Miksi juoruillaan?

Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt16.11.2005

Mitä vikaa on ihmisissä joitka kuvittelevat, että paskanjauhaminen toisten ihmisten tekmisistä on jollain tavalla tyydyttävää? Taitaa olla ihmisten yleisin ajankäyttömuoto, mutta menee multa aspergerinä täysin yli ymmärryksen. Mun näkökulmasta juoruilijat vaikutta pahasti vajailta, kun eivät osaa keskustella/ajatella vaan pelkästä kopioivat toisten asioita.

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Kommentit (5)

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006
o
Mitä vikaa on ihmisissä joitka kuvittelevat, että paskanjauhaminen toisten ihmisten tekmisistä on jollain tavalla tyydyttävää? Taitaa olla ihmisten yleisin ajankäyttömuoto, mutta menee multa aspergerinä täysin yli ymmärryksen. Mun näkökulmasta juoruilijat vaikutta pahasti vajailta, kun eivät osaa keskustella/ajatella vaan pelkästä kopioivat toisten asioita.

Kyseessä oleva juoruilu kuuluu samaan karsinaan jatkuvan itsestään ja elämästään jauhamisen kanssa. Tarkoituksena lienee on tietyn tyyppisen kuvan luominen sekä juorujen kohteesta tai kohteista ja toisaalta itsestään. Esimerkiksi juoruileva henkilö saattaa kateuksissaan yrittää tuhota toisen ihmisen maineen, vähätellä, saattaa naurunalaiseksi jne. samalla jollain tasolla itsensä juorujen kohteeksi valitsemaansa henkilöön ylempiarvoiseksi kuvitellen. Usein myös nämä erilaisilla tarinoilla joko itsestään tai muista kaikenlaista uskottelevat, kuvittelevat niiden juorujensa yleisön olevan kaiken helposti uskovia ja mitään epäilemättömiä tolloja, joille voi syöttää mitä tahansa soopaa näiden juttujensa sisällön todenperäisyydestä välittämättä. Aika usea juoruja ja muita uskotteluja kuuntelemaan jatkuvasti joutuva kyllä alkaa aika pian miettimään kertojan vaikuttimia ja niitä pystyy kyllä sieltä rivien väleistä tarkkaavaisempi melko helposti löytämäänkin.

Toisinaan juoruilulla on myös informaatiivinen tarkoitus eli sillä jaetaan tietoa, joka on joissakin tapauksissa hyödyllistä ympäristölle. Esimerkiksi jos alueella, jossa on paljon lapsiperheitä, havaitaan useammalta kuin yhdeltä suunnalta jonkun tuntemattoman henkilön epäilyttävää lapsiin kohdistuvaa kiinnostusta, niin kaikki asiasta "tiedotusta" saaneet tietävät pitää lapsiaan vähän tarkemmin silmällä. Myöskin naisten keskeisissä juoruiluissa eri lähteistä tulevat tietyn miehen monien naisten kanssa punkassa peuhtaroinnit ja jälkikäteen kylmä käytös näitä kohtaan opettaa muut naiset varovaisiksi tämän henkilön suhteen. Samaten muistakin epäluotettavista ihmisistä useista toisistaan riippumattomista lähteistä "puskaradion" kautta tuleva tieto on joissakin tapauksissa hyvinkin hyödyllistä näiden ihmisten kanssa tapahtuvaa kanssakäymistä ajatellen.

Juoruilua voi käyttää niin hyvään kuin pahaankin ja se miten käyttää, jos käyttää, riippuu henkilöstä itsestään. Myöskin juttujen sisällöstä ja niiden sävyistä sekä siitä, mitä niissä korostetaan, voi oppia paljon juoruilijasta/kertojasta itsestään ja jopa pahantahtoisimman panettelijajuoruilijan ollessa kyseessä, myös vähän kohteestakin. On myös olemassa niitä ihmisiä, jotka juoruilevat ihan vain ajankulukseen ja siksi, etteivät oikein omaa tietoa siinä määrin mistään, että siitä mielenkiintoisen keskustelun aikaan saisivat eli kyseessä on heille eräänlainen sosiaalisen kanssakäymisen muoto. Mikäli faktoja kuitenkin selvästikin johonkin tietynlaisen kuvan jostain kolmannesta haluaa, niin kannattanee myös tutustua juorujen kohteeseen ja mikäli juorun perättömäksi toteaa, niin informoida ko. henkilöä sekä juorusta ja siitä, kuka sitä levittää. Pahantahtoisten juoruilijoiden seuraa kannattaa vältellä nyt muutenkin, ellei sitten varta vasten tahdo omaa mieltään myrkytyttää alatasoisen ihmisen toimesta.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija
o

Tarkoitatko nyt kaikkea juoruilua, sitä mitä muut puhuu jostakusta, joka ei itse ole läsnä vai vain sellaista muista ihmisistä puhumista, joka on siis sitä itteensä "paskaa", siis ihan perätöntä?

Ihminen on laumaeläin ja yksilötasolla on kaikenlaisia variaatioita, persoonallisuustyyppejä. Se voi olla yks syy miks muut pohtii jonkun erilaisen olemisia, puheita ja tekemisiä.
Joskus se on erittäin hyödyllistäkin eikä siihen liity aina mitään ilkeyttä.

Otetaan nyt esimerkiksi vaikka joku pariskunta tai yksinhuoltaja, joilla/jolla on toisi paha alkoholiongelma tai pariskunnassa jommallakummalla ja siitä voi seurata vaikka raakaa perheväkivaltaa.

Ulkopuolisten kynnys puuttua ydinperheen tai ylipäätäänkään kenekään yksityiselämään on korkea.
Harvoin ees puututaan tai edes kannattaa puuttua jos ei ole pikkulapsia. Silloin kun on lapsia niin ulkopuolisten pitäis juoruilun lisäksi ryhtyä tositoimiin ja ilmoittaa viranomaisille aina kun kuulevat tai näkevät väkivaltaa tai niitten seurauksia.
Silloinkin ois ihan viisasta ilmoittaa jos näkee yksittäisen ihmisen sekoovan ja toilailevan hullujaan.

Jossain perökorvessa yhä on pikkukyliä joissa vahditaan liiankin aktiivisesti toisten edesottamukksia, tai jossain lähiössä mutta suurkaupungeissa ja toki myös isommissa taajamissa, lähiöissäkin voi nykyään ihmisiä kuollakuukahtaa ja mätäntyä asuntoihinsa ja sitten vasta muut puuttuu kun alkaa haista porraskäytävässä. Edes viranomaisia ei kiinnosta se miks joltakulta pitkäaikaistyöttömältä lakkaa tulemasta korvauspäätöshakemuksia ja sellaistakin taitaa tapahtua että eläkettä juoksee jo kuolleen tilille kun kukaan ei ole ollut seuraamassa yksineläjän olemisia.

Olin aikoinani postilla töissä ja kauhistuin valtavaa määrää joulukortteja, joita oli lähetetty jo kuolleille ja siis sellaisille, jotka oli olleet jo vuosia kuolleina. Karu juttu.

Sosiaalisesti ongelmoivalle ihmiselle voi olla rankkaa kaikki sosiaalisuus ja etenkin se että itsestä puhutaan ja etenkin kun puhutaan selän takana eikä tulla kysymään itseltä.. mutta en tiä.. Oon itte aspergeroireinen ja veljenikin oli. Olin kerran taas häntä jeesaamassa kun oli päätynyt mielisairaalaan. Oltiin hoitopalaverissa. Siellä ois pitänyt jutella yhdessä. Veljeni istua töröötti mitään puhumatta niinkuin hänellä oli tapana. Ei puhunut ei pukahtanut vaikka oli minut sinne pyytänyt. Minua se tilanne vitutti ja rankasti. ei ollut ensimmäinen kerta kun veli juoksutti ja hyppyytti ja siinä sitä oltiin. Hoitaja oli hiljaa, lääkäri oli hiljaa. Ihan kuin oltais jotakin hartaushetkee vietetty. Oisin voinut tietenkin istua siinä vaikka tunnin mutta kun ideana oli jotakin koittaa puhua niin aloin puhumaan.

Veljelläni oli aika paha alkoholiongelma. Tokko ois päätynyt ikinä mielirairaalaan jos ei ois nuorena alkanut jo juoda.
Kysin sitten että miten usein hän käy kantabaarissaan. Tiesin aika paljon kun olin kuullut "juoruja". Riittävän moni ihminen näki hänen menevän sinne kantabaariinsa todella usein ja poistuvan sieltä humalassa ja tiedettiin ne juomiset.
Minä kuitenkin kysyin suoraan kun halusin häneltä varmistuksen.
Kysymyshän se vain oli.
Veljeni pillastui ja alkoi riihetä: "Oletko sinäkin tullut tänne vaan haukkumaan!"

No.. se siitä.
Eipä tullut enää sen jälkeen kiinnostusta juomisistaan tai muustakaan.
Annoin olla ja olen suonut itselleni täyden rauhan siitäkin että haukkui minutkin jäähyväiskirjeessään. En ollut kuulemma minäkään välittänyt. Just joo.

Lapset pitäis jo pienestä touttaa muihin ihmisiin ja siihenkin että se ei ole kaikki pahaa mitä ihmiset puhuu toinen toisistaan. Mutta.. siihen tarvitaan aikuisia jotka opettaa. Meillä on samaliainen mutsi. Pönöttää kuin paska nakkilantuvan seinässä, ei puhu eikä pukahda kun jotaikin kystyään. On aina varuillaan ja kyräilee kuin joku paranoidi ja sitten itse suoltaa ulkoa oppimaansa raamattua kuin joku sanelukone.
Tai.. on se nyt ollut ihmisiksi kunsain sen vihdostaviimein uhkailemalla pakotettua mielenterveyshoitoon ja nyt on kolmisen vuotta syönyt ssri-lääkettä Cipramiliä ja heti oon huomannut kun on jättänyt ottamatta.

Jos ihmisellä on itsellään paha olla niin kait sitä sit alkaa vääristyä käsitys muista.

Minusta on puhuttu paljon kun oon sählännyt vaikka mitä. Välillä tietenkin hävettää itteekin niin että tekis mieli vetää vee päähän ja paeta vuorille mutta sitten aattelen aina sitä miten kaikki kuitenkin joskus mokaa, minä vaan muita useemmin ja sitten taas eteenpäin kohti uusia mokia uljaasti häntä sojossa!

Puhukoot ne joilla ei ole omaa elämää.. hih hih hih..

Vierailija
Stinger
o

Kyseessä oleva juoruilu kuuluu samaan karsinaan jatkuvan itsestään ja elämästään jauhamisen kanssa.

Tarkoituksena lienee on tietyn tyyppisen kuvan luominen sekä juorujen kohteesta tai kohteista ja toisaalta itsestään.

Esimerkiksi juoruileva henkilö saattaa kateuksissaan yrittää tuhota toisen ihmisen maineen, vähätellä, saattaa naurunalaiseksi jne. samalla jollain tasolla itsensä juorujen kohteeksi valitsemaansa henkilöön ylempiarvoiseksi kuvitellen.

Usein myös nämä erilaisilla tarinoilla joko itsestään tai muista kaikenlaista uskottelevat, kuvittelevat niiden juorujensa yleisön olevan kaiken helposti uskovia ja mitään epäilemättömiä tolloja, joille voi syöttää mitä tahansa soopaa näiden juttujensa sisällön todenperäisyydestä välittämättä.

Jos sillä pääsee Eduskuntaan, tai presidentiksi, tai vaikka vain SETAn puheenjohtajaksi... "out of the blue sky"... keräämään taas lisää sitä jutun juurta...

Aika usea juoruja ja muita uskotteluja kuuntelemaan jatkuvasti joutuva kyllä alkaa aika pian miettimään kertojan vaikuttimia ja niitä pystyy kyllä sieltä rivien väleistä tarkkaavaisempi melko helposti löytämäänkin.

"Korkean tason" juoruterroristi voi teettää sen varsinaisen lallattelupuolen myös muilla, varsinkin joa pystyy käyttämään palkintoja, tai mahdollisesti kiristämään...

Toisinaan juoruilulla on myös informaatiivinen tarkoitus eli sillä jaetaan tietoa, joka on joissakin tapauksissa hyödyllistä ympäristölle.

Perätön tieto on aina vahingollista, myös mm. sen "arvovauksesta" riippumatta, myös juorun kohteelle.

Esimerkiksi jos alueella, jossa on paljon lapsiperheitä, havaitaan useammalta kuin yhdeltä suunnalta jonkun tuntemattoman henkilön epäilyttävää lapsiin kohdistuvaa kiinnostusta, niin kaikki asiasta "tiedotusta" saaneet tietävät pitää lapsiaan vähän tarkemmin silmällä.

No TUOLLAISESTA tiedottamisesta mullakin on kokemusta...

Se tyyppi vaan sattui olemaan homomafian avainhinkilö siinä kylässä, ja mikä muu mm. niiden spesiaali oli kuin kyseisillä silloin vielä laittomallakin kuviolla pelaaminen, moneen suuntaan...

Mutta ei todellakaan yhtään mitään niin, että mitään VÄÄRIN olisi tehty...

Eikä se mua ikinä yrittänytkään läpsiä eikä likistellä, kavereita kylläkin, joitakuita jopa perseelle luokan edessäkin, ja se oli sitten niin kun vitsi...ja... "alibi"...

Myöskin naisten keskeisissä juoruiluissa eri lähteistä tulevat tietyn miehen monien naisten kanssa punkassa peuhtaroinnit ja jälkikäteen kylmä käytös näitä kohtaan opettaa muut naiset varovaisiksi tämän henkilön suhteen.

Samaten muistakin epäluotettavista ihmisistä useista toisistaan riippumattomista lähteistä "puskaradion" kautta tuleva tieto on joissakin tapauksissa hyvinkin hyödyllistä näiden ihmisten kanssa tapahtuvaa kanssakäymistä ajatellen.

Juoruilua voi käyttää niin hyvään kuin pahaankin ja se miten käyttää, jos käyttää, riippuu henkilöstä itsestään. Myöskin juttujen sisällöstä ja niiden sävyistä sekä siitä, mitä niissä korostetaan, voi oppia paljon juoruilijasta/kertojasta itsestään ja jopa pahantahtoisimman panettelijajuoruilijan ollessa kyseessä, myös vähän kohteestakin. On myös olemassa niitä ihmisiä, jotka juoruilevat ihan vain ajankulukseen ja siksi, etteivät oikein omaa tietoa siinä määrin mistään, että siitä mielenkiintoisen keskustelun aikaan saisivat eli kyseessä on heille eräänlainen sosiaalisen kanssakäymisen muoto. Mikäli faktoja kuitenkin selvästikin johonkin tietynlaisen kuvan jostain kolmannesta haluaa, niin kannattanee myös tutustua juorujen kohteeseen ja mikäli juorun perättömäksi toteaa, niin informoida ko. henkilöä sekä juorusta ja siitä, kuka sitä levittää.

Sillä joutuu armotta itse mafian jyrän alle, jos kyse on sellaisesta.

Sellainen askel pitää otta sitten tietoisesti.

Pahantahtoisten juoruilijoiden seuraa kannattaa vältellä nyt muutenkin, ellei sitten varta vasten tahdo omaa mieltään myrkytyttää alatasoisen ihmisen toimesta.
Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
o

Ajantapolta se minusta enimmäkseen vaikuttaa. Mutta taustalla lienee myös jonkinlainen apinalaumamainen turvallisuuden hakeminen. Itselleni oli menneenä kesänä yllätys millaiselta uhkatekijältä olinkaan vaikuttanut uuden naapurustoni juoru-ukkojen keskuudessa vain sen takia että pyörin tässä jatkuvasti yksinäni (uimaan, lenkille, lukemaan alueen penkille). Tästähän he minulle sitten avautuivatkin eräässä vaiheessa että kovasti oli arvuuteltu mikä olen naisiani (kun olen omissa oloissani - kuten aina).

Jos taas ihmiset eivät pysty jostain syystä juoruamaan lähiympäristönsä ihmisistä, he juoruavat jonkin tv-sarjan hahmojen edesottamuksista. Ja alkavat pitää näitä hahmoja todellisempina kuin ne oikeasti ovat.

o
Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt16.11.2005

Daniel Tammet kirjassaan embracing the wide sky: ihmiset käyttävät 80% puhumisestaan juoruiluun kolmansien asioista, koska juoruilussa on hyvin vähän kritiikkiä toista kohtaan. Tällöin on helppo lähentää suhdetta, kun ollaan ikään kuin samalla puolella tarkastelemassa jotain objektia. Juoruilu on kyhnyttämisen korvike suhteiden luomisessa.

Eli ryhmään pääseminenkö on totuutta tärkeämpää? Ei ihme jos ihmissuhteet menevät hankaliksi. Itse taas tykkään provosoida erittäin persoonallisilla kysymyksillä, koska vain keskustelun syveneminen tai väittely on mulle mielenkiintoista, kun taas kolmansien asiat ovat täysin merkityksettlmän pitkästyttäviä. Ilmeisesti multa menee täysin ohi jokin yhteisen tunteellisen tilan kokeminen.

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Uusimmat

Suosituimmat