Apua lämmittimien tekoon

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Moro

Kylmä talvi on taas tulossa, ja viime vuodesta viisaampana taidankin laittaa tänä vuonna motskariini kahvan- ja penkinlämmittimet.

Mutta peruskoulun ja lukion ekan fysiikan kurssin pohjalta ei kyllä riitä meikäläisellä taitoa näiden juttujen laskemiseen, eli apuja tarvittaisiin.

Kerronpas minkälaiseksi oon tätä lämmityssysteemiä suunnitellut:

12v akun + navasta lähtee johto, joka menee stongassa kiinni olevaan portaattomaan säätimeen, josta siis saan säädettyä lämmitystehon. Siitä johto menee penkin alle, ja naps, siihen tulee liitin. Penkin pohjaan laitan kiinni jonkin maton, johon olen liimannut x paksuista ja x pituista johtoa siksakkiin. Liitän tuon maton liittimellä edellämainittuun liittimeen. Matosta lähtee taas toisen liittimen kautta johto stongalle. Johto haarautuu Y:ksi, ja toinen johto menee toiselle kahvalle, ja toinen toiselle. Naps, johdot poikki kahvojen kohdalta ja niihin liittimet.
Otan kaksi muoviputkea, jotka mahtuvat stongan sisälle. Kierrän niiden ympärille x paksuiset ja x pituiset johdot. Laitan muoviputket stongan sisään ja liitän ne edellämainittuihin johtoihinsa. Sitten tinaan muoviputkijohtojen toiset päät stongaan kiinni (maa).

Lämmitystehosta sen verran että täysteholla sais olla tupit niin kuumat, ettei niistä pysty pitämään kiinni, ja penkki niin kuuma että takamuksellakin on kuumat paikat, mutta sais rajoitettua sillä säätimellä mukavaan lämpöön noi kaikki.

Eli nyt tarvitsisin eniten apua:

1. Minkä paksuiset, pituiset ja tyyppiset johdot vedän penkinlämmittimille ja sitten taas tupinlämmittimille

2. Minkälaisen tuon lämmitystehon säätimen tulisi olla?

3. Pitäskö vetää penkille ja kummallekkin tupille kaikille omat johdot säätimestä vai pistänkö tolleen miten oon suunnitellu

Noh, tossa ois nyt tärkeimmät, varmasti jotaan kyllä unohtu. Tiedän, että tän tekstin perusteella ette pysty sanomaan varmaankaan ainakaan mitään lukuja, mutta sitten tuleekin 4. kysymys:
Mitä tietoa tarvitsette vielä jotta pystytte auttamaan?

EDIT:
Tässä olis vielä kuva pyörästä että on helpompi hahmottaa http://www002.upp.so-net.ne.jp/Topcon/K ... KMX125.jpg

Kommentit (10)

Vierailija

Noh, eipä näytä lukuja satelevan

Päätinkin siis tutkia asiaa itse. Mutta nyt olis taas ongelma. Eli kun laskeskelen, että kuinka monta ampeeria virtaa johdinten läpi, ja montako wattia, ja montako ohmia niissä on vastusta ja niin edelleen, niin mikä arvo kertoo sen, kuinka paljon sähköä muuttuu lämmöksi? Ja voisitteko antaa jonkin suuntaa antavan arvon, kuinka monta tuota yksikköä pitää kulkea yhden tupin alla, jotta se kuumenee ihanasti?

(psst, tupit tarkoittaa niitä 10cm kumijuttuja stongan päissä joista pidetään kiinni)

Vierailija

Sähkötehosta muuttuu 100% lämmöksi, tosin osa jo laturissa ja akussa, osa sähköjohdoissa. Kuinka suuri osa lämmöstä menee hukkaan riippuu juuri kyseisten osien vastuksesta. Tarvittava lämmitysteho riippuu täysin siitä, miten tehokkaasti ilmavirta pääsee jäädyttämään lämmitettäviä osia. Jos suojaat ne tehokkaasti istumalihaksillasi ja kämmenilläsi riittää melko vaatimatonkin teho, arviolta muutama kymmenen wattia. Kyseisten pintojen lämpökapasiteetista ja halutusta lämpenemisnopeudesta riippuen alkuun tarvitaan hieman suurempi teho. Paljonkohan laturista saa tehoa irti ? Oletko harkinnut lämmitystä pakokaasuilla ?

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Mopon penkki olisi todellakin parempi lämmittää lämpöputkilla, mutta jos sähköä vaadit, niin suosittelisin konstantin, eli vastuslankaa. Mitään säädintä ei helpolla saa aikaiseksi (tai saa, mutta sitten lämpö menee väärään paikkaa)
Joku halogeenin portaaton säädin on helppo, vaan taitanee olla aika kallis. Siitä revit sen potikan irti ja pistät tilalle haluamasi potikan.

Tossa nyt mitä ainakin tarvitset:
http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php

Vierailija

Autotarvikeliikkeistä yms. saa auton penkinlämmittimiä, joista purkamalla saa joko penkin tai lämmitinliivin ja tehot on 55 W luokkaa. Penkkiin sopii vaahtomuovi tai lampaantalja paremmin. Kahvanlämppäreitä saa valmiina. Vuorottelevalla vaihtokytkimellä kytkettynä riittää akku, mutta tuskin latailematta kotona.

Kuumottavaa/hikoilevaa hanuria tuskin kukaan sietää ja tehoksi riittää se ettei ole kylmäntunnetta.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Pätkivä säätö releellä on lähes häviötön ja tehokas.

Konstantaania ei juotella. Ellei sitten jollain kovajuotoksella. Sähköpistehitsauksella ehkä onnistuisi. Ruuvi- ja puristusliitos ovat aika toimivia.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Ei siinä mitään säätöjä tarvita kun mitottaa vastuslangan oikein.
Katkasija kannattaa ehkä kuitenkin laittaa.

Vierailija

No siis en ole harkinnut pakokaasuilla lämmitystä, koska ensinnäkin en tee mitään muutoksia hiton kalliiseen pakoputkeen, ja tuollainen lämpöputkizydeemi veisi varmaan aikaa ja rahaa. Kaiken lisäksi penkki olis kylmä hiljasilla ajeluilla ja sitte kovemmilla perä palais kaarelle.

Mutta kun nyt noin tarkoitukseen sopivan tuotteen löysit (kiitos Maharotoon), niin taidan luopua vastuslangan itse väsäämisestä, ja käytänkin tuollaisia lämmityskalvoja. Yksi kalvo per tuppi, yksi penkin alle. Nyt vaan mietityttää että kestääköhän akku. Noh, kaipa se kestää jos sen aina pistää laturiin yöksi. Mitä vaan kunhan näpit ei jäädy..

Kiitoksia muistakin vastauksista. Päivittelen jos tulee probleemoja.

Uusimmat

Suosituimmat