Miksi lapsille kerrotaan fiktiivisiä satuja?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

On tietenkin satuja ja "satuja"..

Puhun nyt sellaisista saduista joissa on jotain joulupukkeja, taikureita ja muita epärealistisia olentoja, mielikuvitushenkilöitä, joille ei löydy vastinetta reaalista.

Suomessa aikoinaan joulupukkia ei tietääkseni ole ollut nykymuodossaan. Nykyajan kakruthan kasvatetaan ahneiksi roinakulttuurin palvojiksi, joita uhkaillaan, kiristetään ja lahjotaan sillä että pukki ei tuo lahjoja jos plaaplaaplaa.. Kiireisten ihmisten tai laiskojen ihmisten tapa luistaa kasvatusvastuusta, siitä että pitäis olla aikaa selittää kersoille asiat perinjuurin.
No.. onneks on koulutoimi joka yrittää paikata tapahtuneita virheitä sitten kun kotona on satuiltu ja tarhassakin on satuiltu..

Itselle vaan jotenkin näyttää tuo ihmeolennoista satuilu melkoiselta aivopesulta. Hölmöimpiä lapsiahan pitäis kärsivällisesti opettaa ymmärtämään reaalia eikä painottaa mitään ihmeolioiden olemassaoloa, niiden taholta tulevia rangaistuksia tai palkintoja, jne.

Lapset yleensä on keskivertoälykkäitä ja oppivat reaalisti ajattelemaan omilla aivoillaan ilman että aikuiset yrittää fuskata.
Nykyään 18v. täyttäneet harvemmin enää uskoo joulupukkiin tai mihinkään muihinkaan satuolentoihin mutta joillekin reppanoille voi olla hyvinkin kohtalokasta se että on lapsena aivopesty fiktiivisillä saduilla.

Lasten kyky ymmärtää symboliikkaa on usein huono.
Itse aikoinaan kasvattaessani lasta, joka oli suotu huomaani, valikoin tarkkaan satukirjat ja selitin niitten symboliikat. Joulupukkijuttuja harrasteltiin ja harrstetaan välillä vieläkin mutta sehän on vaan teatteria, jonka oon voinut paljastaa lapselleni alusta asti. Mieluimmin jouluista lystinpitoa joulupukin kanssa kuin jotain seimiasetelmia.. Meillä tietenkin vaikutti äärisukonnollinen äitini pakkosyöttöineen, se miten eukko yritti kieltää joulunvieton koko perheeltämme lapsuudessani yms. Nää on aina yksilöllisiä, tapauskohatsia juttuja..
Tämmönen aihe vaan putkahti pohdintaan aamusella..
Tästäkin saa varmaan aikaiseksi kamalan riitelyn mutta kai tästä voi jutella ihan muutenkin..

Sivut

Kommentit (84)

Vierailija
Pönni
On tietenkin satuja ja "satuja"..

Puhun nyt sellaisista saduista joissa on jotain joulupukkeja, taikureita ja muita epärealistisia olentoja, mielikuvitushenkilöitä, joille ei löydy vastinetta reaalista.

Etkö itse katso Salkkareita? Siinähän on rivi pellejä eikä semmoisia ainakaan minun tuttavapiiristäni löydy. Ihmisten näköisiä kyllä ovat...

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Pönni
Nykyajan kakruthan kasvatetaan ahneiksi roinakulttuurin palvojiksi, joita uhkaillaan, kiristetään ja lahjotaan sillä että pukki ei tuo lahjoja jos plaaplaaplaa.. Kiireisten ihmisten tai laiskojen ihmisten tapa luistaa kasvatusvastuusta, siitä että pitäis olla aikaa selittää kersoille asiat perinjuurin.

Ei joulupukkia pysty paljoa kasvatuksessa väärin käyttämään, siihen uskotaan vain joulukuussa ja kakaran kanssa pitää selvitä koko vuosi. Meillä on kaikki sadut kerrottu, eikä siitä mitään haittaa ole ainakaan vielä ilmennyt. Hauskoja juttuja joulupukki, tontut, hammaskeiju ja muut.

Yleensä kaikki nämä satuolennot ovat hyväntahtoisia, miksi niitä ei voisi lapselle kertoa?

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Pönni

Lapset yleensä on keskivertoälykkäitä

Lapset ovat tyhmiä ja niitä on helppo höynäyttää esim. saduilla.

Satujen tehtävä alunperin (viihdyttämisen lisäksi) on ollut pelottaa ne varomaan erilaisia vaaroja. Joulupukin avulla ne on pidetty kiltteinä, koska "tontut näkevät kaikkialle" ja sitten tulee lahjojen sijasta risuja ja selkään.

Myös hyvin monet aikuiset ovat tyhmiä ja helposti höynäytettävissä esim. erilaisten uskontojen avulla.

Uskontosatujen tehtävä alunperin ja nyt on pelottaa ihmiset kaidalle tielle, koska muuten joutuu helvettiin eikä pääse taivaaseen. Lisäksi niiden avulla on helppo hallita yksinkertaisia ihmisiä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Pönni

Satujen tehtävä alunperin (viihdyttämisen lisäksi) on ollut pelottaa ne varomaan erilaisia vaaroja. Joulupukin avulla ne on pidetty kiltteinä, koska "tontut näkevät kaikkialle" ja sitten tulee lahjojen sijasta risuja ja selkään.

Myös hyvin monet aikuiset ovat tyhmiä ja helposti höynäytettävissä esim. erilaisten uskontojen avulla.

Uskontosatujen tehtävä alunperin ja nyt on pelottaa ihmiset kaidalle tielle, koska muuten joutuu helvettiin eikä pääse taivaaseen. Lisäksi niiden avulla on helppo hallita yksinkertaisia ihmisiä.

Oisko noin?
Valtaosa aikuisista nykysuomessa tai muuallakin valehtelemassa tyhminä tyhmille suut silmät täyteen?
Ettet nyt vaan ois olevinas itte äärettömän hoksaavainen verrattuna muihin?
Tavoistani poiketen avasin visetsi vaikka oot mun estolistalla kun oon kyllästynyt sinussa juurikin tuohon. Luulet olevas erityisesti valtaväestön yläpuolella vaikkakin edustat tyypillistä tavista nykysuomessa tai missätahansa muualla.

Et kai sinä luule että muuallakaan ois sen kummosempaa?
Paljoltihan meidän uskomuksemme riippuvat siitä millainen sensuuri tai avoimuus on visetinnässä. Se että jossakin on vallassa diktaattoreita ja kansalaisia estetään puhumasta keskenään, siitä voi saada sellaisen käsityksen että jossakin maissa asuis ihan hirvittävän tyhmiä ihmisiä mutta asia ei ole niin.

Onhan suomessakin sellaisia, jotka ei saa erityisopetusta ja siks on jopa lukutaidottomia mutta ei se tarkoita että joku satunnainen dysfaatikko ois tyhmä.
Alle 70 äo:lla olevia on takuulla marginaalinen osa väestöstä.
Ja tällaisessa suomalaisessa avoimessa sensuurittomuudessa on tyhmepienkin helppoa googlettaa aiheesta kuin aiheesta ja lueskella mitä ihmiset juttelee.

Aika harva suomalainen kuuluu nykypäivinä kirkkoon siks että ois aito uskovainen.
Valtaosa ihmisistä demokratiassa on agnostikkoja.
Varmaksihan ei voida mitään tietää mutta ne joilla on mahdollisuus pohtia asioita vapaasti, he tavantakaa hoksaa paremmin eikä pelkääkkään niin paljoa kuin tiukassa kurissa kurmuutetut reppanat.

Nykyään kun Suomessa on lapsiin kohdistunut väkivalta kiellettyä niin yhä enemmän kakrut voi haastaa vanhempiaan. Se on älykästä ja rohkeaa. Siihen vanhemmat jopa kannustaa jos ovat älykkäitä ja rohkeita.

Vierailija
Pönni
Itselle vaan jotenkin näyttää tuo ihmeolennoista satuilu melkoiselta aivopesulta. Hölmöimpiä lapsiahan pitäis kärsivällisesti opettaa ymmärtämään reaalia eikä painottaa mitään ihmeolioiden olemassaoloa, niiden taholta tulevia rangaistuksia tai palkintoja, jne.

Lapsi ei ole aikuinen, eikä välttämättä ymmärrä/käsitä/käsittele asioita samalla tavalla kuin aikuinen. Mitä sanoa, kun pienelle lapselle rakas kummi poistuukin elävien kirjoista? Sadut ja tarinat lohduttavat, naurattavat ja ruokkivat mielikuvitusta; mielikuvituksesta puolestaan versoaa luovuus. Lisäksi leikin kautta lapset oppivat.

Aikuisten oikeasti, onko aikuisten maailma pienille lapsille sovelias?

Aweb

Tyhmyydellä ja uskomisella on hyvin vähän tekemistä keskenään. "Uskoohan" moni meistäkin maapallon olevan "pyöreä", vaikkei ole kuuna päivään nähnyt laskelmia tai todistuksia asiasta.

Vierailija
Wiisas
Pönni
Nykyajan kakruthan kasvatetaan ahneiksi roinakulttuurin palvojiksi, joita uhkaillaan, kiristetään ja lahjotaan sillä että pukki ei tuo lahjoja jos plaaplaaplaa.. Kiireisten ihmisten tai laiskojen ihmisten tapa luistaa kasvatusvastuusta, siitä että pitäis olla aikaa selittää kersoille asiat perinjuurin.

Ei joulupukkia pysty paljoa kasvatuksessa väärin käyttämään, siihen uskotaan vain joulukuussa ja kakaran kanssa pitää selvitä koko vuosi. Meillä on kaikki sadut kerrottu, eikä siitä mitään haittaa ole ainakaan vielä ilmennyt. Hauskoja juttuja joulupukki, tontut, hammaskeiju ja muut.

Yleensä kaikki nämä satuolennot ovat hyväntahtoisia, miksi niitä ei voisi lapselle kertoa?

Nämä on tapauskohtaisia juttuja.
Sinulla ei taida olla autisminkirjoista sukuhaaraa taakkanasi kummaltakaan puolelta? Ei ole ollut körttimummoa tai jehovantodistajaäitiä, jotka ois reppanat ottaneet kaiken kirjaimellisesti.. Meillä on sensortin ongelmia toisessa sukuhaarassa ja osunut todella kipeesti mun mutsin lapsuudenperheessä, jossa on ehkä molemmat vanhemmat, niin vaari kuin muorikin olleet jollakinlailla naiveja tosikkoja. Yhdessä toisiaan kai rakastivat ja muodostivat hyvän parin mutta kyllä ne mutsin tarinat lapsuudestaan on aika rankkoja. "Se on askel ja flaskel" sanoi siellä kuulemma äite kun ohimennen lätkäs pentujaan ja kaikesta mahdollisesta heillä kuritettiin. Kun mutsi oli kakruna veistänyt puukolla käteensä niin vaari oli suuttunut ja antanut selkään. Kun mutsi lapsena oli paennut esikoisvastuutaan ja livistänyt vintille piiloon väsäämään nukenvaatteita niin muori oli antanut selkään taas. Joka asiasta oli saanut osakseen ruumillista kuritusta eikä mistään lapsia kiitetty.

Minuun ja sisaruksiini sovellettiin samaa ja meillä oli lisäksi ihan helvetin agressiivinen isä joka löi välillä, pieksi solkipäällä niin pitkään ettei henki enää kunnolla kulkenut paljosta huutamisesta. Hullu se oli ja on yhä. Ja hulluja on olleet aika monet mun sukuni vanhat. Aika paljon sellaista kuvittelua että kotosalla saa tehdä lapsilleen ihan mitä lystää ja sitten muka se fiksuus riittää että on olevinaan fiksumpi julkisesti. Ihan kuin ei tajuis että ne kakruthan kasvaa aikuisiksi ja mahdollisesti kostaa vaikka hylkäämällä tai vielä pahempaa, sekoamalla itse ja loppuelämä onkin melkoista kyräilyä. Välillä saa lukea kamalia juttuja miten aikuiset lapset on surmanneet omia vanhempiaan. Tuskin kukaan rakkaudesta moista tekee jos on asiallisesti kohdeltu?

Ei kait sellaiset lapset o vaarassa, joita kohdellaan asianmukaisesti?
Joita ei uhkaa minkäänlainen väkivalta, joita ei pelota kysellä.
Jos lasta ei rangaista virheistään niin kait sitten on ihan se ja sama mitä muut ympärillä pölisee ja hölisee? Ehkä järkevä lapsi aattelee että voi tuota äitihöppänää tai isihöppänää, höperöitä aikuisia ympärillä, "mokomat" miettii kenties piltti ja aikuisten mieliksi on uskovinaan höpötykset.

Kait se ääripään fiktio on aikuinen joka sepittää itsestään jumalan ja pakottaa lapsen tottelemaan?

Joulupukki, hammaskeiju tai vaikka jeesus hyväntahtoisena on kevyttä ja vaaratonta sellaisen mielipuolen rinnalla.

Minä kuitenkin äitinä pyrin olemaan realisti.
Oon niinkin itse kokenut ja ajatellut että on ajanhaaskausta opettaa ensin lapselle jotakin, mikä lapsen sitten pitää poisoppia eikä sitä aikaa muutenkaan ole yhdessäoloon ja kasvattamiseen niin hirveesti kun pitää käydä töissä, työmatkat, sapuskanhankinta, huushollin teko, harrastukset, yhteiskunnallinen osallistuminen, ties mikä vie valtaosan ajasta.

Ja jotenkin.. En ole kehdannut valehdella lapselleni. Rehellisyyttä hänelle opetin ja painotin sitä erityisesti. Siihen perustuu ihmisten välinen luottamus. Miten oisin voinut vaatia lapseltani rehellisyyttä jos oisin itte puhunut höpöjä?

Noo.. ehkä Aweb on oikeassa? Ehkä mä oon yksinäisyyteni kautta liian vähän tekemisissä ihmisten kanssa etten edes tiedä miten paljon valehdellaan? On mulla omakohtaisia kokemuksia ja etenkin seurustelusuhteissani oon kohdannut sensortin satusetiä että oksat pois! Miten jotkut ees viittii? Kai se jotakin tyhmyyttä on? Kierre? Kun on itte pennusta asti ollut huijattuna niin sitten itte jatkaa samassa oravanpyörässä luullen että mikä tahansa menee läpi.. Kuin pupu joka työntää selityksillään pään pensaaseen eikä tajua että takalisto loistaa muille.
Vastikään oon kuullut että yks koijari, joka mua on kusettanut oikein rankemman päälle on nyt vakiduunissa opena.. huhhuh.. Jotkut elää omaa satuaan kehdosta hautaan. En tiä mikä hammaskeiju sekin sälli luulee olevansa? Eikö hoksaa että minä oon kimpassa kaikkien exiensä kanssa ja sille nauraa nausrismaan aidatkin. Mitään syytä ei o kostaa mutta voishan se velkansa maksaa kun rahaa on.. Mokomakin tonttu.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Sadut, täysin epärealistisetkin ovat tärkeitä lapsen mielikuvituksen kehittämiseksi.

Vanhempien vastuulla on sitten opettaa lapsensa ymmärtämään satujen ja todellisuuden välinen ero.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Pönni
Oisko noin?
Valtaosa aikuisista nykysuomessa tai muuallakin valehtelemassa tyhminä tyhmille suut silmät täyteen?
Ettet nyt vaan ois olevinas itte äärettömän hoksaavainen verrattuna muihin?
Tavoistani poiketen avasin visetsi vaikka oot mun estolistalla kun oon kyllästynyt sinussa juurikin tuohon. Luulet olevas erityisesti valtaväestön yläpuolella vaikkakin edustat tyypillistä tavista nykysuomessa tai missätahansa muualla.

Et kai sinä luule että muuallakaan ois sen kummosempaa?
Paljoltihan meidän uskomuksemme riippuvat siitä millainen sensuuri tai avoimuus on visetinnässä. Se että jossakin on vallassa diktaattoreita ja kansalaisia estetään puhumasta keskenään, siitä voi saada sellaisen käsityksen että jossakin maissa asuis ihan hirvittävän tyhmiä ihmisiä mutta asia ei ole niin.

Onhan suomessakin sellaisia, jotka ei saa erityisopetusta ja siks on jopa lukutaidottomia mutta ei se tarkoita että joku satunnainen dysfaatikko ois tyhmä.
Alle 70 äo:lla olevia on takuulla marginaalinen osa väestöstä.
Ja tällaisessa suomalaisessa avoimessa sensuurittomuudessa on tyhmepienkin helppoa googlettaa aiheesta kuin aiheesta ja lueskella mitä ihmiset juttelee.

Aika harva suomalainen kuuluu nykypäivinä kirkkoon siks että ois aito uskovainen.
Valtaosa ihmisistä demokratiassa on agnostikkoja.
Varmaksihan ei voida mitään tietää mutta ne joilla on mahdollisuus pohtia asioita vapaasti, he tavantakaa hoksaa paremmin eikä pelkääkkään niin paljoa kuin tiukassa kurissa kurmuutetut reppanat.

Nykyään kun Suomessa on lapsiin kohdistunut väkivalta kiellettyä niin yhä enemmän kakrut voi haastaa vanhempiaan. Se on älykästä ja rohkeaa. Siihen vanhemmat jopa kannustaa jos ovat älykkäitä ja rohkeita.

Mutta miten nämä sensuuri, lukutaidottomuus, kirkkoon kuuluminen /-kuulumattomuus ja lapsiin kohdistuva väkivalta liittyvät satujen kertomisen soveliaisuuteen?

Lapsilla on oikeus olla lapsia ja opetella maailmaa omalla tavallaan. Sadut ovat yksi tapa opettaa mielikuvien kautta abstrakteja asioita kuten hyvä ja paha.

Miten nämä aikuisille suunnatut sadut kuten vampyyyrijutut, jotka näyttävät olevan kovastikin muodissa, ovat yhtään sen 'hyväksyttävämpiä'? Tai Aku Ankka-lehti?

Vierailija

En lukenut topicin viestejä, mutta aihe on hyvin kiinnostava, eli olisiko yhteiskuntamme/maapallomme miten erilainen paikka, jos ei keksimällä keksittäisi ja kerrottaisi satuja lapsille, vaan kerrottaisi asioita jotenkin realistisemmalta pohjalta?
Onko siis välttämättä paha asia se, että kerrottaisi suorempaan asiat, onko hyvä että lapset oppivat satuilemaan siksi koska ennekin on satuiltu, jotta he jatkaisivat samaa kuin ennenkin on ollut tai jotain muuta "selviytymistä"?
Suojellaanko saduilla oikeasti enemmän lapsia, vai suojellaanko siinä enemmän itseä?
Taantuisiko vai kehittyisikö sodat tai tiede jos satuilu lakkautettaisiin?
Eikö lapsi voi olla lapsi ja leikkiä yms., vaikka hänelle kerrottaisiin "todellisempia" juttuja?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Pönni

Oisko noin?

Minä kirjoitin "alunperin". Tiedätkö, mitä se tarkoittaa? Se mm. ei tarkoita nykysuomea. Nykysuomessa satujen tehtävä on enemmän viihteellinen kuin ennen. Niiden avulla viihdekoneisto tekee rahaa ja vanhemmat ovat tyytyväisiä kun jälkikasvu töllöttää niitä telkkarista turpa enimmäkseen kiinni.

Lisäksi sadut kiihottavat mielikuvitusta, joka puolestaan vaikuttaa kehittävästi ajattelukykyyn ja aivoihin, mutta luultavasti tämän elementin olemassaolo saduista elävälle teollisuudelle on merkityksetön. Ihmisen kehityksen kannalta tämä sivuvaikutus on kuitenkin mittaamattoman arvokas.

Tavoistani poiketen avasin visetsi vaikka oot mun estolistalla kun oon kyllästynyt sinussa juurikin tuohon.

Äläpä valehtele. Sinä olet laittanut minut estolistallesi sen jälkeen kun minä kerroin sinulle laittaneeni sinut.

Luulet olevas erityisesti valtaväestön yläpuolella vaikkakin edustat tyypillistä tavista nykysuomessa tai missätahansa muualla.

Aika tyypillistä sinulle, että alat paasata muista keskustelijoista etkä siitä, mistä keskustelussa on kysymys. Pitkälti juuri tuosta syystä laitoin sinut omalle estolistalleni.

Se että jossakin on vallassa diktaattoreita ja kansalaisia estetään puhumasta keskenään, siitä voi saada sellaisen käsityksen että jossakin maissa asuis ihan hirvittävän tyhmiä ihmisiä mutta asia ei ole niin.

Kansalaisten tietämättömyydestä on kylläkin diktatuurille suuri etu. Siksi kansalaiset pidetään tietämättöminä/tyhminä mm. sensuurin avulla.

No ei se kirkkoon kuuluminen välttämättä mistään älykkyydestä (ainakaan siinä kyseisessä asiassa) kerro.

Varmaan. Mitä tuolla on tekemistä keskustelun aiheen kanssa?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Vuohi
Pönni

Lapsi ei ole aikuinen, eikä välttämättä ymmärrä/käsitä/käsittele asioita samalla tavalla kuin aikuinen. Mitä sanoa, kun pienelle lapselle rakas kummi poistuukin elävien kirjoista? Sadut ja tarinat lohduttavat, naurattavat ja ruokkivat mielikuvitusta; mielikuvituksesta puolestaan versoaa luovuus. Lisäksi leikin kautta lapset oppivat.

Aikuisten oikeasti, onko aikuisten maailma pienille lapsille sovelias?

Vai.. onko lasten käsitys maailmasta liian reaalinen?

Lapsethan on hirmu oikeudenmukaisia. Ovat itsekkäitä mutta just sen kautta huutavat kurkku suorana kun joku saa enemmän tai parempaa. Kersathan on synnynnäisesti melkoisia "kommareita". Tai ainakin tasa-arvoa vaativia.

Ehkä sitä ei tämänpäivän suurten ikäluokkien edustajat ehkä tajua mimmosia ne on noi nykyajan pennut reaalintajuineen? Siis valtaosa, jotka on tottuneet saamaan tasapuolisestsi eikä ole kukaan voinut kurmuuttaa. Siis ne ihmiset jotka nyt on n.25v.

Minun ikäisistäni valtaosa on semmosia herranpelkoisia perseennuolijoiat ettei mitään rajaa.
Oon itte ollut lapsuuteni ihan pihalla ja on vienyt paljon aikaa ja vaivaa että oon oppinut tajuamaan mitä oikeasti tarkoittaa tasa-arvo, se että erivertaisuudesta huolimatta voidaan olla arvokkaita kaikki. Sen toki jo ymmärsin nuorena että perustarpeet pitää olla samat kaikilla ja siitähän nuo tämänpäivän nuorimmat aikuiset on saaneet nauttia.

Olletikin seitkytluvun politisoituminen läpikotaisin, sen realismin korostaminen, yms. innosti meitä setkytluvun nuoria kapinoimaan poroporvallisuuteen uskomista vastaan.. Tai osaa.. ei minukaan tuttavapiiristä kaikki nuoret silloinkaan ollu mukana politiikassa. Olihan niitä kaikenlaisia, jotka ihaili "ylempiään" ja halus olla jotain parempaa mutta oli meitä niihin aikoihin kuitenkin paljon rohkeita, joita ei kiinnostanut se mitä muut lällättää.. Osa on sulautunut porvarilliseen elämäntapaan.. niin yleensä käy ihmisille. Kapinallisuus jää nuoruuteen mutta vain sitämukaa kun itselle karttuu sitä tavaraa ja puitteita elää porvarillisesti.

Kai siinä jollakin tarinoilla pitää vaientaa se todellisuus missä ei itte osaa vastustaa vaikkapa hiilijalanjäljen suurentumista ja ihmisistä osalla on taipumus alkaa uskoa todeksi omia selityksiään vaikka ne ois ihan hulluja?
Vai johtuuko se siitä että on lapsena annettu vaan se vaihtoehto?

Vierailija

Kun juttelen naiselle, en kerro asiaa vaan merkityksen ja tunteen. Faktalla ei ole merkitystä. Sama pätee lapseen mutta hieman faktaa sekaan.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Pönni
Ja jotenkin.. En ole kehdannut valehdella lapselleni. Rehellisyyttä hänelle opetin ja painotin sitä erityisesti. Siihen perustuu ihmisten välinen luottamus. Miten oisin voinut vaatia lapseltani rehellisyyttä jos oisin itte puhunut höpöjä?

Olen yrittänyt opettaa kakaralle huijaamisen ja valehtelun eron. Itse käytän ilman mitään ongelmia "hyväntahtoista huijaamista". Minusta pientä lasta saa huijata. "Äitiin voi aina luottaa" ja "Äidit ei ikinä kosta" on meillä jo ihan vitsejä. Vaikka vakavasti tässä on taustalla tietysti se, että minusta lapsen pitää ymmärtää, että äiti on myös ihminen: erehtyy, suuttuu, väsyy eikä äidille voi tehdä mitä vaan. Kun vanhemmalla ja lapsella on perusluottamus kunnossa ja läheiset välit, ei kasvatuksen tarvitse olla niin vakavaa. Kotona pitäisi voida myös viihtyä. Kun muutoin homma toimii, niin on tilaa myös saduille.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija

Otetaas uusiks..

Aweb
Pönni

Awebin mielestä lapset ovat siis yhä tyhmiä..

?

No mutta.. mihis mikään muuttuu kun lapset on tyhmiä aina vaan?

Ja se siitä!

OT
Awebin kanssa minulla ei ole varaa haaskata aikaani kun on niin sekavat jutut.
Minulla ei ole kirjanpitoa siitä kuka on kenetikin estolistalleen laittanut, en edes voi tietää kuka on laittanut ja koska.. Mahdotonta tietää.

Täällä on jokusia ISÄNTIÄ jotka on sanomassa kuinka asiat on. Päätyvät mun estolistalle enkä minä julkisesti ole velvollinen mitään estolistaani näyttelemään. En vaan tykkää tuosta asenteesta vaikka miten demokraattia näyttelis jotkut sanelijat. Itte puhuu läpiä päähänsä mutta ei edes tajua kun ei kai ees lue omia tekstejään?

Oli virhe vastata, oishan se pitänyt jo arvata.
Toivottavasti minä pääsen myös takaisin sinne Awebin estolistalle ja lakkaa aukomasta mun avauksiani. Herra johtaja on hyvä ja keksii itte avauksensa ja keskustelee niissä sydämensä kyllyydestä niin että muut tottelee!!!
Minun avauksista voit pysyä pois.
Vai etkö keksi itte aiheita mistä jutella?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat