Tyhjäkäynti vs sammuttaminen+käynnistäminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Aihetta on sivuttu monesti, mutta varsinainen vastaus on yleensä jäänyt mutu-tuntuman asteelle. Väite "auto kannattaa sammuttaa lyhyenkin pysähdyksen ajaksi" vaikuttaa epätodelta kuten myös väite "autoa ei kannata sammuttaa koskaan", kun tarkasteltavana on polttoaineen kulutus esim kuukauden aikana . Totuus lienee jossain näiden kahden välimaastossa.

Mikä on siis tämä kynnysaika, jonka jälkeen sammuttaminen on polttoainetalouden kannalta parempi kuin tyhjäkäynti? Akun, moottorin, starttimoottorin ym. kuluminen jätetään huomioimatta tilanteen yksinkertaistamiseksi. Kyse on esim. siitä että kannattaako auto jättää pörisemään kun pitää pitkällä matkalla tupakin mittaisen tauon.

Tiedetään että auto kuluttaa esim. n. 1,5l/h tyhjäkäynnillä (perus 90-luvun corolla). Tiedetään että käynnistettäessä startin tarvitsema energiamäärä E otetaan akusta ja se ladataan sinne seuraavien kilometrien aikana jollakin hyötysuhteella n. Paljonko starttiin kuluu bensiiniä/dieseliä lataamisesta johtuvan ylimääräisen kuorman takia?

Kommentit (8)

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Ainakin uudet autot sammuvat aina vapaalla ja käytnnistvät vasta kytkintä painettaessa, eli voisi olettaa sammuttamisen olevan järkevää lyhelläkin aikavälillä.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
jh1

Tiedetään että auto kuluttaa esim. n. 1,5l/h tyhjäkäynnillä (perus 90-luvun corolla). Tiedetään että käynnistettäessä startin tarvitsema energiamäärä E otetaan akusta ja se ladataan sinne seuraavien kilometrien aikana jollakin hyötysuhteella n. Paljonko starttiin kuluu bensiiniä/dieseliä lataamisesta johtuvan ylimääräisen kuorman takia?



Startin teho on 1 kW, sitä käytetään sekunti. Kilowattisekunnin tuottamiseen käytetään bensaa tai dieseliä hyötysuhteella n 0.2.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Lisäksi mottoori toimii tyhjäkäynnillä erittäin huonoimmalla hyötysuhteella, jolloin voi jopa säästää energiaa kun lataa akun ajaessa ja käyttää sitä sitten startatessa sähkömoottoria. Eikös juuri hybridit perustu tähän ideaan, eli pyritään käyttämään moottoria mahdollisimman optimaalisesti.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Lisäksi on otettava huomioon se uutuudenviehätys, joka tulee aina mukana, kun käydään merkkiliikkeessä vaihdattamassa uusi akku tai starttimoottori kuluneen tilalle.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija

Kyllä se sammuttaminen yleensä taloudellisempi vaihtoehto on. Se startin pyöräyttäminen vie huomattavasti vähemmän energiaa kuin moottorin osien, jäähdytytysnesteen ja öljyn pitäminen liikkeessä ja energian tuottaminen apulaitteille ja lisävarusteille.

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008

Entäs talvella, kun ohjaamo täytyy kuitenkin pitää lämpimänä?
Webasto, tai vastaavat, polttaa vastaavasti enemmän soppaa kun moottorin hukkalämpöä on käytettävissä vähemmän.
Entäs uusien starttimoottorien ja akkujen valmistamisen energiatase? Nehän oletettavasti kuluu nopeammin.
Ei taida olla kovin yksinkertainen yhtälö.

---

Vierailija
Jägermeister
Entäs talvella, kun ohjaamo täytyy kuitenkin pitää lämpimänä?
Webasto, tai vastaavat, polttaa vastaavasti enemmän soppaa kun moottorin hukkalämpöä on käytettävissä vähemmän.
Entäs uusien starttimoottorien ja akkujen valmistamisen energiatase? Nehän oletettavasti kuluu nopeammin.
Ei taida olla kovin yksinkertainen yhtälö.



No siis tuo Webasto toimii joka tapauksessa paremmalla hyötysuhteella, ja jos auto on ajettu lämpimäksi, ei lisälämmitykselle liene tarvetta.

Akkujen ei pitäisi juurikaan kärsiä jos auto vain käynnistyy helposti, mutta startti, ja etenkin solenoidi, saattavat tykätä kyttyrää lisääntyneistä käynnistysten määrästä.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8906
Liittynyt18.8.2008

On kokemusta automaattisesti sammuvista kulkupeleistä.

Kelpaisi automaattisesti käynnistyväkin (ei ilman kuskia), jos voisi luottaa.

Onhan ne autot kehittyneet (Sebring ja Camaro tietysti ensin), mutta Suomen olosuhteet ei erityisemmin. Olen vainoharhainen autojen sähkölaitteiden suhteen, on liikaa huonoja kokemuksia. Suhtaudun suuresti epäillen nelivuotiaaseen kärryyn, jossa nykyelektroniikka on huipussaan.

Uusimmat

Suosituimmat