Kymmenen käskyä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jokainen ideologia, organisaatio, yhteisö ja sen henkilöt seuraa jonkinlainen moraalinen järjestelmä, mutta se mikä on ensimmäisellä sijalla vaikuttaa järjestelmän viimeiseen arvoon.

Mikä on yhteisösi järjestelmän tärkeimpänä ja miten se vaikuttaa jokäpäiväiseen toimintaasi?

Raamatun kymmenen käskyä
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

sekä mitä nämä kymmenen käskyä oikeasti tarkoittaa ja miksi ne ovat juuri tossa järjestyksessä?

Kommentit (13)

Vierailija
iileskotti
1 Älä sekaannu uskontoihin, uskomuksiin, taikauskoon, ynnä muuhun humpuukiin.

Niimpä tietysti, mutta toi vaikuttaa olevan enemmän yhteisön sisäisen neljännen käskyn kaltainen:
4."Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

ja tämä on seuraus yhteisön ns. ensimmäisestä käskystä.

Miten nämä yhteisön kymmenet käskyt korreloi raamatun käskyjen mukaan?

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Kymmenen käskyn järjestyksen selitys tulee etsiä raamatusta itsestään.

Meillä laitoksella on sääntöjä:

1. Älä puhu tutkimukseen liittymättömistä asioista.

2. Älä käytä oletusta, jota et itse pysty todistamaan.

3. Älä ehdota sellaista, mitä et ole itse valmis toteuttamaan.

4. Älä käytä monimerkityksellisiä ilmauksia.

5. Älä idlaa.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
Saw
Kymmenen käskyn järjestyksen selitys tulee etsiä raamatusta itsestään.

Meillä laitoksella on sääntöjä:

1. Älä puhu tutkimukseen liittymättömistä asioista.

2. Älä käytä oletusta, jota et itse pysty todistamaan.

3. Älä ehdota sellaista, mitä et ole itse valmis toteuttamaan.

4. Älä käytä monimerkityksellisiä ilmauksia.

5. Älä idlaa.

Ympäristön noudattamia sääntöjä ollessaan toimivia niin ne ei voida olla ristiriidassa itsensä kanssa.

Esim. Jeesus kiteytti raamatun kymmenen käskyä tähän lyhyeen lauseeseen: Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi, kaikesta mielestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja lähimmäistäsi, niinkuin itseäsi.

Punaisena lankana yhteisössäsi näyttäis olevan tiukka ja selvä hierarkiaa jolla pyritään maksimaaliseen tehokkuuteen.
Mutta miten päämäärään päästään tehokkaasti ellei hierarkia sallii teorioiden esittäminen yli henkilöiden valmiuudet toteuttaa niitä käytännössä?

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
IOII
Punaisena lankana yhteisössäsi näyttäis olevan tiukka ja selvä hierarkiaa jolla pyritään maksimaaliseen tehokkuuteen.
Mutta miten päämäärään päästään tehokkaasti ellei hierarkia sallii teorioiden esittäminen yli henkilöiden valmiuudet toteuttaa niitä käytännössä?
Yhteistyötahdottomien ja -taidottomien yhteisössä asiat etenevät vain siinä tapauksessa, että idean haltija itse työstää projektiaan.

Karusti todettuna, suurin osa työstä menee hukkaan. Sellaista se tieteen tekeminen meillä päin on. Tälläkään avautumisella ei ole arvoa, koska tässä otetaan asia käsittelyyn kuvailematta koko kontekstia, luettelematta käytettyjen tutkimusmenetelmien kritiikki, jätetään aiemmin tehdyt tutkimukset huomiomatta, toimitaan yhteisön mainetta mustamaalaten... käytetty kieli on rahvaanomainen kotimainen, edes lähdeluetteloa ei ole kasattu, tiivistelmä puuttuu... yksikön esimiehelle ei ole tiedotettu, ties mitä kaikkia arviointiryhmiä ei ole edes yritetty perustaa...

Jotain kankeutta systeemissä siis havaitaan, mutta ilman tiukkoja toimintamalleja tieteen teko valahtaa filosofoinniksi kiljuämpärin äärellä.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
IOII

Raamatun kymmenen käskyä
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

sekä mitä nämä kymmenen käskyä oikeasti tarkoittaa ja miksi ne ovat juuri tossa järjestyksessä?

Käskyt eivät ole niinkään itsestäänselvästi ne mitä annoit:

2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.

3 "Sinulla ei saa olla muita jumalia.

4 "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. 5 Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. 6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

7 "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.*

8 "Muista pyhittää lepopäivä. 9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. 11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

12 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

13 "Älä tapa.

14 "Älä tee aviorikosta.

15 "Älä varasta.

16 "Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan.

17 "Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen."

http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Moos.20.html#o37

Toisinsanoen siis antamastasi listasta puuttuu kokonaan kohta

Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa - jonka pitäisi siis olla 2. käskyistä. Nuo tavoittelukäskyt 9. ja 10. käsky voidaan yhdistää 10. käskyksi ettei tule yhtätoista käskyä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ten_Comman ... _religions

Jos olisin kristitty, varmaankin tästä riittäisi kovastikin säpistävää. Tuntuu erikoiselta että "pyhästä kirjasta" jätetään mielivaltaisesti mitä sattuu pois kun käskyjä luetteloidaan, sen mukaan mikä uskontokunta sattuu olemaan kyseessä.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Rousseau
Jos olisin kristitty, varmaankin tästä riittäisi kovastikin säpistävää. Tuntuu erikoiselta että "pyhästä kirjasta" jätetään mielivaltaisesti mitä sattuu pois kun käskyjä luetteloidaan, sen mukaan mikä uskontokunta sattuu olemaan kyseessä.

Joskus ajattelin samoin. Sitten tajusin että noilla kriteereilla vain kuollut kulttuuri on puhdas aatteiltaan ja konservatiivinen lähimpänä ideaalia, joten jouduin hyväksymään korruption ja antamaan sille positiivisen merkityksen didaktisessa mielessä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
jees
Rousseau

Joskus ajattelin samoin. Sitten tajusin että noilla kriteereilla vain kuollut kulttuuri on puhdas aatteiltaan ja konservatiivinen lähimpänä ideaalia, joten jouduin hyväksymään korruption ja antamaan sille positiivisen merkityksen didaktisessa mielessä.

Näinpä... Jonkin suuruskonnon kannattajana olisin hirvittävän fanaattinen oikeaoppisuuden vaatija. Onkin helpompaa kun on itse ainoa oman uskonsa harjoittaja, jolloin se jolta vaatii oikeaoppisuutta on oma itse. Joskin siinäkin menee usein vaikeaksi ja kerettiläisyyttä esiintyy...

(Vaikka onhan näitä tapauksia tullut kyllä vastaan että ovat ihan oikeasti ainoita oman uskonsa edustajia ja silti vaativat muilta oman uskonsa noudattamista... Nettiprofeettoja lähinnä.)

Vierailija
Rousseau
jees
Rousseau

Näinpä... Jonkin suuruskonnon kannattajana olisin hirvittävän fanaattinen oikeaoppisuuden vaatija. Onkin helpompaa kun on itse ainoa oman uskonsa harjoittaja, jolloin se jolta vaatii oikeaoppisuutta on oma itse. Joskin siinäkin menee usein vaikeaksi ja kerettiläisyyttä esiintyy...

(Vaikka onhan näitä tapauksia tullut kyllä vastaan että ovat ihan oikeasti ainoita oman uskonsa edustajia ja silti vaativat muilta oman uskonsa noudattamista... Nettiprofeettoja lähinnä.)

tosiaan joo, Jeesus sanoi jo Matteuksen evankeliumissa:

5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

Tässä on mielenkiintoinen wikiartikkeli ja laitan pieni lainaus joka käsittelee kokonaisuuksia:

Keskeistä on Pagelsin mukaan myös, että aiemman tieteen tavoite ymmärtää ongelmia niiden osien kautta on johtanut umpikujaan. Pagelsin mukaan luonto on osoittanut, että osia voi yhdistellä lukemattomilla tavoilla, josta luonto käyttää kuitenkin vain muutamaa yhdistelmää. Osista ei näy, mitä yhdistelmiä luonto käyttää. On lähdettävä liikkeelle kokonaisuuksista, mikä johtaa kompleksisuuteen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Heinz_R._Pagels

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Mielenkiintoista. Tulee myös mieleen että tuo katsomuksellinen termi "laki" olisi itseasiassa vain yksi nimike koko olemassaolon perusrakenteelle.

Purkaa... tutkii? Hajottaa osiin... Muttei näe kokonaisuutta.

Tässä ei oikein saa kunnollisia ajatuksia aikaiseksi, mutta jotain muhii.

Vierailija
IOII
iileskotti

Niimpä tietysti, mutta toi vaikuttaa olevan enemmän yhteisön sisäisen neljännen käskyn kaltainen:
4."Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

En havaitse noilla mitään yhteyttä, ensimmäinen on looginen ohje pidättäytyä humpuukista ja jälkimmäinen on tyypillinen uskonnon ohje jolla kielletään kyseenalaistamasta auktoriteetteja.

[quote="IOII"ja tämä on seuraus yhteisön ns. ensimmäisestä käskystä.[/quote]
Niin on, juuri tuossa merkityksessä kuin sanoin. Uskonnot järjestelmineen tarvitsevat auktoriteettiuskoa ja sokeaa seuraamista. Niinpä uskonnon jäseniltä pitää oikein käskemällä kieltää auktoriteettien kyseenalaistaminen ja haastaminen millään lailla.

Vierailija
iileskotti
IOII
iileskotti

En havaitse noilla mitään yhteyttä, ensimmäinen on looginen ohje pidättäytyä humpuukista ja jälkimmäinen on tyypillinen uskonnon ohje jolla kielletään kyseenalaistamasta auktoriteetteja.

[quote="IOII"ja tämä on seuraus yhteisön ns. ensimmäisestä käskystä.

Niin on, juuri tuossa merkityksessä kuin sanoin. Uskonnot järjestelmineen tarvitsevat auktoriteettiuskoa ja sokeaa seuraamista. Niinpä uskonnon jäseniltä pitää oikein käskemällä kieltää auktoriteettien kyseenalaistaminen ja haastaminen millään lailla.[/quote]

Ymmärrän, uskonnossa nimellä kapitalismi käskyineen minäkin ole ateisti.

Pystyttäessä talon niin sopivia osilla aletaan rakentaa pohjasta ylöspäin ja epäsopivia osia laitetaan sivuun, sen korkeampi talo sen syvempi joutuu kaivaa ja sitä parempia osia halutaan käyttää.

Armeijaan astuessa niin jokainen alennetaan taikka ylennetään sopivaan tasaiseen harmaaseen massaan josta aloitetaan rakentaa sopivaa kokonaisuus ylimmän johdon tavoitteiden mukaan. Epäsopivia karsitaan pois ja ne jotka itsensä ylennetään alennetaan ja ne jotka itsensä alennetaan ylennetään.

Taikka jos työpaikalla joku on yhteisön normien täyttävä niin hänet ylennetään, ja se joka ei ole normien mukaan se alennetaan tai laitetaan sivuun.

Ensimmäinen on viimeinen ja viimeinen on ensimmäinen.

Ihminen ja sen luonne alkukantaisineen vaistoineen yhdistettynä älykkyyteen on kuten gravitaatio, kerätään irtaimisto ja rahaa tilille taikka muulla tavoin peitetään sitä tyhjyyttä, mutta ei tilaa loppuu maailmassa eikä tili koskaan ole täynnä, luonnon varoja kylläkin loppuu.

Jos ihminen rakennetaan oikeanlaisista osista niin hänestä tulee auringon kaltainen, hän jakaa valonsa kaikkien kanssa ympärillä mutta huonoista osista hänestä koskaan nälkä lähde ja hänessä oleva valokaan ei koskaan pääse ulos.

Jeesus oli Raamatun kymmenen käskyä, ja myös tie, totuus ja elämä.

Uusimmat

Suosituimmat