Mihin lehtien vihreä katoaa kesän jälkeen?

Seuraa 
Viestejä56
Liittynyt15.7.2009

Oon kuullu huhua että lehtensä tiputtavat puut ja muut kasvit siirtävät lehdistään lehtivihreää talteen. Säilötäänkö se energiaksi talvea varten? Tai raaka-aineeksi ensivuoden lehtien kasvatusta varten?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Wikipediasta:

Lehtivihreän muodostaneet molekyylit siirtyvät hajottuaan kasvin monivuotisiin elimiin, puilla runkoon, sillä niiden valmistamiseen kuluu puulta paljon energiaa ja mineraaleja. Tämä mahdollistaa niiden käyttämisen uudestaan. Kuitenkin esimerkiksi tervaleppä pudottaa lehtensä vihreinä, koska sillä ei ole tarvetta säästää mineraaleja juuriston ravinnonottoa helpottavien bakteerien vuoksi. Samalla kun puut ottavat lehtivihreänsä lehdistä runkoon, ne myös ”puhdistautuvat” työntämällä kesän aikana kasvin sisään kerääntyneet mahdolliset epäpuhtaudet lehtiin.

Itsekin voi ensin hieman etsiä ja vasta sitten kysyä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
Guarani River Oil
Syksy on kaunista aikaa.

Se on kanssa sitä kauneutta, jota voisi ihailla mielellään avaruusluotaimen kuvasta kaukaiselta planeetalta, samalla kun oman olohuoneen ikkunan takana viheriöisi ikivihreä trooppinen metsä. Mutta noin itse koettuna ei ole kaksinen elämys, toki aina talven voittaa.

Guarani River Oil
Seuraa 
Viestejä467
Liittynyt19.8.2010
Neutroni
Guarani River Oil
Syksy on kaunista aikaa.

Se on kanssa sitä kauneutta, jota voisi ihailla mielellään avaruusluotaimen kuvasta kaukaiselta planeetalta, samalla kun oman olohuoneen ikkunan takana viheriöisi ikivihreä trooppinen metsä. Mutta noin itse koettuna ei ole kaksinen elämys, toki aina talven voittaa.

Syksy on ihan mahtava! Raikas viileä ilma ja värikylläiset puut auringon paisteen kera.. Jeah. Oot selvästi syntynyt väärään maahan(tai planeetalle).

Vierailija
Neutroni
Guarani River Oil
Syksy on kaunista aikaa.

Mutta tuntuisiko se trooppinen metsä miltään, jos et sitä pohjoisessa haikailisi?
Itse arvostan korkealle Suomen ilmaston ja sen luonnon, mahtava paikka.

Vierailija
Alarik
Neutroni
Guarani River Oil
Syksy on kaunista aikaa.

Mutta tuntuisiko se trooppinen metsä miltään, jos et sitä pohjoisessa haikailisi?

Niinhän Suomalaisen kuuluu arvostaa.
Mutta eikös se aina mene niin, että sitä mitä on ei haluta, ja sitä mitä ei ole niin halutaan. Kesällä on kuuma ja halutaan että on talvi, ja toisinpäin.
Ihmisille on helppo luoda asiasta hieno mielikuva.
Kuva talvesta. Todellisuus: -20 astetta pakkasta ja kova viima.
Kuva syksystä. Todellisuus: Sataa paljon ja on viileää.
Got the point?

Ja sitten vähän aiheeseen liittyen.
Miten tämä kasvi "vetää" lehtivihreän sisäänsä, ja millä mekanismilla se varastoi sitä?

Vierailija

Minun lehtien vihreä ei katoa ainakaan minnekään. Vanhoissa lehdissä on säilyneet vihreät värit hyvin, ainakin jos tarkastelee vaikka 20-30 -vuotiaita Tekniikan Maailmoja, joiden kuvat ovat edelleen hyviä. No, vakavasti ottaen, biologia on ihmeellistä. Mihin ruska katoaa?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Shíwa
Mitäs muita kasveja kuin tervaleppä elää symbioosissa typpeä sitovien bakteerien kanssa?

Apila. Lupiini.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
Alarik

Varmaan hyvä sää olisi itsestäänselvyys, eikä siihen kiinnittäisi mitään huomiota. Itse vaihtaisin kyllä sen, että 9 kuukautta vuodesta tuskaillaan kylmyyttä lieveilmiöineen ja odotetaan kesää ja 3 kuukautta tuskaillaan, että onpa taas paska kesä siihen, että säästä ei tarvitsisi enää murehtia kuin kerran sadassa vuodessa, kun joku hurrikaani uhkaa juuri omaa kämppää. Toisaalta pitkän aikavälin asumiskulut ovat hurrikaanialueella häviävä murto-osa suomalaisista, vaikka hurrikaani veisikin kämpän kerran tai muutaman vuosisadassa, koska lämpöeristystä ei tarvita ja lämmitystäkin hyvin vähän.

No, tietysti sitä voi kysyä itseltään, mikset jo lähde, mutta siinä on ongelmana sosiaalinen sopeutuminen. Suomalaiseksikin epäsosiaalinen jurottaja laskettaisiin melkein missä tahansa muualla maailmassa suorastaan vammaiseksi, eikä kelpaisi esim. töihin. Ja harvassa paikassa on tarjolla sivistystä, töitä (luonnontieteen tutkija/tekninen asiantuntija), trooppinen ilmasto ja mahdollisuus hommata laaja tontti kaukaa naapureista. Suomessa on sentään kolme noista, ainakin jossain laajuudessa.

Gogodi
Mutta eikös se aina mene niin, että sitä mitä on ei haluta, ja sitä mitä ei ole niin halutaan. Kesällä on kuuma ja halutaan että on talvi, ja toisinpäin.

Ei ainakaan minulla. Jos saisin valita, minun puolesta voisi olla tämän vuoden heinäkuun säät siihen asti kuin kuolen. Ennemmin siihen 10 astetta lisää lämpöä kuin 10 astetta pois. Makuuhuoneeseen pitäisi vain hankkia jäähdytyskone, jos tuollaisia säitä olisi useammin kuin kolme kertaa elämässä.

Petri Riikonen
Seuraa 
Viestejä245
Liittynyt16.3.2005
Paul M
Shíwa
Mitäs muita kasveja kuin tervaleppä elää symbioosissa typpeä sitovien bakteerien kanssa?

Apila. Lupiini.

Eniten tutkittu tuollainen kasviryhmä on hernekasvit.

Vierailija
Neutroni

Eilisilta oli ensimmäinen viemäri-ilta tän vuoden puolella. Eli olosuhteet ulkona vastaavat viemäriä: On kylmää, pimeää ja märkää.

On olemassa kuitenkin yksi merkittävä ero: Viemärissä ei sada räntää.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005
Neutroni
Alarik

Varmaan hyvä sää olisi itsestäänselvyys, eikä siihen kiinnittäisi mitään huomiota. Itse vaihtaisin kyllä sen, että 9 kuukautta vuodesta tuskaillaan kylmyyttä lieveilmiöineen ja odotetaan kesää ja 3 kuukautta tuskaillaan, että onpa taas paska kesä siihen, että säästä ei tarvitsisi enää murehtia kuin kerran sadassa vuodessa, kun joku hurrikaani uhkaa juuri omaa kämppää. Toisaalta pitkän aikavälin asumiskulut ovat hurrikaanialueella häviävä murto-osa suomalaisista, vaikka hurrikaani veisikin kämpän kerran tai muutaman vuosisadassa, koska lämpöeristystä ei tarvita ja lämmitystäkin hyvin vähän.

No, tietysti sitä voi kysyä itseltään, mikset jo lähde, mutta siinä on ongelmana sosiaalinen sopeutuminen. Suomalaiseksikin epäsosiaalinen jurottaja laskettaisiin melkein missä tahansa muualla maailmassa suorastaan vammaiseksi, eikä kelpaisi esim. töihin. Ja harvassa paikassa on tarjolla sivistystä, töitä (luonnontieteen tutkija/tekninen asiantuntija), trooppinen ilmasto ja mahdollisuus hommata laaja tontti kaukaa naapureista. Suomessa on sentään kolme noista, ainakin jossain laajuudessa.

Gogodi

Ei ainakaan minulla. Jos saisin valita, minun puolesta voisi olla tämän vuoden heinäkuun säät siihen asti kuin kuolen. Ennemmin siihen 10 astetta lisää lämpöä kuin 10 astetta pois. Makuuhuoneeseen pitäisi vain hankkia jäähdytyskone, jos tuollaisia säitä olisi useammin kuin kolme kertaa elämässä.

Ainakin nyt rahaköyhänä luulottelen, että pakenen talvea, kun saan Sen Ison Lottovoiton. Tuntuu houkuttelevalta utopialta lähteä pohjoisesta hyytävyydestä ja pimeydestä ainalämpimälle seudulle, majailla siellä etätyötä tehden ja palata Suomeen lintujen kevätmuuton aikaan. Toki tiedän, että päiväntasaajan seudulla vaanivat monet niin ilma- kuin kivikehäänkin liittyvät uhat. Ilma voi sitä paitsi olla yllättävän koleaa ajoittain sielläkin ... mutta asuntoja ei ole suunniteltu kylmää torjuvaksi. Mutta jättipotista liiennee killinkejä myös talviseen ilmastopakoon päinvastaiseen suuntaan!

Vierailija

Olen viime vuosina viettänyt yleensä suurimman osan vuotta päiväntasaajan paremmalla puolen tropiikissa. Lämmintä piisaa ja jos asuu alueella, jossa ei ole malarian tai denguen kaltaisia vitsauksia ja lämpimän meren rannalle on muutama sata metriä, niin onhan siinä puolensa esim. Suomen ilmoihin verrattuna. Joskus kyllä kaipaa vuodenaikoja, etenkin talvea, mutta myös pitkiä valoisia kesäpäiviä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat