Ajatus, joka muutti asenteesi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tavallisesti tunteet ja tavat vie ja harvemmin saa mitään ihmeellistä aikaiseksi. Ihminen on tunteellinen eläin, joka ajattelee enemmän kuin ajatteleva eläin, joka tuntee. Sitä usein tietää, mikä olisi parasta, mutta ei vain saa sillä aivokuorella niitä tunteita ja käyttäytymistä hallittua.

Mutta joskus harvoin sekin onnistuu. Jokin ajatus, lainaus, sana tai lause onnistuu motivoimaan ja asenne muuttuu. Muistatko tapausta, jolloin näin olisi tapahtunut? Tai onko jotain ajatusta, jolla saat itsesi toistuvasti asenteesi muuttumaan negatiivisesta positiiviseksi?

Itseäni joskus lohduttaa, kun uutta tietoa maailman huonosta menosta saa kuulla, kun ajattelee, että "Jos näinkin hyvin tähän mennessä olemme pärjänneet tuon paskan ollessa olemassa, niin mitenkähän mahtava maailma olisi, jos saisimme sen korjattua."

Onko jotain hyviä kikkoja, millä asenteen saa tietoisesti muutettua? Mielikuvituksella ehkä?

Sivut

Kommentit (19)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Peksa

Onko jotain hyviä kikkoja, millä asenteen saa tietoisesti muutettua? Mielikuvituksella ehkä?

Joskus aikaisemmin suhtauduin alkoholin suurkuluttajiin nuivasti, mutta jossain vaiheessa tajusin, että hehän maksavat alkohoilistaan veroa valtiolle sievoisia summia, joten he ansaitsisivat myös ihmisarvoisen kohtelun terveydenhuollossa.

Vierailija

Jeesuksen analyysi homoudesta:

On sellaisia, jotka äitinsä kohdusta saakka ovat avioliittoon kelpaamattomia, on toisia, joista ihmiset ovat tehneet sellaisia, ja on niitä, jotka itse, taivasten valtakunnan tähden, ovat ottaneet osakseen naimattomuuden. Joka voi valita tämän ratkaisun, valitkoon.

Päätin että minä en tee yhdestäkään miehestä homoa tai naisesta lesboa.

Paska mies voi tehdä naisesta pysyvästi lesbon. Sellainen paskalta haiseva ällötys, joka luulee olevansa naisten unelma.

Koulukiusaaja voi tehdä nuoresta miehestä homon.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

"Koulukiusaaja voi tehdä nuoresta miehestä homon."

Ei taida voida - tai ehkä voi, mutta sitten homoksi voi tulla vaikka pelästyessään perhosta tai kaatuessaan polkupyörällä. Homoutuminen taitaa kuitenkin olla hieman eri syistä johtuvaa....

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Lektu-Elli

On sellaisia, jotka äitinsä kohdusta saakka ovat avioliittoon kelpaamattomia, on toisia, joista ihmiset ovat tehneet sellaisia, ja on niitä, jotka itse, taivasten valtakunnan tähden, ovat ottaneet osakseen naimattomuuden. Joka voi valita tämän ratkaisun, valitkoon.

Kuulostaa Paavalin puheilta. Jeesus ei ottanut kantaa homouteen. Eikä virallisen näkemyksen mukaan kai tuossa kohdassa Paavalikaan. Erään näkemyksen mukaan Paavali jutteli siinä siitä miten hän oli kastroinut itsensä... Naimattomuushan oli kaiketi kristinuskon alkuaikoina oikein vimmaisa muoti, kun kuviteltiin että Jeesus tulee pian hakemaan omansa pois ja ei hyödytä mennä avioon.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Kaikenlaista on tullut ajateltua, mutta mitään äkillistä valaistumista ja asennemuutosta ei ole tullut. Tänään yhtäkkiä tajusin että olen aina haaskannut energiaani vääriin asioihin. Työelämässä aikoinaan raadoin kahden edestä, mutta se ei hyödyttänyt mitään sillä työtä oli ainakin kolmen edestä, enkä saanut ikinä sellaista voittajan fiilistä että nyt on viimein kaikki saatu hoidettua. Lopen uupuneena lähdin sieltä, mutta siltikään en päässyt siitä tarpeestani eroon että minun on saatava jonkinlaisia onnistumisen elämyksiä miellyttämällä toisia ihmisiä. Koska en oikein ymmärrä aina sitä miten ihmisten mieli raksuttaa, enkä osaa hankkia ystäviä normaaliin tapaan, olen miettinyt pääni puhki aina silloin tällöin miten ihmisiä saisi miellytettyä tai miten ainakin vältettyä sen että he suhtautuvat itseeni vihamielisesti.

Jälkimmäistä ajatellen olen joskus yrittänyt rasittavuuteen asti saada jotakuta ihmistä ymmärtämään omaa itseäni, ja ilmeisesti tässä yrityksessäni olen saanut toisen vain ärsyyntymään itseeni entistä enemmän. Jotenkin ajatus siitä että joku jossakin ei pidä minusta tai jopa inhoaa minua on ollut kamala juttu. Aivan kuin alitajuntani olisi niin taikauskoinen että jos joku vihaa minua hänellä on kyky aiheuttaa minulle pahaa? Joskushan tietenkin onkin, jos ajattelee selän takana puhuttua pahaa tai ihan suoranaista kiusantekoa. Olen ihmetellyt että onko minulla otsaläskissä joku leima että "kiusaa minua" kun on tuon tuostakin tullut tilanteita että on joku juoppo, kusipää tms. kimpussa eikä pääse karkuun. Siellä täällä kun on tullut kiusatuksi, on tietenkin tullut entistä kiukkuisemmaksi luonteeksi itse ja välillä ei millään haluaisi antaa periksi jossakin tilanteessa missä toinen osoittautuu vihamieliseksi. Sitä yrittää ja yrittää saada jonkinlaisen ymmärryksen aikaiseksi, tai ainakin että pärjäisi.

Elämähän muiden ihmisten kanssa tuskin on mitään tappelua alvariinsa, mutta jos oma vanhempi alunperin kieltää perhettään käymään missään ja tapaamaan ketään, muutenkin vajavaiset sosiaaliset taidot jäävät kehittymättä ja ihmisistä tulee helposti niin pelottavia ettei näiden kanssa halua olla tekemisissä. Silloin juurikin ne haasteelliset ja hankalat yksilöt jotka eivät piittaa ihmisten välisistä turvarajoista ovat ne ainoat ihmiset jotka tunkevat iholle, ja tällöin ajatus/tunne ihmisten kamaluudesta vahvistuu entisestään!

Etten musertuisi ja katkeroituisi asioista jotka eivät edes tällä hetkellä kauheasti elämääni rassaa olisi syytä löytää myönteisiä puolia ihmisistä. Ja tätä ajatellen haluaisin nimenomaan saada edes yhden ainoan ihmissuhteen jossa vihdoin viimein tulen hyväksytyksi täysin omana itsenäni. Ei niin että toinen osapuoli julistaa jo heti suhteen alussa että me tehdään sinusta sellainen ja sellainen (kuten taannoin sain kuulla!) Eikä niin että toinen antaa aina välillä ymmärtää rivien välistä että sinähän ET ole se oikea minulle mutta ollaan kimpassa kun kerta olet parempi kuin et mitään.

Viimeaikoina olen erityisesti tajunnut kuinka olenkaan tuhlannut energiaa juuri ihmisiin jotka eivät kykene rakkauteen, eivät ainakaan minua kohtaan. Muutama viimeksi tuntemistani ihmisistä vaikuttavat siltä etteivät he kykene siihen muutenkaan. Olen ollut vain yksi taho loputtomassa jatkumossa jossa he räpiköivät suhdesotkuissaan etsien sitä mihin he eivät kykene. Ja jos minä olisin itse kyennyt rakastamaan, tuskin olisi tällaisiin ihmisiin törmäillyt.

Kun tämä sama ajatus on tavalla tai toisella muhinut päässäni jo pidempään, niin kyyyyllä - miksei... Alkaa minulla olla asenne etten halua enää haaskata aikaani ihmisiin joiden kanssa ei oikeaa rakkautta ole eikä tule. Ainahan parittelua voi harrastaa kenen kanssa tahansa (joskin siihenkin olen kyllästynyt), mutta jotain puolinaisia suhteita en enää jaksa. Suhteen pitää olla oikea suhde, ei joku parempien aikojen odottelupelleily tai muuta haaleaa.

Vierailija

Ajatteluni on muuttunut näin aikuisiällä tutustuttuani Sartren ajatteluun. Ensin vastustin sitä aika voimakkaastikin ja olin eri mieltä. Mutta kun asia sai aikansa muhia, aloin sittenkin ajatella hänen tapaansa. Meillä on vapaus ajatella asioista ja elämäntilanteestamme kuten haluamme riippumatta siitä, millaisia nuo asiat ja tilanteet ovat. Niille antamiamme merkityksiä voimme hallita vapaasti itse. Ei se helppoa ole missään tapauksessa ja usein emme kykene tällaiseen vapauteen. Mutta periaatteessa tuo vapaus meillä on aina, koska ajatuksiimme ei kukaan tosiasiallisesti pysty "käymään käsiksi" eikä edes niitä voi tietää.

Ei tetenkään ole helppoa päättää olla antamatta merkitystä vaikkapa meitä avoimesti halveksivan ihmisen mielipiteille. Kuitenkin ajatus siitä, että voimme olla siitä piittaamatta - jopa halveksia tuon ihmisen mielipiteitä - jos vain haluamme, tuo uuden perspektiivin asian merkittävyydelle. Toinen ihminen omaa valtaa meihin vain sen verran kuin sitä hänelle itse suomme. Meidän ei tarvitse tuntea kelpaamattomuutta tai huonommuutta, vaikka emme kaikilta saisikaan positiivista palautetta. Voimme jättää muiden suhtautumisen "omaan arvoonsa".

Nykyään muistutan usein itseäni siitä, että minun kannattaa suunnata energiani mieluummin oman ajatteluni tarkastamiseen ja ehkä muuttamiseen kuin pyrkiä "olemaan mieliksi" tai toteuttamaan muiden vaatimuksia omat haluni ja tavoitteeni ohittaen. Koskaan en voi kelvata kaikille. Mutta enpä minäkään kaikkia kelpuuta, joten tasoissa ollaan. Kyse on siis siitä, kuinka suuren vallan myönnämme muiden näkemyksille itsestämme ja kuinka suuren vallan myönnämme siinä vain itsellemme.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Tuohan kuulosti ihan mielenkiintoiselta, Feminine.

Filosofit olen yleensä kiertänyt kaukaa koska pelkään ettei aivokapasiteettini riitä heidän ajatustensa käsittämiseen. Toisaalta tietyin varauksin buddhalaistyyppinen ajattelu kiinnostaa, ja ei kai se niin kaukana filosofioista ole.

Keskiössä kumminkin päähänpinttymistä irtautuminen. Takertumisen päättyminen.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Minulla on pitkäaikainen ystävä, joka tekee mielestäni usein outoja ratkaisuja elämässään. Vasta joskus kymmenen vuotta sitten oivalsin, että voin tukea ystävääni siinä tilanteessa missä hän on ilman, että minun pitää ottaa kantaa hänen valintoihinsa. Jokainen päättää omasta elämästään, eikä niitä valintoja tarvitse toisen hyväksyä tai olla hyväksymättä. Ystävyys ja toisen tukeminen on eri juttu. Tämän ymmärtäminen oli oivallus.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija
Rousseau
Lektu-Elli

Kuulostaa Paavalin puheilta. Jeesus ei ottanut kantaa homouteen

Kyllä tuo on ihan J:n esittämää settiä Matteus jotain.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Lektu-Elli
Rousseau
Lektu-Elli

Kuulostaa Paavalin puheilta. Jeesus ei ottanut kantaa homouteen

Kyllä tuo on ihan J:n esittämää settiä Matteus jotain.

Okei jos on, mutta homoutta seikka ei välttämättä käsittele. Luulisi että homous oli niin kertakaikkisen tabu aihe juutalaisille että tuskin Jeesuskaan olisi siitä mennyt avoimesti hölöttämään.

(Se miksi homous oli VT:ssa kielletty on joidenkin mielestä johtunut siitä että kysymys oli nimenomaan homoprostituutiosta, eikä voitu ajatella että juutalainen mies möisi itseään. Kuningas Daavidiahan ei mikään estänyt rakastamasta Joonatania, eli kuninkaalliset ovat aina tehneet mitä huvittaa.)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat