Ovatko ylioppilaat lukiosta älykkäämpiä kuin amikset?

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Mun mielestä aina ei voida sanoa yksi yhteen että ammattikoulun käyneet olisivat tyhmempiä kuin lukion käyneet. Etäinen ystänäi kertoi työelämässä arvostetuista rautaisista ammattilaisista jotka olvat käyneet ns. pitkän linjan, ammattikoulusta, opistotason insinööristä DI:ksi.

Syrjintää ammattikoulun käyneisiin esiintyy mm. armeijassa. Käsittääkseni siellä pääsee todennäköisemmin AUK:kiin ja RUK:kiin jos on lukion käynyt. Ymmärrän järjestelmän konventionaalisen proseduurin kankeutta tiettyyn rajaan asti. Mutta hyväksyntäni loppuu siihen kun kuulen että amis saa p1 ja p2 testeistä hyvät pointisit ja on motivoitunut mutta ei pääse upseerikouluun kun yks paperi puuttuu.

Mahdollisesti hienoisen enemmistön kohdalla pätee että lukion käyneet ja sen loppuun saakka suorittaneet ovat ehkä hieman enemmän lahjakkaita loogista ajattelua vaativia tehtävissä. Mutta varmaan suhteellisesti suuret pinnat menee niin että vaakakuppi menee tasan. Se että kuinka paljon tämä on en osaa sanoa. Siksi tein äänestyksen..

-

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Tarkoittavatko kysymyksen prosentit sitä prosenttimäärää, jonka verran on samaa mieltä esitetyn väitteen kanssa vai sitä prosenttimäärää, jonka verran uskoo amislaisissa olevan lukiolaisten veroisia "älykköjä"? Onko kysymyksenasettelun väärin ymmärtävä todennäköisimmin lukio- vai amispohjalta ponnistava? Vai voidaanko kysymyksen laatijan koulutustaustasta muotoilun perusteella päätellä jotakin? Kuinka monen prosentin tarkkuudella mielestänne? Vastaavatko aliupseerit tyypillisesti eri tavoin kuin lyhyemmällä intistä selvinneet?

Vierailija
baal1984

Syrjintää ammattikoulun käyneisiin esiintyy mm. armeijassa. Käsittääkseni siellä pääsee todennäköisemmin AUK:kiin ja RUK:kiin jos on lukion käynyt. Y

Mistähän tämmöinen käsitys on muodostunut? Kun minä olin intissä niin AUK:ssa oli monta ammattikoulun käynyttä ja ja RUK:ssakin oli muutoma.

Mikäs on aloittajan oma sotilasarvo?

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Feminine
Tarkoittavatko kysymyksen prosentit sitä prosenttimäärää, jonka verran on samaa mieltä esitetyn väitteen kanssa vai sitä prosenttimäärää, jonka verran uskoo amislaisissa olevan lukiolaisten veroisia "älykköjä"? Onko kysymyksenasettelun väärin ymmärtävä todennäköisimmin lukio- vai amispohjalta ponnistava? Vai voidaanko kysymyksen laatijan koulutustaustasta muotoilun perusteella päätellä jotakin? Kuinka monen prosentin tarkkuudella mielestänne? Vastaavatko aliupseerit tyypillisesti eri tavoin kuin lyhyemmällä intistä selvinneet?

No, periaatteessa kysymyksen asettelun voi ymmärtää kahdella tavalla. Mutta jos ajattelee, jos ylipäätänsä on sen verran kaupunkilaisjärkeä että osaa lukea niin oivaltaa ilman suuria ponnisteluita tarkoittamallani tavalla.

Näennäisen epäselvästä valintatilanteessa valitaan se uskottavin ja todennäköisin sekä helposti muotoiltavin vaihtoeho. Esitän femininelle vastakysymyksen. Kumpi kuulostaa paremmalta: A) Minusta tuntuu 33% prosentin todennäköisyydellä että olen ihastunut sinuun.
B) Minä en edusta sitä joukkoa joka on ihastunut sinuun sen sijaan heitä ovat Kasper, Jesper ja Joonatan.

Ymmärrätkö pointtini? Asia on eri, mutta logiikka melko lähellä esittämääsi ongelmaa. Se että kokeen emotionaalisia tuntemuksia on melko usein ON tai OFF tilanne.
Mutta sen sijaan voidaan esittää uskomuksen omaisesti määrään liittyvä näkemys jonka uskoo asettuvan esim. tässä äänestyksessä johonkin kolmesta (3) tarkasteluvälistä. Keskimmäisen vaihtoehdon valitsija pyrkii tällöin tuomaan esiin synteesin omaisesti kahden vastakkaisen näkemyksen väliltä eroavaisuuksia.

-

Vierailija
baal1984

No, periaatteessa kysymyksen asettelun voi ymmärtää kahdella tavalla. Mutta jos ajattelee, jos ylipäätänsä on sen verran kaupunkilaisjärkeä että osaa lukea niin oivaltaa ilman suuria ponnisteluita tarkoittamallani tavalla.

Näennäisen epäselvästä valintatilanteessa valitaan se uskottavin ja todennäköisin sekä helposti muotoiltavin vaihtoeho.

Joka oli?

Esitän femininelle vastakysymyksen. Kumpi kuulostaa paremmalta: A) Minusta tuntuu 33% prosentin todennäköisyydellä että olen ihastunut sinuun.
B) Minä en edusta sitä joukkoa joka on ihastunut sinuun sen sijaan heitä ovat Kasper, Jesper ja Joonatan.

Ymmärrätkö pointtini?

En. Luuletko, että olen :
a) amislainen
b) lukiolainen
c) 7-33 % todennäköisyydellä jotain muuta?

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Topias
baal1984

Syrjintää ammattikoulun käyneisiin esiintyy mm. armeijassa. Käsittääkseni siellä pääsee todennäköisemmin AUK:kiin ja RUK:kiin jos on lukion käynyt. Y

Mistähän tämmöinen käsitys on muodostunut? Kun minä olin intissä niin AUK:ssa oli monta ammattikoulun käynyttä ja ja RUK:ssakin oli muutoma.

Reservin sivari. Perustin tietoni siitä että ammattikoulun käyneen olisi vaikeampi päästä AUK:iin tai RUK:iin siihen että demografisesti puntit menee aika lailla fifty-siksty. Mutta sit lukiolaisista suhteellisesti suurempi osa pääsee edellämainittuihin kouluihin armeijassa. Tätä vahvistaa entisen työkaverini karvas kokemus. Saatan silti olla vääräsä siinä että pelkkä lukion käyminen parantaisi oleellisesti mahdollisuuksia päästä upseerikouluihin.

Ja jos olen väärässä niin silloin armeijan menetelmät valikoida vain älykkäimmät ja motivoituneimmat, ts. kaapivat kermat päältä kertoo siitä että on todella niin että AUK:n tai RUK:n käyminen kertoo todennäköisesti paremmasta älykkyydestä. Tästä seuraa se että merkittävä osa äänestykseen vastaajista omaa virheelliseen tai väärään tietoon pohjautuvan mielipiteen. Tätä en hevillä sulata, onhan netin käyttäjien keskimääärinen ÄO korkeampi kuin väestössä muuten, jos oikein ymmärrän..

-

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
baal1984
Syrjintää ammattikoulun käyneisiin esiintyy mm. armeijassa. Käsittääkseni siellä pääsee todennäköisemmin AUK:kiin ja RUK:kiin jos on lukion käynyt.

Onko tuo sinulle suurikin ongelma?

Käsittääkseni nykyään aukkiin ei nykyään pääse, vaan useimmissa paikoissa määrätään, koska se tuplaa palveluksen keston. Ei siinä ole lukiolla hirveää merkitystä. Alokasaikana johtajat valikoivat porukkaa, jolla on luontainen taipumus johtajuuteen. Esimerkiksi antavat porukalle jonkun tehtävän ja katsovat, kuka alkaa organisoida hommaa ja jakaa tehtäviä muille, kuka tekee mitä käsketään mutta ei oma-aloitteisesti mitään ja kuka pyrkii vain välttelemään osallistumista. Arvaa mikä porukka valitaan aukkiin?

Varmaan johtajuudella on oma korrelaationsa kunnianhimoon ja sitä kautta koulutukseenkin, samoin vätysmäisyydellä. Mutta ei toki jokainen johtajaluonne ole kiinnostunut kouluista, vaan toimii työnjohtajina ja vastaavina ammattikoulutuspohjalta. Ja päätyy myös armeijassa johtajaksi.

Se että kuinka paljon tämä on en osaa sanoa. Siksi tein äänestyksen..

Olipa järjettömän sekava äänestys. Pitäisikö siitä voida päätellä, minkä luokan jälkeen äänestyksen laatija sai tarpeekseen peruskoulusta.

Vierailija
Neutroni

Olipa järjettömän sekava äänestys. Pitäisikö siitä voida päätellä, minkä luokan jälkeen äänestyksen laatija sai tarpeekseen peruskoulusta.

Eikun epäselvyydet pitää ohittaa "kaupunkilaisjärjellä" päätellen, mitä aloittaja mahtaa tarkoittaa. Tosin en tiedä, pitääkö tulokset myös analysoida vasta, kun on dataa siitä, kuinka moni vastaajista on lukiolainen, amislainen tai RUKin käynyt? Tai ehkä kaupunkilainen vai maalainen?

Vierailija
baal1984

Luulen 7-33% todennäköisyydellä olevani rakastunut sinuun.

Onneksi siis aika heikkoa, koska pienehköllä todennäköisyydellä vasta rupeat luulemaan.

Vierailija
baal1984
Topias
baal1984

Reservin sivari. Perustin tietoni siitä että ammattikoulun käyneen olisi vaikeampi päästä AUK:iin tai RUK:iin siihen että demografisesti puntit menee aika lailla fifty-siksty. Mutta sit lukiolaisista suhteellisesti suurempi osa pääsee edellämainittuihin kouluihin armeijassa. Tätä vahvistaa entisen työkaverini karvas kokemus. Saatan silti olla vääräsä siinä että pelkkä lukion käyminen parantaisi oleellisesti mahdollisuuksia päästä upseerikouluihin.

Ja jos olen väärässä niin silloin armeijan menetelmät valikoida vain älykkäimmät ja motivoituneimmat, ts. kaapivat kermat päältä kertoo siitä että on todella niin että AUK:n tai RUK:n käyminen kertoo todennäköisesti paremmasta älykkyydestä. Tästä seuraa se että merkittävä osa äänestykseen vastaajista omaa virheelliseen tai väärään tietoon pohjautuvan mielipiteen. Tätä en hevillä sulata, onhan netin käyttäjien keskimääärinen ÄO korkeampi kuin väestössä muuten, jos oikein ymmärrän..

Voi olla että armeijassa ollaan yhä hieman vanhoillisia ja arvostetaan ylioppilaslakkia hieman korkeammalle kuin muussa yhteiskunnassa, mutta varsinkin AUK:ssa on paljon ammattikoulun käyneitä.

AUK:hon pääsy on kiinni ennekaikkea halusta. Normaaleilla suht. hyvillä hoksottimilla varustettu pääsee yleensä aliupseerikouluun jos vain haluaa(ja joskus vaikkei haluaisikaan), mutta läheskään kaikki eivät halua.(puolet pitempi palvelusaika) Sama pätee osittain RUK:hon, tosin sinne joutuu jo vähän pänttäämään ja kaikki halukkaat eivät RUK:hon mahdu.

Kai tiesit että ensin haetaan AUK:hon ja sitten vasta RUK:hon.(Tai näin ainakin oli minun aikana.)

Voi olla että RUK:ta varten pänttäämisen sijaan ammattikoululaiset keksivät lukiolaisia helpommin muuta tekemistä vähälle vapaa-ajallensa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat