Oma ääni

Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Oma ääni

Kuuleeko muut ihmiset mun äänen niinkuin mä kuulen laadukkaalta tallenteelta? Noin niinkuin suurpiirteisittäin edes?

Kun puhun, omasta mielestäni ääneni on tosi cool. Tallenteelta toistettuna taas ääneni on just sellainen, että tekisi mieli pitää pää kiinni.

Avainsanat: ääni, vääristymä, tallenne, audio, hifi, itsetunto, ennakkoluulo, kuka, mitä, hä

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Kommentit (6)

Vierailija

Kaipa sä sen suurinpiirtein samanlaisena kuulet ku ne muutkin. Pakko sanoo et iteki kuulostan ainakin mielestäni niin tyhmältä etä huh huh. Kuvittelisin ilmiön olevean kohtuu yleinen tosin.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Oma ääni tulee omaan korvaan myös suoraan kalloluiden ja kudosten läpi johtumalla eikä pelkästään ilman värähtelynä, joten ääni todellakin kuulostaa itselle erilaiselta kuin muille. Jos on paljon tekemisissä oman nauhoitetun äänensä kanssa (ja osaa jossakin määrin kontrolloida omaa äänentuottoaan, siis esim. laulutaitoinen), oppii kyllä arvaamaan/päättelemään, miltä oman äänen pitäisi "ulospäin" kuulostaa milloinkin.

Jos haluat tietää, miten tallenneääni eroaa liveäänestä, pyydä jotakuta kaveriasi puhumaan sama asia nauhalle ja livenä, ja vertaile sitten. Oma ääni ei ole vertailukelpoinen.

Toisaalta nauhoiteääntä on helppo käsitellä paremmankuuloisen lopputuloksen saamiseksi, oma puheääni vaatii joskus useammankin vuoden äänenmuodostusharjoituksia.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Pikku Gen
Oma ääni tulee omaan korvaan myös suoraan kalloluiden ja kudosten läpi johtumalla eikä pelkästään ilman värähtelynä, joten ääni todellakin kuulostaa itselle erilaiselta kuin muille.

Äänen lisäksi yllätyksen tekee myös puhetapa tai se kaikki, mikä puheen lisäksi näkyy ja kuuluu toiselle, ei itselle. Kannattaa puheen äänittämisen lisäksi joskus videoida puheensa, jos haluaa siihen oikein paneutua. Vaikka minusta tavallisen ihmisen, jonka ei tarvitse olla edes olevinaan puhetaidon ammattilainen, ei tarvitse puheääneen ja puhetapaan juuri kiinnittää huomiota. Vasta sitten, jos toiset ei saa selvää puheesta, kannattaa tehdä jotain. Opetellusta puhetavasta tulee helposti teennäinen.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Lauloin lapsena kuulokkeet korvilla jonkun biisin tahdissa ja samalla nauhoitin ääneni mankalla kasetille. Lopputulos oli naurettavaa kimeää vinkunaa. Ilmeisesti ääneni kuulostaa korkeammalta muiden korviin kuin omiini.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Olen tässä itsekseni äännähdellyt, ja tullut siihen tulokseen, että kyllä nauhoite kuulostaa hyvinkin oikealta.

Itse kuulen ääneni matalampana kuin mitä se kuuntelijoiden etäisyydelle kuuluu.

Ilman matalia taajuuksia sitten jääkin jäljelle sellaista raakuntaa, mitä en kyllä itse kuuntelisi.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Uusimmat

Suosituimmat