ulospäin. En ole koskaan nähnyt kuinka matkustajakoneen ovi sulkeutuu enkä ole ehtinyt tarkastella salpamekanismeja tarkemmin. On kuitenkin helppo kuvitella konstruktio, jossa koneen sisäpuolinen paine puristaa ovea tiukemmin kiinni. Ovi pitää tietysti muljauttaa oviaukosta sisään jotenkin poikittain.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Joo,idea on sama kuin painesäiliön elliptisessä luukussa. Jos olet katsonut kun lentokoneen ovi
avataan, se vedetään ensin sisäänpäin, sitten vastaa avautuu. Joten kyllä sisäpuolinen ylipaine = ulkopuolinen alipaine
lentokorkeuksissa pitää oven tiiviisti kiinni, ei ennen paineen tasaamista ihmisvoimin avaudu.

Rahtiluukut kylläkin avautuvat ulospäin ja kunnolla kiinnittämättömästä rahtiluukustahan se aikoinaan johtui Turkish Airlinesin
DC-10:n alastulo Pariisissa, kun paine rahtitilasta pääsi rahtioven retkahtaessa auki, kabiinin lattia sortui ja katkaisi ohjaushydrauliikan peräsimiin (oikein, Pietikäinen?).

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Hannu Tanskanen
Joo,idea on sama kuin painesäiliön elliptisessä luukussa. Jos olet katsonut kun lentokoneen ovi
avataan, se vedetään ensin sisäänpäin, sitten vastaa avautuu. Joten kyllä sisäpuolinen ylipaine = ulkopuolinen alipaine
lentokorkeuksissa pitää oven tiiviisti kiinni, ei ennen paineen tasaamista ihmisvoimin avaudu.

Rahtiluukut kylläkin avautuvat ulospäin ja kunnolla kiinnittämättömästä rahtiluukustahan se aikoinaan johtui Turkish Airlinesin
DC-10:n alastulo Pariisissa, kun paine rahtitilasta pääsi rahtioven retkahtaessa auki, kabiinin lattia sortui ja katkaisi ohjaushydrauliikan peräsimiin (oikein, Pietikäinen?).




Correctomundo. Varsinainen suunnitteluvika ovessa oli se, että lukitusindikaattori oli kytketty lukituskahvan
toimintaan, eikä varsinaisten lukituslaitteiden toimintaan. Lukituskahva painui sisälle, ja lukitusindikaattori näytti oven olevan lukittu, mutta todellisuudessa lukituskoukut eivät olleet perillä.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Telep
Kuulin, että alle 10 000 jalan korkeudessa paineistusta ei käytetä joten silloin sen voisi saada auki?l



Epäilen suuresti. Uskon avattavuuden olevan pitkälti riippuvainen koneen ilmanopeudesta. Voin olla väärässäkin, mutta käsittääkseni koneen lentäessä kovaa faartia ovi nimenomaan pyrkii avautumaan ulospäin ilmavirran aiheuttaman alipaineen vuoksi (bernoullin ilmiö). Näin ollen oven avattavuuteen vaikuttanee eniten lentokoneen nopeus, ei niinkään korkeus.

tendo
Seuraa 
Viestejä535
Liittynyt21.2.2009
Telep
Kuulin, että alle 10 000 jalan korkeudessa paineistusta ei käytetä joten silloin sen voisi saada auki?



Kaikissa nykyaikaisissa matkustajakoneissa ja ylipäätään kaikissa lentokoneissa , joilla kuljetetaan matkustajia yli 10 000 jalan korkeudessa, on paineistettu kabiini. Ylipainetta ulkoilmaan nähden aletaan kehittää jo nousukiidon aikana, minkä jälkeen mitään ovia tai varauloskäyntejä ei pysty avaamaan normaalivoimin.

Jos uloskäynnit olisivat avattavissa lennoilla, veikkaan, että monet hullut ja humalaiset olisivat niitä jo availleet. Yrityksistä saa aikaiseksi korkeintaan varoitusvalon syttymisen ja silloin jää teosta helposti kiinni ja saa syytteen ilmaliikenteen häirinnästä tai vaaran aiheuttamisesta.

Pikkukoneissa ilman paineistettua matkustamoa tilanne on toinen ja niitä voidaan käyttää siksi vaikka laskuvarjohyppääjien pudotteluun.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009
Heksu
Telep
Kuulin, että alle 10 000 jalan korkeudessa paineistusta ei käytetä joten silloin sen voisi saada auki?l



Epäilen suuresti. Uskon avattavuuden olevan pitkälti riippuvainen koneen ilmanopeudesta. Voin olla väärässäkin, mutta käsittääkseni koneen lentäessä kovaa faartia ovi nimenomaan pyrkii avautumaan ulospäin ilmavirran aiheuttaman alipaineen vuoksi (bernoullin ilmiö). Näin ollen oven avattavuuteen vaikuttanee eniten lentokoneen nopeus, ei niinkään korkeus.



Sinä olet nyt käsittänyt asian jotenkin nurinniskoin. Ensinnäkään en usko, että tuolla 10 000 + metrin korkeudessa olevan ohuen ilman paine merkittävästi vähenisi virtauksen ansiosta ja joka tapauksessa, koska ovi on paineastian luukku eli sisäpuolinen paine vain puristaa sitä lujemmin kiinni, niin entistä tiukemminhan se olisi sitä, jos ulkopuolella dynaaminen paine on pienempi kuin staattinen ( ? ). Vai käsitinkö minä väärin, mitä yritit sanoa?

Vierailija

Kysymykseni oli, että jos paineistusta ei käytetä lentokoneessa alle 10 000 jalan korkeudella, niin silloin ylipaine ei paina ovea kiinni ja sen voisi aukaista ihmisvoimin.

Onko näin?

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Telep
Kysymykseni oli, että jos paineistusta ei käytetä lentokoneessa alle 10 000 jalan korkeudella, niin silloin ylipaine ei paina ovea kiinni ja sen voisi aukaista ihmisvoimin.

Onko näin?




Luetaanpas vähän tarkemmin niitä vastauksia Jos oven rakenne on tulppamallia, en usko että sitä saa ihan helposti auki koneen lentäessä monta sataa kilometriä tunnissa. Pienkoneissa asia on erikseen.

Vierailija

Paine on suhteessa pinta-alaan niin että kun paine-ero on sama ja pinta kasvaa niin voima kasvaa. Esimerkiksi tavalliselle pölynimurin alipaineella roikottaisi taloa jos sen koko katto olisi alipaineinen.

Paineistetun kabiinin tulppaovea ei saa millään voimilla auki ehjänä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat