YLE:n homoilta [Äänestys]

Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Tuosta keskustelusta jäi (monen muun asian lisäksi) pännimään se, miten avioliittoa käsiteltiin vain uskonnollisessa yhteydessä. Homot eivät uskovaisten mielestä saa solmia avioliittoa, koska jumala siunasi miehen ja naisen liiton, ei saman sukupuolen välistä.

Mutta entäs sellaiset avioliitot kuin minun omani? Siis sellaiset, joihin ei liity mitään uskonnollista, siviilivihkimiset. Eihän se ole mikään "siunattu" avioliitto, se on yhteiskunnan virallistama avioliitto. Miksi homot eivät voi solmia sellaista? Miksi rekisteröity parisuhde sen sijaan? Miksi uskonnollinen käsitys pitää ulottaa myös kirkon ulkopuolelle, normaaliin yhteiskunnalliseen käytäntöön?

Mielestäni tuo on aivan käsittämättömän typerä epäkohta. Vähän kuin että homoja ei päästettäisi hissiin vaan heitä varten olisi erikseen nostin.

Uskovaisten argumentit tuossa keskustelussa olivat kaiken kaikkiaan naurettavia. Miten he esim. voivat vedota jumalan sanaan jossain asiassa ja jättää noudattamatta sitä toisessa? Mistä heille on syntynyt valta päättää asioista, jotka heidän oman ideologiansa mukaan ovat korkeimman kädessä? Esim. miksi he syövät sianlihaa, vaikka Raamattu kieltää sen todeten sian olevan saastainen eläin? Miksi jeesuksen syntymäjuhlan pääruoka on kinkku? Miksi uskovaiset eivät halua tappaa kivittämällä aviorikokseen syyllistyneitä, homoja ja kaikkia muita, joille jumala raamatussa antaa yksiselitteisen tuomion? Miksi jotkin asiat kuitataan vanhentuneina ja yhteiskunnan tapojen ja lakien vastaisina asioina ja joissakin roikutaan sinnikkäästi kiinni yhteiskuntaan kuuluvien, veroa maksavien ihmisten oikeuksia polkien?

Ja ennen kaikkea: miksi yhteiskunta kunnioittaa uskonnollisia näkemyksiä yhteiskunnan toimivuuteen liittyvissä asioissa sellaisilla tavoilla, jotka tekevät kansalaisista epätasa-arvoisia ja vaikeuttavat heidän elämäänsä?

Minulle itselleni avioliittoni on hyvin tärkeä asia, mutta etenkin tuon keskustelun jälkeen on alkanut arveluttaa se, että on mukana sellaisessa instituutiossa, joka noin räikeästi syrjii joitakin ihmisiä. Mahtaisiko kansanliikemäisesti toteutettu avioerojen avulla tapahtuva mielenilmaus vaikuttaa lainsäätäjiin?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Kommentit (2549)

Vierailija

Nimenomaan. Avioliitto ei ole ainoastaan raamatulle tai kirkolle ominainen asia vaan avioliittoja on solmittu kaikenlaisissa yhteiskunnissa ja uskonnoissa ympäri maailmaa koko ihmiskunnan historian ajan. Kirkko ei omista avioliitto-instituutiota.

Jokaiselle pitäisi taata yhteiskunnassa tasa-arvoinen oikeus solmia avioliitto toisen henkilön kanssa, sukupuolesta riippumatta. Jos kirkko tai jokin uskontokunta ei tahdo vaikka homoavioliittoja siunata, se on kirkon asia. Eihän sitä vastuuta voida tietenkään kirkolle ulkopuolelta sälyttää, mutta ei voida myöskään vedota siihen että koska raamatussa kielletään homoavioliitot niin kenelläkään ei yhteiskunnassa ole oikeutta siihen.

Kirkko ja uskonto on eri asia kuin yhteiskunta ja valtio. Yhteiskunta sanelee avioliiton ja siihen liittyvät lait, ei kirkko!

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Tähän on olemassa yksinkertainen lääke: kirkko erotetaan valtiosta, siviilivihkiminen on ainoa virallinen avioliiton muoto, ja uskontokunnat saavat sitten siunailla täsmälleen ne parit joita itse hyväksyvät. Siviilivihkiminen voisi olla sukupuolineutraali ihan perusajatuksenakin.

Ei ole pohjattoman kauan siitä, kun eronneita ei vihitty uudestaan ja aviottoman lapsen tekaisseita ei päästetty edes kirkkoon... Eikö yhteiskunta voisi ihan pikkuisen taas uudistua tässäkin suhteessa?

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Tvomas
Seuraa 
Viestejä2371
Liittynyt24.3.2009

Pariskunta kun parittelee niin ei se mitään homoilua ole. Mitä tulee avioliittoon niin kyllä se on miehen ja naisen välinen asia eikä siihen tarvitse vetää uskontoa mukaan. Homoiluhan johtuu siitä että uskoo olevansa jotain muuta kuin hetero. Ei se ole tieteellistä nussimista.

"Yhdyntä eli coitus on seksuaalisen kanssakäymisen muoto, jonka biologisena tarkoituksena on mahdollistaa uroksen sukusolujen siirtyminen naaraan elimistöön ja tehdä naaras raskaaksi. Joillekin ihmisille yhdyntä on tärkeä osa romanttista rakkaussuhdetta. Lisääntymistarkoituksen lisäksi yhdyntää harrastetaan sen tuottaman mielihyvän takia." (Wikipedia)

Pakkoruotsi on yleissyövyttävä aine.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Minä olen homojen kirkkohäitä vastaan ihan sen takia että kirkkokin on ja uskon sekulärismiin, joten pitäkööt perinteensä. Sen sijaan kannatan rekisteröityä avioliittoa, koska homot sellaisia haluaa.

Jos homo haluaa kirkkohäät, perustakoot omat uskonlahkonsa, joka ei syrji homoja.
Vai eikö sillä olisi tarpeeksi kysyntää?

Mutta toisaalta katekismus ei ymmärtääkseni missään kohtaa kiellä homojen kastamista?

Vierailija

Ihan samaa mieltä kuin Pikkuinen!

Homoilta on ollut tavan vuoksi kirkkoon kuuluneille hyvä ravistus. Jotta tämmöisiä jumalmielisiä on verorahoillaan rahoittanut. No, tähän mennessä 5 500 on jo päättänyt lopettaa Räsäsen mamman ukon elättämisen. Luittehan Jari Tervon kolumnin Usarista?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
jees
Minä olen homojen kirkkohäitä vastaan ihan sen takia että kirkkokin on ja uskon sekulärismiin, joten pitäkööt perinteensä. Sen sijaan kannatan rekisteröityä avioliittoa, koska homot sellaisia haluaa.

Jos homo haluaa kirkkohäät, perustakoot omat uskonlahkonsa, joka ei syrji homoja.

En puhunut mistään kirkkohäistä vaan siviilivihkimisestä. Siinä ei jumalalla ja uskonnolla ole osaa eikä arpaa.

Kuten homoillassa tuli selvästi esille, kun ihmiset hakevat vaikkapa töitä, he joutuvat rastittamaan kohdan, jossa kysytään siviilisäätyä. Rasti kohtaan "rekisteröity suhde" tarkoittaa: "olen homo". Vähänkin homofobiselle työnantajalle se tarkoitaa: "no tuossa on ovi senkin homo". Se siis antaa mahdollisuuden erotella ihmisiä seksuaalisen suuntautuneisuuden perusteella tilanteissa, joissa sellaisella erottelulla ei ole merkitystä, ja joissa sellaista ei laillisesti edes saisi tehdä.

Vierailija

En ymmärrä, miksi samaa sukupuolta olevat eivät voisi mennä avioliittoon. Avioliitto on ensi sijassa taloudellinen sopimus, eikä mikään kirkollinen juhlameno.

Avioliitto on paljon vanhempi kuin kristinusko, eikä sillä alun perin ollut mitään tekemistä uskonnon kanssa, jumalilta vain pyydettiin siunausta toimitukselle.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Tvomas
Mitä tulee avioliittoon niin kyllä se on miehen ja naisen välinen asia eikä siihen tarvitse vetää uskontoa mukaan.

No onko sinun ajattelullesi sitten olemassa jotain muita kuin uskonnollisia ja/tai homofobisia perusteluita?

Vierailija
Aweb
jees

En puhunut mistään kirkkohäistä vaan siviilivihkimisestä. Siinä ei jumalalla ja uskonnolla ole osaa eikä arpaa.

Kuten homoillassa tuli selvästi esille, kun ihmiset hakevat vaikkapa töitä, he joutuvat rastittamaan kohdan, jossa kysytään siviilisäätyä. Rasti kohtaan "rekisteröity suhde" tarkoittaa: "olen homo". Vähänkin homofobiselle työnantajalle se tarkoitaa: "no tuossa on ovi senkin homo". Se siis antaa mahdollisuuden erotella ihmisiä seksuaalisen suuntautuneisuuden perusteella tilanteissa, joissa sellaisella erottelulla ei ole merkitystä, ja joissa sellaista ei laillisesti edes saisi tehdä.

Onko noin? Laillisesti siis?

Vierailija

Tvomas, mitä tekemistä tällä asialla on nyt yhdynnän kanssa? Avioliittoa ei käsittääkseni solmita sen vuoksi että päästäisiin seksiä harrastamaan. Avioliitossa on kyse rakastamisesta, välittämisestä, läheisyydestä, tai taloudellisista suhteista. Seksi on vain osa parisuhdetta tai avioliittoa, eikä edes välttämätön sellainen.

Se että jos sinulle tulee sanasta homoavioliitto mieleen automaattisesti homoilu, tieteellinen nussiminen tai yhdyntä, viittaa sekin tietynlaisiin ajatusmalleihin, mutta se on kokonaan eri juttu.

Mutta kuten itsekin sanoit (tai oikeastaan Wikipedia), "lisääntymistarkoituksen lisäksi yhdyntää harrastetaan sen tuottaman mielihyvän takia".

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
JakomäenNeruda
En ymmärrä, miksi samaa sukupuolta olevat eivät voisi mennä avioliittoon.

Käytännössä siksi, koska muutamat puolueet pelkäävät menettävänsä ääniä siitäkin huolimatta, että kansan enemmistö ajattelee samalla tavalla kuin sinä ja minä.

Tähän on kaksi tunneperäistä syytä: ihmisten uskonnollisuus ja ihmisten homofobisuus.

Lisäksi pelätään juridisesti sitä, että sitten täytyy myös käsitellä kysymys homojen oikeudesta adoptioon. Tosiasiassa tuokin on naurettavaa, koska kaikki adoptiohakemukset käsitellään joka tapauksessa tapauskohtaisesti, joten homopariskunnat on helppo tipauttaa jonosta pois, mikäli saadaan pitävää tieteellistä näyttöä siitä, että lapsi kärsii joutuessaan elämään homovanhempien kanssa. Mikäli tuollaista näyttöä ei saada tai mikäli asia on peräti päinvastoin, silloinhan mitään estettä adoptiollekaan ei ole. Mutta pointti siis on, että sitä ei tarvitse päättää samassa yhteydessä kun käsitellään homojen oikeutta avioliittoon.

Tvomas
Seuraa 
Viestejä2371
Liittynyt24.3.2009
Aweb
Tvomas
Mitä tulee avioliittoon niin kyllä se on miehen ja naisen välinen asia eikä siihen tarvitse vetää uskontoa mukaan.

No onko sinun ajattelullesi sitten olemassa jotain muita kuin uskonnollisia ja/tai homofobisia perusteluita?

Tieteen mukaan Lapsi = Mies + Nainen. Se ei ole uskonnollinen eikä homofobinen perustelu.

Pakkoruotsi on yleissyövyttävä aine.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Sophia
Aweb
jees

Onko noin? Laillisesti siis?

Olet kai sinäkin monesti täyttänyt kaavakkeita, joissa on kohta: aviosääty. Homo ei voi rastittaa kohtaa naimisissa, joten nykyään häntä varten on oltava kohta "rekisteröidyssä parisuhteessa". En minäkään tuota tiennyt/tajunnut, ennen kuin se todettiin ko. keskustelussa.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Tvomas
Aweb
Tvomas

Tieteen mukaan Lapsi = Mies + Nainen. Se ei ole uskonnollinen eikä homofobinen perustelu.

Avioliitto ei ole yhtä kuin mies + nainen + lapsi, joten se ei ole tieteellinen perustelu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat