Valo yössä lihottaa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sammuta valo, kun nukut.

Uusi tutkimus osoittaa, että jotain niin yksinkertaista kuin nukkuminen pimeässä huoneessa voi olla avain terveeseen painon.
Kyllä - ja sinun täytyy ohittaa myöhäisillan välipala.
Se kuulostaa todellakin kuin ihmeellinen tarina, mutta tiedemiehet Ohion yliopistossa sanoo, että kehon aineenvaihdunta voi muuttua, jos se altistetaan valolle yön tunten aikana. Yksekertaisesti paino nousee - vaikka emme syö enemmän.

Ruokailuaika muuttui

Hiiret tutkimuksessa altistettiin hämärälle valolle yöllä kahdeksan viikkoa, ja niiden paino nousi kolmasosan enemmän kuin hiirillä, jotka nukkuivat täysin pimeässä.
sanoo Laura Fonken, yliopiston neurologi Sciencedaylille.
Tutkimus, joka julkaistiin internetissä Proceedings of the National Academy of Sciences, sanoo, että lihavuuden nousun takana on väärä ruokailuaika yöllä kun aineenvaihdunta on hitaampaa eikä ravintoa tarvita niin paljoa.
Kun hiiret joka nukkuivat valot päällä sallittiin syödä vain samaan aikaan kuin hiiret jotka nukkuivat pimeässä, ei niillä ollut painonnousua.

Vuorokausirytmin

Koko maailmassa on painonnousun epidemia, jonka todellista syytä ei ole voitu osoittaa. Voi olla, että painonnousuepidemian takana on lisääntynyt keinovalo öisin - sanoi professori Randy Nelson, joka osallistui tutkimuksen.
, Sciencedaylylle.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/di ... 7943370.ab

Kommentit (15)

Vierailija

Hmm. Luin saman uutisen ja jäin miettimään, että onko pohjoisen väki geneettisesti sopeutunut kesäajan valoon vai onko kyse niin lyhyestä ajasta, ettei se ehdi vaikuttaa painoon? Lapissahan on valoisaa koko kesän ympäri vuorokauden. Ellei hanki pimennysverhoja tai -kaihdinta.

Vierailija
Advanced Knowledge

Ruokailuaika muuttui

Hiiret tutkimuksessa altistettiin hämärälle valolle yöllä kahdeksan viikkoa, ja niiden paino nousi kolmasosan enemmän kuin hiirillä, jotka nukkuivat täysin pimeässä.
sanoo Laura Fonken, yliopiston neurologi Sciencedaylille.
Tutkimus, joka julkaistiin internetissä Proceedings of the National Academy of Sciences, sanoo, että lihavuuden nousun takana on väärä ruokailuaika yöllä kun aineenvaihdunta on hitaampaa eikä ravintoa tarvita niin paljoa.
Kun hiiret joka nukkuivat valot päällä sallittiin syödä vain samaan aikaan kuin hiiret jotka nukkuivat pimeässä, ei niillä ollut painonnousua.




Ei mitään uutta tietoa. Tuo on aina ollut itsestäänselvyys.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Paitsi että lyhyillä yöunilla raskaassa työssä pitää tankata hitaita hiilareita ennen nukkumaanmenoa.

Muuten oikein.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Koomista että rottakoetta hypetetään naamat pitkällä, kun äärimmäisen kiinnostava univajetutkimus on tehty äskettäin myös ihmisillä:

10 subjects had to spend two 14-day periods essentially living in a laboratory, so that scientists could control their diet, their daily activity, and the amount of sleep. But the small study reached a compelling, unexpected conclusion.
- -
Results: Sleep curtailment decreased the proportion of weight lost as fat by 55% (1.4 vs. 0.6 kg with 8.5 vs. 5.5 hours of sleep opportunity, respectively; P = 0.043) and increased the loss of fat-free body mass by 60% (1.5 vs. 2.4 kg; P = 0.002). This was accompanied by markers of enhanced neuroendocrine adaptation to caloric restriction, increased hunger, and a shift in relative substrate utilization toward oxidation of less fat.

http://www.annals.org/content/153/7/435.abstract?aimhp

http://sciencelife.uchospitals.edu/2010 ... moresleep/

Keskustelua:

http://wholehealthsource.blogspot.com/2 ... sleep.html
http://wholehealthsource.blogspot.com/2 ... ction.html


Ihan hervottomia eroja siis univajeryhmällä ja hyvin nukkuneella ryhmällä rasvametabolismissa.

Tutkijan kommenttia:

“If your goal is to lose fat, skipping sleep is like poking sticks in your bicycle wheels,” Penev said. “Cutting back on sleep, a behavior that is ubiquitous in modern society, appears to compromise efforts to lose fat through dieting. In our study it reduced fat loss by 55 percent.”

Villi jatkokysymys onkin, miten karppaus eroaisi ? Ideoita ?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

mitä univaje tarkoittaa?Jonkun määritetyn soveliaan unimäärän alittamista vai ehdottomasti yksilöllistä jokaiselle sopivan totutun unimäärän alittamista?-minä en ole koko elämäni(31-vee) aikana ollut kunnon nukkuja joitain lyhyehköjä poikkeuksellisia jaksoja lukuunottamatta ja hoikka olen ollut lyhyttä plösömpää kautta opiskeluaikoina 2000-luvun alkupuoliskolla.
Hyvin olen aina tullut unillani toimeen ja mellko hyvin jaksanut pitkiäkin pätkiä ihan olemattomilla unilla.Eli ehkä en ole kärsinyt univajeesta?

Vierailija
RaahenTiikeri

Hyvin olen aina tullut unillani toimeen ja mellko hyvin jaksanut pitkiäkin pätkiä ihan olemattomilla unilla.Eli ehkä en ole kärsinyt univajeesta?



Et. Univaje on, kun ei nuku oman tarpeensa verran.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Tällaisilla lisämuuttujilla (unenpuute, jne) on vain marginaalinen vaikutus lihavuusepidemiaan. Vaikka kaikki nämä marginaaliset lisätekijät otettaisiin huomioon ja elettäisiin sen mukaisesti, se tuskin korjaa ongelmaa.

Itselläni on pimennysverhot makuuhuoneessa koska olen huomannut nukkuvani huonosti jos valoa on liikaa. En usko sillä olleen kuitenkaan mitään merkitystä elopainooni.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Minusta univajetta kuitenkin kannattaa oikeasti tutkia, muutaman kymmenen vuoden aikana ero on levinnyt useiksi tunneiksi aiempaan. Lisäksi tuo viskeraalirasvan raju lisääntyminen jo hyvin lyhyellä ajanjaksolla on hyvin tärkeä pointti - sehän se juuri aiheuttaa niitä metabolisia ongelmia.

Mutsini kuitenkin levisi palloksi juuri vuorotyön seurauksena ja laihtui paaaaljon päästyään päivätöihin. Jos skeida vuorokausirytmi ei sovellu, siitä seuraa ongelmia.

Aloittelen juuri Light Out -kirjaa, mikä on ihan törkeä oodi valon/pimeän säätelyn ja unen metabolisten efektien puolesta. Tutkimusten määrä on jotain aivan järkyttävää ounausta. Aiheen osalta palaamme varmasti asiaan.

Viime kädessä painonhallinnan keskiössä on kuitenkin se... nälkä. Jos nälänsäätely pissii, pissii kaikki muukin, ruokavalio on siinä lopulta aina nälän/jaksamisen orja.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Advanced Knowledge
Sammuta valo, kun nukut.

Tarkoitatko jääkaapin valoa? Sen valon näkeminen öisin lihottaa ihan varmasti enemmän kuin mitkään muut valot.

Vierailija
Neonomide
“If your goal is to lose fat, skipping sleep is like poking sticks in your bicycle wheels,” Penev said. “Cutting back on sleep, a behavior that is ubiquitous in modern society, appears to compromise efforts to lose fat through dieting. In our study it reduced fat loss by 55 percent.”

Villi jatkokysymys onkin, miten karppaus eroaisi ? Ideoita ?



Oma maallikkoteoriani on seuraava:

Tieto: Käsittääkseni pitkän yön aikana kehon täytyy alkaa polttaa rasvaakin, tämä tapahtuu siis kaikilla ruokavalioilla oleville ihmisille.

Teoriani: Karppaus johtaa usein pidentyneisiin ruokailuväleihin pienemmillä hiilihydraattivarastoilla, jolloin rasvanpoltto on jatkuvampaa.

Vierailija

^ ^ Vitsit sikseen. Miksi hitossa kukaan nukkuisi lampun valossa öisin? Eri asia on tietysti valoisat kesäyöt, jolloin kaikki saamme valoa ja ainakin minun uneni on silloin paljon kevyempää kuin pimeän aikaan. Mutta voiko luonnonvalo minkään ylipainon syynä olla?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26906
Liittynyt16.3.2005
Taivaantallaaja
Mutta voiko luonnonvalo minkään ylipainon syynä olla?



Voi, eivät elintoiminnot erottele fotoneja luonnollisiin ja luonnottomiin. Luonnollinen ihminen on kääntöpiirien välisen alueen asukki. Siellä on aina noin 12 tuntia pimeää. Ihmisen sopeutuminen pohjoisiin erityisoloihin on lähinnä teknistä ja kulttuurista, ei biologista.

Toinen luonnollisuuden ihailussa huomioitava seikka on se, että luonnonoloissa ihmiset elivät 30-40 vuotta sairaalloista ja puutteenalaista elämää. Nykyään halutaan elää tuplasti se ja vieläpä terveenä. Se ei luonnonmenetelmin onnistu.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005
Neutroni
Taivaantallaaja
Mutta voiko luonnonvalo minkään ylipainon syynä olla?



Voi, eivät elintoiminnot erottele fotoneja luonnollisiin ja luonnottomiin.

Kyllä valon laadulla on merkitystä:

http://www.stereopsis.com/flux/research.html

Luen myös kirjaa, jossa on kvintiljoona viitettä lisää. Ihan miten vain.

Neutroni
Luonnollinen ihminen on kääntöpiirien välisen alueen asukki. Siellä on aina noin 12 tuntia pimeää. Ihmisen sopeutuminen pohjoisiin erityisoloihin on lähinnä teknistä ja kulttuurista, ei biologista.

Juuri näin.

Etäisyys Päiväntasaajaan korreloi positiivisesti painoindeksin kanssa. Toisaalta auringosta saadun D-vitamiinin tasot korreloivat painon pudottamisen helppouden kanssa lineaarisesti.

For every increase of 1 ng/mL in level of 25-hydroxycholecalciferol, the precursor form of vitamin D and a commonly used indicator of vitamin D status, subjects lost almost a half pound (0.196 kg) more on their calorie-restricted diet. For every 1-ng/mL increase in the active or "hormonal" form of vitamin D (1,25-dihydroxycholecalciferol), subjects lost nearly one-quarter pound (0.107 kg) more.



Valon määrää vai D-vitamiinimetaboliaa ?

# When aboriginal populations migrate from high altitude (more UV rays to convert to D in the skin) to low altitude, body fat increases.
# Higher calcium intake is consistently associated with lower body weight, as vitamin D significantly increases calcium absorption.
# The combination vitamin D and calcium reduced subsequent spontaneous food intake and increased the metabolism of fat.
# Genetic abnormalities of the vitamin D receptor (called VDR polymorphisms) are associated with body weight and fat mass. Patients with VDR polymorphisms have reduced vitamin D activity at their receptors.
# Blood parathyroid levels, which are elevated in vitamin D deficiency, predict obesity.
# Starting since 1981 studies have consistently shown that 25(OH)D levels are lower in obese subjects.
# Obesity is associated with early death, and low vitamin D levels are more likely in the winter. Scientists have known about and debated the cause of excess winter deaths for years
# Obese subjects obtain lower 25(OH)D levels when exposed to ultraviolet light or when they take supplemental vitamin D. Subjects appeared to deposit some of their vitamin D in their excessive fatty tissue which impaired their ability to raise their 25(OH)D levels.

http://redirectingat.com/?id=4343X64475 ... ls-a215046




Toinen luonnollisuuden ihailussa huomioitava seikka on se, että luonnonoloissa ihmiset elivät 30-40 vuotta sairaalloista ja puutteenalaista elämää.

Ihan huuhaaväite. Lähteitä ?

Dunn [1968], a paper on health and disease in hunter-gatherers, makes a number of relevant points. Dunn (p. 233) reports "patent (and perhaps even borderline) malnutrition [in hunter-gatherers] is rare." Dunn also reports that hunter-gatherers are often better nourished than nearby agriculturalists or urban residents.

Dunn also notes (p. 223), "Starvation occurs infrequently." Agriculturalists who depend on a few crops for the bulk of their diet are more susceptible to starvation (e.g., caused by crop failure from climatic variation, insect attack, plant diseases) than hunter-gatherers who have a wider dietary base.
- -
The biomarkers for hunter-gatherers following traditional lifestyles reflect a high level of health and physical fitness. Eaton et al. [1988] report that the aerobic fitness of male hunter-gatherers is in the superior to excellent range. The triceps skinfold measurements for young males range from 4.6-5.5 mm in hunter-gatherers compared to 11.2 mm for Westerners. Diabetes prevalence is 1.2-1.9% in hunter-gatherers versus 3-10% for Westerners. Finally, serum cholesterol levels for hunter-gatherers are astonishingly low by modern standards--in the 101-146 mg/dl range. (See Eaton et al. [1988, pp. 742-745] for the tables the preceding data comes from.)


Ruokaa on riittänyt. Kroonisten sairauksien puutteen suhteen sama homma - yleisesti ottaen. Jos haluaa etsiä terveitä nykyihmisiä, niitä ovat nimenomaan metsästäjä-keräilijät.

Eikun fanipoika-hatut päähän.

Eikä tämä nyt meinaa ettei lepikossa elämisessä olisi omat ongelmansa.

Dunn (pp. 224-225) also mentions that:

4. Accidental and traumatic death rates vary greatly among hunter-gatherer populations...

7. Ample evidence is available that "social mortality" has been and is significant in the population equation for any hunting and gathering society.

In the above, social mortality refers to warfare, cannibalism, sacrifice, infanticide, etc. These are rare or non-existent today, though they may have been significant factors among certain hunter-gatherer populations in the not-too-distant past.


Krooninen sairaalloisuus ja ravinnon puute eivät ilmeisesti niitä ongelmia ole olleet, vaan vaarat ovat liittyneet muihin asioihin. 1

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Neutroni
Ihmisen sopeutuminen pohjoisiin erityisoloihin on lähinnä teknistä ja kulttuurista, ei biologista.




Luokitteletko ihon vaaleuden tekniseksi vai kulttuuriseksi sopeutumiseksi?

Uusimmat

Suosituimmat