Jotkut eivät ota vastaan vaan pelkästään antavat ulos

Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Ihminen on taipuvainen kaavamaisuuteen ja uuden tiedon kieltämiseen - ehkä turvallisuushakuisuutensa ja pelkuruutensa tähden.

Otetaan kuvitteellinen Seppo. Hän herää joka aamu herätykseen 6:26 aukaisee radion ja noutaa Hesarin, laittaa kahvin tippumaan ja leivän paahtumaan, ripaus margariinia ja kaksi siivua ohuenohutta leivälle.

Koska on keskiviikko hän laittaa vaalean paidan ja tummat housut ja lähtee virastoonsa Toyotallansa joka on jo viides samanvärinen peräkkäin. Toimistoon tullessaan hän tervehtii nti Mielosta, muttei ikinä B.Virtasta jonka kopin ovi on auki. Hän aukaisee tietokoneensa ja poistaa roskapostit, hakee kahvia ja lukee viestit.

Ruokatunnilla hän tietää jo etukäteen syövänsä uunikalaa jota on aina parittomina keskiviikkoina. Iltapäivällä on kehitysryhmän viikkopalaveri jossa saa kolmioleivän.

Työstä tultuaan Seppo ruokkii akvaariokalat ja aukaisee television, harmi kun ei Saloraa ole enää saatavana. Hän sulkee puhelimensa jottei mikään häiritsisi hänen TV-tuokiotaan - Salatut elämät, 45-minuuttia ja CSI, näitä katsottuaan hän kokee kivaa jännitystä.

Tästä voimistuttuaan hän aukaisee tietokoneensa ja alkaa vittuilla ihmisille Tiede-lehden keskustelupalstalla.

Hän tuntee olevansa taas pikkuisen muita parempi.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sivut

Kommentit (36)

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Ihminen on taipuvainen kaavamaisuuteen ja uuden tiedon kieltämiseen - ehkä turvallisuushakuisuutensa ja pelkuruutensa tähden.

Tämänmoinen äärimmäisyyteen asti viety turvallisuushakuisuus estää usein totuuden esiinpääsyn. Sekä talossa että puutarhassa.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija
Feminine
jousa
Minkä totuuden?

Sen, että oikeastaan on vain turvallisuushaluinen pelkuri.

Eli ihminen. Ongelma kai on siinä, ettei saisi olla.

Vierailija
Alarik
Feminine
jousa
Minkä totuuden?

Hys hiljaa, älä paljasta totuutta.

Japetus
Seuraa 
Viestejä9006
Liittynyt20.6.2009
Alarik
Feminine
jousa
Minkä totuuden?

Tuo on hyvä pointti. Tietenkin jokainen toimii tavalla, jonka katsoo itselleen parhaiten sopivan. Tämän ei tarvitse olla tietoista eikä se usein olekaan; mennään vain sen mukaan, mikä parhaimmalta tuntuu. Rutiinit ja ennustettavuus varmasti ovat useimmille miellyttävmpiä vaihtoehtoja kuin uusille asioille avautuminen. Sen ei välttämättä tarvitse olla juuri turvallisuushakuisuutta, kyse voi yksinkertaisesti olla vain epämukavamman vaihtoehdon välttämisestä. Syynä epämukavuuteen voi olla turvattomuus, mutta ei se ole suinkaan ainoa aversiivista painetta aiheuttava tekijä.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Vierailija
Japetus

Tuo on hyvä pointti. Tietenkin jokainen toimii tavalla, jonka katsoo itselleen parhaiten sopivan. Tämän ei tarvitse olla tietoista eikä se usein olekaan; mennään vain sen mukaan, mikä parhaimmalta tuntuu. Rutiinit ja ennustettavuus varmasti ovat useimmille miellyttävmpiä vaihtoehtoja kuin uusille asioille avautuminen. Sen ei välttämättä tarvitse olla juuri turvallisuushakuisuutta, kyse voi yksinkertaisesti olla vain epämukavamman vaihtoehdon välttämisestä. Syynä epämukavuuteen voi olla turvattomuus, mutta ei se ole suinkaan ainoa aversiivista painetta aiheuttava tekijä.

Itse asiassa monet noudattavat äärimmäisen tylsämielisiä rutiineja, koska haluavat keskittyä muuhun kuin tulevan lounasruuan miettimiseen. Tai muuten vain kokevat vaihtelun hakemisen triviaalin turhana.

Veljeni esim. söi jossain vaiheessa vuosia lounaaksi wieninleikkeen. Mutta muuten hän varsin boheemina ja erinomaisen vähän mitään keskiluokkaista tavallisuutta edustavana hahmona ei todellakaan rutiinillaan hakenut turvallisuutta tai muiden hyväksyntää tai ajautunut siihen ympäristön paineiden mukaan. Nykyään hän on radikaalisti muuttanut ruokavaliotaan: purkkiherneitä, tonnikalaa öljyssä, oliiveja, hapankaalia ja ruisleipää. Sekä mustaa pannukahvia ja tupakkaa. Aina. Mieluiten samaa tiettyä merkkiä ja luomuversiona. Vaihtelun hän hakee elämäänsä esim. siitä, että menossa on ehkä yhdeksäs ammatti. Mainoselokuvaohjaajasta kirvesmieheen kaikenlaista (nimenomaan tässä ajallisessa järjestyksessä. )

Japetus
Seuraa 
Viestejä9006
Liittynyt20.6.2009
Feminine
Itse asiassa monet noudattavat äärimmäisen tylsämielisiä rutiineja, koska haluavat keskittyä muuhun kuin tulevan lounasruuan miettimiseen. Tai muuten vain kokevat vaihtelun hakemisen triviaalin turhana.

Veljeni esim. söi jossain vaiheessa vuosia lounaaksi wieninleikkeen. Mutta muuten hän varsin boheemina ja erinomaisen vähän mitään keskiluokkaista tavallisuutta edustavana hahmona ei todellakaan rutiinillaan hakenut turvallisuutta tai muiden hyväksyntää tai ajautunut siihen ympäristön paineiden mukaan. Nykyään hän on radikaalisti muuttanut ruokavaliotaan: purkkiherneitä, tonnikalaa öljyssä, oliiveja, hapankaalia ja ruisleipää. Sekä mustaa pannukahvia ja tupakkaa. Aina. Mieluiten samaa tiettyä merkkiä ja luomuversiona. Vaihtelun hän hakee elämäänsä esim. siitä, että menossa on ehkä yhdeksäs ammatti. Mainoselokuvaohjaajasta kirvesmieheen kaikenlaista (nimenomaan tässä ajallisessa järjestyksessä. )

Taitaa Suomen korpiversiossa Hollywoodista jokainen kirvesmies olla työtön elokuvaohjaaja. Tuo juuri pointtini olikin. Ei ole mitään yhtä motiivia toimia tai olla toimimatta rutiininomaisesti. Sisäiset ja ulkoiset paineet voivat molemmat vaikuttaa asiaan - tosin jos ihan mikroskoopilla tutkitaan, niin periaatteessa ulkoinen paine voi vaikuttaa vain sikäli kun se representoituu sisäisenä paineena. On myös hyvinkin mahdollista, että jollakulla on yhtäältä äärimmäisen tiukkoja rutiineja ja toisaalta taas mennään täysin vapaalla.

Yhteiskunnalliset olosuhteet mahdollistavat nykyään paljon laajemman kirjon erilaisia vapauksia ja rutiineja kuin koskaan aikaisemmin. Moraalinen kevytmielisyys ja relatiivisuus sallii henkilön päättää itse tavoistaan ja vaihtelunhakuisuudestaan. Toisaalta moraalinen vakuumi voi myös aiheuttaa rutiineja ja pakonomaista järjestyshakuisuutta ikään kuin coping mekanismina tyhjyyden tunteita vastaan. Moni syömishäiriöinen on kuvannut syömisen kontrolloinnin olevan tapa tuoda järjestystä ja hallinnan tunnetta muuten niin kaoottiseen arkeen. Samoin on myös löydetty jonkin verran psykologista evidenssiä siitä, että riippuvuudet olisivat todellisuudessa tunteiden kontrolloimista. Suurin osa "Sepoista" kuitenkin menee ihan omien attraktioaltaidensa perässä sen kummemmin edes pohtimatta miksi he niin tekevät. Intuitio vetää perässään.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Vierailija

Kunnes eräänä päivänä Seppo kääntyi muslimiksi, hylkäsi länsimainen ajatteluperinnön tuhansine ongelmineen ja eli onnellisena elämänsä loppuun asti.

Japetus
Seuraa 
Viestejä9006
Liittynyt20.6.2009
Fuck'ta
Kunnes eräänä päivänä Seppo kääntyi muslimiksi, hylkäsi länsimainen ajatteluperinnön tuhansine ongelmineen ja eli onnellisena elämänsä loppuun asti.

Eli sen kokonaisen minuutin, joka ajastimessa oli jäljellä...

Vierailija
Japetus
Fuck'ta

Eli sen kokonaisen minuutin, joka ajastimessa oli jäljellä...

olikos siinä ajastimessa niin paljon aikaa

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Minusta ainakin rutiinit ovat mukavia ja ne tuovat turvaa ja järjestystä. Minun elämäni on ollut, hieman sekavahkoa ehkä joissain vaiheissa, niin nautin nyt täydestä sielustani kun minulla on rutiineja. Olen myös huomannut, että en voi psyykisesti niin hyvin jos minulla ei ole rutiineja. Esim. yksi vähintään 6 tunnin unijakso per 24 tuntia jaksottaa elämää jo aika paljon jos sen pystyy pitämään. Samoin aika lailla vähentää stressiä jos tietää että mitä seuraavana päivänä ehkä tapahtuu. Uskomattoman hienoa on jos voi ennustaa koko viikon kuluvan suunnilleen samalla kaavalla. Minä olen ylpeä rutiineistani, jotka olen pystynyt itselleni luomaan. Ne tuntuvat eduilta. Rutiinit tuovat järjestystä kaaokseen ja koska kaaoshallintaan ei enää hukkaannu aikaa niin voi tehdä kaikkea muuta. Esim. vittuilla netissä.

Hämmentää.

Vierailija
Feminine
purkkiherneitä, tonnikalaa öljyssä, oliiveja, hapankaalia ja ruisleipää. Sekä mustaa pannukahvia ja tupakkaa. Aina. Mieluiten samaa tiettyä merkkiä ja luomuversiona. Vaihtelun hän hakee elämäänsä esim. siitä, että menossa on ehkä yhdeksäs ammatti. Mainoselokuvaohjaajasta kirvesmieheen kaikenlaista (nimenomaan tässä ajallisessa järjestyksessä. )

*nauraaaa*

kuulostaa ihan meikäläiseltä...

moni puhu musta "se punajuurisalaatti kaveri"
söin vain yhden valmistajan salaattia...
ja karjalanpiirakoita...
(ennen sekoamista vegeks)

voi että sitä turvallisuuden tunnetta...
iltapäivälehdet... kahvi... karjalalanpiirakka... punajuurisalaatti...
sitten päälle rööki toista lehteä lukiessa...

röökin stumppaaminen... lehti kiinni...yskäsy..
ja paluu tähän maailmaan...
15min...
ja tuntui tunneilta... sai olla ittensä kanssa...

oikeasti ikävä näitä hetkiä...
vahinko ettei niitä voi kehittää väkisin...
vaan ne syntyy itekseen...

"vittuuks se kenellekkään kuuluu mitä mä syön.."

kaverit ties ettei kannata pelleillä
tän punajuurisalaatin kanssa...
jos en sitä saanut jäi ryyppyreissut ja
muut...
"mä lähen himaan.."

Vierailija

Aika ristiriitaista. Minä taas pyrin jatkuvasti ja tietoisesti etsimään vaihtelua ja uutta kaikessa. Harva päivä on samanlainen ja vain sellaiset asiat jotka käytäntö on osoittanut parhaaksi ja monipuolisimmaksi vaihtoehdoksi, säilyvät käytössä. Olen itse asiassa yrittänyt joskus elää ajattelematta, ilman innovaatiota ja rutiininomaisesti, mutta ei ole yleensä mennyt paria päivää, niin löydän jo itseni pohtimassa "mitä jos kokeiltais tuota, miten tämä toimii, entä miten jos tuon tekisi noin..".

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat